husqvarna_svartpilen_801_2




Kam kráčí Jawa?

Každý kdo se alespoň trochu zajímá o dění kolem sebe si musel v tomto týdnu všimnout, jak se z ničeho nic zvedl zájem zpravodajských webů o týneckou továrnu na motocykly. V několika článcích obdobného znění se optimistickým tónem psalo o lepších zítřcích skomírající fabriky, které mají nastat...soudě podle nadšení autorů už vážně snad zítra.

Pokud někdo toto téma nezaznamenal ani na našem fóru, tak všechny články v kostce informují o tom, že Jawa v současné době prochází přelomovým obdobím. Areál továrny se modernizuje, nakupují se nové stroje, a vyvíjí nové modely. Firma se chce začít orientovat na nové trhy a přizpůsobit jim svůj sortiment. V kontrastu s vývojem situace u Jawy v posledních letech to celé zní skoro jako pohádka. Jenže kromě toho, že se něco děje s týneckým areálem, se průměrně informovaný čtenář moc nového nedozvěděl.
Nebudeme tady rozpitvávat důvody, které stojí za překvapivým zájmem médií o Jawu. Některé weby uvádějí jako zdroj ČTK, redaktor Aktuálně.cz prý navštívil fabriku osobně. Viděl opravené budovy, nové obráběcí stroje, prototyp slibované novinky s motorem o objemu 1 000 ccm, která má být podle posledních informací představena zhruba za rok a dokonce i dvanáctistovku, kterou od uvedení na trh dělí nejméně dva roky. Škoda, že nepořídil alespoň jednu špionážní fotku.
Kdo situaci kolem Jawy trochu sleduje, musí si při čtení posledních zpráv připadat stejně jako při poslechu ohrané desky. Vývoj nového modelu už trvá moc dlouho bez nějakých konkrétnějších zpráv směrem k veřejnosti, koncepce je nečitelná, a ujíždějící vlak se Jawě čím dál víc vzdaluje.
Jako motocyklový web ale nemůžeme podobné zprávy na zpravodajských serverech nechat proběhnout bez povšimnutí - byť nepřináší žádné převratné informace. Na fóru si toto téma sice už pár dní žije vlastním životem, ale většinou převládají negativní názory. Proto jsme se rozhodli dát prostor k vyjádření zástupcům společnosti Jawa - připadá nám to prostě fér.

Na otázky ohledně rekonstrukce továrny a vývoje nových modelů ochotně zareagoval obchodní manažer firmy Mgr. Jiří Kraft:

Z areálu, obsahujícího chátrající a neekonomické budovy, je nyní svěží areál s budovou nejen zvenku, ale i zevnitř rekonstruovanou v pokročilé fázi.
Skeptiky, kteří se domnívají, že okolo staré budovy stavíme pouze nový plášť, budu muset zklamat. Budova doznala změn a úprav nejen z venčí ale i zevnitř. Kromě stavebních úprav máme i nové technologie, které přímo souvisejí s druhou zásadní změnou v naší továrně. Tou je zmíněný motocykl o obsahu válců okolo 1000 ccm, který je již ve fázi dokončování přípravy sériové výroby. V této oblasti neustále narážíme na problémy s dodavateli. Nabídnuté komponenty se najednou přestanou vyrábět, nejdou vyrobit, nebo se cena zvýší na tolik diametrálně, že by motocykl byl neprodejný. Naším cílem ale je představit nový model co nejdříve, bohužel nám okolnosti nedovolují vždy předem vytouženým termínům dostát. Doufáme, že by plán představení motocyklu mohl být v druhé polovině příštího roku.
Bohužel do představení motocyklu není v plánu uveřejňovat jakékoliv fotografie nebo designové návrhy. V tomto směru mohu pouze prozradit, že se jedná o motocykl robustní konstrukce s typickými znaky produktů továrny JAWA z historie, stejně jako je tomu u ostatních evropských producentů...
Přibližná cena? Za sebe jako za motocyklistu a čtenáře nejrůznějších serverů a motocyklových periodik si troufám říci, že cena bude naprosto běžná pro tuto kategorii. Samozřejmě v tuto chvíli nesrovnávám nový model od firmy JAWA s nějakým z japonských produktů, který operuje na trhu již dlouhou dobu. Je nutné srovnávat nový model JAWA s evropskými produkty.
Cena podstatně slabších a objemově menších motocyklů italské a anglické produkce se pohybuje okolo 250 000 Kč a nový model od firmy JAWA by neměl přesáhnout hranici 300 000 Kč.
V návaznosti na tento motocykl připravujeme podstatně mladší projekt o obsahu válců 1200 ccm, který má však před sebou ještě dlouhou cestu než dojde do fáze, kdy by byl představitelný veřejnosti. Asi nyní zklamu spoustu jedinců v řadách motocyklové veřejnosti, když řeknu, že vývoj motocyklu a jeho příprava do sériové výroby není akce na rok nebo dva, zvlášť ne u firmy naší velikosti.
Tak co na to říkáte? Existuje nějaká šance, aby Jawa oprášila zašlou slávu? V takovém měřítku jako po válce už asi těžko. To ostatně ani nemá vedení firmy v plánu, chce se věnovat spíš menším sériím. Podmínky k tomu má - pořád ještě může stavět na svojí tradici a retro motorky zrovna frčí. Chtělo by to ale mnohem větší tah na branku.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (50x):



TOPlist