globalmoto_duben_nolan




Eicma: Beta Alp ve verzích 4.0 a X a nová motokrosová RX 450 4T

Italská značka Beta si počíná skvěle na endurových, motokrosových i trialových tratích a je bez diskuze, že motosportem žije na sto procent. Její modelová řada ale není jenom o závodních speciálech, ale je také o civilních strojích. Novinkou je dvojice legendárních modelů Alp, přičemž jeden je o krapet více terénní a druhý cestovní. Ano, verze X se dá klidně považovat za scrambler pro každý den.

Kapitoly článku

Beta Alp 4.0 a Alp X

Model Alp toskánského výrobce Beta se dá považovat za legendární, protože se vyrábí už hezkou řádku let a díky své universálnosti s velkou dávkou terénních dovedností se těší oblibě po celém světě. Vždycky šlo o jednoduchý stroj, a tak tomu je i nadále, a vždycky šlo o jakéhosi křížence civilního endura a trialového speciálu. Přesně to mu zaručilo obrovskou dávku universálnosti a kdo se svezl, tak mi dá zapravdu, že také fun faktoru. Prostě nenáročný a zábavný universál pro každý den, v jehož stupačkách se člověk dokáže skvěle vyblbnout.

Značka Beta na milánském veletrhu EICMA představila dva Alpy, přičemž verze 4.0 na kolech offroadových rozměrů 21“/18“ je více terénní záležitostí a verze X na menších kolech rozměrů 19“/17“ platí za více cestovní kousek, který tak trošku koketuje s kategorií scrambler a za mě naprosto oprávněně. Samozřejmě, že to nebude stroj pro ježdění na dlouhé vzdálenosti, a tomu odpovídají jeho parametry.

Jednoválcový motor vyvíjela Beta ve spolupráci s čínskou značkou Tayo a jedná se o kapalinou chlazený čtyřtakt s objemem 348 ccm. Jeho výkon 35 koní při 9500 ot./min. spolehlivě splní požadavky kategorie řidičáků A2 a díky šestistupňové převodovce dovolí i silniční přesuny, takže to nebude jenom o ježdění kolem komína. Továrna mluví o maximální rychlosti 130 km/h. Do nádrže jednoho i druhého Alpa se vejde jedenáct litrů, a to by mělo odpovídat dojezdu kolem 300 kilometrů. Pokud je prázdná, terénní verze 4.0 váží 140 kg a verze X o dvě kila více. Díky kolům 21“/18“ leží sedlo Alpa 4.0 ve výšce 865 mm nad zemí a o něco víc cestovní Alp X ho má ve výšce 855 mm a centimetrový rozdíl je i ve světlé výšce, kdy 4.0 nabízí rozumných 270 mm.

Pérování s obyčejnou nestavitelnou přední vidlicí disponuje zdvihy 185 mm a 195 mm na zadku, což je pro obě verze stejné. Podle prvních informací by měly být nové Alpy k dispozici za cenu 159900 korun a verze X se bude prodávat v šedé a tmavě šedé barvě a 4.0 v bílé a červené barvě a verze. V červené a bílé bude možné pořídit také menšího sourozence Alp 200, který přijíždí s homologací Euro 5. Jen v rychlosti, dvoukilo staví na čtyřtaktním vzduchem chlazeném motoru s pětirychlostní převodovkou, sedlo má ve výšce 830 mm, do nádrže se vejde 6 litrů a suchý váží 108 kg. 

Beta RX 450 4T

Milánskou premiéru si odbyl i motokrosový speciál RX 450 4T a Beta o něm mluví jako o prvním čtyřtaktním motokrosovém stroji vyvinutém a vyrobeném v Itálii. Prototyp už několik let závodil v mistrovství světa MXGP a nyní se stává sériovou záležitostí a vstupuje na trh. Oproti endurům má jiný ocelový rám, který vyhovuje motokrosovému ježdění a podsedlovku z hliníku. V té je uložen air box, a to je řešením, které Beta ještě nikdy nepoužila, nicméně přístup ke vzduchovému filtru je stále z boku a není k tomu potřeba nářadí. Celá zadní partie dostala nové plasty, které jsou oproti endurům RR jiné a menší je nádrž, do které se vejde 7 litrů benzínu. Motokrosová Beta RX 450 4T používá plně stavitelné pérování KYB, přičemž předek má větší zdvihy než endura a jiné je pochopitelně nastavení. Brzdy jsou od značky Nissin a kola motokrosových rozměrů 21“/19“.

Čtyřistapadesátkový motor je vyvinut pro motokrosové použití a disponuje například jinou klikovkou, válcem, pístem nebo rozvody a podařilo se tak u něj dosáhnout kompresního poměru 13,5:1. RX se startuje pomocí elektrického startéru a jezdec bude mí k dispozici dvě palivové mapy, a dokonce čtyřstupňovou kontrolu trakce, která pochopitelně jde úplně vypnout. Suchá Beta RX 450 4T váží 104,5 kg, což je o 4,5 kg více, než u dvoutaktní motokrosové sestřičky RX 300 2T.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist