Motocykly hradní stráže

Jedete si poklidně po Evropské třídě směrem do centra a posloucháte svou oblíbenou stanici. Ani si neuvědomíte, že vás ve zprávách redaktor informuje o významné státní návštěvě a už vůbec nemáte čas přemýšlet o tom, že se stanete svědkem tak zvláštní události, jako je její přesun z letiště na místo určení.

Motocykly hradní stráže

To zná ve většině případů pouze protokol, policie, ochranka a ti tajemní muži v černých stejnokrojích na modro-bílých motocyklech BMW. Náhle vám dojde, že na každé křižovatce stojí policisté v zelených reflexních vestách. Ve zpětném zrcátku zaznamenáte blikání modrých majáků a předvoj kolony vás donutí zajet ke straně. Vy se poslušně přilepíte na obrubník a sledujete se zatajeným dechem celou kolonu. Je vlastně úplně jedno, koho doprovází, ale celá ta skrumáž působí impozantně a velkolepě. Cítíte, jak se vám hrne krev do tváří a na chvilinku samovolně zatajíte dech. Něco podobného totiž nevidíte každý den.
V tom vás zamrazí při pohledu na tu přesně sešikovanou skupinu motocyklů jedoucích v nejtěsnější blízkosti vozu "návštěvníka" s minimálními rozestupy, při představě, že se někdo z nich setká s propadlým kanálem, nebo dírou v asfaltu, jak jsme na to na našich silnicích zvyklí. Jenže zrovna v tu chvíli už se první vůz s majáčkem jedoucí ve středu silnice vyhýbá nerovnosti a za ním další a další a právě teď to místo míjí motocykly. Nechápete jak to zvládnou, ale všichni jako jeden muž se ve stejnou chvíli vyhnou překážce a jako by nic pokračují dál ve své spanilé jízdě. Někde na konci kolony ještě zaznamenáte osamocený motocykl, sloužící jako záloha pro případ, že by se přihodilo něco nepředvídaného. Až když přejedou, máte čas přemýšlet o tom, co jste viděli.
Jsou to hoši z motocyklové čety hradní stráže. Je to několik pečlivě vybraných mužů "sedlajících" motocykly BMW. Nejčastěji je potkáte na BMW R1100RT a v okolí Pražského hradu i na "géesech", na kterých plní funkce hradních kurýrů. Jejich hlavní náplní je provádění čestných doprovodů čelních představitelů cizích států a jiných státních návštěv prezidenta republiky nebo předsedy vlády. Tihle hoši musí splňovat řadu nároků a mezi jinými:

  • váha musí být odpovídající výšce tak, aby uchazeč/ka neměl/a nadváhu,
  • bez viditelných kosmetických vad, tetování a piercingu či náušnic,
  • výborný zdravotní stav (zdravotní klasifikace "A"),
  • dobrá fyzická zdatnost (splnit normy přezkoušení tělesné přípravy ) atd.

Než vyjedou na "ostrou" akci, prochází náročným výcvikem. Jejich sídlo je v kasárnách, poblíž Pražského hradu. Často je můžete potkat v okolí letiště Aera Vodochody nebo vojenského prostoru Bechyně kde trénují. Musí bravurně zvládat jízdu na motocyklu, ale i standardní vojenský výcvik. Pravidelně prochází testy a jsou pod přísným lékařským dohledem. Musí fungovat na 100 %. Jejich kvality můžete osobně posoudit od jara do podzimu jedenkrát měsíčně na III. nádvoří Pražského hradu společně s hudbou Hradní stráže. Jsou to velmi efektní, přesně nacvičené sestavy.

Teď trochu k výstroji. V letních měsících nosí světle modré košile s krátkým rukávem, bílou dohodou, bílými rukavicemi, černými textilními motocyklovými kalhotami kombinovanými s kůží a černo-modrými botami. Za chladnějšího počasí mají černé textilní bundy s koženými doplňky a nášivkami "Hradní stráž" na obou pažích, bílé roláky a delší bílé rukavice. Jinak vše stejné (bílá dohoda, boty, kalhoty). Můžete je potkat i v celotextilních černých bundách opět s nášivkami "Hradní stráž", ale ty jsou používány jen jako "pracovní oděv" bez dohody a bílých rukavic. Když zrovna nejedou a nemají na hlavě helmy, nosí slušivé modré lodičky se stříbrným znakem HS. Momentálně zřejmě přezbrojují na helmy Schuberth (v modré barvě jako motocykly), ale můžete je ještě vidět s helmami BMW EVO IV ve stejné modré. K motocyklům jsou připojeni "pupeční šňůrou" interkomu vysílačky Motorola pro lepší koordinaci za jízdy. Pokud stojí vedle motocyklu, mají k dispozici nad přístrojovou deskou mikrofon na "husím krku" a reproduktor.
Obvykle platí, že hlava státu je doprovázena sedmi motocykly a předsedové vlád a jiné významné státní návštěvy pěti. Někdy je to ovšem jinak a vše se děje dle protokolu. Na špičce pomyslného šípu jede velitel, což je v současné době por. Stanislav Šůs. Vpředu před kolonou ještě náhradní stroj, který zároveň pomáhá policii "prorážet" cestu. Jeho řidič má většinou přes uniformu zelenou reflexní vestu. Největší doprovod jsem viděl při tradičním převozu svatováclavské relikvie do baziliky ve Staré Boleslavi, kdy jich jelo celkem 9.
Jak jsem již výše uvedl, "sedlají" pouze motocykly BMW. Za zmínku určitě stojí, že používání motocyklů BMW pro doprovody na hradě má u nás tradici sahající až do roku 1965 - viz. tento článek. Duchovním otcem líbivé modro-bílé kombinace motocyklů a elegantního designu uniforem Hradní stráže je výtvarník Theodor Pištěk, který vytvořil velmi specifický styl HS na přání prezidenta Václava Havla již v roce 1990.
Všechny motocykly jsou vzduchem chlazené dvouválce systému "boxer" o objemu 1100 a 1150 ccm. Pro doprovody i výcvik R1100RT a 1150RT a pro kurýrní služby a náročnější výcvik R1150GS a R1150GS Adventure. Je s podivem, že ačkoli jezdí na motocyklech takřka pořád a při doprovodech náročných na přesnost jsou pod velkým tlakem, není znám případ poškození nebo havárie. Bylo by dobré zde připomenout, že do nedávné doby mezi nimi byla také jedna sympatická slečna. Několikrát jsem jí viděl za jízdy a obdivoval, jak dokáže zkrotit tyto velké a těžké motocykly. Poštěstilo se mi tuto slečnu a gentlemany několikrát osobně zastihnout "v akci" a díky tomu mohl vzniknout tento můj druhý článek o HS.
S úctou k této čestné jednotce pro Vás zapsal a fotografie pořídil
Pavel Krotil - Veteran.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist