motopoint_unor_shad




Pořizujeme nový motocykl

Jak vybrat a objednat nový motocykl? Můžu přinést tři sta tisíc v kufříku, nebo radši bankovním převodem? Jak dlouho budu na mašinu čekat a jak se nová motorka přebírá, jak mi ji připraví na první jízdu z prodejny? Co papíry, přihlásí mi mašinu dealer? Jak se nová motorka zajíždí a co znamená první servis? Jak motorku můžu upravovat, abych nepřišel o záruku? Kdy na záruční prohlídku a jde to i u jiného dealera?

Spousta českých motorkářů zná pouze jeté mašiny z druhé ruky a při první koupi nového stroje se před nimi otevírá spousta podobných otázek. My vám na ně v této sérii článků odpovíme a ukážeme vám to na konkrétním příkladu. Konečně jsme se totiž rozhodli pořídit kromě aut a skútru také společnou redakční motorku. Mašina se bude hodit k ježdění na akce, kameraman si ji vybaví na natáčení jízdního videa, občas na ni posadíme nějakého nováčka a vyšleme ji třeba na kurz bezpečné jízdy nebo motoškolu. Zkrátka všechny jízdy, na které by se nám nechtělo tahat z garáže vlastní mašinu, kterou také každý jen nerad půjčuje někomu cizímu.

Výběr motocyklu

Na začátku je krásný ale nelehký úkol. Vybrat tu pravou není jednoduché a u těch opravdu nadšených zájemců to zabere celou zimu brouzdání na internetu, studování testů, prohlížení fotek a videí, probírání všech pro a proti na diskuzním fóru, dopisování si s majiteli z motodatabáze. Je dost těžké dávat nějaké obecné rady, i když e-mailů s prosbou o posouzení výběru či doporučení nám chodí opravdu hodně. Proto si dovolím zmínit jen pár základních tipů - pro někoho to bude obehraná písnička, ale jak se říká, „některé songy nestárnou“ a tento článek je určený také pro úplné nováčky v jednostopém světě ...

- je dobré nepřecenit své dovednosti a postupovat od nižších objemů.
Jasně, jsou lidi, kteří hned po prvních zkušenostech se starou jawou u dědy na vesnici zvládnou ukočírovat nadupanou litrovou okruhovku. Ale tady jde o statistiky a z nich vyplývající pravděpodobnosti. A ty říkají, že s takovým přístupem máte velkou šanci, že si nevratně poničíte život, zažijete nemocniční peklo a už se třeba na motorku nikdy nebudete moct posadit.

- když nevíte, co chcete, s výběrem nespěchejte
Pokud nevíte, zda vás vlastně lákají spíš choppery, nebo kapotované supersporty (nebo že by ta terénní endura?) a váháte mezi čtyřválcem a jednoválcem... pak byste měli ještě počkat a zjistit si toho o motorkách trochu víc. Přečtěte si pár testů, proberte to s kámoši co už nějakou dobu jezdí. Zajeďte si vyzkoušet pár mašin na veřejné prezentační akce nebo v bance vyberte kauci a domluvte si projížďku na předváděcím stroji u některého z dealerů.
- ujasněte si svoje priority a očekávání

Ono je to trochu jako s ženskýma (dámy prominou a dosadí si opační pohlaví), blond vs. brunety, štíhlý vs. plnější, domácký mamky vs. společenský mondény.... každému vyhovuje úplně jiný typ a nedá se říct, že by některá byla lepší. Podobně i u motorky musíte zvážit, co se právě vám osobně líbí a co od stroje chcete. Podrobněji to rozebírat by bylo na dlouho, každopádně se pečlivě zamyslete, co od své „vyvolené“ očekáváte a vezměte v úvahu, že motorky jsou v dnešní době hlavně o požitku z jízdy a zážitcích s oblíbeným strojem.
- na vybraném motocyklu se před koupí svezte
V dnešní době by již neměl být problém si před koupí u dealera dohodnout alespoň krátké svezení, byť na něj třeba budete muset nějakou dobu počkat nebo zajet do vedlejšího města. Jasně že při krátké projížďce na neznámé mašině toho moc nepoznáte, ale přesto si toho třeba při finálovém rozhodování mezi dvěma zvolenými modely ujasníte mnohem víc než při čtení technických tabulek a srovnávání fotek. Uvidíte, jak vás motorka za jízdy osloví, jak se vám sedí a jestli dosáhnete na zem, jestli vám něco nevadí a jak se vám mašina líbí z pozice jezdce.

Náš redakční výběr

A jak jsme vybírali my a jaká konkrétní kritéria jsme si určili? Do redakce se nám bude hodit něco hodně univerzálního, co se pěkně protáhne ucpanou Prahou, ukočíruje to i méně vyježděný řidič, ale zase aby to umělo trochu potěšit v zatáčkách i zkušenější jezdce. Aby to nestálo moc peněz, limit dvě stě tisíc by měl zůstat bezpečně daleko - zatím to vypadá na nějakou nahatou šestistovku, případně sedmpade. Dále to musí to být značka se zastoupením na Vrbovce, kde máme kanceláře, abychom měli servis „v baráku“. V otázce, která rozděluje motocyklový svět na dva nesmiřitelné tábory - dvouvál nebo čtyřvál - tíhneme v redakci spíš k dunivějšímu zvuku a dravějšímu zátahu odspoda, jasně, dvouvál.

No a nakonec, bylo by dobré sáhnout po modelu, který už jsme si mohli prověřit v redakčním testu a víme že nám „zachutnal“. I když zas na druhou stranu by nebylo špatné jít do nějaké novinky 2009, kterou bychom pak mohli ve srovnávacích testech postavit proti ostatním novinkám... Právě toto dilema bylo finálním argumentem pro volbu Kawasaki ER-6n.
Osvědčený stroj, který se nám v minulých letech při testech moc líbil, a který si díky letošní celkové inovaci zaslouží zařazení do kategorie novinek 2009. A navíc je letos v nabídce v nádherném čistě perlově bílém provedení, i když i rezavě červená by stála za úvahu - vyřadili jsme jen černou metalízu, která sice vypadá pěkně drsně, ale působila by nevýrazně při společném focení.

Kawasaki ER-6n

Takže co tu máme - osvědčený model, který v druhé generaci slibuje ještě „vypiplanější“ rysy, jistota zavedené značky Kawasaki se sportovním duchem, záruka dobrého servisu Marimoto, super barvy - zkrátka samá pozitiva a sociální jistoty. Do redakční garáže tedy přibude nová Kawasaki ER-6n v bílé barvě a vy se můžete těšit na sérii článků Pořizujeme nový motocykl, které postupně odpoví na všechny otázky zmíněné v úvodu a pomůže zájemcům o koupi svojí první nové mašiny zorientovat se v tom, co je při koupi a první sezóně v sedle nového voňavého stroje čeká.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist