husqvarna_svartpilen_801_2




Nové přilby na Eicma: Arai, HJC, Nolan, Shark a Shoei přivezli celkem 12 novinek

Japonská značka Arai se pochlubila dlouho očekávanou adventure přilbou, HJC má nástupce oblíbené RPHA 11+, Nolan představil svou první překlápěcí přilbu, Shark zase sportovní přilbu s variabilní aerodynamikou, Shoei vylepšil své cestovní modely, ale v Miláně toho bylo k vidění o dost víc.

Arai

Japonská legenda do Itálie přivezla docela dost novinek - skútrovou SZ-R Evo a crossovou MX-V Evo ale mezi ně nemůžeme úplně počítat, ty se v podstatě dočkaly jen nové homologace ECE 2206. Hlavní hvězdou stánku byla po letech zdokonalená adventure přilba nesoucí nové jméno Tour-X5. Nečekejte ale žádné šokující tvary, na první pohled úplně jinou přilbu, tohle je Arai, konzervativní značka, pro kterou je po celou dobu bezpečnost na prvním místě, a té podřizuje vše. Proto třeba ani u téhle přilby nenajdete sluneční clonu, což je jinak v tomhle segmentu vlastně povinnost. Přitom i dle Arai najdeme jednu z největších inovací u plexi, které dostalo novou mechaniku nazvanou VAS-A. Ta vychází ze systému VAS-V vyvinutého pro silniční závodní RX-7V a opět tady šlo hlavně o bezpečnost. Jeho tvar přispívá k lepšímu "kutálení se" po silnici v případě pádu, nehrozí, že se přilba někde zasekne a tenhle ráz pošle dál do mozku nebo do krku. Tohle je hlavní mantra Arai, které odpovídá téměř dokonale kulatý tvar skořepiny nebo veškeré prvky ventilace designované tak, aby v případě pádu z přilby snadno odlétly. Tam se ale ještě dostaneme. Zpátky k plexi, které díky novému mechanizmu půjde vyměnit bez použití nářadí, navíc je jinak tvarované. Opět má zlepšit takzvaný Glancing Off efekt v případě pádu, potom zlepšuje také výhled z přilby a konečně už má přípravu pro Pinlock folii.

Plexi máme vyřešené, můžeme na zmíněnou ventilaci, která je kompletně nová. V první řadě tady Arai nasazuje nasávání vzduchu skrz 3D logo na čele, s tím přišla prvně přilba Quantic. Kousek nad ním je nově tvarovaný nasávací otvor Delta Duct 6, nový je i zadní spoiler s výduchy nebo větrná clona v bradovém otvoru, kterým můžete nasávaný vzduch směřovat na sebe nebo na plexi. A že sem bude proudit víc vzduchu, o to se postará větší vstupní otvor. Upravený je také plně vyjímatelný interiér, kde je spousta novot. Jednak jsou to lícnice, které mají systém FCS, díky němu vám lépe přilba objeme tváře, potom v nich najdete dvě vrstvy pěny. Pokud vám přilba úplně nesedí a je moc těsná, můžete vrchní 5mm vrstvu sundat a helmu si tak víc přizpůsobit. Tahle možnost je navíc i na temeni hlavy. Lícnice jsou navíc už bezpečnostní, čili jdou v krajních případech snadno vytrhnout. A když už jsme u lícnic, sklouzneme o kousek níž, kde je jednak kapsa pro kabeláž interkomu, potom je tu i samotná "otevřenější" skořepina usnadňující nasazování a sundavání přilby. V téhle části přilby jsou ještě řemínky, samozřejmě je tady zapínání D kroužky, polstrování řemínků je také sundavací, pratelné a výměnné. Nový je také vysouvací bradový deflektor nebo nosní deflektor, který je kompatibilní i s motokrosovými brýlemi.

Interiér byl celkem vyčerpávající, pojďme zase ven. Zcela nový je kšilt, který by měl být lepší po všech směrech - lépe by měl přivádět vzduch k ventilaci, lépe by měl odolávat turbulencím a lépe by měl jít nastavit. Jeho demontáž navíc usnadňuje nutnost povolit pouze dva šrouby, namísto předchozím čtyřem. Posledním vylepšením jsou plošší boky u spodní části přilby, které zjednodušují montáž jakéhokoli interkomu. Tady nečekejte jakékoli vybrání pro lepší zapadnutí do přilby, to by totiž mohlo vést k tenčí vrstvě EPS a teoreticky nižší bezpečnosti. Tohle je prostě Arai. Jak je ale vidět, i když na první pohled přilba vypadá pořád stejně, nových věcí je tady hodně.

HJC

Korejská HJC přivezla do Milána tradičně hodně novinek. Podobně jako u konkurence se to i tady nese v duchu ECE 2206, HJC toho ale využila k nemalému zdokonalení přileb zejména v ohledu aerodynamiky, ventilace, komfortu a bezpečnosti. Takže vlastně ve všem! Nejlepším důkazem je další generace oblíbené sportovní integrálky. RPHA 12 přináší v první řadě odolnější skořepinu PIM Evo, která nahrazuje předchozí PIM +. Další zásadní novinkou přitom je, že se bude vyrábět o velikost skořepiny víc, místo tří čtyři, a také bude víc EPS výstelek. Tam doteď byly čtyři, nově jich bude pět, což znamená větší komfort a lepší usazení na hlavě. Hodně si přilba polepšila na straně aerodynamiky a že se pracovalo právě v téhle oblasti, to je poznat už od pohledu. Vylepšený zadní spoiler by měl snížit zvedání přilby o 2,66 %, upravený spodní okraj by měl zase o skoro procento snížit tažnou sílu. Ještě výrazněji je upravené větrání, vstupní otvory na vršku přilby zvyšují přisun vzduchu o 79 %, nový spodní otvor o 58 %, což by mělo výrazně zlepšit odmlžování plexi. To samo o sobě nabídne o 3,5 mm větší vertikální rozled a o 9 mm širší rozhled, navíc je tlustší, takže bezpečnější a díky novému mechanizmu by mělo lépe těsnit. V oblasti pantu je také jinak tvarované, díky čemuž by měla být přilba tišší a přispět by k tomu měly i ventilační otvory na vrchu přilby s bypass kanálem, který snižuje hlučnost při zavřených otvorech. S těmito inovacemi půjde určitě i dál o hodně oblíbenou přilbu.

Vylepšenou přilbu má HJC i pro méně sportovně laděné jezdce. Inovace na nové F71 se ale dají přirovnat k těm u sportovní RPHA. Kromě sníženého aerodynamického odporu tu máme hlavně o 158 % vyšší odvod horkého vzduchu ze zadní části přilby, což je až přehnané číslo. Podle něj by totiž přilba do této chvíle musela horký vzduch spíš přivádět... Každopádně o necelých 40 % víc vzduch do přilby dostanete vrchními ventilačními otvory, o 34,5 % víc ho dostanete bradovým otvorem. Také tady je vylepšené plexi, které by mělo díky upravenému mechanizmu lépe těsnit, zásadnější je ale nastavitelná sluneční clona. U té si můžete upravit vzdálenost od obličeje ve třech krocích - standardní pozce, o 5 mm blíž k obličeji, o 10 mm blíž k obličeji. Dále tu máme připravu na 2. generaci komunikátoru Smart HJC a i tady se bude nově vyrábět víc skořepin z kompozitního materiálu, nově budou tři velikosti pokrývající škálu od XS po 2XL.

Vylepšenou aerodynamiku má také inovovaná přilba na maxiskútry. F31 se krom toho chlubí o 47 % vyšším přísunem vzduchu ve vrchní části přilby a stejným novým mechanismem plexi, který je navíc doplněný o silnější zámek plexi. Také tady je možné nastavit sluneční clonu do tří poloh pomocí DMS systému, clona je navíc o 8 mm delší. Krom toho, že i tady jsou 3 velikosti skořepiny, mají nově rozšířenou plochou v oblasti tváří, takže přilba nabídne víc ochrany. I tady je příprava na druhou generaci komunikátoru, navíc je tu i druhá generace dírky na mikrofon. Podobně jako u integrálek je i tady rychleschnoucí vyjímatelný interiér se záměnnými lícnicemi pro optimální usazení na hlavě. Poslední novou přilbou je vyklápěčka i91, kde bychom mohli pronést heslo o opakování a matce moudrosti. Vylepšená aerodynamika s vyšší stabilitou a sníženými nepříjemnými silami, o 63 % lepší odtah teplého vzduchu z přilby, nastavitelná sluneční clona díky DMS, tři skořepiny, příprava na druhou generaci komunikátoru Smart HJC včetně přípravy na mikrofon, s tím vším jsme se setkali už výše.

Tisková zpráva přináší ještě informace o nových karbonových modelech, v upraveném materiálu PIM Evocarbon si budete moci pořídit novou RPHA 12, sportovně-cestovní RPHA 71, novou F71 a také vyklápěcí RPHA 91. 

Nolan

Koncern Nolan na domácí výstavě vyrukoval hned s několika zásadními novinkami. Pro tu první musíme připomenout, že pod koncernem Nolan se do této doby schovávaly tři značky - rozpočtová řada Grex, potom prémiové polykarbonátové přilby Nolan a nakonec vrcholná kompozitová X-Lite. Od dnešního dne ale už bude jen Nolan. Respektive je otázka, co bude s Grexem, jestli zůstane, nebo zmizí, o něm se nepíše, každopádně dřívější Nolan modely zůstanou jak byly, X-Lite nově dostanou logo Nolan, ale budou dál jasně rozpoznatelné díky svému X v názvu. Jako například sportovně cestovní přilba s clonou X-903 Ultra Carbon, vyklápěcí X-1005 Ultra Carbon nebo zbrusu nová sportovní X-804 RS Ultra Carbon.

To je nejdůstojnější možná oslava nového začátku. X-Lite v Miláně ukázal další evoluci své špičkové sportovní přilby. X-804 RS Ultra Carbon dál zůstává u karbonové skořepiny vyráběné ve čtyřech velikostech, díky čemuž nabídne velikosti 2XS až 3XL. Dle tiskové zprávy mezi hlavní inovace patří vylepšený systém NERS, což jsou trhací lícnice. Ty určitě mají svůj bezpečnostní aspekt, na první pohled a vyzkoušení ale uživatel pozná jiné věci. Třeba lehce pozměněný tvar, včetně tvaru ventilace. Tady je nejvýraznější změnou větší zakomponování zadního aerodynamického spoileru RAS, který ale pořád půjde z helmy sundat v případě civilního použití. Třeba kdyby vám vadil při jízdě se spolujezdcem. Hodně výraznou změnou pak prošlo plexi. Centrální výstupek pro otevírání měly už předchozí verze, teď se sem nastěhoval ale i zámek plexi, do té doby poměrně nešikovně umístěný na jeho mechanismu. Ten je tím pádem také úplně nový s šroubovacím bezpečnostním systémem. Velkou změnou je také jeho tvar, nově nabízí větší výhled díky širšímu zornému úhlu i jeho plochému tvaru. Další vylepšení ocení hlavně okruhoví jezdci. Jednak je to optimalizovaná zadní spodní hrana přilby, která usnadní zalehnutí a pohyb hlavy v závodní pozici, potom je to příprava pro hadičku z hydrovaku. Součástí balení navíc je Pinlock a druhé plexi připravené na trhací folie.

Většinu dalších věcí už známe z minulosti. Patří mezi ně interiér s příměsí aktivního uhlí nebo větrací kanály Racin Air Flow systém uvnitř výstelky. Už u předchůzdce byla možnost si lehce přizpůsobit interiér, v tomhle ohledu ale nová X-804 představuje nový systém LAF - Liner Adjustable Fitting. Dle tiskové zprávy by díky tomu měl být interiér přizpůsobitelný pro různé tvary hlav, jak, to bohužel nevysvětluje. Lícnice by každopádně měly mít vyjímatelné vycpávky a k dispozici by měly být i lícnice s různými tloušťkami vycpávek. Vyjímatelný je samozřejmě i zbytek interiéru včetně návleků přes řemínky, nechybí ani deflektor nosu nebo brady.

Neméně výrazná je také druhá novinka. Nolan totiž s modelem N120-1 přestavuje svojí první překlápěcí přilbu. Novinka se bude vyrábět ve dvou velikostech skořepiny a celkem šesti velikostech a to hlavní, čím se Nolan samozřejmě chlubí, je jeho systém překlápění nazvaný Douple Action, který by měl vynikat snadným ovládáním. Bezpečnostní mechanizmus otevírání je podobný, jako znají majitelé klasických vyklápěček této značky a na stánku šlo překlápění opravdu hladce, tak uvidíme v praxi. Přilba je samozřejmě homologovaná pro dvojí provoz, tedy s bradou vzadu jako jetka (J), i s bradou vpředu jako plnohodnotná integrálka (P). Další výbava je klasický vysoký standard značky, takže tu najdeme ventilaci Airbooster s velkým otvorem na vrchu přilby, nastavitelný interiér díky funkci Liner Position Control, interiér je samozřejmě vyjímatelný, novinkou pak je, že je ušitý z eco-friendly materiálu a na čepičku byl použitý inovativní mesh. Lícnice jsou samozřejmě bezpočnostní s možností rychlého vytržení, pod nimi je schovaná kapsa na repro od komunikátoru N-COM. Zapínání přilby zajišťuje mikropřezka s hliníkovými zoubky Microlock2, nechybí vnitřní sluneční clona a velké plexi s širokým zorným polem odolné proti poškrábání a mlžení. Přitom pořád v balení nechybí Pinlock foile. Kdo není příznivcem překlápěcích přileb a dává přednost klasické vyklápěčce, ten může začít pokukovat po inovované klasice od Nolanu. N100-6 je další evolucí oblíbené přilby, která přináší kromě nové homologace také všechny inovace použité u překlápěčky.

Poslední novinkou je základní integrálka N60-6, která pořád má co nabídnout. Nechybí jí populární sluneční clona, ventilace Airbooster, udržitelný vyjímatelný interiér s přípravou na brýle, zapínání na mikropřezku a v balení je i Pinlock folie. Také tahle přilba je vyrobená ze stejného polykarbonátu jako vyšší modely a podobné jsou i velikosti, které nabídne. Skořepiny jsou dvě, velikostí je celkem šest od 2XS po 3XL a určitě zaujme svým rozměrným aerodynamickým deflektorem.

Shark

Francouzští přilbaři přivezli do Milána ve světové premiéře přilbu, která se sama přizpůsobuje proudícímu větru. Aeron GP přichází se systémem A2S Adaptive Aero Systém, což je vlastně  velkým zadní spoilerem hodně podobný tomu na Race-R Pro GP, zásadní rozdíl je ale na jeho bocích, kde jsou takové volné klapky, které se mohou pohybovat podle proudu vzduchu. Tenhle patentovaný aerodynamický prvek by měl o 80 % snížit vztlak, o 5 % snížit odpor a o 50 % snížit vznikající turbulence a to nejen sám o sobě, ale i ve spolupráci s aerodynamickým hrbem na kombinéze, jehož tvaru se díky svým klapkám dokáže také přizpůsobit. Na vývoji se přitom podílel Johan Zarco, tak snad se tomu dá věřit.

  

V novém modelu si vrcholná okruhová přilba polepšila i na straně ventilace, je tady 5 vstupních otvorů s o 25 % větším přísunem vzduchu a 7 výduchů, kudy odchází o 77 % vzduchu víc. Přilba se také chlubí velkým výhledem s 220° úhlem horizontálně a 57° vertikálním úhlem, nové je uchycení plexi a také interiér vycházející z 3D skenování dosavadních uživatelů přileb Shark. Ten je vyjímatelný, pratelný a z velké části také přizpůsobitelný. K dispozici bude několik velikostí lícnic a jsou zde i vyjímatelné vycpávky v oblasti uší pro lepší komfort. A dostatečně komfortní je i balení nové přilby, kde dostanete druhé tmavé plexi, pět trhaček, dva nosní deflektory (letní a zimní) a pět výměných filtrů, které čistí vzduch vstupující bradovým větráním.

Shoei

Je zajímavé sledovat dva japonské rivaly, kde Arai je ta ultrakonzervativní značka, zatímco Shoei ta řekněme progresivnější. Důkazem může být třeba novinka Neotec3. Ta má pro konkurenci hned několik nemyslitelných vlastností. Tak za prvé, je to vyklápěcí přilba. To samo o sobě by u Arai neprošlo. Neprošla by ani vnitřní sluneční clona nebo zapínání na mikropřezku, která je mimochodem u třetího Neotecu zdokonalená. A i když by do ničeho z toho japonští konkurenti z Arai nešli, Shoei v bezpečnosti nijak nezaostává, tedy ne pohledem ECE 2206, kterou samozřejmě dostala s přehledem a to dokonce v homologaci P/J, takže s ní můžete jezdit jak v uzavřeném, tak v otevřeném stavu. U Neotecu to ale není jenom o homologaci. Při vylepšeních se zapracovalo na vnějším plexi, které dostalo nový centrální zámek. Samotné plexi by mělo potom nabídnout ještě lepší výhled z přilby a jeho tvar by měl zlepšit těsnění. Pokud naopak budete v létě chtít čerstvý vzduch, bude k dispozici vylepšené větrání se čtyřmi předními vstupy, kde v bradové části nově najdete vyjímatelný filtr proti hmyzu. Vstupy pak doplňují dva výstupy v zadní části přilby. Zdokonalený je také interiér zejména s ohledem na hluk. O upraveném zapínání jsme už mluvili, pohodlnější by měl být i samotný řemínek přilby, který hezky splývá s bradovým deflektorem a lícnicemi. Právě ty dostaly hlavní update, respektive se jedná o celý límec kolem přilby, který je těsnější a měl by lépe bránit vzduchu ve vnikání spodkem přilby. Poslední inovací je připrava pro tovární komunikátor, který pro Shoei dělá firma Sena. Nový je standard mechanismu pro uchycení (Shoei Comlink) a také samotný komunikátor (Sena SRL3*).

Podobné inovace potkaly i nejbližšího rodinného příbuzného, kterým je cestovní integrálka se sluneční clonou GT-Air 3. Také tady je příprava pro novou komunikaci a také tady se měnilo plexi. CNS-1C, jak se jmenuje, přináší také centrální zamykání, hlavně kvůli tomu, že jde jednodušeji nahmatat. Také upravenou mikropřezku s řemínkem známe už z vyklápěčky a také u integrálky je upravený interiér, ale jiným způsobem. V místech, kde se člověk hodně potí (čelo, tváře), je nový materiál s kratší dobou schnutí, naopak spodní část přilby má tkaninu s "delším chlupem" aby bylo nošení, nasazování a sundávání pohodlnější. Velkým překvapením nebude ani upravená ventilace, zase jdoucí ve šlépějích Neotec 3. Takže větší přísun vzduchu s filtrem v bradové části a efektivnější odvod horkého vzduchu v zadní části.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist