yamaha_mt09




Nové Piaggio MP3 má radary i couvací kameru

Nová generace legendární MP3 přijíždí s novým designem, pořádně inovovanou konstrukcí, silnějšími motory a hlavně plnou náloží konektivity a elektronických asistentů. Kromě tempomatu a radaru se ve světě motocyklů poprvé objevuje i kuriozita v podobě couvací kamery u verze 530 se zpátečkou.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Od roku 2006, kdy se fenomén MP3 objevil na trhu a v jihoevropských státech se vyšplhal na špičku žebříčků prodejnosti, už tu bylo několik faceliftů a řada inovací. Před půl rokem jsem v recenzi vloni inovovaného modelu Piaggio MP3 400 hpe žehral na letitý design a lehce archaickou přístrojovku a ovladače a ejhle, včera se v Paříži představila nová verze s hodně upraveným designem i technikou. Zavalitá příď teď spolu s plexi tvoří dokonalý oblouk shora dolů a je opticky rozdělena na několik částí v kombinaci černých plastů a kapotáží v matném laku. Páka ruční parkovací brzdy se posunula výš k řídítkům a je teď lépe dostažitelná ze sedla. Světlomety jsou v duchu doby zase o něco výraznější a s rozsvíceným denním svícením a dělenou optikou vypadají krásně moderně.

Celý výsledek je zase o kousek sportovnější a třešničkou na dortu u nejluxusnější verze MP3 530 HPE Exclusive je několik prvků na jednom z paprsků předního kola a na motoru v barvě mědi. I zezadu vypadá nová MP3 pěkně agresivně díky plochému výfuku s dvěma výstupy, podobné téma se pak opakuje v plastech nad zadním kolem. Protažené zadní světlo je díky LED technologiím zase o kousek užší a agresivnější, registrační značka je na vysunutém blatníčku úplně dole za zadním kolem. Celkové nové MP3 pokračuje v předchozím stylu a pěkně kombinuje oba designové světy maxiskútrů a současných moderních automobilů. I nové modely MP3 totiž lze řídit jen s řidičákem na auto.

Pohonná jednotka 530 cm3 vychází z předchozího půllitrového jednoválce 500 HPE Euro 5, u něhož konstruktéři Piaggia převrtali válec z průměru 94 mm na současných 97,5 mm. Zdvih zůstává na hodnotě 71 mm a výsledkem je stejný výkon 32,5 kW (44,2 k) jako u loňské verze. V motoru je řada hodně inovovaných prvků, je tu samozřejmě nová hlava válců se zvětšenými ventily a nová vačková hřídel. Součástí inovovaného motoru je také nová elektronika Magneti Marelli 11MP, elektronický plyn ride-by-wire a tři jízdní režimy Eco, Comfort a Sport. Ty řídí nejen odezvu motoru na plynovou rukojeť, ale jsou propojené i s elektronickými asistenty brzdění a trakce ASR Piaggio.

Špička výkonu je ale o 500 otáček níž, konkrétně na hodnotě 7250 ot/min. Točivý moment se zvýšil na 50 Nm při 5250 ot/min, to je nárůst o 2,5 Nm, a také je o 250 ot/min níž než u předchozí verze motoru. Takže by jezdec měl pocítit více síly. Výrobce dál slibuje i snížení vibrací a hlučnosti motoru v městském provozu, nižší by měla být i spotřeba. Ta by měla dosahovat 4 l/100 km v kombinovaném provozu podle měření WMTC. Zdánlivě nepodstatné navýšení hodnot by právě u poměrně těžkého tříkolového stroje mohly být hodně znát, zvlášť když k tomu výrobce oznámil snížení hmotnosti o 7 kg díky odlehčení konstrukce zavěšení předních kol.

Motor modelu MP3 400 HPE prošel důkladnou inovací už v roce 2021 a do roku 2022 postupuje se stejnou konstrukcí, v technických údajích je jen drobná změna, kdy motor dosahuje maximálního výkonu 26 kW (35,3 k) a točivého momentu 37,7 Nm v o trochu vyšších otáčkách (o 250 ot/min), konkrétně 7500 ot/min u maximálního výkonu a 5750 ot/min u maximálního točivého momentu, namísto 5500 ot/min u předchozí verze.

I u nové generace MP3 samozřejmě zůstává technologie zavěšení předních kol Roll Lock s možností aretace náklonu, který je umožňuje zastavení na semaforech bez nutnosti dávat nohu na zem. Optimalizované zavěšení by u modelu 2022 mělo klást nižší odpor při řízení. Ramena odpružení celkem zhubla o 1,1 kg a celý stroj má mít o 7 kg méně než předchozí verze. Celková provozní hmotnost sice v tiskových materiálech není uvedena, ale předchozí čtyřstovka měla 257 kg, pětistovka dokonce 275 kg provozní hmotnosti. Manipulaci s poměrně těžkým maxiskútrem a otáčení předními koly by mělo usnadnit i celkové snížení těžiště a umístění chladiče do nižší polohy. Nová bude i pozice jezdce, řídítka se posunula dozadu a zvýšila se o 10 mm, naopak podlážka se snížila o 20 mm blíž k vozovce. Na podlážce je nově tlumicí vrstva, která by měla dál odclonit chodidla od vibrací.

Nové modely MP3 mají přístrojovku tvořenou sedmipalcovým TFT displejem, který dovolí i spárování s telefonem a zobrazování pokynů navigace z telefonu na přístrojovce. Samozřejmostí je v dnešní době i bezklíčové zapalování, tempomat, tříkanálový systém ABS a dvoustupňová kontrola trakce ASR. Brzdy mají stejné kotouče jako dřív, ale zakusují se do nich nové výkonnější brzdiče. Za zmínku stojí i osvětlený podsedlový prostor na dvě integrální přilby. Tento prostor lze přitom odemknout i na dálku pomocí mobilní aplikace.

U vlajkové lodi své nové flotily MP3 530 Executive Piaggio nabízí nové bezpečnostní technologie pod souhrnným označením ARAS (Advanced Rider Assistance System). Ten zahrnuje 4D radarové senzory v zadní části skútru, které hlídají mrtvého úhly a umožňují i varování před změnou jízdního pruhu, pokud by se ve vedlejším pruhu právě rychle blížilo auto. Na rozdíl od předchozích ultrazvukových pokusů umí toto řešení hlídat i náklony motocyklu a dokáže sledovat větší úhel. Upozornění na rizikové momenty se pak zobrazuje na přístrojovém panelu. Nejvyšší verze 530 Executive pak na displeji dokáže zobrazit i pohled z couvací kamery spolu s naváděcími čarami podle úhlu řídítek. Stačí jen stisknout tlačítko zpátečky, nechat nohy na podlaze a pomalu se zasunout do těsného místečka na parkování.

Nové modely Piaggio MP3 hpe 400 a 530 budou v nabídce celkem ve třech verzích. Vedle základního modelu Piaggio MP3 400 hpe bude možnost objednat i Piaggio MP3 400 hpe Sport s některými designovými doplňky. K dispozici budou barvy černá Nero Meteora, bílá Bianco Luna, titanová Grigio Titanio a matná oranžová Arancio Sunset. Špička nabídky Piaggio MP3 530 hpe bude letos k dispozici pouze v nejvyšší provedení Exclusive v barvách modrá Blu Oxygen Matt, šedá Grigio Titanio, černá Nero Meteora šedá Grigio Cloud Matt. A nakonec ještě prodejní ceny, MP3 400 HPE RST má cenovku 249 900 Kč, verze Sport RST je za 269 900 Kč a pětistovka MP3 530 hpe Exclusive jde na trh za 319 900 Kč. První kusy by se měly objevit u dealerů již letos v srpnu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist