yamaha_demo_tour




Kove představilo na EICMA produkční adventure a závodní stroje

Čínská značka Kove přijela na EICMA zejména s „ostrou“ nabídkou – tedy s tou, která čítá závodní dakarský speciál 450 Rally, dále čtyřtaktní motokrosy v kubaturách 250 a 450, ale i silniční speciál kategorie WorldSSP300. Na druhou stranu pro běžného zákazníka, a potažmo i pro nás, je nejdůležitější velká osmistovková adventura 800X, která se po loňské premiéře konceptu představila v sériové variantě.

Kapitoly článku

Je dobré připomenout, kde se Kove vlastně vzalo. Příběh je podobný jako třeba u Loncinu, který vedle toho, že vyrábí motorky pro nejrůznější značky, má také svojí značku Voge, s níž se snaží pronikat na západní trhy. Kove je na stejném principu postavená značka výrobce Tibet New Summit Motor Co. Ltd.
Motorky od „Tibetu“ už můžeme na našem trhu nalézt, jedná se o tolik propírané RVM by Jawa – tedy argentickou značku RVM, importovanou na náš trh skrz týneckou Jawu. A možná již brzy se na našem trhu objeví i Kove – tedy domácí značka Tibet New Summit, která se prezentuje nejen na největším letošním veletrhu v Itálii, ale hlavně na závodech.

Závodní stroje

Na začátku letošního roku se Kove vůbec poprvé zúčastnilo Dakaru s modelem 450 Rally. Jejich stroje, obsazené čínskými jezdci, skutečně dojely, a to dokonce všechny tři. Pro čínskou značku a čtyřistpadesátku 450 Rally ohromný úspěch.
Pro rok 2024 se 450 Rally představila s mnoha novinkami. Přepracován a odlehčen byl rám, který váží pouze 10,3 kilogramu, a změnou na hlavě motoru došlo na navýšení výkonu. Jednoválec o objemu 449,9 cm3, ve kterém je vidět velká inspirace u KTM, tedy podává pěkných 65 koní. Jiná je také spojka nebo nově navržený setrvačník startéru. Odlehčení doznala i hromada dalších dílů – mimo jiné i kryty rukou nebo světla, kde se honil každý jednotlivý gram. Paradoxně hmotnost jako takovou značka neuvedla. Závodní varianta vyjede do světa v sérii 50 kusů, přičemž každý bude podle slov značky stát 19 999 euro (cca 490 tisíc korun).

Okolo stejného „KTM“ motoru, který pracuje ve 450 Rally, je postaven i motokrosový speciál MX 450 – i jeho výkon činí 65 koní. Z něj pak vychází i slabší MX 250, disponující výkonem 41 koní. Rámy těchto speciálů mají  podle Kove 8,9 jen kilogramu a v nabídce se objeví dvě verze. Standardní bez CNC dílů, přičemž obě kubatury prý váží bez benzínu rovných 100 kilogramů, a potom odlehčené varianty R s CNC brýlemi, stupačkami, středy kol a titanovým výfukem – tady už oba speciály váží jen 97,5 kilogramu.

Tak jako se 450 Rally a motokrosy prosazují ve světě terénních závodů, pracuje sportovní malorážka 321RR v závodních barvách na světě okruhů. Konkrétně v sérii Supersport 300 World Championship (WorldSSP300). Kove se tak po Kawasaki, Yamaze a KTM stává čtvrtým konstruktérem v této kategorii, i když je nutno podotknout, že první sezóna týmu China Racing Team nebyla z nejúspěšnějších. Tým dojel na bodovaných umístěních pouze čtyři závody se ziskem 22 bodů celkem.

800X

Teď ale konečně k motorce, která má reálnou možnost prosadit se na trhu s velkým potenciálem. Jde o model 800X, který se loni na EICMA představil coby prototyp a nyní dorazil i jako sériová verze. Řadový dvouválec, který je na první pohled jasnou „variací“ na KTM LC8c v kubatuře 790, má u Kove 799 cm3, výkon 96,5 koně při 9 000 otáčkách za minutu a točivý moment 80 Nm při 7 500 otáčkách.

V nabídce budou hned tři varianty. Ty mají všechny stejný motor, vyplétané ráfky s průměry 21/18 a 20litrovou nádrž, ale liší se tlumiči a hlavně hmotností. Ta základní, orientovaná na silniční cestování, ponese název 800X Adventure. Tlumiče Yu-An zde mají zdvihy 210 milimetrů vpředu i vzadu, přední dvoukotoučová brzda má 310 milimetrů průměr kotouče a dvoupístové brzdiče. Hmotnost natankované motorky by měla činit 183 kilogramů, byť z dřívějších zkušeností je dobré vědět, že se u Kove nedá uváděným hmotnostem zase tolik věřit.

Prostřední verze 800X Pro už má tlumiče KYB se zdvihy 240 milimetrů, což znamená nárůst světlé výšky z 245 na 275 milimetrů a nastavitelnou výšku sedla 865/875 milimetrů. Vpředu brzdí radiální čtyřpísty na 320 milimetrů kotoučích a hmotnost kvůli delším tlumičům vzrostla na 185 kilogramů. Tato verze má také rychlořazení a bezdušové pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR.

Coby vrchol je terénně orientovaná 800X Rally, vybavená tlumiči Yu-An, ovšem se zdvihy 270 milimetrů vpředu a 250 milimetrů vzadu. To znamená světlost 293 milimetrů a výšku sedla nezanedbatelných 895 milimetrů. Přední brzda je kvůli hmotnosti jednoduchá, s 310 milimetrů kotoučem a radiálním čtyřpístem. Pneumatiky jsou dušové drapáky a nechybí zkrácený sekundární převod, aby byl motor tahavější. Kove v tomto případě uvádí hmotnost 169 kilogramů.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist