husqvarna_svartpilen_801_2




Vylepšený Street Triple využívá zkušenosti Triumphu z Moto2

Jsou to čtyři sezóny, co Britové dodávají motory pro mistrovskou třídu Moto2 a z jejich práce můžeme těžit i my obyčejní smrtelníci. Nově prostřednictvím tří modelů Street Triple, kde se objevuje silnější motor, s tím odpovídající technická vylepšení, designové změny a k tomu všemu tu máme také nový limitovaný model s vrcholnou specifikací.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Poslední modelové změny jsme v řadě Street Triple zaznamenali v roce 2020, kdy se objevil vylepšený model R následující své ostřejší a tupější bratry plnící normu Euro 5. První nově homologovaný model byl nejsportovnější RS, druhým verze S, která naopak cílila na jezdce s řidičským oprávněním A2. Ta měla kvůli tomu menší motor se sníženým výkonem, jenže od té doby se toho v nabídce Triumphu událo poměrně dost. Mám tím na mysli hlavně model Trident 660, který je tím pravým „začátečnickým“ strojem pro kategorii A2. Logicky by pak nedávalo smysl nabízet Street Triple s menším motorem, takže verze S jde z kola ven. Kdyby vás ale náhodou mrzelo, že už nemůžete vybírat ze třech verzí, nesmutněte. Ta možnost tu zůstává, jen je to všechno trochu jinak. Jako základ je Street Triple R, model RS se stává tím zlatým středem (minimálně díky Öhlinsu vzadu) a tím nejvíc nejlepším Street Triplem se nově stává limitované Moto2 Edition.

Nemyslete si ale, že je to jenom nějaká hra s názvy, barvami a samolepkami, jak to taky občas Triumph umí. On z toho závodního projektu těží i základní erkový Street, i ten totiž dostal poměrně výrazně upravený motor. Nové písty, ojnice, pístní čepy a nová spalovací komora se postaraly o zvýšení kompresního poměru z 12,65:1 na 13,25:1. To máme skoro 5% nárůst. S lepším plněním a výfukem pomáhají nové ventily s vačkami a pro zdůraznění silnějšího motoru ve skříni najdeme také kratší převody, spolu s nimi se upravoval také převod finální. Výsledkem všech změn má být ještě živější Street Triple, než byl doposud. Minimálně pocitově s tím pomůže i nový výfuk s lepším zvukem.

Hmmm, všechno to zní lákavě, ale jaká jsou finální čísla? Street Triple R si ze 118 koní při 12 000 otáčkách polepšil na rovných 120 koní, které navíc přichází o 500 otáček dřív. Spolu se silnějšími bratry také těží ze silnějšího středu s výrazným posilněním od 7 500 otáček s tím, že vrchol 80 newtonmetrů přichází o dva tisíce otáček později. Předchozí generace se proti tomu chlubila 77 newtonmetry, které přicházely v 9 400 otáčkách. Žádná horoucí čísla to nejsou, ale věříme, že když se to sečte, bude Street opravdu zase o kus živější a radostnější. Platit to bude samozřejmě i pro verze RS a Moto2 Edition, které poskočily výkonově na rovných 130 koní v 12 000 otáčkách z předchozích 123 kobyl. Točivý moment zůstává stejný jako u R, v tomhle případě to tedy máme přírůstek jednoho newtonmetru, který přichází o nějakých 150 otáček později. Předchozích 77 newtonmetrů tak pravděpodobně na svém místě najdete pořád.

Klasicky to ale není jenom o motoru. Se silnějším motorem souvisí i podvozek. Už model R inženýři zkrátili na rozvoru o 3 milimetry, ty ale částečně kompenzuje úhel hlavy řízení, který se otupil z 23,5°na 23,7°. To jsou čísla jak při motokrosových představovačkách, drobný je také rozdíl v řídítkách, která mají u modelů R a RS o 12 mm víc na šířku. RS jde přitom v úpravách podvozku ještě dál, zadek jde výš, rozvor se krátí víc a úhel hlavy řízení se naopak přiostřuje. Přesně to máme 11 mm u výšky sedla, 6 mm na rozvoru a sedm desetin stupně u hlavy řízení. Nejdál je v tomhle ale limitka Moto2 Edition, ta má proti loňskému RS rozvor kratší o 8 milimetrů, úhel hlavy strmější o devět desetin a sedlo se vyšplhalo o 14 milimetrů výš. V kontrastu s tím jsou na něm našroubovaná dvoudílná závodní řídítka, která jsou oproti těm jednodílným o 80 milimetrů níž a o 50 mm dál. Tohle nebude pohodlný naháč na dojíždění do práce. Zase na něj ale stačí nahodit kapoty a můžete směle vyrazit mezi supersporty.

K tomu se budou určitě hodit nové třmeny Brembo Stylema s 310mm kotouči a podvozek, který doposud Street Triple neznal. Platí to teda hlavně pro přední konec, kde je 43mm vidlice Öhlins NIX30, zadní STX40 známe už z předchozí generace RS. Na té nové ho najdeme také, jen mu sparingpartnera dělá 41mm vidlice Showa BPF, která ale stejně jako NIX30 nabídne kompletní škálu laditelnosti. „Nejhůře“ je na tom v tomhle ohledu základní erko, které si musí vystačit s předkem Showa SFF-BP, nicméně i v tomhle případě můžete ladit do aleluja, stejně jako na zadku, kde je Showa s externí nádobkou. Vyloženě špatné nebudou ani brzdy, kde jsou levnější třmeny M4.32.

Základní Street Triple R bude taková chytrá horákyně, nebo chcete-li černý kůň na dobrou koupi, pokud teda bude ta cenovka atraktivní. Komponenty jsou rozumné i tak, 10 koní ve špičce na silnici pozná málokdo, a když bude ten finanční odstup dostatečný, určitě vás nebude mrzet, že máte jenom multifunkční LCD displej s malým TFT displejem po vzoru Tridentu. Tím spíš, když nebudete ochuzení o vylepšené náklonové ABS, lepší náklonovou kontrolu trakce se 4 úrovněmi zásahu, lepší antiwheelie a ani o 4 jízdní režimy s programovatelným režimem Rider. Ten nenabídne tolik, jako režim Track u zbylých dvou vyšších modelů, ale pro běžné silniční ježdění bude určitě stačit. U dražších bratrů budete okruhový režim ladit na novém 5“ barevném TFT displeji, tak jen doufejme, že už bude konečně svižnější než třeba u velkého Speed Tripla. Konektivitu a s tím související navigaci si budete muset dopřát v příplatkové výbavě, naopak standardem je laptimer. A hodně sympatické je, že u všech tří Triplů dostanete oboustranné rychlořazení už v základu.

Na závěr si necháváme vzhled, který je nový přesně ve stylu Triumphu. Takže je sice kompletně přepracovaný, s jinou nádrží, bočními panely přecházejícími v kryty chladiče, s jiným předním štítkem, přepracovaným tvarem výfuku a úplně jiným zadkem, ale pořád v tom jasně poznáte Streeta. Světla jsou stejná, u RS a Moto2 s proužky denního svícení zatímco R je má pouze jako pozičky. Tady se bude určitě tuningovat o sto šest. K dokoupení zcela jistě bude podmotorový kryt, krovka místo sedla spolujezdce, která je u RS v základu, a ještě spousta dalších věcí, protože už teď Triumph hlásí katalog s více než 50 položkami.

No a málem bychom z toho vylepšování zapomněli na Moto2 Edition, kde už toho moc vylepšovat nemusíte. Z fabriky motorku dostanete vyšperkovanou předním karbonovým blatníkem, karbonovými bočními kryty včetně toho motorového a karbonovým krytem světla. Jako správná limitka dostane každá motorka krásné frézované horní brýle s číslem, podle kterého poznáte, kolikátý ze 765 vyrobených Street Triplů ve žluté nebo ze 765 vyrobených Triplů v bílé vlastníte. RS bude na výběr ze tří barev, Stříbrné, Červené a Žluté, základ bude ve stříbrné a bílé.

 

 

   

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist