yamaha_demo_tour




Fantic inovuje Caballero a pouští se do silničních modelů

Veletrh EICMA sice pro novináře začíná až zítra, ovšem domácí značka Fantic své novinky, které bude ukazovat na stánku, představila již dnes. Motto pro modelový ročník zní New Roads a zahrnuje kromě jiného i asfalt nebo elektriku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Minulý týden jsem se tu rozplýval v testu nad Caballerem Rally a opakoval, jak velký kus cesty za posledních pár let Fantic ušel, takže to opakovat nebudu. Prostě ze značky pro pár italských mlaďochů se během necelé dekády stal velký výrobce, který startuje na Dakaru, je velice úspěšný na evropské úrovni v enduru i motokrosu a dokonce má i tým v Moto2. Ten tam samozřejmě není náhodou a stejně jako u Husqvarny před lety i u Fanticu posloužil jako takové promo pro silniční modely, které přicházejí právě teď.

Naháč Stealth 125 a koncept Imola

Fantic sice silniční modely měl, ale vycházely z endur, resp. se jednalo o scrambler v případě modelu Caballero. Stealth je ovšem plnohodnotný silniční naháč a má jít o první model z nově připravované řady, a to nejen stopětadvacítek, neboť záhy prý mají následovat stroje pro řidičák A2. Ale pojďme na Stealth, ten bude zcela logicky poháněn čtyřdobým motorem od značky Minarelli, která Fanticu patří už od podzimu 2020, a půjde o jádro známé z Yamah MT-125 či R125, tedy vybavené variabilním časováním ventilů VVA a antihoppingovou spojkou. Tenhle 15koňový vodou chlazený čtyřventil bude namontován do hybridního rámu kombinujícího ocelové trubky s hliníkovými prvky, z lehkého kovu bude i kyvná vidlice.

Lehkost je vůbec skloňovaným termínem v tiskové zprávě, bohužel se Fantic nepochlubil, co přesně to znamená na váze. Ale možná ještě důležitější bude velký důraz na centralizaci hmoty, nádrž je prý co nejblíže těžišti a před ní se nachází airbox s dobrým přístupem k proudícímu vzduchu. Ze stejného důvodu je výfuk rozdělený na dvě části, lehká efektní koncovka je nahoře, ale těžká expanzní komora je dole pod motorem. Pro mladé bude určitě důležité, že nechybí full-LED technologie a barevný TFT displej s modrozubou konektivitou, je tady dokonce i náklonové ABS a kontrola trakce.

Jak se dá tušit, koncept Imola je technicky to samé jako Stealth, akorát prostě zabalený do líbivých sportovních kapotáží. Fantic říká, že byl vyvinut pro okruhovou zábavu a prý předznamenává ty New Roads, jež brzy budou následovat.

Nové Caballero 125 a 500

Model, který vystřelil značku Fantic kolmo vzhůru, byl jednoznačně Caballero, a to se po pěti letech dočká lehké inovace. Mírně se změnil vzhled, ale zaplaťpánbůh se nezměnila osobnost. Najdete tu nová světla i blinkry, jiný je zadní blatník s integrovaným držákem RZ a v Itálii si během pouhého týdne vzali k srdci mé výtky ohledně budíku (haha, kdyby někdo nepochopil vtip) a přicházejí sice pořád s malým 3,5“ elcédéčkem, ovšem výrazně nabitějším – je tady ukazatel zařazeného kvaltu nebo dokonce i modrozubá konektivita na volání a audio. Na řídítkách najdete nové ovladače včetně čudlíku na vypnutí ABS v módu All Terrain.

Stopětadvacítka i pětistovka se budou nabízet ve verzích Scrambler, Deluxe a Rally, pětistovka i coby špičkový Explorer, z nabídky vypadává Flat Track. Hodně zvědavý jsem na upravenou charakteristiku velkého motoru, který dostal větší setrvačníky a upravenou motorovou mapu s lineárnějším průběhem. Nově bude hliníková kyvná vidlice k dispozici i na silničních verzích.

Ostrá endura XE 300 a XEF 310

Že Fantic rozšíří svoji řadu ostrých endur, to jsme věděli už dávno, ovšem že vedle toužebně očekávaného dvoudobého tříkila přidá i čtyřdobou třistadesítku, to je trochu překvápko. Ale jenom to potvrzuje to, v jakém laufu teď Fantic je. Třístovka je první vlastní motor vyvinutý u Minarelli, který Fantic v ostrých endurech používá, dosud to byly jenom převlečené Yamahy. A je to docela technologický klenot, když má nepřímé vstřikování paliva Dell´Orto a jakýsi revoluční chladicí systém. Přívěra je elektronická, startér elektrický, spojka hydraulická, nechybí dvojice motorových map a dokonce ani kontrola trakce. Odpružení pochází od Kayaby, vpředu je 48mm vidle SSS se zdvihem 300 mm, zadní centrál dá 18“ kolu zdvih 315 mm. Se všemi náplněmi, akorát bez paliva v 9litrové nádrži váží XE 300 moc pěkných 107 kg. A plní euro-pětku!

To čtyřdobá XEF 310 je dokonce o kilo lehčí a jestli si Italové nepletou pojmy a dojmy, tak dokonce včetně plné 7,9litrové bandasky. Tenhle model bude klasicky ideální kompromis mezi obratnou 250 a silnou 450, má tři motorové mapy, devítistupňovou kontrolu trakce a také silniční homologaci.

Zároveň s novými motorizacemi prezentoval Fantic také standardní řadu, kterou už před časem představil v provedení Black Edition, tak teď přidává White Edition – stejné barvy jako vidíte u předchozích dvou novinek. S čtveřicí motokrosových modelů a pěti endury, vše od 125 dvoutaktu po 450 čtyřtakt, tak má nabídku pro offroadisty již zcela kompletní.

Elektrický prototyp Motard-EV

Pro značku Fantic není elektromobilita ničím novým, ale věnuje se jí především v jízdních kolech. V motocyklové branži jsme doposud viděli akorát skútrové pokusy, tenhle prototyp má být ale zábavnou alternativou benzínové padesátky, které se v jižních krajích těší pořád velké oblibě. A že prý budou mít mladí na výběr, když tahle elektrická verze má nabídnout stejnou agilitu jako benzínový Motard 50 (také váží 95 kg) a navíc velký točivý moment elektromotoru. Dojezd prý přesahuje 130 km, víc Italové neprozradili. Uvidíme, kdy a jestli vůbec se tohle dostane do výroby…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist