yamaha_demo_tour




Jak jezdit: začátečník

Každým rokem přibývají noví a noví motorkáři, takže tento článek budiž věnován převážně jim. Souhrn základních pravidel jak přežít první chvíle strávené na motocyklu. Ovšem něco se může hodit i ostříleným kouskům, zejména pak po dlouhé zimní pauze.

Kapitoly článku

Výběr motocyklu

Hned zkraje je důležitý si říct, jaký stroj vlastně máte a až potom se vrhnout na to, jak na něm jezdit, respektive jak si jej nejlépe užít. Ono se taky totiž může stát, že v garáži bude vysněný nablejskaný supersport a vy najednou zjistíte, že v létě chcete s klukama na Slovensko, s mladou k moři a ve vašem okolí je vlastně samej tankodrom a na závodní okruhy to máte pořádnou štreku. Všechno jde a když ji miluješ není co řešit, ale nejeden z nás si tohle prožil, takže se nebojte si i stručně vyjmenovat plusy a mínusy vašeho vysněného stroje. Potom je totiž stokrát lepší slevit ze svých nároků a zhodnotit jak často a kde chci s bikem jezdit než potom jenom tupě blejskat v garáži. Na motorce se totiž předevšim jezdí, leštit můžete, až vám bude šedesát.

Stav motocyklu

Čim novější motorka, tim lepší. Není to vždy pravidlem a i za pár tisíc kilometrů se dá domrvit nová motorka, ale když to vezmeme v globálu, tak není nad novou, popřípadě zajetou a hlavně nebouranou. Stačí malý pád, povolí se třeba ložiska v krku a technicky neznalej jezdec se pak bude trápit. Pneumatiky kupujeme nový, nejlepší je samozřejmě celá sada, ale v každym případě nedáváme odskákaný, promrzlý šlupky z bouraný motorky. Gumy jsou to, co vás drží na silnici. Jeden čas frčely okruhovky, ale to už neplatí. Za prvé se zahřívají déle než klasické gumy do silničního provozu a za druhé při případné nehodě se pojišťovny zajímají v jakém stavu byl váš stroj před nehodou a gumy jsou hned na ráně. Tlak pneumatik kontrolujeme za studena a foukáme předepsanym tlakem dle výrobce. Brzdová kapalina se dává předepsaná dle výrobce motocyklu (většinou DOT 4), správný typ destiček se dá dohledat od zkušenějších borců, například na zdejším fóru a brzdové kotouče se snažíme mít čisté, popřípadě odmastíme vhodným přípravkem. Odvzdušnění brzdové soustavy je práce na čtvrt hodiny a dokáže udělat divy. Jediná bublina v hadičce, která putuje sem a tam, nadělá hodně neplechy. Zkuste napumpovat páčku brzdy a nechte ji přes noc zmačknutou, povolte víčko nádobky pro brzdovku a pokud je v systému několik bublin, měly by do rána doputovat do nádobky.

Podvozek nastavujeme do základního neboli továrního nastavení. Zbytečně nespekulujeme. V manuálu bývá většinou i na jak těžkého (např. 78 kg) jezdce je podvozek nastaven, a z toho vycházíme. Pokud máte o pár kilo navíc nebo míň, neřešte to. Řetěz pravidelně mažeme, ale i odmašťujeme. Jsou borci co jen stříkaji ten bílej sajrajt, ale je dobrý se taky podívat, v čem se vám, byť jen za jedinou sezonu, brodí přední kolečko. Průvěs řetězu nastavujeme dle manuálu, ale klidně i více. 4-5 cm není nic neobvyklého a radši víc než míň. Zadní kyvka se vlivem přešponovanýho řetězu jakoby zamkne a nemůže pak pracovat po celém průběhu a zásadně nám to při větším propružení mění jízdní vlastnosti.

Cíl cesty

Na motorce můžete objet celej svět nebo jen do sebe hodit kafe a vyrazit do práce. Všechno ale potřebuje své a při delších cestách je dobré alespoň trochu plánovat. Je kravina něco řešit narychlo a vzít si jeden den volna hnát se do Alp, abyste se po chvíli otočili a mazali zpátky. To můžete bejt doma, pustit si video z hor v HD kvalitě a užijete si Alpy daleko víc. Na druhou stranu se nemá nic přehánět a študovat donekonečna v mapách, tahat všude sebou vařič a konzervy taky neni dobrý. A když už budete vědět, kam chcete jet, tak i u sebemenší vyjíždky nepodceňujte svoje bezpečí, ale i to jak se budete na motorce cítit. Mermomocí trvat na jednodílné kožené kombinéze, když máš peníze jen na jedno oblečení a chystáš se i cestovat není dobrý. Všechno tohle spolu souvisí, uvidíte, že si potom motorku užijete daleko víc.

Vlastní pocity

Každej máme nějaký starosti a i když motorka pomáhá na ně alespoň na chvíli zapomenout, ne vždy to jde. Je dobré pak podle toho volit styl jízdy. Ono ale vlastně nebezpečí číhá i v již zmiňovaném pocitu vás samotných. Když se budeš smažit ve vlastní šťávě v upnuté kombinéze, nebudeš fit a můžeš se rychle dostat do problémů. Pak už je jedno jestli ti komboška ladila s motorkou a na zádech si měl nášivku The Doctor. Nezapomínat taky na občerstvení. Občerstvit se po delší jízdě studeným pitím a lehkou svačinou udělá divy. Kachna a dva řádky brambor vás tak akorát pošlou rychle na záchod, na poprdlávání krajinou na chopperu si klidně ještě knedlík přidej, ale narvat se k prasknutí a pak pupek namáčknout na nádrž zalehávačky neni vončo.

Stav povrchu

Na své známé trase už víte, kde a jaká díra na vás číhá, ale v cizim městě se před váma na poslední chvíli ve stínu stromu objeví nerovnost, třeba kanál. Často se mu dá rychlou reakcí vyhnout. Podobný manévry je dobrý si párkrát zkusit na rovině, když nic nejede. Prostě jen nohama zatlačit na jednu stranu a řídítka natočit na druhou. Spousta z vás to už dávno dělá a ani o tom neví, ale je dobrý si to zkusit a přemýšlet o tom. Někdy se už ale nestihnete díře vyhnout a tak je lepší se připravit na ránu. Zpevnit (ne křeč) celý tělo a držet motorku co nejvíc rovně. Klidně i lehce odlehčit zadek od sedla a držet motorku víc nohama a nechat ji pracovat. Kanály a bílý čáry, štěrk i spadlý listí v dešti pěkně kloužou, o to víc je důležitý mít při jejich přejíždění motorku co nejvíc napřímenou. A taky není asfalt jako asfalt. Znáte ty černý lesklý rozteklý potvory, ty jsou úplně nejhorší, tady se adheze může směle přirovnat k jízdě v dešti.

Déšť

V dešti musíte zpomalit, ať chcete nebo ne. Podívejte se na závody v televizi, jaký zajížději časy na suchu a pak v dešti a to mají speciální gumy, elektroniku, trénink. Takže je jasný, že i my ostatní musíme zpomalit. Dvě kola na mokru zkrátka nedrží tak jako na suchu. Není ale důvod mít strach, stačí poslouchat motorku co dělá. Zvolněte, uberte plyn a nechte pracovat podvozek. Zadní guma se může lehce smýknout, a když nebudete na plynu viset, nic se nestane a motorka se sama zklidní. A taky je známá stará pravda, že první minuty potom co začalo pršet se může vytvořit na silnici kluzká vrstva. Mastnota na silnici, prach, bláto naplavené z krajnice se smíchá s deštěm a putuje po vozovce, chvíli pak trvá, než se to svinstvo odplaví.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (161x):



TOPlist