journeyman_brezen




Retro řada Yamahy žije dál díky novince XSR125

První spekulace o novince jsme přinesli předloňské září, to Yamaha v Thajsku představila XSR155, a po půldruhém roce tu máme hned dvě překvapení. Prvním je samotná existence evropské verze, druhým je fakt, že jde už o model 2021, který se dostane na showroomy na začátku prázdnin!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Abychom byli na úvod přesní a spravedliví, retro řada XSR by žila dál i bez této novinky. V sedmistovce Euro 5 agregát totiž už bije, ale během toho loňského představovacího šílenství novinek s upravenými motory to tak nějak zapadlo a nezachránila to ani věta z tiskové prezentace o tom, že zbytek řady dostane EU5 do konce roku 2021. Zejména s největší devítistovkou zřejmě kuje Yamaha velké pikle, tím spíš, když máme letos úplně novou MT-09, dárkyni její techniky. Ještě před ní tu ale máme nového zástupce, který řadu Faster Sons otevírá nejmladším pilotům.

Může nám něco prozradit novinka i o vzhledu nové XSR900? Já si troufnu říct, že ano. Tady nehrozí radikální změna stylu jako u MT, klasika musí zůstat klasikou, a to by dost dobře nešlo bez kulatého předního světla. Nová stopětadvacítka přichází s krásně provedeným LED reflektorem rozděleným vkusným logem, který klasickou linii nijak nekazí. Ledková lampa je i ta zadní, posledními žárovkovými mohykány tak zůstávají směrová světla, která vám v Yamaze moc rádi vymění za LED kousky z katalogu příslušenství. Zbytek vzhledu je klasické XSR, které se od svých větších sester téměř neodlišuje, a to je dobře. Mít tak takhle parádní dvácu v šestnácti… Stopětadvacítka se vzhledově také vůbec neliší od o něco větší asijské sestřičky, přesto je o chloupek hezčí. Jak to? Můžou za to barvy. Evropská varianta bude v nabídce ve třech – červená, žlutá a černá, vždy doplněné o vkusnou grafiku na nádrži a bočních plastech pod sedlem.

Vlevo bílo červená XSR155, vpravo XSR125. Nemůžu si pomoct, ale evropské barvy mě baví víc

Osvědčeným designem je oblečená neméně osvědčená technika. Kdo četl Honzisův článek o stopětapadesátce, ten ví, ale myslím si, že technický základ docvakne každému, kdo umí sečíst jedna a jedna. Stopětadvacítkovou řadu tří ladiček tvoří supersport YZF-R125 a naháč MT-125 se společným základem a vymýšlet pro XSR něco nového by byl naprostý nesmysl. Pár drobných rozdílů se tu ale přece jenom najde. Všechno pohromadě drží rám typu Deltabox, vzadu doplněný o parádní kyvku a vpředu o USD vidlici s průměrem trubek 37 milimetrů. To je o 4 milimetry méně než u sportovnějších sourozenců, ale to asi nikomu vadit nebude, stejně jako o 25 milimetrů menší průměr předního brzdového kotouče. Přední o 10 milimetrů tlustší pneumatika naopak ještě zdůrazní dojem dospělé mašiny. Když se všechny ty vzhledové a technické změny sečtou, uspořilo na váze XSR proti dárcovské MT dvě kila, takže se ručička na váze natankované motorky zastaví na rovných 140 kilogramech. Jednodílné ploché sedlo je proti MT o chloupek vyšší, ale těch finálních 810 milimetrů je pořád dost přívětivá hodnota, která v kombinaci s vysokými řídítky určitě vykouzlí pohodovou jízdní pozici.

Ze sedla budou mladí, ale klidně i staří stylaři sledovat kruhový LCD displej s inverzím zobrazením, na kterém na poměry téhle kategorie budou přeskakovat dílky v dost svižném tempu. Stopětadvacítky od Yamahy totiž nejenže nabízejí legislativní maximum 15 koní, ale přidávají k tomu ještě něco navíc. VVA je zkratka pro variabilní časování ventilů, které k maximálnímu výkonu přidává potřebný krouticí moment ve středních otáčkách. A nutno říct, že je to znát, protože tyhle dvácy běhají vážně moc pěkně. Tisková zpráva se tím přímo nechlubí, ale protože mluví o stejné technice, nemáme důvod pochybovat o přítomnosti antihoppingové spojky, která je u sourozenců součástí tohohle povedeného technického balíčku. A i kdyby nebyla, nebude to zase takový problém. XSR125 oproti sestřičkám neklade tolik důraz na rychlé a agresivní ježdění, jako na pohodu a styl a obojího nabídne určitě hromadu. Na vlastní oči se o tom přesvědčíme už za několik týdnů. Na český trh by se totiž nové XSR125 mělo dostat v červenci za příjemnou cenovkou 114 990 Kč.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PlusOne přispěl 5 Kč
IvanDvoutakťák přispěl 5 Kč
Freddy_X přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist