Beta RR 2016 - zase o krok dál

Toskánská značka Beta představuje enduro nářadí pro rok 2016 a naše redakce má šanci být při tom. Jak se dozvídáme, vývojový tým rodinné firmy produkující patnáct tisíc motocyklů ročně, nejvíce zaměstnal systém plnění vysokootáčkových motorů a to bez rozdílu, jestli si pobrukují ve dvoutaktním či čtyřtaktním rytmu.

Beta RR 2016 - zase o krok dál

Kapitoly článku

Se šestnáctkovými modely přichází pěkná snůška novinek. Vůbec největší novinkou je elektronické vstřikování paliva pro kompletní čtyřtaktní řadu, která čítá čtyři kousky a to RR 4T 350, 390, 430 a 480. Je fakt, že stříkačka není pro Bety stoprocentní novinkou, protože "stříkačková" třipade si odbyla svou premiéru už s modelovým rokem 2015.

Daleko větší haló způsobila novinka u dvoutaktů, kterou je oddělená olejová nádržka a automatické elektronické vstřikování oleje, které závisí na pozici plynové rukojeti a otáčkách motoru, jež spolupracuje se zapalováním. Podle informací by tento systém měl redukovat kouřivost až o padesát procent. Na tuto adresu musím potvrdit, že dvoutakty během prezentace kouřily opravdu minimálně a to i při prvním startu za studena. A proč tak velké haló? Je to ve světě ostrých endur novinkou a mám pocit, že si u bahnomilů bude muset získat důvěru, což během prezentace potvrzuje pořádná snůška dotazů na pány inženýry.

Inženýři ale přítomné ujišťují, že obavy nejsou na místě a pečlivě testovaný systém, který se objevil už u modelu Xtrainer, funguje, a proto se ho rozhodli nasadit i na ostré RR modely. Pokud by se přeci jen někdo nedokázal s touto novinkou smířit, může hadičku od karburátoru jednoduše odpojit a mixovat si benzín sám. Mezi výhody patří zmiňovaná redukce kouřivosti a do určité míry vlastně také snížení emisí. O pohodě na delších enduro výletech, kdy nemusíte vozit lahvičku s olejem a nebo ho na pumpě složitě shánět, ani nemluvě. Prostě jednoduše natankujete jako kolegáčci na čtyřtaktech a valíte dál. Nádobka pobere olej zhruba na 3-4 nádrže benzínu a když se rozsvítí „hladové oko“ je oleje dost ještě zhruba na další jednu nádrž. Mezi nevýhody by se dal považovat nárůst hmotnosti o nádobku a olej v ní, což ale ve finále znamená asi jedno kilo. Za mě palec nahoru, i když jsem informaci zpočátku vstřebával s jistou rozpačitostí.  

Krom toho dvoutakty dostaly upravené mapování zapalování, které by se mělo podepsat na vyšším výkonu ve vysokých otáčkách. Motor dvěpade pak doznal ještě několik inovací pro posílení a vyhlazení v nízkých a středních otáčkách. Drobné změny se dotkly také zjednodušení přístupu ke vzduchovému filtru a odvod nežádoucí vody z airboxu, nebo zpevnění rámu. Úpravami prošlo také pérování Sachs, což jen podtrhuje přední vidlice ve zlaté barvě. Se šestnáctkovými modely přichází fungl nová grafika a nebo maska v červené barvě či černé chrániče vidlic. Do určité míry je předělán LCD displej, který nyní dostal jednak varovnou kontrolku při nízké hladině oleje a pak kontrolku signalizující problém systému automatického vstřikování oleje.  

Čtyřtakty inovovaly jakbysmet a kromě elektronického vstřikování, které se zásadně podílí na hladší výkonové křivce a reaguje na různé teploty či nadmořské výšky, mají modely 430 a 480 předělány sací kanály. Menší modely 350 a 390 zase dostaly nový DLC olejový kroužek pístu, kterým se docílilo menšího tření a spotřeby oleje. U třipade se navíc posunula hranice omezovače o 500 ot./min., takže nyní rázně zasáhne až při 13000 ot./min. Největší 480 má upravenou vačkovou hřídel, což by mělo zajistit lepší průběh výkonu. Upravena je i řadící páka, která má nový trn pro lepší řazení a což by mělo hrát do karet menšímu opotřebení převodovky. Šetřilo se také po stránce hmotnosti, a tak všechny ocelové šrouby na motoru jsou vyměněny za lehčí hliníkové.

Rám čtyřtaktů vychází z Racing verze modelového roku 2015, takže je u krku řízení zvýšený a vyztužený kvůli lepší pevnosti a tím pádem lepším jízdním vlastnostem. Z tohoto důvodu tu jsou také nové nižší řidítka Reikon. Podvozek čtyřtaktů dostal inovované pérování Sachs, kdy přední vidlice o průměru 48 mm vystřídala černou barvu za zlatou.

S příchodem vstřikování se upravila přístrojovka, kdy přibyla kontrolka elektronického vstřikování a kontrolka „hladové oko“. Rok 2016 čtyřtaktům přináší transparentní nádrž, která do této chvíle byla výsadou pouze dvoutaktů a stejně tak nový plastový protektor pod motorem. Podobně jako u dvoutaktů je upraven airbox.

Šestnáctkové Betky se zabarvily do fungl nové grafiky a bílou masku vystřídaly za červenou.

 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist