yamaha_demo_tour




Nová Vespa GTS není jen o barvách, ale i o upravené technice

Když Vespa představí nějakou „novinku“, dost často to je jenom edice se speciální barvou nebo grafikou. Tentokrát je to ale trošičku jinak. Vrcholná modelová řada nabízená v objemech 125 a 300 cm3 se dočkala i drobných technických a designových vylepšení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Největší, nejsilnější a nejluxusnější Vespu jsme poprvé spatřili v roce 2003 jako stopětadvacítku a dvoustovku. Jak šel čas, největší Vespa dál rostla a rostla, až v roce 2018 dorostla k motoru 300 HPE. Tenhle čtyřtaktní vodou chlazený jednoválec z ní díky 17,5 kW (23,8 koní) a 26 newtonmetrům udělal nejsilnější Vespu historie. Přitom dál vedle ní v nabídce zůstává stopětadvacítka, která je v daném objemu také tím nejsilnějším, co Vespa nabízí. Čtyrtaktní dváca i-get nabízí 10,3 kW (14 koní) a 12 newtonmetrů. A i přes to, že se nám Italové v tiskové zprávě snažili namluvit něco jiného, zůstává to stejné i s novou generací Gétéeska.

Motory jsou sice stejné jako u modelového roku 2022, jízda by ale měla být přece jenom o něco lepší, a to díky podvozku. Tradiční koncepce ocelové samonosné karoserie s předním jednostranným zavěšením zůstává, ale upravené bylo přední odpružení pro hladší jízdu a zejména větší stabilitu ve vyšších rychlostech. No, a když už Vespičku rozhulákáte, měli byste jí taky efektivněji a příjemněji zastavit. Brzdový systém se dvěma kotouči dostává nové brzdové třmeny a brzdové pumpy od Bremba. Ty mají zároveň lehce upravenou pozici, takže dostanete víc síly, lepší cit a přirozenější úchop. Díky lepšímu citu se bude líp brzdit i začátečníkům, kteří se nemusí bát jejich síly díky ABS od Bosche s dokonalejší řídící jednotkou. Chytré jednotky se starají i o prokluz zadního kola. Ano, i na skútru Vespa najdete kontrolu trakce. Sympatické je, že bezpečnostní výbavu dostanete i v základní verzi GTS.

Když jsme se dostali k elektronické výbavě, můžeme se přesunout k přístrojové desce. Barevné TFT u nejvyššího provedení zůstává identické, stejně jako systém konektivity MIA. Tu dostanete ve standardu i u provedení SuperSport, čímž se dostáváme k vylepšené přístrojové desce, kterou dostávají všechna provedení vyjma nejvyššího. Zůstává analogový rychloměr, pod ním se objevuje nový větší 3“ LCD displej s inverzním zobrazením. Možnost zobrazit maximální rychlost, průměrnou rychlost, aktuální a průměrnou spotřebu, dojezd nebo napětí na baterce doplňují notifikace z konektivity MIA. Podstatné změny se udály i o kus níž. Díru na klíček budete na GTS od teď hledat marně. Dostává totiž bezklíčové zapalování. O ovládání skútru se stará nový otočný ovladač přesně v těch místech, kde jste dřív zasouvali klíč. Spolu s tím došlo k celkovému přepracování vnitřku karoserie, jiný je tvar háčku a zmizelo tlačítko odemykání podsedlového prostoru, mimochodem u nejvyšší verze osvětleného. Jak se ale teď člověk dostane dovnitř? Pomocí nových ovladačů na řídítkách. Ty jsou v chromovaných domečkách a mělo by to lépe sedět se stylem Vespa. Ve třech případech ze čtyř tomu tak je, ale u SuperSportu, kde nic jiného chromovaného nenajdete, to je trochu jako pěst na oko…

A teď otázka pro znalce. Co je nového na straně designu? Rozdíl jsou drobné, ale když si postavíte dvě generace vedle sebe, rozdíl je poměrně velký. Nejočividnější to je při pohledu zezadu a z boku. GTS nově svítí výhradně LEDkami a zadní světla mají výrazně upravený tvar. Boční pohled zase odhalí výrazně odlehčená pětipaprsková kola a upravený tvar výfuku s jeho krytem. Méně výraznou proměnou prošly boční výduchy v přední části a přední LED blinkry s denním svícením, za zmínku stojí ještě jiné gripy a zrcátka na celkově širších řídítkách a sedlo, které není výrazně odlišné vzhledové, ale je pohodlnější.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

No a pak tu máme verze. Upravené GTS se budou v případě obou kubatur nabízet ve čtyřech provedeních. Základní GTS je chromovaná klasika v převážně pastelových barvách s dvoubarevným sedlem s podélnými drážkami a jednobarevnými ráfky. Nad ním je GTS Super, sportovnější provedení s dvoubarevnými koly, jiným sedlem a výraznějším lakováním. GTS SuperSport z celé řady vyčnívá nejvíc, protože na něm kromě zmíněných ovladačů nenajdete chrom. Střídá ho černá, sedlo s příčnými drážkami má kontrastní červené lemování a speciální barvy jsou obohacené o grafiku. Nejvyšší model GTS SuperTech poznáte podle matných barev s grafikou, kde se objevuje neonově zelený pruh. Stejnou barvu má pružina na předním odpružení, sedlo je rozdělené na dvě poloviny, když u řidiče je hladké a u spolujezdce jsou vytlačené kosočtverce a lemovka karoserie s rámečkem světla a dalšími drobnostmi jsou v matném saténovém chromu. Cenově začíná GTS 125 na 152 900,-, GTS 300 na 172 900, a končí na 163 900,- respektive 184 900,- za nejvyšší verzi.

 

 

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist