globalmoto_duben_nolan




Statistiky registrací 2023 táhne Honda

V roce 2023 bylo v ČR registrováno 26 575 nových motocyklů, tedy o tisícovku neboli 4 % více než za rok 2022, který byl přitom také pro jednostopé stroje úspěšný. Kterým značkám se dařilo, jaké kubatury rostou a jaké se ukazují trendy? Na to se podíváme v následujících přehledech a tabulkách.

Loňská sezóna, poznamenaná nejistotou ohledně energií a inflace, opět docela přála prodejům nových motocyklů. Pořád ještě nedosáhla rekordu z roku 2008, tedy před první ekonomickou recesí tohoto tisíciletí, kdy se prodalo 27 222 motorek strojů kategorie L, ale s číslem 26 575 už je hodně blízko. Právě vysoká inflace je podle ekonomů jedním z důvodů, proč řada lidi uspíší nákupní rozhodnutí. Nemá smysl držet úspory na účtu a sledovat, jak klesá jejich hodnota. Zároveň tomu prospěly ceny motocyklů, které stoupají jen velmi mírně. Navíc se na trhu v roce 2023 objevila celá řada cenově dostupných velkých motorek nad 500 ccm s cenami už v rozmezí od 150 do 250 tisíc korun. Svou roli pak sehrálo i mírné posilování koruny v první půlce roku. Ještě než se podíváme na konkrétní značky, je na místě upozornit na určitou míru nepřesnosti, část údajů je i nadále v kategoriích jako Jiné či Nezařazeno a někdy zhoršují přehled a výsledky, tyto zbytkové kategorie také pro větší přehlednost nejsou znázorněny v grafech.

Prodeje podle značek

Sázka na nabídku cenově dostupných modelů se vloni vyplatila jedničce na trhu, značce Honda. Zatímco předloni bylo registrováno 4 873 nových motocyklů této značky, za rok 2023 to bylo o víc než dva tisíc víc. S celkem 6 949 registrovanými motocykly tak Honda ještě posílila svůj podíl na trhu na celkem 26,15 %. Ano, každá čtvrtá nová motorka či skútr byla Honda a podobný vzestup značka zaznamenala i na většině evropských trhů. Je vidět, že modely s rozumnou cenovou politikou, jako jsou řady Hornet, Transalp či Rebel, mají na trhu obrovskou výhodu. A jak se na úspěchu Hondy podílely malé skútry a stopětadvacítky? Necelou polovinou, konkrétně to bylo 3172 strojů, takže 3774 motocyklů Honda bylo nad 125 ccm.

Co je za tímto úspěchem a jak se prodávaly nové modely? To nám prozradil Petr Kříbala z českého zastoupení značky Honda: „Za tímto úspěchem stojí zejména výrazné zlepšení situace s výrobou a dodávkami motocyklů a skútrů v roce 2023 a uspokojení čekajících zákazníků z roku 2022. V sezoně 2023 již byl problém s výrobou překonán a dodací lhůty se výrazně zkrátily. Dále jsme představili několik významných novinek, a to v nejprodávanějších kategoriích Naked a OnOff střední kubatury. Řeč je samozřejmě o modelech Hornet a Transalp, které se téměř okamžitě dostaly na přední příčky prodejních statistik. Horneta jsme v loňském roce prodali 296 kusů a Transalpu dokonce přes 300 kusů. Výrazně se nám dařilo i v prodejích skútrů, kde jsme navýšili prodeje o přibližně 700 kusů. Celkově největší prodeje přes 1600 kusů zaznamenal již tradičně náš bestseller PCX125. V úspěšném navýšení prodejů v kategorii skútrů následují modely PCX a modely o obsahu 350 ccm, tedy ADV350 a Forza 350, jejichž prodeje se zvýšily u každého o více než 150 kusů.“

Druhé místo v celkové tabulce registrací nových strojů kategorie L patří značce CFMOTO s 2 441 mašinami a podílem 9,19 % trhu. Po odečtení všech čtyřkolek nám sice zůstane „jenom“ 870 motocyklů a tím pádem osmé místo, ale i to je slušný úspěch. Je to o 100 motorek víc než předloni a když vezmeme v úvahu, že CF neprodává žádné stopětadvacítky ani skútry, je vidět, že to s českým trhem umí. I tady jsme se zeptali zástupce značky pro český trh Eduarda Šlampy na nejprodávanější modely i další plány: „Rok 2023 byl očekávaně ve znamení 800MT, kdy byla řada doplněna o plně vybavený model Explore. Řada 800MT pak atakovala 400 prodaných kusů. Dalšími nejprodávanějšími modely byly 650MT a 700CL-X Heritage. V roce 2024 očekáváme úspěšný nástup s lehkým endurem s terénními ambicemi CFMOTO 450MT, těšíme se i na další novinky s novým 450cc dvouválcem 450CL-C, 450NK a 450SR -S. Stálice bude modelová řada 800MT a své místo si po doprodeji dlouholetého bestselleru 650MT podrží novinka 700MT. Z akcí se naši zákazníci a fanoušci mohou těšit na velké stánky CFMOTO na výstavách v Brně a Bratislavě, určitě se můžeme všichni těšit i na již tradiční sraz majitelů a příznivců motocyklů CFMOTO.

Třetí místo tradičně drží Yamaha, byť s celkem 1664 motocykly si proti 2022 o pár desítek kusů pohoršila. Na stabilní hodnotě zůstala značka BMW s 1154 prodanými motorkami, ve statistikách naopak skoro o 400 kusů spadly skútry koncernu Piaggio na celkem 1 035 ks. Skútry se totiž mnohem lépe prodávaly pod značkou Aprilia, která prodala 709 strojů do 125 ccm a celkově jí chyběly jen 3 stroje k pokoření hranice tisícovky prodaných mašin Aprilia. Pořádný skok v tabulkách předvedla rakouská KTM, vloni to byla tisícovka mašin a letos skok téměř o polovinu na 1 394 ks a to ještě bez skútrů! Jak se loňská sezóna vyvíjela a co se prodávalo, to nám popsal 
Peter Fischer za KTM Central East Europe: „Velmi nás těší, že na českém trhu jsme s více než 1300 prodanými kusy skokanem roku. Výrazně jsme si polepšili ve všech našich třídách a meziročně jsme posílili o 30 %. Tradičně se dařilo ostrým endurům 300 EXC a 350 EXC-F, potom cestovním endurům 890 Adventure R a 1290 Super Adventure S a R. Zajímavostí oproti jiným rokům byl velmi silný prodej v září, posílený pravděpodobně hlavně deštivým počasím na jaře a vyšší inflací. Tento rok oslavujeme 30. výročí příchodu modelu Duke, a tak očekáváme velký zájem zejména o 390 Duke, 990 Duke, ale také bestii 1390 Super Duke R. Novinka 890 SMT se kvůli pozdějšímu příchodu nestihla ukázat na vyšších příčkách prodejnosti, ale v roce 2024 si od tohoto požírače apexů dost slibujeme.

Další úspěšný rozvoj, to je značka Kawasaki s celkem 827 registracemi oproti předloňským 710 ks. Když se podíváme na další značky zvučných jmen, které naše čtenáře obvykle nejvíc zajímají, co třeba taková Suzuki? Bohužel se ještě plně neprojevil příchod nových osmistovek na trh, s počtem registrací 354 kusů to je sice o padesát lepší než předloni, ale pořád nic moc na značku, která kdysi bývala trojkou či čtyřkou na trhu. Další ostře sledované značky s nabídkou výhradně velkoobjemových stojů si drží přibližně stejné pozice jako vloni, to znamená Harley-Davidson 455 registrovaných strojů, Triumph 490 motocyklů, Ducati 421 motocyklů, Royal Enfield 336 motorek, Benelli 316 kusů, Moto Guzzi 205 motocyklů a Indian 174 motocyklů. České publikum tradičně zajímá značka Jawa, u té se bohužel už asi naplnil zájem nostalgiků po čínských verzích 350 OHC, ze sedmi set prodaných strojů v roce 2022 to vloni spadlo na pouhou třetinu, tedy jen 276 nových registrací Jawa.

Registrace motocyklů nad 125 cm3 (bez ATV)

Jak vypadají čísla pro větší motocykly, když od celkových hodnot pro každou značku odečteme všechny čtyřkolky a stopětadvacítky (a tedy i většinu skútrů pro držitele řidičáků B)? Tohle jsou čísla pro větší motocykly, na které je třeba áčkový řidičák. Když bychom tedy měli sestavit pomyslné stupně vítězů a počítali jen větší motorky, bude na prvním místě Honda, na druhém KTM a o třetí místo se patří Yamaze. Na nejprodávanější modely a průběh prodejní sezóny jsme se zeptali zástupce Yamahy, Martina Tománka: „Loňský rok pro nás nebyl jednoduchý, sice jsme se výrazně posunuli, nicméně poptávku zákazníků po klíčových modelech jsme vzhledem k výpadkům subdodavatelů nedokázali na jaře plně uspokojit. Kompletní paletu motocyklů a skútrů jsme tak na dealerství měli k dispozici až na začátku léta. Nejprodávanějším motocyklem byla Yamaha Ténéré 700 ve standardním provedení, mezi skútry byl největší zájem o městský model Nmax 125. Na jarních výstavách představíme novou MT-09/SP, „závodní“ retro XSR900 GP a také obě Ténéré Extreme a Explore včetně GYTR kitu pro model World Raid.

Vyšší střední třída, motorky 500-800 cm3

Půllitry, šestistovky, osmistovky jsou v dnešní době hodně populární, za slušné peníze nabídnou hodně muziky. Tady v souhrnu vládnou japonské značky a zdatně jim sekunduje CFMoto. Bude hodně zajímavé sledovat, jak se na prodejích letos odrazí řada novinek, protože na podzimní výstavě v Miláně se nabídka v této objemové třídě hodně rozšířila.

Velké stroje nad 800 cm3

Teprve v kategorii těch největších mašin drží prvenství někdo jiný než Honda, a je to BMW a hlavně jeho fenomén s názvem GS s 451 prodanými kusy, když sečteme standardní model GS a model Adventure. A tato čísla jsou o to působivější, že R 1250 GS byl končící model a letos přichází nový model R 1300 GS. Co k takovému úspěchu německého výrobce říká Petr Krajča za české zastoupení BMW: „Opět se potvrdilo, že se řada GS je skvělý produkt, který má obrovskou důvěru motorkářů. V roce 2023 byla většina našich modelů na konci výrobního cyklu, ale zároveň se nám podařilo prodeje oproti roku 2022 navýšit. Výroba BMW R 1250 GS byla ukončena dokonce už v červenci 2023, ale přesto se jich prodalo nejvíce v historii. Tradičně nejprodávanějším modelem bylo BMW R 1250 GS Adventure těsně následované BMW R 1250 GS, dohromady se „velkého géesa“ prodalo 451 motocyklů. Třetí pak bylo BMW F 850 GS s celkovým počtem 63 kusů. Zmíněné modely přitom již mají pro rok 2024 na trhu své nástupce, konkrétně R 1300 GS a F 900 GS a do začínající sezóny proto hledíme s optimismem.“

Elektrické stroje kategorie L

Zatímco u automobilů už se tato čísla pomalu zvedají, příznivci burácení spalovacích motorů motocyklů můžou být v klidu. Celkové číslo 680 registrovaných elektrobajků sice už vypadá docela vysoké, ale přes polovinu z nich se prodalo v jednom nejmenovaném zahrádkářském řetězci a zbytek tvoří různé skútry a pojíždědla. V kontextu tohoto článku stojí za zmínku 17 elektrických maxiskútrů BMW, dále 10 Freeridů a dětských crossek od KTM a celkem 5 registrovaných elektrických motocyklů Zero.

Ojetiny za 2023

Zajímavý pohled je i na loňské první registrace ojetých motocyklů v ČR, tedy dovezené ojeté stroje ze zahraničí, celkem jich bylo 16 067. I tady vede Honda s 2 653 mašinami, ale o velké atraktivitě a tak trochu i bývalé slávě značky Yamaha na našem trhu svědčí 2051 dovezených motorek a skútrů, u Suzuki je to 1101 strojů, tedy o dost víc, než je počet registrací nových strojů těchto značek. To platí i pro luxusní značky jako BMW s celkem 1928 dovezenými stroji, či Harley-Davidson s 622 kusy, kdy tuzemský zákazník cenově dosáhne spíš na ojetou než novou motorku.

Kapitola sama o sobě jsou pak čísla dovezených strojů značky Jawa, celkem 1804 strojů, a ČZ s celkem 479 prvními registracemi v ČR za minulý rok. To stále svědčí o velkém zájmu o veterány a youngtimery na našem trhu. A na závěr, kolik eLkových strojů bylo z registru za minulý rok vyřazeno? Celkem 4167 strojů.

 

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist