globalmoto_kveten




Kupujeme Čínu

… téma se netýká ani tak skupování pozemků za Velkou zdí, netýká se ani výběru nudlí, nebo kachny po sečuánsku u stánku v obchoďáku. Prostě koukáte z nějakejch důvodů po čínským bajku.

Čínský motorky – ať chceme, nebo ne - pro nás v ČR udělaly dvě zásadní služby:
  1. pomohly motorizovat spoustu pěstitelů akné s hlubokou kapsou (a v jistým smyslu slova tím přebírají štafetu po Jawách a ČZtách)
  2. žlutým přívalem se nahlodaly cenový hráze „značkovejch“ mašin a sešlapaly jejich ceny na velice příjemný hodnoty. Osobní vzpomínka na easy Hondu XLR 125 v devadesátejch letech – prodejní cena 145 000,- korun. Můj tehdejší plat saniťáka 8-9 000,- jí cenou řadil hned za vesmírnej program.


První zastavení u sebe samotnýho

Ano, je třeba si srovnat v kebuli, jestli do toho chci jít, nebo ne. Nejde jen o prachy – motorky jsou levný nový, ojetý i ceny dílů jsou za pár šlupek.

Zaprvý si řekněte:
  • Dovedu si na motorce něco spravit?
  • Začne ze mě obvykle tryskat krev ihned potom, co chytím šroubovák do ruky?
  • Mám zájem se něco o motorce učit?
  • Zajímá mě, jak funguje ta továrna plná trpajzlíků v motoru?
Odpovědi by měly znít ANO, NE, ANO, ANO.
Nejde o to, že čína musí být bezpodmínečně pořád na hromadě. Některý kousky naopak dovedou překvapit v kladným smyslu slova.

Berte to spíš tak, že kupujete stroj koncepčně starej několik dekád a vyráběnej s důrazem na cenu. Umět si doladit karb, seřídit ventily, umět vůbec utáhnout šrouby, napnout řetěz – to by měl majitel ovládat. Laciný matroše zkracujou servisní intervaly a s tím je třeba počítat. Motorka je jak ženská – spustí vodopád výčitek za posledních dvacet let vždycky ve chvíli, kdy se to nejmíň hodí.
Patří vůbec něco takovýho do 21. století? Jasně, že patří, i když to zdaleka nesedne každýmu – svět je pestrej a každej ať si najde to svoje. Získaný zkušenosti vám nikdo nevezme a hodí se vám i když už vaše čína bude dávno přetavená na sadu příborů.

Jen si představuju hipstera, kterej si ke svojí image nějakou takovou zastaralou motyku koupí a pak vedle ní nešťastně stojí u krajnice a bojí se do ní šáhnout, aby si neumazal stylový sáčko za pět litrů…. :o)

Znovu mám v hlavě paralelu s Jawou/Čízou. Kdo o tom neví lautr nic, z nářadí má doma jen pilníček na nehty a do motorky jenom leje benzín, nebude spokojenej.

Zadruhý si představte co od motorky očekáváte.

Chcete 125ccm a závodit na silnici? Skákat na MX trati, nebo si dávat drsný enduro? No to asi hledejte jinde… čínský motky nenabídnou výkon, co vás posadí na prdel, případně vaší zadnici donese na pole position smečky bajkerů ze školy, ani pevnost jejich rámů bych při dvacetimetrovým FMX skoku nepokoušel – berte v potaz, že jde vesměs o +/- stylizovaný cesťáky a zapojte rozum k odmocnění marketingovejch provolání…

To už se dostáváme k Zatřetí – co čínská motorka zvládne?

Ždímání malorážek neustálou jízdou na plnej kotlík nese nároky na techniku – to platí bez ohledu na původ. Svým způsobem se to dá přirovnat k okruhovýmu zatížení větších kubatur – alespoň z podílu plnýho plynu. Čínský motory obecně už svým průběhem výkonu naznačujou, že je jim nejlíp ve středních otáčkách a všechny ty dvouventily (notabene OHVčka) při vysokejch točkách drnčej jak tramvaj vyskočená z kolejí. Ano, dá se to ignorovat a drtit motor, co to dá, ale dlouhodobě se to logicky vrátí na životnosti, přehřívání, spotřebě oleje….apod.
Důležitá otázka pro vás je, zda to zvládnete z pohledu image – jezdit na low-costu?
Svět šílí po značkovým zboží. Nakousaný jablka, správnej počet proužků…před školou to můžete mít těžký. Hošan, co zatím čeká na svůj comming out vás bude básničkou nabádat, abyste zkusili přejít na jeho stranu barikády, zbytek bude do omrzení komolit jméno vaší motky. Chce to dost velký koule a nadhled.


Poznej původ vyhlídnutý motorky.

Kašlete na jména, který motorky dostanou po rozbalení v ČR, Polsku, Rusku….. Hledejte, kdo je opravdu vyrobil v Číně – buďto fyzicky, návštěvou prodejce a omrknutím štítku, nebo gůglením.
Do čínské top pětky patří továrny: Loncin, Lifan, Zongshen, Jialing a Qingqi. Tvrdím, že od těchto výrobců je riziko peklostroje minimální. Kdo by se vydal hlouběji pod povrch, objeví překvapivý spolupráce s věhlasnými značkami a technologický zázemí o kterým ani nesníme.
A bacha – neplaťte zbytečně moc… že se čínská technika za třicet smontuje v Zimbabwe, to z ní ještě nedělá Africkou perlu za sto kolíků…. Rozumíme si, ne?

Historie prodejů

Super nápad! Model, kterej se drží v nabídce už sedm let, asi nebude úplnej průser. Jak dlouho se co vyrábí se dá s úspěchem zjistit třeba podle rozpětí roků v nabídce inzercí, dotazem na dovozce, nebo tady na motorkari.cz.
Vyplatí se vládnout cizím jazykem a pohledat zkušenosti celosvětově (pod původním čínským jménem modelu) – na netu jsou informací tuny.

Omrkni si model z oka do oka

Pěkně naživo si motku osahat, osedlat, páčky pomačkat, vidlicema zakvedlat – počínejte si jakobyste kupovali ojetinu. Včetně zkušenýho kamaráda, co momentálně nehoří pro novou motorku a má střízlivej pohled na věc.
Mrkněte se na sváry na rámu, na kvalitu plastů, provedení šroubovejch spojů – už tyhle detaily dovedou prozradit, jedná-li se o středeční, nebo páteční kousek.
Obecně je sázkou na jistotu brát jednodušší stroje – prostě kvůli menšímu riziku poruch.
Na druhou stranu, máme pořád plnou ústa poruch a zatímco debatujeme u kompů, někde v Asii tyhle podezřelý stroje najíždějí miliony kiláků v mizernejch podmínkách, s mizerným servisním zázemím a dělají, jakoby se tu ani nemluvilo o nich…takže nebudeme hysterky v natáčkách ,-).

Vyberte si prodejce

Ajajaj…netěšil jsem se na to, ale řeknu to: v hromadě problémů mají prsty Češi…. Konkrétně prodejci a jejich odfláknutej předprodejní servis, jak jsem si hořce zažil i s mým Kentusem.
Pokud objevíte byť jen náznak uvažování: vždyť je to motorka za třicet tisíc pane, co byste chtěl? Upalujte pryč!
To je přesně ten přístup, kterej dělá z kdejakýho joudy se šroubovákem mechanika, z prvotního sestavení (motky jezdí lodí v kontejnerech rozložený) pokus, jestli to někdo za ty prachy bude vůbec reklamovat a kupujete-li z druhý ruky, je takovej přístup znamením, že se na motorku sralo.

Vždyť je to jen čína.

Nejhorší věta, za kterou najdeš podceňování kvality servisu, lidskýho chování k technice a vůbec přehlížení normálních potřeb motorky – přístup, jakej by nás u japonce ani nenapadl, bo stál 2x, 3x tolik. Na konci je zanedbaná motorka a storky o čínským šmejdu.

Prodejce by měl mít nějakou historii, reputaci a zázemí. Novej krámeček otevřenej místo trafiky nebudí moc důvěry, protože tu prostě už za měsíc nemusí být. Supermarkety vůbec nebrat….
Trvejte na možnosti fyzický prohlídky motorky, ideálně zkušební jízdě – to už dneska patří k dobrýmu tónu a poví vám to jednoznačně nejvíc. Jestli má probíhat prodej tak, že vám dealer v prázdným krámě nalistuje v katalogu obrázek a zeptá se, jestli to chcete koupit…..no to fakt NE!
Internetovej nákup, aukce…za mě nebrat. Sice rok od roku klesá podíl problematickejch číňanů v nabídkách prodejců (zavedený firmy si hlídají pověst a lidi nejsou blbí), ale už naši pradědové nechtěli kupovat zajíce v pytli.
Plus je možnost porovnat na prodejně různý modely. Někdy uvidíte rozdíly ve zpracování, že zůstanete s otevřenou pusou (bacha na mouchy).
Ve vlastním zájmu si motorku projděte co nejdřív po převzetí a projeďte si utažení motoru, kol, množství oleje v motoru…a pro nejhorší případy buďte ready, že záruka je spíš formalita – no, je to o prodejci, jak je solidní.

Zkušenosti majitelů

Holínky na nohy! Bo historek „kamarád kamaráda mýho bratrance…“ najdete po kolena. Pro jejich malou reálnou vypovídací hodnotu bych se jim dál nevěnoval.
Najděte si tady majitele vašeho vyhlídnutýho modelu a poptejte se přímo jeho. Ještě lepší nápad je najít někoho, kdo motorku měl a už jí prodal – takovej člověk je oproštěnej od tendencí omlouvat chyby svý motky a řekne vám informace nejblíž pravdě.
A jasně – internet, zahraniční stránky….kdo chce, najde.

Seženu na to díly?

Díly na číny se nehledají podle českejch modelovejch označení, ale ideálně podle typu motoru. Například si najdete na bloku svýho skútra označení 152QMI (součást výrobního čísla) a podle toho hledáte součástky. Některý motory jsou víc frekventovaný, některý míň, ale obecně řečeno se dá sehnat 95% věcí snadno a v ČR.
Zajímavou kapitolkou jsou tunningový díly, který můžou dostat do motoru víc života, nebo vyfešákovat exteriér… tomu se rychle propadne! :o)

Co dodat závěrem?

Nikomu netvrdím, že čínský motky jsou to nej – to zdaleka nejsou a soudnej člověk to ani nečeká. Důvody ke koupi jsou stejný, jako důvody pro ojetou Felicii, namísto novýho Pašáka. Prachy nebo hobby.
Lákavý na nich je to, že se dá vybrat z nabídky dobrej poměr cena/odvedná služba a to může znamenat léto v sedle, namísto léta strávenýho na brigádě.
Jen si udržet realistický názory, očekávání, nepodléhat lákavý generalizaci všeho čínskýho do jedný krychle a alespoň trochu přemejšlet a rozlišovat.

Informace o redaktorovi

Miroslav Kalous - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (70x):



TOPlist