globalmoto_duben_nolan




Testujeme nové Triumphy 400 ve Španělsku

Mezi jednu z největších událostí letošní sezóny patří bezesporu vstup britské značky Triumph mezi malé objemy. Jak se v Hinckley nové jednoválcové čtyřstovky, to letíme zjistit do španělské Valencie.

Triumph sice měl v nabídce už modely vhodné pro A2, ale vždy šlo o velké stroje uměle seškrcené na 35 kW. Třeba naháč Trident 660 nebo i adventury Tiger 850/900. Pro vzrostlé chasníky s dobrým stavem konta na okreskové výlety fajn volba, ale co když jste chtěli něco opravdu á-dvojkového s menším objemem i rozměry, ať už kvůli svým zkušenostem, fyzickým proporcím nebo prostě a jednoduše kvůli ovladatelnosti? Tak to jste měli smůlu a v Triumphu dobře věděli, jak důležitý vlak jim ujíždí. Malé objemy jdou fajn Asiatům, a tak se v Hinckley vydali stejnou cestou, jakou už roky předvádějí největší konkurenti Angličanů v BMW či KTM – spojili se s velkým hráčem na indickém trhu, konkrétně firmou Bajaj. Přesně tou, která pro KTM vyrábí jednoválce 125 a 390.

Nové Triumphy 400 ovšem kromě vrtání, zdvihu, tím pádem i objemu, dvouvačkového rozvodu a šestikvaltu nemají s jednobuchem známým z kátéemek a Husqvaren nic společného, je to úplně jiný agregát odlišné konstrukce. A nejde jen o to, že válec u Triumphů vypadá jako chlazený vzduchem, i když je to vodník. Ale takhle to Angláni dělají se všemi svými klasickými stroji a umějí to dost dobře, jak už se přesvědčil Dominik při statickém ohledání novinek minulý týden. Jak naháč Speed 400, tak všeuměl Scrambler 400 X už totiž jsou v České republice u dealerů, kde si je můžete prohlédnout a zjistit na vlastní kůži, že to jsou stroje zaprvé velmi pěkně zpracované, jak to od Triumphu známe, a zadruhé i poměrně velké. Žádná mrňavá nedochůdčata. Na test letí Honzis, který je vzrůstu spíše dorosteneckého, tak jsme zvědaví, s čím přijede, aby to na něj ještě nebylo velké! Ale to vám poví v testu, který můžete očekávat do dvou týdnů. Pokud by vás zajímalo něco speciálního, můžete napsat otázku níže a Honzis se buď pokusí najít na ni odpověď při testu sám, nebo se zeptá někoho z továrny.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm

On-line rozhovor: Honzis

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Kozlik007
Dotaz od Kozlik007 položen 26.01.2024 10:06

Zdravím,
zajímalo by mně, jak je motor "klidný", jestli umí jet na pohodu v nižších otáčkách a nevibruje u toho.
Samozřejmě v přiměřených otáčkách.
A jaké je na strojích pohodlí, jestli jsou naladěny spíše trochu měkčeji nebo spíše do tuha.
Mně by se takový stroj líbil na kochací vyjížďky po okolí.
Jinak pánové, děláte svou práci skvěle a děkuji moc za ní.
Jirka

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:27

Ahoj Jirko,
na tohle přesně jsem byl zvědavý taky a odpověď zní: motor na kochačku jezdit umí a úplně v pohodě! Dokonce jsem ho občas prasácky posílal na vysoké kvalty až někam na 2000 otáček a zvládl to, i když rád nebyl. Ale netrestal mě za to. Ve městě jsem pak schválně na řazení docela kašlal a pak jen koukám, jejda, čtyřka, no tak jelikož zastavujeme, tak už bych mohl asi začít hledat nějaký neutrál :-) Z naladění odpružení jsem byl nadšený, fakt motorky pro každý den, ani Speed není tvrdý. Asfalt mimo město jsme tedy měli hezký (i když často mokrý), nicméně po městě jsme kanálů nebo zpomalováků vymetli dost. Jsem hmotnostně ultralight, čili pode mnou jen tak něco nefunguje, a obecně nemám rád tvrdé motorky, ale oba nové Triumphy mi v tomhle ohledu udělaly velkou radost. Za pochvalu díky :-)

Matro2T
Dotaz od Matro2T položen 26.01.2024 10:50

Zdravíčko,
mňa by zaujímalo aký bude servis na tieto motory, napr. interval výmeny oleja. V Indii kde to už nejaký čas behá sa hrozne sťažujú na Triumph a ich servis, prej tam je výmena oleja po 16tis km.

Možno práve povesť Bajaj a KTM 390 motorov odrádza potenciálnych záujemcov a zvolia radšej Hondu napr CL500... konkrétne sa tieto obavy týkajú aj mňa osobne. Nebolo by od veci s Triumphákmi riešit otázku odolnosti agregátu a prevodovky.

Díky

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:33

Ahoj, Triumph má už spoustu let oblíbený servisní interval 16 000 km a čtyřstovky TR Series nejsou výjimkou. Teď nevím, jestli jsem to správně pochopil, ale v Indii se čtyřstovky vyrábějí teprve pár měsíců, fakt si tam motorkáři na tenhle servisní interval stěžují? Vždyť ty motorky ještě nemůžou mít tolik najeto... Ohledně trvanlivosti motoru jsem se bavil se Stevem Sargentem, což je produktový šéf Triumphu, a říkal jsem mu, že, ehm, agregát KTM není úplně vyhlášený svou spolehlivostí, tak jak na tom jsou oni. Usmíval se a ujišťoval mě, že ten jejich motor fakt konstrukčně nemá s kátéemkou nic společného a že ho na odolnost testovali dostatečně. Víš jak, žádný zástupce značky ti neřekne, že by zrovna tohle odflákli, nicméně vypadal, že tohle pro ně opravdu bylo při vývoji důležité téma.

Frankie
Dotaz od Frankie položen 26.01.2024 12:52

Zajímalo by mě srovnání chování motoru s KTM 390, díky.

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:39

Tu novou verzi KTM 390 s větším objemem (stejným jako u Triumphu) jsem ještě nezkoušel, nicméně nemyslím si, že by se charakterově nějak výrazně změnila proti té starší. Kátéemka (v jakékoli verzi nebo barvě kapotáží) vždycky byla taková řízná, sportovní. Triumph působí o dost klidnějším dojmem v nižších a středních otáčkách, tolik nevisí na plynu, krásně se s ním jezdí na pružnost. Nahoře ale dokáže oproti čistě klasickým konkurentům dost silně zatáhnout, byť takový ten divoký vršek rakouského stroje nemá. Každopádně porovnání s nějakou 390 od KTM/HSQ v testovací sezóně snad domluvit dokážeme, sám jsem zvědavý, jaké budou bezprostřední dojmy.

MartinXL650V
Dotaz od MartinXL650V položen 26.01.2024 13:00

Ahoj,
mám podobný dotaz jako "Kozlík" výše.
Jak je motor kultivovaný ? Neškube, nevibruje ? Není to takový ten 1válec, co dole nic nemá, pak se chvilinku plaší ve středním pásmu a nahoře pro jistotu úplně umře ?
Výkon 29kW není ani zdaleka na hranici A2, jak svižně se motorka sbírá řekněme do nějakých 100-110km/h (aby člověka netlačilo každé auto) ?
Děkuji a přeji pěkné testování !
Martin

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:44

Ahoj Martine, viz má odpověď výše. Za mě je to moc příjemný motor, pružný, nahoře silný, dole přátelský, aniž by to znamenalo "slabý". To fakt není. Od nějakých 3000 otáček má přes 30 Nm v poměrně ploché křivce a kolem 6000 přijde takový kopeček, vyletí to na těch 37,5 Nm, a pak to zase spadne na 30. Hele bavíme se pořád o jednoválcové čtyřstovce, takže nemůžeš čekat sílu dvouválcové sedmistovky, nicméně jezdili jsme po městě (samozřejmě všude první, ale to se dalo čekat), jezdili jsme po okreskách a jezdili jsme po dálnicích a důležitý je říct, že jsme nikdy nejezdili pomalu. Stovkou? Ehm, asi to taky umí, ale my tam měli pořád spíš tak o 20, 30, 50 km/h víca motoru to bylo dost jedno ;-)

puffybodie
Dotaz od puffybodie položen 26.01.2024 13:20

Nepredpokladam, ze tam bude ta moznost, ale asi srovnani prave s CL500 a RE Hunter by se nabizelo nejvice. A co si budeme povidat vzhledem k nasim vaham a cesta hlavne v oblasti podvozku

Matro2T> Jestli ten agregat bude stejne "povedeny" jako Duke 390 , tak prvni majitele s najezdem 10 - 20 tis. se zacnou asi rychle ozyvat.

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:56

Ahoj, předpokládáš správně :-) Nicméně na CL i Hunteru jsem loni jezdil a mám je docela v živé paměti, takže, co se týče motorů: Hunter úplně jiná liga, Triumph má dvakrát tolik koní a o půlku vyšší točivý moment, přitom dokáže být pružný a příjemný jako u klasické motorky, ale nahoře ukáže dost sportovního talentu. Honda asi bude silnější, ale tady bych si na soudy počkal na přímé porovnání. Podvozkově mi Triumphy přijdou o dost lepší než oba jmenovaní konkurenti, u nichž jsem k odpružení měl dost výhrad. Komfort je i u Speedu na velmi vysoké úrovni, přitom ta motorka je přesná a jistá při sportovní jízdě, a Scrambler je opravdový scrambler, čili s pěkně progresivním podvozkem a hlavně jízdní pozicí vhodnou i pro jízdu ve stupačkách, což Honda prostě neumí, protože ta se jako scrambler jenom tváří.

Crank
Dotaz od Crank položen 28.01.2024 21:21

Ahoj. Já bych se chtěl Triumphu zeptat, jestli neuvažovali opustit tradici a postavit motorku víc moderně. Mám na mysli - řetěz vlevo a spojka vpravo. Přijde mi více kompaktní, když je výfuk na opačné straně než je řetez. Zejména okolo kyvky. Dík

Odpověď od Honzis z 31.01.2024 18:58

Ani ne :-)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist