yamaha_mt09




Akrapovič slaví 25 let

Jednou z prvních věcí, po které se začnete shánět ve snaze zlepšit zvuk - nebo výkon - svojí motorky, je laděný výfuk. A jednou z prvních značek, na které při tom narazíte, je Akrapovič. Tahle firma ze Slovinska dnes ve světě platí za absolutní špičku, a její jméno má stejný zvuk jako Brembo mezi výrobci brzd nebo Öhlins mezi podvozky.

Kapitoly článku

Historie značky s logem škorpiona přitom není zas tak dlouhá - v listopadu na výstavě EICMA firma oslavila 25 let od svého založení. O to rychlejší kariéru má za sebou. V roce 1991 její zakladatel a hlavní konstruktér Igor Akrapovič začínal ladit motory a vyrábět výfuky pro závodní motocykly svých kamarádů doma v garáži, a dnes má jeho firma přes 900 zaměstnanců, vlastní slévárnu titanu a na kontě přes 100 titulů mistra světa. Za klíč k úspěchu pan Igor považuje hlavně to, že všechny zkušenosti ze závodního prostředí firma přenáší do sériové výroby a k civilním zákazníkům.

Při příležitosti 25. narozenin firmy Akrapovič na podzim představila speciální výroční edici pětadvaceti kusů, které poznáte podle černé barvy, loga 25 Years, a také podle podpisu některého z legendárních závodníků. K dispozici jsou koncovky na motocykly BMW S 1000 RR, Yamaha YZF-R1, KTM 1290 Super Duke R, Ducati Multistrada 1200  S,  Kawasaki  Ninja  ZX-10R  a  Honda  CBR1000RR plus jedna automobilová na BMW M4. Každý z výfuků má navíc svoje unikátní číslo, a jedná se spíš o sběratelské kousky - už proto, že nejsou běžně k sehnání. Akrapovič věnoval všechny na dobročinné účely charitě Wheels for Life, a první várka s vlastnoručními podpisy Rossiho, Lorenza, Doviziosa, Capirossiho a Bindera se během loňské Velké ceny Británie vydražila za hodně vysoké sumy. Další aukce budou následovat. Firma si do svého muzea schová jenom prototypy s pořadovým číslem nula.

Kromě modelů z výroční limitované edice má Akrapovič na letošní sezónu připravenou řadu sériových novinek. Některé z nich přitom přichází na trh téměř současně s motocykly, pro které jsou určeny. Například k nové Hondě CBR1000RR Fireblade, která byla představena na výstavě v Kolíně, představil Akrapovič už o měsíc později titanovou koncovku z řady Evolution. Na novou Kawasaki Ninja 650 má hotový dokonce kompletní výfukový systém z řady Racing, který se skládá z titanové koncovky a nerezových svodů. Systém má homologaci EC/ECE, splňuje novou emisní normu Euro 4 i hlukové limity, a po jeho instalaci není nutná žádný zásah do řídící jednotky vstřikování. Dalšími novými modely, ke kterým už letos seženete laďák od Akrapoviče, je Kawasaki Z900 (titanová koncovka řady Slip-On, zvyšující výkon o 3,4 koně) a BMW G 310 R (titanová koncovka řady Racing Line.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist