yamaha_demo_tour




Moto Guzzi přiváží na EICMA nové Stelvio a přepracované V85 TT

Moto Guzzi prezentuje svůj stánek v italském Miláně v cestovatelském duchu. Hlavní roli tady hrají dvě nová cestovní endura, z nichž každé má ovšem trochu jiné zaměření.  Zatímco nové Stelvio rozšiřuje moderní řadu, přepracovaná V85 se soustředí na cestovatele, kteří preferují starou školu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

O tom, že přijde cestovní enduro postavené na stejných základech jako silniční cesťák V100 Mandello, se vědělo docela dlouho. Nedá se ovšem říci, že by nové Stelvio bylo prostě jenom „Mandellem na chůdách“. Motor je sice stejný, ale třeba rám má motorka jiný, stejně jako přístup k aerodynamice. Tisková zpráva uvádí, že ačkoliv šly oba modely na počátku vývoje souběžně, postupně se oddělily a každý má tak svůj charakter.

Motor je samozřejmě prvek, na který jsou u Moto Guzzi náležitě pyšní. Kompaktní vodou chlazený vidlicový dvouválec s úhlem rozevření válců 90 stupňů je uložen podélně, tedy s klikou v ose jízdy, a konkrétně v rámu Stelvia slouží i jako nosný prvek celé konstrukce. Motor má 1 042 cm3, výkon 115 koní přichází v 8 700 otáčkách a točivý moment 105 Nm vrcholí v 6 750 otáčkách. Skrze šestistupňovou převodovku, která může být doplněná o rychlořazení, přenáší motor svou sílu na zadní letmo uložené kolo kardanem, umístěným přímo v rameni zavěšení.

O odpružení se stará částečně nastavitelná (odskok a předpětí) vidlice Sachs, doplněná zadním tlumičem KYB se stejnými možnostmi nastavení. Na obou stranách je zdvih 170 milimetrů. Brzdový systém dodalo Brembo, a jedná se o dvojici monoblokových čtyřpístů vpředu s kotouči 320 milimetrů. Kola o rozměrech 19 palců vpředu a 17 palců vzadu obouvají bezdušové pneumatiky. Nádrž pojme 21 litrů paliva, hmotnost plně natankované a připravené motorky činí 246 kilogramů. Zajímavostí je řešení uchycení kufrů – ty se ukotví přímo do podsedláku, takže nepotřebují pomocný rám, který pak na motorce bez kufrů nevypadá dobře.

Přestože design přídě jednoznačně odkazuje na příbuzné Mandello, Stelvio má jinak řešenou aerodynamiku. Zcela zmizela aktivní výklopná „křidélka“, zůstalo vyšší a rozměrnější plexi s elektrickým nastavením v rozsahu 70 milimetrů, které jde provádět do rychlosti až 150 km/h. Moto Guzzi uvádí, že si odladění aerodynamiky vyžádalo přes 1 500 hodin simulací a nespočet testů ve větrném tunelu. V rámci příslušenství si lze pořídit taky vyhřívané gripy a dokonce i obě sedla, stejně jako několik ochranných prvků a padáků.

Stelvio je také vůbec prvním modelem Moto Guzzi, využívajícím radarovou technologii. Ta je za příplatek a spočívá ve dvojici radarů vpředu a vzadu (ten přední vypadá nad světlem hodně „dodělávaně“), které dají dohromady adaptivní tempomat, varování před kolizí a varování před vozidly v mrtvém úhlu. Z konvenčnější, ale přesto moderní elektroniky, je tady šestiosá jednotka sdružující náklonové ABS s kontrolou trakce a pětice jízdních režimů. Pětipalcovou TFT přístrojovku lze propojit s rozhraním MIA, zajišťujícím konektivitu s mobilem. Stelvio jde do prodeje pro příští sezónu, cena je zatím neznámá.

V85 TT

Zatímco Stelvio je moderní cesťák se vším všudy, V85 TT se zaměřuje na ty, kteří by radši něco „nadčasovějšího“. Cestovní enduro ze staré školy je mezi námi od roku 2019 a nyní přichází Moto Guzzi s modernizací, která je vidět víc uvnitř než zvenku.

Konkrétně vnější vzhled se měnil skutečně minimálně. Ikonická dvě přední světla zůstala, stejně jako celková silueta, ve které je nádrž jen lehounce pozměněná, pořád ale s objemem 23 litrů. Asi nejvýraznější změnou na první pohled jsou držáky předních světel, které už nejsou z ocelových trubek jako malá příhrada, ale místo toho jde o odlitek ze slitiny hliníku. Stejně tak jsou nově odlitá i zadní madla pro spolujezdce.

Dále lze modernizaci pro příští rok poznat podle nových vík hlav válců, podstatnější je ale to, co se odehrálo pod těmito víky. Podélně uložený vidlicový dvouválec o objemu 853 cm3 sice pořád chladí vzduch a olej, ale zásadní změnou je přidání variabilního časování ventilů. Řídící jednotka teď může hýbat s tím, kdy se budou ventily otevírat a zavírat, což znamená silnější průběh nízkých a středních otáček. Maximum točivého momentu 83 Nm přichází v 5 100 otáčkách za minutu a už ve 3 500 otáčkách je k dispozici 90 % této hodnoty. Výkon poskočil ze stávajících 76 koní na rovných 80 koní, dosahovaných při 7 750 otáčkách. Nad rámec toho má motor nově čidla klepání a přepracované mazání.

Vylepšená je aerodynamika, také odladěná ve větrném tunelu. V85 TT si tak veze nové plexi (s možností cestovní varianty) nastavitelné manuálně do pěti poloh. Měnila se elektronika, zastoupená novým pětipalcovým TFT displejem, jízdními režimy a šestiosou jednotkou pro náklonové ABS. Nové jsou i přepínače na řídítkách.

A nakonec je tu i velká změna v tom, jak je modelová řada V85 vlastně nabízena. Nově jsou totiž k dispozici tři oddělené modely, všechny na kombinaci kol 19 vpředu a 17 vzadu, ovšem odlišené výbavou. Coby základ je tu V85 Strada (bez písmen TT), která se soustředí na silniční cestování a do města. Nemá kryt pod motorem ani kryty rukou a jede na litých kolech místo vyplétaných, navíc s nízkým předním blatníkem. Jde o základní model na silnici, nicméně většinu chybějících prvků lze dokoupit coby příslušenství.

Primární V85 TT stojí uprostřed. Oproti Stradě má vyplétaná kola, ochranné prvky, vyšší blatník, ale i zadní tlumič s kolečkem na nastavení předpětí nebo barevná provedení s červeným rámem.

A nakonec je tu cestovně vybavená V85 TT Travel. Ta má vyšší větrný štít, doplněný navíc o deflektory po stranách před nádrží, už v základu má vyhřívané gripy a sedlo, ale taky rozhraní MIA pro konektivitu se smartphony.

V katalogu příslušenství se pak nachází celá spousta dalších prvků k doplnění. Je tu ochrana při pádu, centrální stojan, monitorování tlaku v pneumatikách, druhá USB zásuvka pod sedlo nebo přídavná světla. I modernizovaná, přesto ale pořád klasická V85 TT, jde do prodeje pro rok 2024.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist