yamaha_mt09




Zimní jízda

Venku je kolem nuly, místy náledí, zbytky sněhu a vy popojíždíte v zácpě ve vyhřátém autě. Vaše motorka už dávno chrápe tvrdým zimním spánkem s plyšovým ledním medvědem a vy se přes zimu musíte stát úplně jiným člověkem – nemotorkářem.

Když vtom vás předjede skútr. „Chudák, šílenec, blbec,“ proběhne vám hlavou. Takhle si přece vůbec jízdu nemůže užít a je to jen chudák, co nemá na auto. Ale pak, když spatříte, jak se v helmě směje od ucha k uchu, něco vám tu nesedí. Ono se mu to snad líbí? To je ale vrchol.
On totiž třeba jenom nechal dneska auto doma. Zimní jízda už dávno není něčím šíleně neobvyklým. To ostatně nebyla ani v minulosti, ale dnes se často jedná spíše o jízdu jen tak pro radost. A jak na to, abyste se z každého takového zážitku nevzpamatovávali týden v posteli?

Oblečení pro vás

Hned po notné dávce odvahy je oblečení tím nejdůležitějším, co byste neměli v žádném případě podcenit. Představa, že pětikilometrovou trasu dáte přece jenom v džínách a mikině, když se teplota venku pohybuje kolem nuly, je sice na první pohled pro určité jedince víceméně logická, v praxi si ale budete nadávat už po prvních pěti metrech jízdy.
Základem je kvalitní termoprádlo, které by mělo hřát a zároveň bránit profouknutí. Pro teploty lehce nad a pod nulou se můžete poohlédnout i po nejteplejších variantách. Není totiž termoprádlo jako termoprádlo. To, které je určené do dvaceti stupňů nad nulou ke sportování, bude mít jistě jiné vlastnosti než to, které slibuje funkci až do mínus dvaceti.
Samozřejmostí je i teplé motooblečení, nejlépe se zimní vložkou. V tomto případě vyhrává pochopitelně textil před kůží. Není třeba si kvůli zimním vyjížďkám pořizovat komplet speciální oblečení, i když takové v nabídce určitě je.
Nejlepším příkladem jsou takové rukavice. Ty většinou kupujete s ohledem na to, v jakých podmínkách je chcete používat. Kožené perforované racing rukavice nebudou asi to pravé pro mrazivé počasí. Co se týče rukavic, je nabídka opravdu široká od těch „univerzálních“ do každého počasí až po ty zimní, které počítají s teplotami pod nulou. Pokud hledáte rukavice vyložené do zimních podmínek, není na škodu poohlédnout se po těch, které mají spojené dva a dva prsty – takové oddělené palčáky. Nese to s sebou bohužel i lehce zhoršenou manipulaci, ale to je jen o zvyku. Jiným řešením mohou být zateplené vložky, které si obléknete do svých obyčejných rukavic.
Do klasických motobot vám bude stačit teplá ponožka, i když to někdy svádí vzít si raději klasické zimní boty neurčené pro jízdu na motorce. V takovém případě ale pozor na tkaničky, nebo kolemjdoucím přichystáte zábavnou podívanou při zastavování.
Na hlavu vezměte teplou kuklu, která zakrývá i nos, a nasaďte přilbu s pinlockem, jelikož v zimě se vám helma zamlží daleko snadněji. Není od věci pořídit i pár reflexních prvků vzhledem k tomu, že v zimě bývá horší viditelnost a stmívá se dříve. A pokud jste opravdu zimomřiví, pár stejně pohodlných tvorů pro vás vymyslelo i vyhřívané oblečení.

Zkrátka je potřeba všechno dosavadní oblečení nějakým způsobem zateplit, ale vyvarovat se toho, abyste museli být navlečení hrubými vrstvami jako při sáňkování – za prvé to není pohodlné, za druhé to omezuje pohyblivost a za třetí je to zbytečné při dnešní nabídce specializovaného oblečení.

Oblečení pro motorku

Zateplení se nemusí týkat jenom vás. Člověk se nestačí divit, co vše jsou schopni lidé vymyslet pro pohodlí v zemích, kde je běžné jezdit celoročně. Klasickým pomocníkem, který vás na spoustě strojů čeká v základní výbavě, jsou vyhřívané rukojeti. A jsou nutně potřeba, abyste do pár minut neměli totálně zmrzlé ruce? Ne vždy.
Kvalitním rukavicím můžete pomoci návleky na řídítka, jako by rukavice dostala sama motorka. Těch už je na trhu taky docela solidní výběr, i když s sebou nesou jisté nevýhody. Na řídítkách je musíte nechávat na pevno, nevyplatí se je pořád sundávat a dávat zpět. Opět nepříjemným problémem je ztížená ovladatelnost. Páčky spojky a brzdy sice zmáčknete bez problému, horší bude natahovat se po tlačítkách blinkrů nebo světel. A třetí lehce zanedbatelná nevýhoda – když náhodou potkáte stejného blázna v zimě na motorce, těžko stihnete vytáhnout ruce z návleků a bezpečně pozdravit, aniž byste se přizabili. Nejlepší variantou je bezpochyby kombinace kvalitních rukavic, vyhřívaných rukojetí i návleků, to už vás nic nezastaví.
Pokud se ovšem nezapomenete dobře obléct. Ale to se dá taky napravit. Abyste se nemuseli stále navlékat do šílených vrstev oblečení, můžete sáhnout po „dece“ na motorku. Ty jsou sice převážně vyráběny pro skútry, ale najdou se i výrobky pro klasickou konstrukci motocyklu. Bohužel tam ale ani nemohou fungovat tak dobře jako na skútru. Na skútru vám totiž nejen překryjí nohy, ale izolují i celý otevřený prostor na nohy, který je pro skútry typický. Deky bývají nepromokavé a brání profouknutí, takže se cítíte jako doma v obýváku, i když silně prší a vy na sobě máte jen džíny. Nevýhody jsou opět zřejmé – je třeba se naučit nasedat a vysedat tak, abyste se do deky nezamotali, nicméně výsledek pak stojí za to. A montáž a demontáž sice není nic složitého a pracného, ale pro častější vyjížďky je nesmysl deku stále sundávat a dávat zpět.

Příprava motorky

Pokud se pro zimní vyjížďku rozhodnete až po třech měsících, co byla motorka zazimovaná, musíte postupovat stejně jako při odzimování. V chladném počasí je péče o baterku zvlášť důležitá. To znamená, že buď byla baterka skladována v teple nebo alespoň na nabíječce. V zimě se většinou taky nepočítá s delšími vyjížďkami, takže počítejte s tím, že se za krátkou jízdu nemusí baterka stihnout dobít. Není pak od věci mít na motorce nebo skútru nakopávačku, ale používat ji výhradně v zimě místo startéru, abyste „šetřili“ baterku, je nesmysl.
A co třeba pneumatiky, zvládnou ty klasické i nulové teploty? Přestože někteří tomu, soudě dle počtu založených témat ve fóru, stále nechtějí věřit, zimní pneumatiky opravdu nejsou povinné i pro motocykly. A existují vůbec takové zimní pneumatiky? Pokud máte v plánu jezdit v teplotách lehce nad nulou a bez sněhu, je celkem zbytečné uvažovat o jakýchkoliv úpravách. Ty normální to poberou, nebavíme-li se o supersportovních výkonech.
Zimní pneumatiky se vyrábějí, ovšem zejména pro endura a skútry. Taky je třeba ujasnit si, co se myslí pod pojmem zimní pneumatika – má jenom lépe držet v chladných teplotách nebo má umožnit jízdu na sněhu? Většina zimních pneumatik počítá jenom s tím prvním případem. Ono totiž v případě zimních pneu nejde jenom o co nejhlubší vzorek, jde o vlastnosti při nízkých teplotách, tudíž enduro pneumatiky nemusí být k ničemu. Tím se řídí výrobci zimních pneumatik pro skútry, kteří slibují přilnavost až třeba v mínus dvaceti. A kteří to jsou? Namátkově se zimními pneumatikami zabývají Heidenau, Continental, Metzeler, Sava i další.
S těmi ale ve sněhu opravdu nepořídíte. Existuje sice i nějaké velmi omezené množství výrobců, kteří se zabývají moto pneumatikami přímo do sněhu, ale ty nikdy nebudou fungovat naprosto ukázkově, budou-li postrádat hroty, kterými se většinou řeší jízda na sněhu pro jakýkoliv typ motorky. Ovšem ty jsou u nás pro silniční provoz zakázané.
Zvláštností jsou pak sněhové řetězy pro motorky. Zní to jak velmi zvrhlá fantazie, ale opravdu existují. Buď si je můžete vyrobit sami nebo se poohlédnout po speciálních, například Wunderlich je pro BMW vyrábí přímo na míru. Aby možností nebylo málo, zajímavé mohou být i tekuté řetězy, které po nastříkání ztvrdnou a pár kilometrů vydrží. Na jednu stranu šílené, na stranu druhou, co když se vydáte na vyjížďku na suchu a když budete 50 km od domova, tak za pár minut hustě nasněží?
Obtížnější jízda není jediným problémem. Připravte se, že sůl vašemu stroji může dost ublížit, a tak je nezbytná důkladnější péče – umytí po každé jízdě apod.
Anebo tyto problémy za ten zážitek nestojí? To asi každý vnímá jinak, někteří holt vytáhnou motorku až v červnu. Nicméně až zase potkáte nějakého blázna v zimě na motorce, mějte na paměti, že to nejspíš nedělá za trest, ale navíc ho to ještě baví.

Informace o redaktorovi

Dominika Gawliczková - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (156x):



TOPlist