journeyman_brezen




Beta Endura RR 2018 - Tutta la famiglia

S modelovým rokem 2018 prošly Betky odtučňovací kůrou a my jsme se jim vyrazili podívat na kobylku do rodné Itálie. Kromě dvou dvoutaktů a čtyř čtyřtaktů, se nám představila fungl nová dvoutaktní malorážka RR 2T 125. Díky ní Beta pokryla také třídu E1, a tím je rodinka toskánských soutěžáků kompletní. A co víc, všechny splňují přísnou normu Euro4.

Kapitoly článku

Beta se poprávu chlubí výraznými výsledky jezdců továrního týmu a titulem mistra světa 2016 v kategorii E3. Není tajemstvím, že fabrika hojně využívá poznatky Alexe Salviniho a Steva Holcombeho, které následně přenáší na své sériové modely, a ty si následně může koupit běžný smrtelník.

Historie značky se datuje od roku 1904, kdy Giuseppe Bianchi zakládá firmu na výrobu jízdních kol. Ve čtyřicátých letech Bianchi Enzo a Tosi Arrigo motorizují jízdní kolo a díky tomu vzniká tak název Beta, který je složený z jejich iniciál. V sedmdesátých letech vstupují terénní motocykly Beta do prvních motokrosových a enduro závodů.

V osmdesátých letech se pak začíná psát velice bohatá trialová historie a přichází první světové tituly. Roku 2004 se Beta vrací k výrobě endur a roku 2009 přichází se čtyřtaktními endury s vlastním motorem. O tři roky později spatří světlo světa dvoutaktní endura s vlastním motorem a roku 2015 se Beta chlubí “civilnějším” endurem Xtrainer s dvoutakním třístovkovým motorem. Rok 2017 znamená představení ostré soutěžní stopětadvacítky RR 2T 125. Beta je stoprocentně italská firma a zaměstnává 156 zaměstnanců nejrůznějších národností. Roku 2016 prodává 17 652 motocyklů, a to je oproti roku 2014, kdy se prodalo 11 602 kusů, pořádný nárůst. Nejprodávanějším dvoutaktním modelem je povedená RR 2T 300 a čtyřtaktním potom velice populární RR 4T 350.

Statické video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Enduro řada Beta RR jede ve dvoutaktním i čtyřtaktním rytmu, přičemž čtyřtakty jsou zastoupeny čtveřicí modelů RR 4T 350, 390, 430 a 480. Dvoutaktní cirkulárky jsou dvě, tedy RR 2T 250 a 300, ovšem toto je potřeba uvést na pravou míru, protože Beta právě představuje svou zbrusu novou dvácu RR 2T 125 a díky tomu pokrývá kromě tříd E2 a E3 také třídu E1.

Rok 2018 znamená především redukci hmotnosti a to jak u dvoutaktů, tak u čtyřtaktů. Přesněji řečeno, u dvoutaktů šlo dolů 4,7 kilo a u čtyřtaktů 5,3 kilo. Do jisté míry je toho docíleno absencí klasického kickstartu, použitím lithiové baterky nebo novým rámem i úpravami na motoru. Pokud někdo po kick startu zatouží, což maximálně chápu, bude mít šanci si svou Betku „nakopávačkou“ za příplatek dovybavit. Celkově jsou dvoutaktní i čtyřtaktní motory jsou oproti sedmnáctkám o 1,7 kg lehčí.

Kompletní řada přijíždí s novou spojkou, která je lehčí, kompaktnější a odolnější vůči vysokým teplotám. Inovace se dotkly také převodovky, ale i airboxu, který jde na ruku lepšímu průběhu výkonu, a to bez rozdílu, zda jde o dvoutakt nebo čtyřtakt.
Oba dvoutakty dostaly fungl nový válec a tříkilo navíc novou hlavu válce, což by se mělo podepsat na mnohem použitelnějším spodku, stejně jako jeho nový klenutý píst. Nová je také klikovka, ale i přepracovaná ojnice.

Všechny čtyřtakty mají vstřikovací jednotku s dvojicí vstřikovačů, které pracují podle otáček motoru a jsou přínosem především pro střední a vysoké pásmo otáček.

Osmnáctkové Betky jsou věrny pérování Sachs, které jsou víceméně stejné jako loňské, ovšem přední vidlice o průměru 48 mm dostala nová pouzdra. Kromě toho pérování disponuje jiným nastavením, které se více kamarádí s novým rámem. Další drobné inovace šasi, které se u osmnáctkových modelů udály, znamenají mimo jiné také další úsporu hmotnosti, tedy 3 kg pro dvoutakty a 3,6 kilo pro čtyřtakty.
Tradiční ocelový rám získal na torzní tuhosti dokonce o 25 % u dvoutaktů a o 21 % u čtyřtaktů. Pružnost rámu je u dvoutaktů o 11 % vyšší a u čtyřtaktů o 10 % vyšší. Právě tyto změny by se měly podepsat na lepší ovladatelnosti a jízdních vlastnostech.

Užší filtrbox se podílí na užším a agresivnějším vzhledu, stejně jako černě matné ráfky Takasago Exel, které jsou vyrobeny přímo pro Betu. Modelový rok 2018 je charakteristický bílou barvou plastů, které jsou doplněny novou grafikou a společně s červeným rámem a sedlem tvoří velice kompaktní celek. Čtyřtakty mají novou výfukovou koncovku, ale i boční chránič výfukové koncovky, což se týká také dvoutaktů, Dvoutakty mají navíc přepracovaný chránič motoru.

Beta RR 2T 125 je postavena především pro juniory, kteří závodí v různých enduro šampionátech, zejména pak italském mistráku, ale i mistrovství světa. Výhodou je splnění normy E4 a možnost řízení od šestnácti let.  

Beta RR 2T 125 dostala úplně nový motor, který tedy nevychází z větší RR 2T 250 či 300. Vývojové oddělení to vzalo z gruntu a postavilo kapalinou chlazený jednoválec, který je velice malý, krátký a velikou pozornost věnovalo co největší centralizovat hmoty. Kartery jsou z hliníku, víka spojky a zapalování pak z magnesia. Píst o průměru 54mm dostal dva pístní kroužky. Zajímavostí je kliková hřídel s plastovou vložkou, nebo příruba jako u dvou větších dvoutaktů. Převodovka ukrývá šest rychlostních stupňů, spojka je ovládána hydraulicky a motor se spouští pomocí kick startu, ovšem je možnost dovybavit elektrickým startérem, na který je motor z výroby připraven. Ocelový rám je velice podobný ostatním modelům řady RR, ovšem je menší a pochopitelně maximálně přizpůsoben mnohem drobnějšímu stopětadvacítkovému motoru. Sedlo leží 930 milimetrů nad zemí, nádrž dokáže spolknout 8,5 litrů benzínu, brzdy dodává Nissin a pérování od Sachsu disponuje zdvihy 295 mm na předku a 290 mm na zadku. Suchá dváca váží 94,5 kilo.   

Bety poslední generace by se měly objevit u prodejců zhruba v půlce června, kdy se dozvíme i jejich ceny. Továrna ale slibuje, že ceny zůstávají stejné, jako tomu bylo u loňských modelů, a proto visí otazník pouze u ceny nové dváci, která se však na trhu objeví později a veřejnosti by se měla představit na podzimní milánské Eicmě.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist