yamaha_demo_tour




SYM ukázal dobrodružné maxiskútry a elektroskútr s Al-Ion baterií

Tchajwanská značka SYM si prakticky na každý veletrh připraví velkou spoustu novinek, z nichž ne všechny se následně dostanou na trh. Nicméně mívá zajímavé nápady, a o těch byla i letošní expozice v Miláně.

Kapitoly článku

ADXTG 400

SYM je kromě jiného i specialistou na krkolomné, tedy spíše jazykolomné názvy, a my bychom asi vlajkovou loď značky v kategorii Adventure skútrů takto nepotrestali, ale ono kdoví, jak se bude jmenovat, až se opravdu dostane na trh. Designově je to úplně typický zástupce své kategorie, na čumáku výrobce použil pod hlavními světly ještě poziční světla, jejichž tvar prý připomíná šavlozubého tygra, v zadní části je složité nevidět Hondu X-ADV. Té se ADXTG trochu podobá i technicky, což je určitě dobrá zpráva, podvozkově totiž vychází z pětistovky Maxsym TL, takže má motor s variátorem uložený v „břiše“ a zadní kolo nese klasická a v tomto případě moc hezká dvojramenná hliníková kyvná vidlice, sekundární převod je řešený řetězem. Možná škoda, že se SYM u Hondy neinspiroval i rozměrem kol, mohl přidat palec na průměru, nicméně těch 16“ vpředu a 14“ vzadu je i tak docela v pohodě. Ony toho dost poberou 120 a 150 mm široké terénní pneumatiky Maxxis.

Jako pohon slouží jednoválec o objemu 399 cm3 z modelu Maxsym 400, nic bližšího o něm nevíme, ale ve svém původním působišti má solidních 34 koní, tedy pouze o dva méně, než má Peugeot XP400, jenž bude asi hlavním konkurentem ADXTG – Peugeot má sice o palec větší kola, ale podvozkově jde o skútr, tedy zadní kolo nese těleso variátoru. Sami jsme zvědaví, co bude fungovat lépe. SYM vyloženě zdůrazňuje, že se terénu nebojí, jsou tady nastavitelná jednodílná kónická řídítka, ABS s offroadovým módem (zadek vypnutý, předek posunutý), dlouhé, avšak blíže nespecifikované zdvihy odpružení, kryt motoru a prý i ta správná jízdní poloha pro jízdu vestoje. Standardně montované kryty rukojetí oceníte i na silnici, štítek je nastavitelný bez nutnosti použít nářadí, abyste si ho v terénu mohli jednoduše dát dolů a na silnici zase zvednout, aby vás chránil. Kompletní LED osvětlení, TFT displej, USB zásuvka nebo bezklíčkové zapalování jsou u vlajkové lodi očekávatelné prvky, potěší automatické rozblikání varovek při krizovém brzdění.

ADX 300

Další adventure skútr a s motorem jenom o trochu menším? To přeci nedává smysl… Ale dává, protože zatímco čtyřstovka je vyloženě dobrodruh svou konstrukcí, tak ADX 300 je takový převlečený Joyride. Takhle to má Honda se svou Forzou a ADV350, stejně jako třeba Kymco s Downtownem a DT X. Ovšem u Symu šli dál než jen k jednoduché výměně plastů, prostřední část rámu je zesílená, odpružení dostalo prodloužené zdvihy a původní 11,5litrová nádrž byla pořádně zvětšena až na 16 l, prý abyste si mohli užít pořádně dlouhé výlety. Taky řídítka jsou terénní. Z Joyridu zůstala kola 15“/14“, které Tchajwanci ani neobouvali do žádných špuntovek, a především velký úložný prostor pod sedlem, který pojme dvě helmy.

 

New DRGBT

Model DRGBT už SYM nabízel loni, ovšem pro příští rok dostává ještě agresivnější design. Jestli jste si mysleli, že víc hran už udělat nejde, tak na Tchaj-wanu právě dokázali, že jde. A vypadá to fakt pekelně, zejména s těmi rozdělenými předními světly, kdy nahoře budou nejspíš pozičky a dole jako u Yamah Tracer nebo R1 potkávací a dálkové. Měnil se i displej a přibylo bezklíčkové zapalování.

Fugue

Žádný velký skútrový výrobce si nemůže dovolit, nemít ve svém portfoliu nějakou tu anti-Vespu. U Symu to doposud byl model Fiddle, ovšem teď přichází Fugue (jméno z klasické hudby) a tenhle skútr vypadá ještě vespovitěji než samotné Vespy! Hranaté světlo napovídá, že jde o sportovněji laděnou variantu ve stylu Vespy Sprint, ovšem blinkry a boční linky jsou ve tvaru písmene C, což modelu Fugue dává zajímavý vlastní styl. Přístrojový panel je sice „jenom“ LCD, ale zase SYM potěší bezklíčkovým zapalováním, USB QC 3.0 zásuvkou na dobíjení telefonu nebo docela velkým 27litrovým podsedlovým prostorem.

CLBCU

To je zase název… Ale u Symu je nestřílejí tak úplně nesmyslně. Jestli si vzpomenete, loni Tchajwanci představili model MMBCU, kde MMB byla zkratka pro mambu a CU jsou písmena „crossover & unique“. Tady CLB znamená italské „colibrì“, tedy kolibřík, a má jít o bio-inspirovaný koncept – skútr má kompaktní postavu kolibříka, svižný pohyb a živé barvy. Občas jsou ty oslí můstky hodně divoké… Pro zákazníka bude asi než tahle pohádka mnohem důležitější fakt, že jednoválec o objemu 125 cm3 má zapalování s dvojicí svíček a průměrnou spotřebu 1,64 l/100 km. Ale nemělo by jít o nějakého lenochoda, svižnost motoru i naladění variátoru prý připomíná mávání kolibříkových křídel.

Maxsym GT a CruiSym

Vrátíme se k maxiskútrům, ovšem teď už jen k těm čistě silničním. Maxsym GT je starý známý Maxsym 400, ovšem v novém ostřejším kabátě s jinými předními LED světlomety, upraveným komfortnějším sedlem, nosičem, většími předními brzdovými kotouči a hlavně pěkným 6“ TFT displejem namísto těch nehezkých obstarožních analogových/LCD budíků, co měla čtyřstovka dosud. Menší CruiSym s motory 125 a 300 dostane jiná přední i zadní světla a bezklíčkové zapalování.

Koncept PE3

Na závěr jedna velká technická zajímavost. Elektrických skútrů vidíme každý rok přehršel, ale tenhle koncept je unikátní ve více ohledech. Samozřejmě že design musí být dostatečně nezvyklý, aby si lidé všimli, ale ten je tady to nejmenší. Resp. při pohledu zprava si asi říkáte, co na elektrickém skútru dělá výfuk? Inu, PE3 je poháněn výhradně elektromotorem, ovšem zároveň v sobě má i spalovací motor, který tady slouží jako generátor pro případ, že začínáte mít buď vybitou baterii, anebo máte velké zatížení (alias hodně zaťatou pravačku) – to potom dává proud jak elektromotoru, tak dobíjí baterku. Co bude uvnitř za spalovák, to SYM úplně nespecifikoval, jen že jde o agregát odvozený od motoru Z.R.S.G., který je ve více objemových verzích a jde o klasický motor se start-stopem, viděli bychom to tedy na nějakou stopětadvacítku. Nabíjet ale budete moci samozřejmě i ze zásuvky a další z technických zajímavostí je, CO budete nabíjet. Žádné li-ionky, PE3 totiž používá hliník-iontové baterie! To není moc rozšířená technologie a kdoví, jestli z toho nakonec něco bude, každopádně tyhle baterie prý jsou od tchajwanské společnosti Aph ePower, která se Al-Ion bateriemi intenzivně zabývá a chce je jako první komercializovat, přičemž hlavními výhodami mají být eco-friendly recyklovatelné materiály, dlouhá životnost, široký rozsah provozních teplot, rychlé nabíjení a vybíjení a vysoce bezpečná a chemicky stálá charakteristika. Zní to nadějně, lithium je takové problematické…

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist