globalmoto_unor




Nový Harley-Davidson X350 pro Čínu

O rozšíření portfolia americké značky o dvojici menších modelů 350 ccm a 500 ccm už se poměrně dlouho spekuluje a bylo jen otázkou času, kdy se konečně objeví na trhu. Dnes se představil první model Harley-Davidson X350, vyvinutý a vyráběný ve spolupráci se společností Qianjiang Motorcycle z koncernu Geely, kam patří například i značka Benelli či automobilka Volvo.

Značka Harley-Davidson už to se vstupem do segmentu nižších objemů zkusila, když před deseti lety (a vlastně i dříve, ale o tom až na konci článku...) poslala na trh dvojici Harley-Davidson Street 500 a Harley-Davidson Street 750 s vodou chlazenými dvouválci. Oba modely, vyráběné hlavně v indickém závodě H-D, ale nezaznamenaly výraznější úspěch. Na západní trhy to byl moc malý objem s horší kvalitou zpracování, na východní trhy zase objem moc velký... Proto teď nastupuje společný podnik s čínským koncernem a výroba dvou naháčů X350 a časem i X500.

Design novinky navazuje na tvary naháče Harley-Davidson XR 1200, který značka vyráběla před deseti lety. Základní rysy s kulatým světlometem připomínají modely z konce století, příhradový rám docela ladí s „harleyáckým“ tvarem nádrže a mohutné plasty kolem podsedlového rámu dávají X350 výrazný vzhled, díky kterému se odlišuje od ostatních. Moderní dobu prozrazuje LED světlomet, kulatý budík s kombinací analogových a digitálních ukazatelů i krátký useknutý výfuk pod motorem.

Nejmenší a motocykl značky Harley-Davidson bude mít stejný technický základ jako modely Benelli 302S nebo QJMotor SRK350, tedy kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 353 cm3 se šestistupňovou převodovkou, který jsme naposledy vyzkoušeli třeba v tomto redakčním testu. Dvouválec má maximální výkon 36 koní a maximální točivý moment 31 Nm při 7000 ot/min a na dálnici dokáže vytlačit ručičku tachometru asi o 10 km/h nad maximální povolenou rychlost.

Nový Harley sdílí i trubkový ocelový příhradový rám kombinovaný s 41mm upside-down vidlicí s nastavitelným tlumením a odskokem a zadním odpružením na pravé straně s nastavitelným předpětím. Vepředu je dvoukotoučová brzda, vzadu jeden kotouč a výkon putuje na zadní kolo pomocí klasického řetězu. Model X350 bude jezdit na 17palcových kolech s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu. A když už jsme u čísel, začínající jezdce bude zajímat i výška sedla 817 mm nad zemí a provozní váha 195 kg. Objem palivové nádrže je 13,5 litru.

Nový Harley-Davidson X350 2023 se zatím bude prodávat pouze v Číně, a to za cenu v přepočtu přibližně sto tisíc korun. Jestli model X350 (a po uvedení na trh i větší X500) někdy dorazí i do Evropy, to zatím není rozhodnuto. V současné době tyto malorážky otevřou americké značce obrovský čínský trh. Výroba přímo v zemi odbytu pomůže zajistit nízké ceny motocyklů, protože se společnost vyhne dovozním clům a nákladům na dopravu.

Doufejme, že tato strategie společnosti H-D vyjde a nedopadne to jako před 50 lety. Tehdy podobné partnerství a propojení výroby s italskou společností Aermacchi nakonec vedlo k převzetí H-D italským koncernem, po kterém pak před krachem značku zachránil jen zpětný odkup do amerických rukou a pomoc ze strany americké vlády ve formě vyššího dovozního cla na všechny japonské velkoobjemové stroje.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist