globalmoto_duben_nolan




Benelli předvedla nové enduro, naháče i sporty

Slavná italská značka se zvučným názvem i silným výrobním a finančním zázemím obrovského čínského koncernu na výstavu EICMA do Milána dorazila ve velkém stylu. Vloni nás naladila na koncepty, letos představuje hotové produkční modely. Benelli ukázala lehké enduro BKX 300, jeho motardovou verzi Benelli BKX 300 S, dále sportovní modely Benelli Tornado a a nakonec i naháč Benelli TNT 500.

Kapitoly článku

Benelli hlavně v Itálii pořád berou za svou značku, ostatně zde sídlí i vývoj a část výroby. To co ještě před pár lety byla jen značka pro fajnšmekry, která měla minimální podíl prodejů, je nyní mohutná a velká značka a řada jejích modelů pravidelně každý rok patří do Top 10 nejprodávanějších motocyklů v Itálii. Letošní expozice možná není tak bombastická jako vloni, kdy představovala odvážné designové koncepty, ale je o to hodnotnější, že se tyto stroje předvádějí v produkční podobě a míří na trh. Sportovní modely by měly být k dispozici na začátku roku 2024, naháče a endura pak v polovině příští sezóny.

Benelli BKX 300

Vloni ještě jako koncept dvě stě padesátky, letos už hotová mašina a rovnou třístovka. Benelli představuje lehké endurko s odvážným designem, který je výsledkem práce designového centra Benelli se sídlem v Pesaru. Ten se od konkurence liší hlavně výraznými světlomety s velkými prosvětlenými prvky denního svícení. Sice se na první pohled tváří trochu jako dakarový speciál, ale půjde o jednoduchý a „hodný“ stroj hlavně pro mladé. Tomu odpovídá jednoválcová třístovka s výkonem 29 koní, drátěná kola, pneumatiky s hrubým vzorkem a odpružení s dlouhými zdvihy.

Motor navazuje na předchozí generaci osvědčených dvě stě padesátek. Jde o kapalinou chlazený jednoválec o objemu 292 cm3, homologovaný podle normy Euro5+ s moderní konstrukcí DOHC a škrticí klapkou o průměru 42 mm. Díky zvětšenému vrtání bylo možné zvětšit průměr sacích a výfukových ventilů a následně přepracovat spalovací komoru. Nový je také vyvažovací hřídel a motor by měl vibrovat ještě méně než jeho menší předchůdce.  Mokrá spojka je vybavená antihoppingovým systémem, který snižuje ovládací sílu spojkové páky a umožňuje plynulejší řazení. Pokud jde o deklarované hodnoty, Benelli uvádí maximální výkon 29,2 k při 9000 ot/min a 24,5 Nm při 7000 ot/min.

Obrácená přední vidlice má průměr 41 milimetrů a zdvihy odpružení jsou 180 mm vepředu i vzadu. Brzdový systém tvoří vepředu jednoduchý plovoucí kotouč o průměru 280 milimetrů se čtyřpístkovým třmenem. Kola 19" vepředu a 17" vzadu mají obuté pneumatiky 100/90 a 140/80. Z výbavy stojí za zmínku LCD displej se zásuvkou USB, palivová nádrž má objem 13 litrů. A poslední důležitý údaj pro tuto kategorii je samozřejmě hmotnost, v provozním stavu je to 165 kg.

Benelli BKX 300 S

Touhle mašinou Benelli zakládá novou kategorii naked-motard. Stejná konstrukce i motor jako u výše uvedeného cestovního endura, to znamená jednoválec o objemu 292 cm3 a výkonu 29,5 k, tady mají pod sebou litá kola 17" se silničními pneumatikami. Tohle bude mašina hlavně do města a na kratší výlety po práci.

Stejně jako u sourozence BKX 300 je rám tvořený dvojitou kolébkou z ocelových trubek. Podobně vypadá i odpružení, ale zdvih obou kol je u modelu 300 S pouze 150 mm, tedy je o 30 mm méně než u endura. Brzdy jsou shodné jako výše uvedené, obuté jsou pneumatiky 110/70 a 150/60. Také palivová nádrž má shodný objem 13 litrů a světla jsou stejné Full-LED. U motardu je sedlo ve výšce 800 mm od země a hmotnost v provozním stavu je 160 kg.

Benelli TNT 500

TNT je zkratka pro Tornado Naked Twin. Nový naháč má agresivní a hranaté linie a je vybavený řadovým dvouválcem o objemu 500 ccm, upraveným pro normu Euro5+, který sdílí s modely TRK a Leoncino. A hlavně odvážný design, který se ve formě konceptu ukázal již vloni.  Při pohledu zepředu vyniká světelný podpis DRL ve tvaru písmene T, který je lemovaný moduly LED dálkových a potkávacích světel. Přední blinkry jsou integrované do chráničů rukou.

O pohon se stará dvouválcový, čtyřtaktní, kapalinou chlazený motor o objemu 500 cm3, který nabízí maximální výkon 47,6 koní při 8 500 ot/min a maximální točivý moment 46 Nm při 6 000 ot/min. Kolem motoru je trubkový ocelový příhradový rám, který je kombinován s obrácenou vidlicí s mohutnými trubkami 50mm a zdvihem 125 mm, zadní centrální jednotka odpružení disponuje zdvihem 41 mm.

Brzdový systém má vepředu dvojitý kotouč o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálním třmenem a ABS, vzadu je 260mm kotouč s jednopístkovým plovoucím třmenem. Na 17palcových litých kolech jsou obuté pneumatiky o rozměrech 120/70, resp. 160/60. Palivová nádrž má objem 14 litrů, sedadlo je ve výšce 78,4 cm od země.

Benelli Tornado 300

Když sportovní nabídka, tak pořádná! Benelli do Milána přivezla rovnou trojici sportovně laděných dvouválců. Nejmenší třístovka je poháněná řadovým dvouválcovým osmiventilovým motorem o objemu 300 cm3, který je evolucí řadového dvouválce již přítomného ve stávajících modelech 302S a 302R. Nabízí výkon 35 k při 11 000 ot/min a točivý moment 27 Nm při 9 000 ot/min. Sedmnáctková kola obouvají pneumatiky 110/70 vpředu a 150/60 vzadu. Přístrojovku tvoří 5palcový barevný TFT displej s připojením Bluetooth. Standardní výbava zahrnuje systém TPMS pro kontrolu tlaku v pneumatikách, LED světla a zásuvku USB.

Benelli Tornado 500

Naopak nejvýkonnější je Tornado 500, které pohání řadový dvouválec o objemu rovných 500 cm3. Ten už známe z modelů TRK a Leoncino, jde kapalinou chlazený čtyřtaktní agregát, který je zde naladěný na maximální výkon 47,6 k (35 kW) při 8500 ot/min a maximální točivý moment 46 Nm při 6000 ot/min. V modelu Tornado je ovšem poprvé s homologací na Euro 5+. Rám má klasickou ocelovou trubkovou příhradovou konstrukci s nastavitelnou upside-down vidlici Marzocchi se 41mm se zdvihy 115 mm. Sedmnáctipalcové ráfky z hliníkové slitiny na sobě nesou pneumatiky o rozměru 120/70 vpředu a 160/60 vzadu. Brzdy jsou značky Brembo, do dvou kotoučů vepředu se zakusuje radiální brzdič.

Přístrojovka je tvořená 5palcovým barevným TFT displejem s připojením Bluetooth, díky připojení Wi-Fi k mobilnímu telefonu umožňuje promítat také navigaci. Mezi funkce patří také standardně dodávaná kontrola tlaku v pneumatikách a dvě zásuvky USB. I tady design vyniká speciálními klastry světe, které pětistovka sdílí s naháčem. Hodně odvážný design využívá prosvícené čísti bočních kapotáží.

Benelli Tornado 400

Největším „trhákem“ v nabídce ovšem bude zbrusu nová čtyřstovka Benelli Tornado 400 s úplně novým motorem, novou geometrií rámu a jednostranným zavěšením zadního kola. Nový motor je řadový dvouválec o objemu 399 cm3, který umí nabídnout maximální hodnotu výkonu až 47,6 k při 10 000 ot/min a maximální točivý moment 38 Nm při 8 000 ot/min. Díky poměru zdvihu 51,8 mm a vrtání 70 mm dokáže motor točit přes 10 000 ot/min. Tedy stejný výkon jako pětistovka, ale v podání pořádného točivého „ječáku“. Od sourozence 500 rozeznáte Tornado 400 podle odlišného světlometu, stejně jako tříkilo má jednodušší tvar a klasické řešení s protaženou částí a dvěma zdroji.

Motor slouží jako nosná část trubkového rámu, který zahrnuje ocelové desky přišroubované ke klikové skříni a hlavě motoru. Odpružení vpředu zajišťuje obrácená vidlice o průměru 37 mm se zdvihem 115 mm, vzadu pak je konstrukční lahůdka v podobě nové jednostranné kyvky z hliníku s progresivním zavěšením a centrálním tlumičem s nastavitelným předpětím (zdvih 141 mm). Suchá hmotnost je 172 kg, objem nádrže 14,8 l, výška sedla 795 mm.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
--Jerry-- přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist