husqvarna_svartpilen_801_2




Velký test čtveřice třístovkových endur

Kapitoly článku

Beta RR 2T 300

104 kg, sedlo 930 mm, nádrž 9,5 l, elektrický a kick start, bez map, 209.000 Kč

Italská endura Beta ve dvoutaktu jsou v offroadovým světě víceméně benjamínky, protože toskánská fabrika dříve vyráběla pouze čtyřtakty. Teprve před nedávnem to rozjela také s dvoutakty a o to více je překvapující, jak se tím dokázala popasovat. Beta totiž postavila  velice vyrovnanou motorku, která skvěle splňuje požadavky ostrého endura. Podle mého názoru je největší devízou plynulý a neskutečně pružný neagresivní motor. Beta si bohatě vystačí s jednou mapou, kdy je příjemně jemná v nízkých otáčkách a až trialovým způsobem pokračuje skrz střední otáčky po nejvyšší. Věřte, že tam dokáže slušně tahat a jako u ostatních dvoutaktů je potřeba hlídat pravačku na plynu.

Líbí se mi použitelný spodek, který jezdce nechá projíždět krkolomné pasáže a přitom není potřeba tolik spojkovat. Právě chod spojky bych si ale dokázal představit o něco lehčí, protože vzhledem k tomu, že je hydraulická, jde celkem ztuha. Také u brzdy bych nebyl proti ostřejšímu účinku. Podvozek je na velice slušné úrovni. Je spíš měkčí a se svými sedmdesáti kilo bez výstroje s ním nemám při klasickém enduro ježdění problém. Pokud by došlo na motokrosové „erzety“, asi bych pérování přitvrdil. Dvoutaktní Beta je výborně ovladatelná a díky citlivému projevu se v jejím sedle jednoduše zdolávají umělé enduro překážky.
Co se ergonomie týče, z mého pohledu je všechno v lati. Betka je hezky úzká a celkem rychle padne do ruky. Plusové body zaslouží přístup ke vzduchovému filtru bez použití nářadí, madla za sedlem, ale i kombinace elektrického a kick startéru. Nádrž o objemu 9,5 litrů je jakýmsi standardem a cenou 209.000 Kč patří spíš k těm lepším. Po této zkušenosti mi nezbývá, než Betu postavit na příčku nejvyšší.

Technické údaje zde.

Husqvarna TE 300


104,6 kg, sedlo 960 mm, nádrž 11 l, elektrický a kick start, 2 mapy zapalování, 227.200 Kč

 

 

Husqvarna se nedávno provdala do Rakouska a je fajn, že i nadále pokračuje ve výrobě ostrých endur a motokrosů. Podle posledních impulzů to však vypadá, že to myslí vážně i s asfaltem. Pojďme ale zpět k dvoutaktní TE 300. Jak jsem se dnes přesvědčil, na poli ostrých soutěžních endur má své pevné místo a rozhodně má co nabídnout. Mě přesvědčila povedeným podvozkem, který je v sérii tak akorát. V klidu si poradí s ostřejším tempem na rozbitých rovinkách a nemá sebemenší problém ani na umělých enduro překážkách a pomalejších pasážích. Samotná ovladatelnost je velice dobrá a Huska hbitě reaguje na jakékoliv podněty jezdce pez přemnlouvání.
Díky přepínači map na řidítkách je možnost průběh motoru přepínat ve dvou režimech. První pochopitelně znamená standardní výkon a ta druhá lehce utlumený. Standard se tváří poměrně silný na spodku, ovšem reakce na plynovou rukojeť je poměrně prudká, což není na trialových pasážích zrovna ideální a je potřeba si pomáhat spojkou. Spojka zaslouží pochvalu, protože jde hezky zlehka a dlouho neunaví předloktí. Jak se ukazuje, Huska snese mít zařazeno o kvalt výš a jezdit na nižší otáčky. Pak je jízda klidná a lépe se projíždějí krkolomné pasáže nebo umělé enduro překážky. Ve středních a vysokých otáčkách je všechno v pořádku a Huska funguje, jak má.
Při přepnutí na mírnější mapu se spodek tváří dost utlumený a zejména v technických pasážích mi potom chybí. Při přesedání z endura na enduro mi Husqvarna připadá širší a větší, ovšem mě tahle stavba vyhovuje a cítím se na ní dost pohodlně. Co mi ale vadí, je kluzké sedlo, což je divné, protože při první ochutnávce modelového roku 2015 ve Švédsku jsem si nový povrch sedla naopak pochvaloval. Také u Husky se dostanete ke vzduchovému filtru bez nářadí, budete ji mít za co chytnout a nastartujete elektrikou či nohou. Bonusem je bezesporu nádrž o objemu 11 litrů, která zaručí slušný dojezd. Cena 227.200 Kč je však poměrně vysoká a z celé čtveřice vlastně nejvyšší. Suma sumárum, Husqvarna TE 300 bere druhý flek, jen s těsným náskokem před dvoutaktní Francouzskou.

Technické údaje zde.

Sherco 300 SE-R


105 kg, sedlo 950 mm, nádrž 9,5 l, elektrický startér, 2 mapy zapalování, 214.900 Kč

 

 

Po Betě další evropská značka, kterou si většina z nás spojí s trialovými šlapačkami. Francouzské Sherco se však věnuje se stejným nasazením také soutěžním endurům a to je bezesporu za jejich řidítky znát. Před tímto testem jsem se na Shercu ještě nikdy nesvezl a musím přiznat, že mě třístovka moc mile překvapila, stejně jako její čtyřtaktní třístovková sestřička. O té ale někdy později a teď zpátky ke dvoutaktní hadimršce. Při nasednutí je cítit velice úzká stavba, pocitově nízká hmotnost a nelze si nevšimnout ani posedu „posazeného“ na přední kolo. Právě tohle vnímám díky možnosti přesedání z jedné mašiny na druhou a bezprostředního vzájemného porovnání. 
Hned první chvíle ve stupačkách modrožlutého Sherca naznačují, že je spíše nabroušeným soutěžákem, než vylidněným flegmatikem. Spodek motoru není nijak mohutný, takže si pomalejší a techničtější pasáže říkají o preciznější práci se spojkou. Teprve potom je jízda o něco čistější a plynulejší. Tady je nutné poznamenat, že spojka funguje celkem slušně, ovšem za lehčí chod bych se vůbec nezlobil. Střední pásmo otáček už nabízí o něco vyhlazenější křivku a celkem plynule přechází do vysokých otáček, kde Sherco upaluje jako vzteklé. Jelikož se nabízí ještě druhá mírnější mapa, zkouším i tu. Motorka je pak citelně klidnější ovšem zdá se být umírněná až moc.Pérování je asi nejtvrdší z celé čtveřice a pro normální enduro ježdění bych si ho musel lehce povolit. Pokud by však došlo na motokrosový trénink, takovéto nastavení by bylo naprosto v lati.
Jak už zaznělo, motorka je velice štíhlá a jediným rušitelem pohybu v sedle jsou plasty před bočními číselnými tabulkami. Ty jsou totiž poměrně vystouplé a občas o ně zavadím lýtkem.
Ke vzduchovému filtru pod sedlem se u Sherca dostanete také bez použití nářadí a manipulovat s motorkou je možné pomocí úchytů pod zadním blatníkem za číselnou tabulkou. Je fakt, že za mokra nezůstanou ruce čisté. Startování je výhradně záležitostí pravého palce, protože kick start ji francouzští inženýři nenaordinovali. V konečném hodnocení se Francouzské Sherco řadí jen těsně za druhou Husqvarnu. Mě ale moc příjemně překvapilo a skoro by si zasloužilo podělit se o druhé místo. Kromě projevu na trati v tom hraje velikou roli kvalitní zpracování a neodfláknuté detaily. Soutěžní endura Sherco nyní získalo nového oficiálního importéra Airmoto z Prostějova, který nastavil cenu za Factory Edici SE-R 300 na 214.900 Kč. Racing verzi pak pořídíte ještě o deset tisíc levněji. 

Technické údaje zde.

 

Gas Gas EC 300 R


104 kg (suchá), sedlo 950mm, nádrž 9,5 l, kick start, mapy zapalování, 194.900 Kč

 

 

 

Španělský Gas Gas vyrábí soutěžní endura už hezkých pár pátků a podobně jako Beta se Shercem staví na bohatých trialových zkušenostech. Možná i proto se nám dostal do rukou Gasík Romana Körbera, který v jeho sedle dost úspěšně boduje v enduro soutěžích a je až neuvěřitelné, jak drtí tratě extrémního endura. To je také důvodem, že je jeho nářadí takovému terénu přizpůsoben a mě překvapuje například krátkým trnem řadičky. Dá se říct, že posed je přesným opakem Sherca, protože je posazen na zadní kolo a výše položeným předkem. 
Pérování je velice měkké a pro klasické enduro a především rychlejší pasáže je měkké až moc. V pomalých pasážích není problém a Gasík se vodí velice dobře a celkem slušně zatáčí. Horší je to v okamžiku, kdy ve větším kalupu vlítnu do rozbitých rovinek. Gas pak hůř drží přímý směr a docela obtížně projíždí rychlé táhlé zatáčky. Není to tak dávno, kdy jsem měl možnost vyzkoušet Gasíka s pérováním Öhlins a musím říct, že jeho projev po stránce podvozku, ale i motoru mi sedl daleko více. Je to bezesporu tím, že byl nastaven spíše pro klasické rychlejší enduro, než tento Romanův, který je přizpůsoben spíše trialovému ježdění a extrémnímu enduru. Kromě Husqvarny, která má příjemně jemný chod spojkové páčky, také tenhle Španěl netrhá s ostatními třístovkami partu a na jeho spojku chce více síly To bych ale nedoporučoval na páčku přední brzdy, protože ta na namáčknutí reaguje okamžitě. Gasík opravdu výborně brzdí a brzdný účinek se dá hezky dávkovat.
Průběh výkonu má Roman také upraven pro své potřeby. Jde o to, že si nastavil přívěru tak, aby docílil pružnějšího spodku na úkor výkonové špičky. Přesně tak se Gas chová. Spodek funguje na hodně nízké otáčky a přechod do středních a vysokých není úplně plynulý. Právě takový projev chce nějakou chvíli dostávat pod kůži a nezbývá, než si pomáhat spojkou. U Gase je možnost vybírat ze dvou charakteristik výkonu, přičemž sluníčko znamená plnou palbu a mráček výkon lehce utlumený. Jelikož máme k dispozici „erkový“ model, není vybaven elektrickým startérem, se který je ale možné pořídit verzi EC 300 ER. K manipulaci s motorkou se nabízí úchopy za bočními tabulky, podobně jako u Sherca a pokud se budete chtít dostat ke vzduchovému filtru pod sedlem, neobejdete se bez nářadí. Stejně jako nádrž Bety a Sherca, také průhledná nádrž Gase pobere 9,5 litrů. Gas Gas EC 300 R se jako jediné tříkilo prodává pod dvěstě tisíc za 194.900 Kč a "startérový" model pořídíte o tři tisíce dráž.

Technické údaje zde.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):



TOPlist