yamaha_demo_tour




Zontes míří do vyšších objemů v čele s tříválcovou sedmistovkou

Výstřední čínská značka Zontes rozhodně umí zaujmout. Ať už je to hodně specifickým designem, množstvím výbavy, kterou za své peníze dostanete nebo nakonec i slušnými jízdními vlastnostmi. Díky tomu se u nás i v Evropě rychle etablovala a podobně jako ostatní čínské značky kuje železo, dokud je žhavé. V tomhle případě zástupem nových skútrů, známou adventurou s větším motorem a hlavně zbrusu novými tříválci.

Kapitoly článku

Zontes je parádní důkaz raketového vzestupu čínských značek. Koncern Guangdong Tayo Motorcycle Technology vzal v roce 2003 kapitál v hodnotě 2,6 miliardy juanů a vložil ho do nové motocyklové značky Zontes. V Evropě poprvé výrazněji vystrčila růžky v roce 2018, kdy jsme se s ní setkali na mezinárodním veletrhu v Kolíně nad Rýnem a hned následující rok jsme testovali první modely prodávané u nás. Od té doby počet zaměstnanců Zontesu vzrostl o 1 200 na celkový počet 3 000 a rozloha továrny se dostala na hodnotu 400 000 čtverečních metrů. Jen krátký důkaz, že Číňani nastupují mohutným tempem. Podobnou rychlostí rostou i objemy jejich modelů. Zatímco dřív to byly výhradně stopětadvacítky, a když měl někdo dvoustovku, byl král, teď už skoro neexistuje čínská továrna se zastoupením v Evropě, která by neměla motorku s objemem přes 500 cm3. A Zontes v tomhle směru rozhodně nestojí opodál.

ZT703-F a ZT703-RR

Hlavním tahákem výstavy jsou prototypy tříválcových sedmistovek, které už ale můžeme brát za finální produkční verze. Dle informací se už teď pracuje na jejich homologacích a u nás by se měly objevit v druhé polovině roku 2024, což ostatně platí i pro všechny ostatní představené novinky. Dvojici s poměrně krkolomnými názvy bude pohánět zbrusu nový řadový tříválcový motor, o kterém si vrabci štěbetají různé zvěsti. Jedni mluví o inspiraci Yamaháckou CP-3, druzí o spolupráci s MV Agustou, my bychom dle koncepce vsadili spíš na japonskou cestu. I přes úplně jiný tvar vík a válců je vidět stejné uspořádání se spojkou na pravé straně, vodní pumpou vlevo vpředu, alternátorem za válci nebo s kompaktní převodovkou za motorem. Tím ale veškerá podobnost končí. Objem 699 cm3 je nižší než u Yamahy, komprese je naopak vyšší. Japonci mají u svého tříhrnku 11,5:1, zatímco Číňani se dostali na 13:1. I díky tomu se dostali na 81 kw (110 koní) a 75 newtonmetrů, kterých motor dosahuje v 11 000 otáčkách respektive v 8 600. To nejsou vůbec špatné hodnoty, nesmíme totiž zapomínat, že v rámci konkurence jde o tříválec s nejnižším objemem. Tenhle výkon ale neplatí pro obě motorky. V Zontesu si totiž dali práci přeladit motor pro použití v cestovním enduru ZT703-F, kde chcete víc tahu ve spodních otáčkách a vršek tolik neřešíte. Na papíře je ten rozdíl hodně velký, adventura nabídne „jen“ 74 kW (100 koní), ty ale přijdou už v 9 000 otáčkách, hlavně ale 85 newtonmetrů, které budou k dispozici v 7 200 otáčkách.

U ani jednoho ze strojů bohužel nevíme, s jakou hmotností si motor bude muset poradit a ani neznáme další důležitá data. Víme akorát, že dobrodružné Efko bude mít velká kola 21/18, z obrázků víme o plně nastavitelném podvozku neznámých zdvihů, brzdy má koncept Brembo a dle tradice Zontesu nechybí ani avantgardní vzhled plný ostrých hran a bohatá výbava. Prvkem spojujícím tyhle dvě vlastnosti dohromady jsou rozhodně světla, kde Číňani nešetřili. Hromadu adventure jezdců to určitě potěší, protož tady není jen jeden pár přídavných mlhovek, ale rovnou dva! A to se vyplatí, jak by řekl Horst Fuchs. Zpátky ale na serióznější notu. Světla jsou uchycená na masivním padacím rámu, hodně rozměrný je kryt motoru, za ním je vidět centrální stojan, nechybí kryty rukojetí s integrovanými směrovkami a na jejich druhé straně můžeme odhadovat, jaká bude elektronická výbava. Vzhledem k tomu, že bezklíčové zapalování mají i stopětadvacítky značky, nebude chybět ani tady. Samozřejmostí je elektronicky nastavitelné plexi, dále vidíme tlačítko kontroly trakce a vyhřívání rukojetí, tlačítko na elektrické odemykání sedla nebo dvojici přepínačů se znaky plus a mínus, takže by nemusel chybět ani tempomat. Samozřejmě je tu i velká barevná přístrojovka, asi nebude chybět nic, co byste na podobné adventuře očekávali. Jsme jen zvědaví, kam se s tímhle vším Zontes dostane na váze a také na výslednou cenovku.

Designový jazyk sportovní kapoty je trochu střízlivější, i když ani tady nechybí výstřelky v podobě přídavných bodových světel. Ty bych si tady určitě dokázal odpustit. Z přiložených dat opět víme akorát rozměry kol, tady je jasné, že to budou sedmnáctky a dalo se předpokládat, že sportovní motorka bude mít pneumatiky 120/70 vpředu a 180/55 vzadu. Opět i tady vidíme brzdy Brembo, nastavitelný podvozek nebo bohatou elektronickou výbavu kde nechybí ani rychlořazení a kontrola trakce.

ZT500-T

Model Tour je u nás dobře známé cestovní endurko nejprve dodávané s motorem 310, později převrtaným na 350 cm3. I v Zontesu jsou si ale vědomi rčení „objem ničím nenahradíš“, a tak se rozhodli do tohoto stroje dát větší motor. Tourka se ale drží dál své základní koncepce, takže na rozdíl od konkurence tady nenajdete prověřený paralelní dvouválec, nýbrž jednoválec s přesným objemem 498 cm3. Výkonově ale víceválcům není Zontes nic dlužný, možná je naopak až moc ambiciózní. S tabulkovými 38,5 kilowaty vypadává z kategorie A2, což je škoda, protože s 50 newtonmetry, které přichází v 6 500 otáčkách, by to mohla být pěkná alternativa. Uvidíme, jestli s tím výkonem ještě něco neudělají.

Zontes je opět skoupý na informace o hmotnosti, ale vzhledem k tomu, že podle dostupných parametrů motorka proti třistapadesátce nijak nevyrostla, neměla by se příliš vzdálit od jejích 196 kilogramů. A vzhledem k tomu, že to je „ta samá“ motorka, je tu i stejná elektronická výbava – bezklíčové zapalování, všechno na tlačítko, elektricky nastavitelné plexi, barevná přístrojovka s připojením k mobilu... Kromě motoru jediný zásadní technický rozdíl nacházíme na předním kole, kde jsou na vypleteném devatenáctipalcovém ráfku dva kotouče. Třmeny jsou už ale stejné J.Juany jako na menším sourozenci.

ZT125-C a ZT125-Z

Zontes se při svém rozšiřování arzenálu nepřestává starat i o nejmenší objemovou kategorii, kterou doplní hned dvěma modely s identickým základem. Tím je kapalinou chlazená jednoválcová stopětadvacítka s výkonem jen těsně ležícím pod zákonným limitem – 10,8 kW a 13 newtonmetrů. První místo užití tenhle motor najde ve sportovním naháči, který je na poměry Zontesu docela střízlivě tvarovaný. Je tu ale ta pěkná kyvka s přiznanými výztuhami nebo padáky v základu, které u začátečnické motorky určitě přijdou vhod. A protože je to Zontes, ani nejmladší motorkáři nebudou ochuzení o elektronické vychytávky, kterými budou moci machrovat před základkou.

Druhá stopětadváca míří na třídní rebely, je to totiž dlouhý nízký cruiser nebo možná spíš bobber. Tomuhle stylu hoví i šestnáctipalcové pneumatiky, vpředu s rozměrem 120/80, vzadu 140/70. Opět neznáme hmotnost, víme jen, že sedět se bude 700 mm nad zemí. Na rozdíl od naháče je tady vzadu jednoduchá kyvná vidlice s dvojicí tlumičů, kde jde nastavit předpětí, přední vidlice má stylové prachovky a dole jednu kotoučovou brzdu. Také tady je na Zontes poměrně neobvykle střídmý vzhled, žádné hrany a divokost, přesto je to pořád dost své. Boční silueta inspiraci hondím Rebelem nezapře, tím ale veškerá podobnost končí, i v tomhle segmentu se Zontesu podařilo namalovat svébytný stroj.

ZT125-D

U osminkového objemu s přechodem do kategorie skútrů ještě zůstaneme. Dříve představený skútr Dino v třistapadesátkovém objemu od příští sezóny doplní menší varianta. Vzhledově jsou skútry téměř identické, menší poznáte hlavně podle nižšího štítku a designově jinak řešeného pohonu. O ten se stará kapalinou chlazená stopětadvacítka s výkonem 10,7 kW a 12,8 Nm. Čtrnáctipalcová kola bude brzdit dvojice kotoučových brzd s ABS a to je vše, co o novince zatím víme. Spekulovat můžeme o bezklíčovém přístupu, TFT displeji, podsvícených ovladaších nebo úložném prostoru na jednu integrálku, protože přesně tímhle disponuje větší sourozenec.

Pětistovkové skútry

Zatímco nejmenší skútr je jen jeden, svých nejsilnějších skútrů Zontes do Milána vypustil celé hejno. Celkem čtyři skútry s jednoválcem o objemu 491 cm3 se chystají pro příští rok. Kupředu je bude hnát legislativních 35 kW, které doplní 53 newtonmetrů. Základním kamenem téhle řady je „T-max“ ve specifickém designu, který je třeba ve finále pochválit, protože je originální. Zajímavé je, že zatímco u motorek Zontes sází hlavně na hrany a špičky, u skútrů často volí spíš zaoblené linie a velké plochy. Tohle platí jak pro model ZT501-E tak pro ZT501-K. Přitom podle toho, co zatím víme, je hlavně vzhled, co rozděluje tyto dva stroje. Technika je identická a výbava také. Tam najdeme samozřejmě bezklíčový přístup, elektrické ovládání téměř všeho, co si dokážete představit včetně plexištítu nebo vyhřívaných rukojetí. S ochranou rukou pomáhají i bastery a skútr se chlubí i velikým úložným prostorem, kam se určitě vejdou dvě jetky a ještě zbyde místo na drobnosti. Pojďme ale ještě zpět k technice. Vpředu je pěkná obracená vidlice s dvojicí kotoučových brzd, třmeny jsou od španělské značky J.Juan, vzadu je pak dvojice tlumičů s oddělenou nádobkou, kde je možnost ladit kompresi a předpětí. Zajímavé je, že zatímco konkurence u těchto velkých skútrů řeší pohon zadního kola řemenem a celá sestava motor-variátor je ukrytá v šasi skútru, Zontes sází na klasickou skútrovou cestu s variátorem na kyvné vidlici.

A to i v případě svého dobrodružného skútru ZT501-G adv. Tady už to s originálním designem tak žhavé není, tohle je prostě hondí X-ADV jen s trochu menším objemem. A v Hondě Zontes nenašel inspiraci jen ve vzhledu, ale i v některých technických řešeních. Stejné jsou rozměry kol, tedy 15“ vpředu, 17“ vzadu, je tedy přední vidlice motocyklového typu s dvojitými brýlemi a možností nastavení, dokonce je tu i podobně nastavitelné plexi, což je u Zontesu hodně zvláštní. Všude, kde to jde, cpe elektriku, tady vsadil na manuál. Z druhé strany už ale nechybí barevné TFT nebo známé ovladače, kde je navíc tlačítko ovládající palubní kameru. O fous níž to vypadá na dvojici schránek, mezi nimi je ukrytý háček na tašku, ta ale nemůže být díky středovému panelu s nádrží moc velká. Zontes v základu nabídne také padací rámy, mlhovky nebo vyklápěcí stupačky pro řidiče pro případ, že by chtěl vyrazit do terénu ve stoje. Za ty se u Hondy připlácí. Vzadu opět najdeme dvojici nastavitelných tlumičů.

Možná nejzajímavější ze čtveřice skútrů je model prozatím nazvaný „H“. První dva jsou známá koncepce velkých, spíš cestovních skútr, dobrodružný skútr také známe, ale ZT501-H se pouští do vod zatím neprobádaných. Proti první dvojici je totiž o dost menší, v podstatě jde o malý městský skútr typu Forza 300, XMAX 300, jenže pořád hnaný pětistovkou. Tohle by mohla být velká městská zbraň. Technika je jinak stejná, jako u velkých skútrů včetně 15“ kol nebo bohaté výbavy, kde ještě zaujala zrcátka s varováním o vozidlech v mrtvém úhlu. Jestli tam bude i ve skutečnosti je ale docela nejasné, v zadní části totiž chybí „oblíbená“ kostička s radarem. Rozměry si výrobce bohužel zatím nechává pro sebe, otazník je také nad velikostí zavazadlového prostoru, každopádně skoro 50koňový městský skútr, to zní dobře.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist