globalmoto_duben_nolan




Také Lambretta chce být elektrická

Žádný z velkých hráčů dnes nemůže ignorovat elektromobilitu, nota bene pokud se jedná o značku soustředící se výhradně na skútry. Proto jsme letos na veletrhu EICMA našli u Lambretty alespoň koncept, který se jmenuje hodně podobně jako elektrický skútr největšího arcirivala Vespy, ale nabízí o dost lepší parametry.

Kapitoly článku

Jedním dechem hned dodáme, že u konceptů je to s technickými parametry vždycky takové to „slibem nezarmoutíš“ a u elektrických samohybů to platí dvojnásob. Takže zatímco Vespa už dávno jezdí a své parametry nemůže nikterak zveličovat, u Lambretty netušíme, jak moc vážně je máme brát. Tahle značka se navíc za poslední roky jeví jako docela pěkná „slibotechna“, už loni v Miláně stály vedle známých „véček“ dvě nové řady X a G, přičemž v obou Lambretta nabízela dlouho očekávané velké motorizace 300, resp. 350. Jenomže na trh se zatím vůbec nedostaly, akorát se celý rok posouvaly termíny naskladnění. Takže kdoví, jak to s elektrikou u Lambretty vůbec bude…

Na každý pád bylo pokoukání na koncept nazvaný Elettra hodně pěkné a musíme stylisty pochválit, jak se popasovali s tím, aby skútr vypadal jako jednoznačně identifikovatelná Lambretta, a přitom působil dostatečně futuristicky. Parádně vypadají zejména světla a je úplně jedno, jestli mluvíme o tom předním (resp. předních), nebo zadním, plus svítí dokonce i boční lemy plechové kapotáže uchycené na hliníkovém rámu. A ty krásné blinkry v řídítkách jste viděli? Jasně, jen to nepraktické, ale tohle je koncept, takže si může dovolit i takové věci jako jedinou vycvakávací brzdovou páčku na levé straně nebo třeba to, že vůbec netušíme, jak by se přidával „plyn“, protože otočná rukojeť chybí. Ne, tohle je zkrátka designové cvičení. Ale moc pěkné.

Lambretta ale už má přichystané i kompletní technické informace. Obě 12“ kola jsou uchycena trochu nekonvenčně, vpředu najdeme taženou kyvnou vidlici jako u modelů X a G (a u Vespy), vzadu potom hliníkovou dvojramennou kyvku (sekundár od motoru v rámu je zřejmě ozubeným řemenem) se zajímavě řešeným přepákováním k horizontálně umístěnému jedinému zadnímu tlumiči. Rozvor 1380 mm ukazuje na větší skútr, když je shodný s Vespou GTS, naopak sedlo je příjemně nízko v 780 mm. U něj se zastavíme, je hezky nad kapotáží, tedy podobně jako u BMW CE 04, ovšem má pod sebou i prostor na helmu. Akorát že se do něj nedostáváte odklopením sedla, nýbrž s největší pravděpodobností zepředu.

Odklápění si ale užijete i tak, zvedá se totiž úplně celá zadní část, a to po stisknutí tlačítka, a otevře se vám tak pohled na celou pohonnou jednotku. Tou je synchronní elektromotor s permanentními magnety (PMSM) o nominálním výkonu nepříliš zajímavých 4 kW, ovšem jeho maximum 11 kW už zajímavé je. Točivý moment udává Lambretta 258 Nm, ale to je na kole, kde i spalováky mají při nejpomalejším převodu kolikrát hodně nečekané hodnoty. Lithiový battery-pack má rozumnou velikost 4,6 kWh a není ani přehnaně těžký, celý skútr má vážit hodně pěkných 135 kg. Kolik ujedete kilometrů, to bude záležet na tom, jaký režim zvolíte – v nabídce jsou tři (Eco, Ride, Sport), přičemž na první jmenovaný to při ploužení se čtyřicítkou bude až 130 km a na sportovní při stálé osmdesátce lehce přes 60 km. Podle standardizace WMTC to má být 104,5 km, což při velikosti baterky asi je realizovatelné, na druhou stranu jak tohle mohl někdo změřit, když Elettra nejspíš ani nejezdí? A určitě to nebude při zkoušení maximálky, která má činit 110 km/h, což je sakra rozdíl proti sedmdesátce u Vespy. Nabíjení je taková klasika, z nuly do plných to doma dostanete za 5 hodin 40 minut, u veřejné rychlonabíječky jste z 20 na 80 procentech za 36 minut. Ale ještě uvidíme, v co se tyhle údaje změní, až se Elettra objeví v sériové podobě, kterou Lambretta určitě bude muset udělat, pokud nechce ve světě jedné stopy hrát nějaké páté housle.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist