globalmoto_duben_nolan




Je čas servisu kombinézy. Co dokáže odborník a co každý sám doma?

Sezona je pryč, takže nezbývá než čekat a vyhlížet tu další. Právě teď nastává čas se na ni přichystat a období motorkářského půstu využít pro servis a údržbu výstroje. Známe to všichni, odřená a propocená kombinéza už dávno nevoní novotou a ani po vizuální stránce není úplně v nejlepší kondici, takže je potřeba ji dopřát péči. Pojďme se podívat, co se s tím dá dělat a jak kombošku dát zpátky do lesku.

Tuto kombinézu používám už hodně dlouho a klidně by se dalo říct, že pamatuje dobu, kdy byl Pražský hrad ještě dřevěný. No dobře, trošku přeháním, ale patnáct sezon už odkroutila a za tu dobu dostala celkem na frak. Jelikož ji mám rád a nehodlám se ji jen tak zbavit, poptal jsem servis u výrobce, který mi ji ušil. Ano, má ji na svědomí značka PSI Hubík, která sídlí v Tlumačově a servis i opravy nabízí. V Tlumačově dokonce pamatují i na případy, kdy se čekání na novou sezonu trošku zvrtne a nervy z moto absťáku se kompenzují kulinářskými zážitky. To se pak rychle kombinéza smrskne a pokud není vůle poslat kila dolů, musí dojít na radikální řez v podobě úpravy velikosti na kritických partiích.

Jak už jsem zmínil, moje kombinéza si se mnou něco vytrpěla a je na ni vidět zub času, ale i pár šrámů po lehčích pádech na pitbiku. Kromě toho to odskákal zip na nohavici, a to mě štvalo víc než pár oděrek, které na funkci nemají vliv. Teď už si holt nevystačím s běžnou posezonní údržbou, kterou běžně zvládám sám, a proto ji musím svěřit do rukou odborníků. Jak to chodí a co všechno servis obnáší?

Za prvé je potřeba kombinézu vzít a dovalit ji do výrobní prodejny, kde ji převezme vyškolený personál. Ten ji pečlivě prohlédne a zaznamená požadované úkony pro výrobní závod do formuláře. Do formuláře je uveden stav kombinézy, chráničů, ale i výbavy kombošky. Formulář potom cestuje s kombinézou do výrobny, kde odborník kombinézu přijme a určí postup servisu. Využít lze také online formuláře na webu psi.eu, kde stručně popíšete zjištěné vady, popřípadě vložíte fotky kombinézy a z PSí se vám ozvou co a jak. Pak můžete kombi pouze zabalit a poslat, aniž byste na prodejnu museli osobně.

Úplně první fází je čištění kombinézy, praní a sušení, ovšem důkladné čistění probíhá také z vnitřní i venkovní strany. Samostatně se pracuje na chráničích a případně na dalších odnímatelných částích, jako je třeba vložka kombinézy. Jakmile je kombinéza čistá a suchá, přichází na řadu výměna poškozených nebo opotřebovaných částí a dílů. V případě mé kombinézy jde o zip na lýtku, loga na kolenou i prsou, gumu v pase a suché zipy na pojistkách. Jelikož se technologie stále vyvíjejí, dá se říct, že díky materiálům a řešením kombinéza prochází lehčím „upgrejdem“. Když už se dělá servis, kontrolou procházejí veškeré švy a pokud se narazí na problém, je problematický šev vypárán a znovu našit.

V tuto chvíli je využíván archiv výroby kombinézy, ve kterém pracovník najde například informace o střihu, nápisech a logách. Pokud je nutná výměna či oprava, jsou jednotlivé úkony rozděleny mezi pracoviště, kterých se to týká. Pak jednotlivé díly, loga a nápisy dostane do rukou švadlena, která dá všechno dohromady a kombinézu zkompletuje. Ve finále dochází na naražení nových druků, neboli cvoků a povrchové barvení odřených míst. Jakmile je hotovo, přichází úplně poslední fáze servisu a tou je impregnace balzámem na kůži. Tím servis končí a kombinéza jako nová je expedována na prodejnu, která předává zákazníkovi.

Samozřejmě, že každá sranda něco stojí a proto jsou jednotlivé úkony naceněny, aby bylo zřejmé, co servis kombinézy bude stát a vlastně se zákazník může rozhodnout, zdá má oprava smysl. Servis této kombinézy byl vyčíslen na 5826,- korun a podrobně je rozepsán v tabulce. V Tlumačově se denně plánuje výroba, kterou ovlivňuje počet přijatých objednávek a k informaci o termínech výroby se může na této webové adrese dostat každý. Díky tomu získá představu o tom, kdy se servis jeho kombinézy uskuteční. Ač se to nezdá, tak servis kombinézy není důležitý jenom pro zákazníka, tedy mě, ale také pro výrobce s třiatřicetiletou historií, který tak získává skvělou zpětnou vazbu o tom, jak dlouho co vydrží nebo co se při intenzivním používání poškodí.

Údržba, kterou zvládne každý sám doma

Po sezoně je dobré kombinézu vzít a důkladně prohlédnout, protože jedině tak se dá zjistit, zda bude potřebovat odborný servis či nikoliv. Minimálně bude chtít vyčistit její povrch, což se nejlépe dělá pomocí bavlněného hadříku nebo obyčejné kuchyňské houbičky a mýdlového roztoku. Poté je důležité suchým hadříkem kombinézu utřít do sucha a věnovat péči také vnitřní straně. Na to je ideální použít prostředek na čištění vnitřků přileb nebo pěny na textil. Jedině tak se dobře zbavíme nečistot a zápachu.

Jakmile je fáze čištění hotova, nastává čas ošetřit celý vnější povrch balzámem na kůži, protože jedině tak si kombinéza zachová pružnost a ochranu před vlhkostí a nečistoty. Je bez debat, že precizní údržba udrží kombinézu v nejlepší formě a jednoznačně prodlouží její životnost.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Související firma
  • PSÍ Hubík

    Od roku 1990 se specializujeme na oblečení pro motorkáře. Od počátku jdeme cestou vlastní výroby a intenzivního vývoje, který se silně opírá o zkušenosti ze závodních tratí. Naše kombinézy a oblečení můžete vidět také v Mistrovství světa GP, SBK, Supermoto či Rallye DAKAR. Nejdůležitější pro ...




TOPlist