globalmoto_kveten




Jaký byl rok 2021 pro motocyklový trh?

Statistiky registrací vydané SDA pro minulý rok 2021 ukázaly řadu zajímavých trendů. Ale hlavně potvrdily, že se motocyklům v porovnání ostatními typy vozidel pořád velmi slušně daří a prodeje i vloni pořád mírně stoupaly, celkem 2,2 % oproti roku 2020. A faktický růst je přitom ještě o něco vyšší. Proč?

Jen pro připomenutí, on už předloňský rok 2020 byl pro motocykly nečekaně příznivý a proti roku 2019 meziročně narostl téměř o 15 %. Byla jen otázka, jak moc se projevily registrace výběhových modelů Euro 4, které dealeři mohli v roce 2021 prodávat jen už jako zaregistrované - kromě některých modelů s oficiální výjimkou. Prosinec 2020 proto ukázal pořádný statistický výkyv registrací minimálně o 1000 motocyklů. A když se podíváme na poslední výsledky 2021 s celkem 22 019 registrovanými motocykly a čtyřkolkami (o 501 víc než za rok 2020) a vezmeme v úvahu výše zmíněné „předregistrace“, bude faktický nárůst prodejů někde kolem 5 procent. A to ještě řada značek na jaře bojovala se zajištěním dodávek a některé showroomy měly chvílemi doslova vyprodáno!

Důvody jsou zřejmé, v ekonomice je hodně peněz a nízká nezaměstnanost. Kvůli inflaci není tak zajímavé si spořit, covid zvyšuje zájem o osobní mobilitu a omezuje ostatní možnosti trávení volného času... Prostě svět se mění a spousta lidí se místo „až jednou...“ rozhodne splnit si svůj sen o svobodě v jedné stopě hned teď. I tak zůstávají motocykly, skútry a čtyřkolky stále poměrně okrajovou záležitostí, jen pro srovnání, nových osobních automobilů se každoročně zaregistruje víc než 10 krát víc.

Když se podíváme na základní TOP10 všech registrovaných vozidel kategorie L, je vidět obrovský náskok značky Honda před ostatními. S celkem 4 291 registrovanými motocykly získala 19,49 %, tedy pětinu trhu. Ano, každá pátá prodaná motorka v ČR má logo se známým křídlem, které symbolizuje řeckou bohyni vítězství Niké. Je vidět, že tento symbol Soichiro Honda zvolil dobře... Yamaha na druhém místě prodala 1 820 motocyklů, následuje částečně čtyřkolkářská značka CF Moto s celkem 1 581 prodanými motocykly a čtyřkolkami (z toho 402 motocyklů). Za zmínku stojí i velmi dobrá čísla pro KTM (1 119 moto) a BMW (1 098 moto).

Když se podíváme na přibližné rozdělení podle objemových tříd, je zřejmé, že přes polovinu z 22 tisíc nově registrovaných vozidel kategorie L jsou skútry do 125 ccm, čtyřkolky a různé typy elektrických vozítek. Větších motocyklů a maxiskútrů nad 125 ccm je zhruba 10 000. Jen pro zajímavost – jaké značky vedly v prodejích opravdu velkých motocyklů nad 800 ccm? To ukáže graf níže.

Nás ale zajímá hlavně srovnání mezi „relevantními“ hlavními motocyklovými značkami, které se opravdu věnují hlavně motorkám a skútry nebo čtyřkolky mají pouze okrajově. Ty jsme vyzobali do následujícího grafu:

Z nejrůznějších statistik zveřejňovaných SDA a ministerstvem se dá dohledat i řada dalších údajů o jednotlivých modelech, bohužel stále je velká část motocyklů schovaných v kategoriích Nezařazené či Ostatní, proto jsme se rozhodli je do článku nezařazovat. Pokud máte informace o statistkách novinek apod., budeme moc rádi, když se o ně podělíte s ostatními v komentářích pod článkem.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
IvanDvoutakťák přispěl 5 Kč
Andy3210 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist