husqvarna_svartpilen_801_2




Yadea se s modelem Kemper pouští do velkých elektrických motorek

Jedním z posledních restů z veletrhu EICMA je čínská značka Yadea. Ta po svém založení v roce 2001 dlouho produkovala výhradně elektrické skútry, loni ovšem přišla první vlaštovka mezi elektrickými motorkami – model Keeness o výkonu 11 kW. Letos se Yadea definitivně vrhla i na velké motorky. Nový Kemper je pořád elektrický, relativně výkonný, slušivý, rychle se nabíjí, ale nikdo neví, kolik ujede.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Design Kemperu rozhodně neurazí, a jak už to u spousty čínských značek bývá, stojí za ním velké evropské jméno. Konkrétně design pochází od studia Kiska, které se nejvíc proslavilo designy moderních KTM. Kemper má tvary klasického naháče, větší míra bočních kapotáží, pod nimiž se samozřejmě nenachází nic než baterie, pak značí příslušnost k elektrické motocyklové větvi. Celkem výrazný je také přední světlomet, vybavený dvojici čoček Osram. Přímo nad ním se ukrývá drobná zajímavost v podobě palubní Full-HD kamery, i celkem konvenční sedmipalcový displej přístrojovky.

Vedle klasického naháče byl přímo na stánku na veletrhu vidět také koncept Kemper RC, což je kapotovaná cestovní verze. O ní však zatím v tiskových zprávách nepadlo ani slovo.

Zpět tedy k základnímu Kemperu. Podvozek tvoří komponenty KYB – vpředu obrácená vidlice, vzadu centrální tlumič. O zastavení se stará Brembo s jedním kotoučem a čtyřpístovým radiálním brzdičem vpředu. Coby pomocník tu bdí ABS i kontrola trakce Bosch, kola jsou sedmnáctipalcová, vzadu s pneumatikou o šíři 150 milimetrů.

Teď ovšem k tomu nejdůležitějšímu. Na místě, kde se u motorek běžně nachází motor, je zmíněný akumulátor, postavený ze článků čínského výrobce CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited). Napětí baterie je 320 V, kapacita 20 ampérhodin, a Yadea zdůrazňuje mimořádně rychlé nabíjení, které u stejnosměrné nabíjecí stanice pro auta zabere pouze 10 minut. Jedná se nicméně o nabití na 80 % kapacity, nad touto úrovní začne elektronika balancovat napětí článků a nabíjení výrazně zpomalí.

Bohužel Yadea zveřejňuje jen ty „hodící se“ parametry, takže nevíme dvě velmi zásadní věci. Jednak dojezd, který je navzdory seberychlejšímu nabíjení pořád dost podstatný, jednak hmotnost celého stroje, která je v případě elektrických motorek do značné míry diktována právě hmotností akumulátorů.

Energie z baterie roztáčí elektrický motor umístěný před kyvnou vidlicí, přenášející sílu na zadní kolo klasickým řetězem. Maximální výkon činí pěkných 54 koní a mnoho lidí bylo doslova šokováno hodnotou točivého momentu 570 Nm. Jenže jakkoliv fantasticky to zní, Yadea v tomto případě používá stejnou obezličku jako mnoho dalších výrobců elektrických vozidel, a uvádí točivý moment přepočtený přímo na kolo – nikoliv tedy hodnotu, kterou ze sebe vydá elektromotor. Dynamické parametry ovšem nejsou špatné – z nuly na sto peláší stroj za 4,9 sekundy a maximální rychlost činí 160 kilometrů v hodině.

Vzato kolem a kolem, Yadea Kemper nevypadá úplně špatně, a v jeho prospěch by mohla na (malém) trhu elektrických motorek hovořit i cena. Ta je ovšem, stejně jako spousta dalších podstatných informací, zatím neznámá. Stroj se začne prodávat nejprve na čínském a posléze i dalších asijských trzích, jestli se dostane i k nám, a kdy to případně bude, je zatím jedna velká otázka.  

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist