globalmoto_duben_nolan




Beta Endura RR 2017: jak málo stačí

Beta představila soutěžní endura pro rok 2017 a my jsme se jim vyrazili podívat na zoubek. I když sedmnáctky nezaznamenaly žádné větší inovace, jsou zase o krok dál. Zasloužilo se o to především upravené pérování, které oproti loňsku funguje jak se sluší a patři. Díky podvozku Betky nasbíraly plusové body a sbíraly je také za hladké a mírumilovné motory.

Kapitoly článku

Tak jako loni, i letos má Beta v nabídce čtyři čtyřtakty o objemu 350, 390, 430 a 480 ccm. Po jejich boku stojí dva dvoutakty o objemu 250 a 300 ccm. Vedle ostrých modelů si v nabídce stále drží své pevné místo úspěšný model Xtrainer. V porovnání s RR endury je o něco menší a nemá až tak veliké závodní ambice. Každopádně v terénu umí hodně a těží zejména z povedeného třístovkového dvoutaktního motoru zasazeného v menším rámu.


Modelový rok 2017 pro Bety neznamená žádnou velkou revoluci a nepřináší velké změny. Motorky přijíždí s lehce pozměněnou grafikou, mají nové víčko nádrže a můžou se pochlubit také fungl novým digitálním panelem, který kromě běžných údajů ukazuje napětí baterky.
Sedmnáctkové Betky prozradí stříbrné ráfky Exel s černým výpletem a změnu doznaly brýle, které jsou nyní lehčí a pevnější. Asi nejzásadnější změna se dotkla podvozku, protože pérování Sachs se inženýři obzvlášť pověnovali. Na loňských modelech působila přední vidlice poněkud měkce a právě tohle se s rokem 2017 změnilo. Vidlice disponuje o pět milimetrů delším zdvihem, dostala nové nastavení a naplnila se olejem Liquid Moly s lepšími vlastnostmi při zahřátí. Právě úprava vidlice je nejlepším příkladem toho, jak malé změny dokáží na trati udělat velké věci. Ani zadní tlumič nenechali inženýři ležet ladem a u sedmnáctek získává možnost nastavení pro nízké a vysoké rychlosti.


Po vzoru třistapadesátky všechny čtyřtakty už loni přesedlaly na vstřikování. Dvoutakty před rokem překvapily systémem oddělených nádrží benzínu a oleje, kdy je olej automaticky za pomoci elektroniky vstřikován. Všechno zmíněné platí i pro sedmnáctkové modely. Čtyřtakty dostaly upravenou vačkovou hřídel a nové ventilové pružiny. Tyto změny by se měly podepsat na lepším výkonu s lineárním průběhem a měly by do jisté míry redukovat brzdný efekt motoru. Sedmnáctky mají v sérii přepínač map, kdy sluníčko značí plný výkon a mráček o něco mírnější reakci na plynovou rukojeť.

Že se Betě daří, to dokládají slušné prodeje a jen pro zajímavost, letošní nárůst by měl být dokonce o pětadvacet procent. Fabrika zaměstnává 146 lidí a stále frčí jako „rodinný business“, na což je vedení opravdu hrdé. Beta se soustředí na export stejně jako na motosport. První místo v hodnocení továren a dva tovární jezdci na špičce světového šampionátu třídy E3 mluví za vše.

V Toskánsku se narodily a v Toskánsku nám také ukazují, co v nich je. Sedmnáctkové Bety na nás čekají v areálu Viamaggio, zhruba hodinu cesty z Florencie. Ryze toskánské farmě šéfuje hodně bláznivý Ital Angelo, který je majitelem, šéfkuchařem a neposlední řadě vášnivým endurákem, který nemá problém na mašině vlítnout do vlastní kuchyně a poškádlit panimámu. Areál je enduru přizpůsoben a k dispozici se nabízí také menší dílna nebo stylová klubovna.

Mimochodem, v té nechybí dres Romana Michalíka, po boku dalších světových es, jako jsou například Giovanni Sala nebo Mika Ahola. Angelo na farmě po celý rok hostí „bahňáky“ z nejrůznějších koutů světa a věřte, že kopcovité okolí statku jim má co nabídnout. Už když přijíždíme, nemůžu si nevšimnout sakramentsky nadrážkovaného okolí a nádherného členitého terénu v kopcích. Řeknu vám, že by jeden zaplakal. Tím spíš, že enduro radovánky jsou zde naprosto legální a nikdo s tím nemá sebemenší problém.

 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist