husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha MT-09 má v nové generaci víc novinek, než se na první pohled zdá

Je tomu deset let, co Yamaha představila MT-09. První model z tehdy nově uchopené řady MT (zkratka pro „Monster Torque“), která dala posléze vzniknout i mimořádně populární MT-07, juniorským MT-125 a MT-03, ale i nekompromisní čtyřválcové MT-10. Populární „devítka“ se právě nyní představuje v nové podobě, která se na první pohled zdá skoro stejná, ale vylepšení přináší celkem dost.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Modelová řada MT je designově dost specifická a asi nebylo na místě očekávat, že by nová generace MT-09 zahodila svůj kontroverzní technicistně-odhalený háv. Na druhou stranu, pokud chcete něco konzervativnějšího nebo retro, je tady technicky příbuzná řada XSR, korunovaná před pár dny famózní XSR900 GP.

Zpátky ale k MT, na němž je na první pohled nejvýraznější nová přední maska, v níž se ukrývá vedle štěrbin denního svícení i obdélníkový hlavní světlomet rovnou se dvěma světelnými zdroji. Nová je ale i nádrž, která umožnila větší rejd řízení, a navazující sedlo, které už není ploché a s „výběžkem“ vpředu. Sedlo teď končí před nádrží a část pro spolujezdce je oddělená. Nový je také podsedlový rám s plasty v zadní části, kde se nachází nové koncové světlo.

Yamaha představila i ergonomické změny. Stupačky jsou výš a dále vzadu, ovšem nastavitelné do dvou poloh. Chvályhodná je taky nová plošší řadička a hliníková páka zadní brzdy. Řídítka, opět nastavitelná do dvou poloh, mají potom nižší profil. Tisková zpráva uvádí, že cílem nové ergonomie je poskytnout jezdci širší možnosti pohybu a víc ho „zapojit“ do děje, ovšem bez ztráty komfortu.

Novinky na poli elektroniky zahrnují pětipalcový TFT displej s konektivitou, k němuž přísluší nové ovládání na levém řídítku – dosavadní rolovací kolečko nahradil joystick a objevil se zde také tempomat. Vylepšení neušel ani přepínač blinkrů, který už je elektronický, takže MT-09 umí při jemném stisku bliknout třikrát, a při úplném stisku bliká 15 sekund nebo 150 metrů jízdy. Jezdec má k dispozici dva nové, uživatelsky nastavitelné jízdní režimy, vylepšené rychlořazení a nechybí už dříve představená šestiosá jednotka, sdružující ABS, kontrolu trakce a wheelie control.

Trochu poladěný je také podvozek. Známou dvojici předních kotoučů o průměru 298 milimetrů okusují radiálně montované čtyřpísty, jež jsou nově ovládané radiální pumpou Brembo. Na druhé straně řídítek se pak objevila i nastavitelná páčka spojky. Na podvozku sice zůstaly stejné komponenty, ovšem přední vidlice je nově nastavená a zadní tlumič má nové přepákování.

V zásadě netknutý zůstal motor. Tříválec CP3 o objemu 890 cm3 má i nadále 119 koní v 10 000 otáčkách a 93 Nm v 7 000 otáčkách. Novinkou je jen upravený airbox, který by měl podle Yamahy zdůraznit zvuk motoru směrem k jezdci. Hmotnostně si nová MT-09 oproti aktuálnímu modelovému roku o čtyři kilogramy pohoršila, pořád má ale střídmých 193 kilogramů včetně náplní.

Nová generace MT-09 jde do prodeje zkraje nového roku, a i když cena zatím na webu českého zastoupení není, neměla by se dramaticky lišit oproti stávající variantě.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist