yamaha_demo_tour




Clover Crossover 2013: nová bunda s airbagem

Nafukovací pytel, integrovaný do bundy nebo vesty, není novinkou ve světě motorek už pár let, ale pochlubit se tímto sofistikovaným bezpečnostním prvkem může pořád jenom pár výrobců motooblečení. Mezi elitu se od příštího roku zařadí také italská značka Clover, která na podzimních výstavách představila svůj airbag spolu s inovovanou bundou Crossover.

S bundou Clover Crossover máme v redakci po dvouletém používání poměrně rozsáhlé zkušenosti, protože se v dá jezdit prakticky celou sezónu. Začátkem dubna stačí nasoukat dovnitř obě vložky - nepromokavou klimamembránu a teplou vnitřní vrstvu - a v ranních teplotách těsně nad nulou je uvnitř jako v pokojíčku. S postupujícím jarem zmizí teplá vložka ve skříni a uvnitř bundy zůstává jenom nepromok, který zároveň brání i profouknutí. No, a když je v létě proudící vzduch v bundě naopak vítaným hostem, dá se vyndaná tenká membrána složit do malého balíčku, který se vejde třeba do kapsy na zádech. Na delší cesty se vyplatí jí vozit s sebou, protože bez ní vršek za půl hodiny promokne. Šikovná soustava zipů, patentů a stahovacích pásků navíc umí zařídit, že bunda pokaždé pěkně sedí na těle a nenafukuje se, ať s tlustou vložkou uvnitř, nebo v tom nejlehčím set-upu. A dlouhé ventilační zipy na prsou, rukávech a lopatkách, ty jsou v létě prostě k nezaplacení.  
Na příští rok Clover připravil druhou generaci bundy Crossover, která kromě pár  konstrukčních vylepšení (přidané větrací plochy) přináší nový prvek pasivní bezpečnosti, který doposud byl výsadou renomovanějších značek:  bunda je připravená na vložení zádového airbagu. Jenomže zatímco ostatní výrobci podobných systémů používají drahou elektroniku, Clover sáhnul po mechanickém řešení, aby se udržel v přijatelnější cenové hladině. Úroveň ochrany přitom dosahuje skoro stejných výšin, alespoň papírově. Od okamžiku, kdy lanko spojující jezdce s motorkou aktivuje spouštěcí mechanismus do plného nafouknutí airbagu uběhne pouhých 0,08 sekundy, což je jenom necelý dvojnásobek času, kterého dosahují dražší elektronicky řízené systémy. V reálu se za tuto dobu při stokilometrové rychlosti dá urazit něco málo přes dva metry.
Ještě lépe vypadají výsledky nezávislého měření absorbce kinetické energie. Přeloženo do češtiny, množství síly kterou při nárazu dokáže nafouknutý airbag pohltit, a kolik jí schytá tělo (respektive křehká páteř) právě havarujícího jezdce. Tato podstatná vlastnost se zjišťuje u všech ochranných prvků včetně klasických páteřáků, a stupeň úrovně ochrany dělí norma EN (Energy Absorption) 1621:4 do dvou skupin. Pro dosažení základní úrovně 1 nesmí být průměrná hodnota zbytkové síly přenášené na tělo větší než 4,5 kN a nejvyšší hodnota nesmí překročit 6 kN. Úroveň 2 označuje nejvyšší stupeň ochrany: průměrná hodnota zbytkové síly nesmí přesáhnout 2,5 kN a nejvyšší hodnota zbytkové síly se musí vejít do limitu 3 kN.
Při certifikačních zkouškách systému Crossover airbag byla naměřena průměrná hodnota zbytkové síly přenášené na tělo jen 1,4 kN, což je ještě zhruba 2 x lepší údaj, než požaduje standard pro Level 2.
Jenom pro představu, běžný motocyklový chránič zad (páteřák) s certifikátem Level 2 nesmí překročit průměrnou hodnotu 9 kN. To znamená, že bunda Crossover opatřená airbagem absorbuje asi 6 x více energie nárazu než ty nejlepší konvenční páteřáky. 
Jistě, na trhu existují airbagy s ještě vyšší účinností v oblasti krku a hrudníku, ale ty se jednak cenově pohybují v trochu jiných řádech, a pak také postrádají variabilitu - obvykle jsou totiž napevno spojené s bundou či vestou, která není konstruovaná pro celoroční použití jako Crossover. Systém od Cloveru funguje naprosto nezávisle, takže jej lze z bundy kdykoli vyjmout (třeba kvůli praní), nebo přikoupit až dodatečně. Umožňuje dokonce opakované použití, a výměnu bombičky se stlačeným CO2 zvládne každý, bez nutnosti návštěvy servisního centra. A ve srovnání s normálními páteřáky není ani pořizovací cena o tolik vyšší, srovnáme-li rozdíly v úrovni ochrany. Samotnou bundu Crossover 2 pořídíte na jaře příštího roku za 11 900,- Kč a Airbag kit bude stát 9 800,- Kč.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist