husqvarna_svartpilen_801_2




Jak jezdit: začátečník

Kapitoly článku

Základ ježdění

Na motorce jsme uvolnění, žádná křeč. I ty nejrychlejší borci jsou hlavně v pohodě, a když chtěji být nejrychlejší, jezdí plynule. Poslouchají motorku, přemýšlí nad ní, co dělá a vytváří si tak cit. Tak například. Je jedno kolik máte odježděno kilometrů, ale počítejme s tím, že se už umíte rozjet do kopce. Někdo stojí na zadní brzdě, jinej ne a udrží to jen nohama na zemi a další si to podrží přední brzdou, to je fuk. V autoškole vás taky naučí, že si máte u auta zatahnout ruční brzdu a postupně ji odbrzdit. Nakonec to spousta z vás v reálném životě stejně nebude dělat. Takže chovejte se a dělejte vše podle svého a nenechte si do toho kecat. Máte moderní bike, kterej brzdí, zatáčí a předjedete devadesát procent účastníků silničního provozu, není důvod se stresovat. Rychlost se dostaví sama. Takže jezdit, jezdit a zase jezdit.

Jedete sami, v koloně motorek nebo jen s mladou za zádama? Všechno má svá specifika a ostřílenejm hochům už to ani nepřijde, ale například kluk co jede poprvý v koloně může vymyslet pěknou botu. Takže v koloně pijánko, nechávám si několik metrů před sebou a hlavně jedem všichni cik cak. Především proto, že je prostor na manévrování a taky vidím líp toho za sebou. V koloně se nejezdí na dálkový. Nic moc, když kámošovi před váma cpete z pěti metrů dálkový do zrcátek, to je pak na očaře. Rozdíl je i pokud jedete sami na motorce nebo se spolujezdcem. Má spolujezdec zkušenosti? Ví jak se má chovat? Ubrzdíte tu vaši oblíbenou zatáčku i ve dvou? Přemýšlejte dopředu!

Předvídejte a myslete za druhý, koukejte do aut na řidiče. Vidí vás? Co dělá? Jsme společně s cyklisty nejzranitelnější účastníci silničního provozu (chodce teď pomineme), tak na to myslete. Je fajn, že jste vyježděný a rychlí, ale k čemu vám to bude, když nejhorší je vždycky srážka s blbcem a ten na vás může čekat třeba hned za rohem. Jak nasadim blembák nevyndavám mozek, ale řeknu si, že jsem na všechno sám. Proti vám je ale i stav vozovky (štěrk, výmoly, výtluky, spadaný listí, atd.). Takže opět stokrát omílané kam nevidim, tam to nepálim. Za svoji jezdeckou kariéru poznáte hodně střelců, kterým to půjde líp než vám. Ať už je tomu z jakéhokoliv důvodu, buď časem porychlíte nebo to zkrátka nepůjde a není ostuda si najít jinou pomalejší bandu. Takovejch už bylo, co to tlačili na krev a kde jim je teď konec. Nejdůležitější jste vy sami a to jak se na motorce cítíte.
Po zimě se do tempa dostávejte postupně. Nechte i okolí si na vás zvyknout. Autaři si odvykli na motorky a koukat do zrcátek. Nic vám neuteče a beztak to prvních pár tejdnů ještě klouže.

Součást silničního provozu

Je dobrý si pokaždý říct, že vás nikdo nevidí. Před Váma jede auto. Je blízko křižovatka nebo i pitomá polňačka? Okamžitě to chce sledovat řidiče v kabině, co dělá, kam kouká. Kecá, telefonuje, svačí? Má klobouk a ještě je z jiného kraje? Vyplatí se zpozornit. Jedete po dálnici v levym jízdnim pruhu a před váma se sune pomalejší auto a vypadá to, že vás nechce pustit? Prostě jen nekouká do zrcátka, zkuste mu bliknout, chvíli za nim jet. Nemusíte hned troubit, třeba se jen kochá. Jedete v koloně a před váma je štrúdl aut. Koukejte několik aut dopředu, jakmile brzdí oni, máte čas začít zpomalovat plynule, než koukat na toho před váma a naposlední chvíli to zahamovat.

Předjíždění

Blížíte se fofrem k někomu pomalejšímu? Dejte mu čas, ať o vás ví. Už z dálky ho můžu probliknout dálkovejma. Koukne do zrcátka, ví o vás. Někdo vám i blikne, že máte volno. Nervěte to na plnej co nejblíž a nedělejte myšky. Je fajn pocit rychlýma manévrama vymazat několik aut a nechat je daleko za sebou, ale v jednom může bejt dědula s babčou, a že jich o víkendu je. Každej víme, co to udělá, když jedete v autě a někdo to kolem vás okouří na plnej knedlík. Co teprve se staršíma lidma… Taky budete jednou starý a budete si muset zajet do města pro nákup nebo k doktoru, tak uberte. Jede před vámi auto podezřele pomalu a nebliká. Je v blízkosti postraní ulice, křižovatka? Zapomeňte, že to ohulíte a rychle ho předjedete. Najednou totiž borec zatočí a jste v sobě. Zákon také řiká, že vozidlo, který se chystá odbočit na místo ležící mimo komunikaci (polňačka, lesní cesta, apod.) vás nesmí ohrozit. Tohle je vám ale prd platný, když si namelete především vy. Takže opět myslim i za něj a nespoléham se, že by určitě dal blinkr a moje dálkový vidí a muj uřvanej laďák slyší. Ne, nevidí a neslyší, tečka!

Zatáčky

Různé poloměry, odlišné sklony vozovky, různé povrchy a samozřejmě samotný technický stav vozovky. To všechno působí jak na vás, tak na vaší motorku. Pár základních pravidel ale platí vždy. Je lepší do zatáčky najet pomaleji než na poslední chvíli zuřivě drtit brzdy. Za druhé, zvolenej kvalt už mám zařazenej před samotným započetím náklonu. Nelovim kvalty v zatáčce. Zatáčku projíždím pod plynem a nechám se krásně vytáhnout. Pravá ruka je na plynu co nejvíc uvolněná a v náklonu už nebrzdím přední brzdou, a když už musím tak hodně s citem. Zadní brzda pomůže víc, ale pořád platí, že když se chystáte do náklonu máte už správnou rychlost. Pokud jedete pomaleji můžete přidat a zatáčku si ještě užijete, obráceně to už neplatí. Druhá ruka se na sportovních motocyklech dá příjemně opřít o kryt airboxu, každopádně ať už jedete na jakémkoliv stroji, obě ruce uvolněné přesto pevné v loktech. Samotné tělo se při aktivní jízdě naklání co nejvíc do zatáčky a motorku se snažíme řídit nohama tím, že tlačíme do středu těžiště motocyklu. Očima sledujeme situaci co nejdál před sebou, nekoukáme si pod přední kolo. Kam koukáš, tam zatáčíš, přesně jako ty nejlepší jezdci na sportovních motorkách. Při výjezdu a agresivním přidání plynu instinktivně tlačíme tělo dopředu a zatěžujeme přední kolo. Samozřejmě pokud nechceme vykouzlit wheelie.

Brzdy

To nejsou jen pravá ruka a noha. Při brždění, zejména při tom intenzivním je nutný zpevnit celý tělo. Kolenama sevřete nádrž, tak budete mít větší kontrolu nad strojem. Na stupačkách máme nohy pevně opřený a pokud se chystáme na hluboký náklon, stojíme na špičkách, kde je největší cit v noze, ale zároveň s nohama nebudeme škrtat o silnici. Opět opakujeme ruce pevné v loktech, ale ne křečovité. Tak budete vnímat jak intenzivně motorka pracuje, přesto ji budete moct stále ovládat. Brzdíme jedním, dvěma prsty a snažíme se i zároveň konečky prstů. Opět pro co největší cit. Zadní brzda jen přicmrndává, zejména pokud agresivně drtíte přední. Odlehčené zadní kolo jde snadno do smyku. Samozřejmě je i tady dobrý si brždění párkrát zkusit a pokud dojde ke krizovce nebojte se i zadní brzdy, lehkej smyk je furt lepší než mašina v příkopu.

Ve městě uberte

Není snad už nikdo, kdo bere rychlost cca kolem 60 km/h v obci za ostudu. Všude tady pobíhaji děti a důchodci, takže na to myslete. Na záda to klidně na konci města zvedněte, ale ve městě si honit ego mezi přechodama je pěkná kravina. Může se vám nádherný wheelie povést stokrát, ale pak jednou ne a nebude to třeba ani vaše vina, a to už bude pozdě.

Přechody pro chodce


Kapitola sama pro sebe. Co je platný, že chodec nemá absolutní přednost, když vám tam stejně vleze. Nad některýma sebevrahama zůstává rozum stát a věřte, že se tím některý jelita dokonce i baví. Takovej napruželej dědula vám tam klidně vleze a ještě si vykračuje jak na houbách. Tady platí jen jedna rada. Chladnou hlavu! Za další, při jízdě po silnici o více jízdních pruzích, přes který vede přechod pro chodce, je automatický, že jakmile auto co jede vedle vás před přechodem zpomaluje nebo už stojí, brzo na vás s největší pravděpodobností vykouknou nějací panáci.


Autobusový zastávky, školy

Je v blízkosti silnice škola a ještě ta základní? Klasika, opět mraky dětí, který jen co vyskočí z busu rozebíhaji se do silnice hlava nehlava. Je to na levačku, ale vzpomeňte si, když jste byli malý, taky jste občas vymysleli podobnou vylomeninu a ani vás nenapadlo, jak velkej by to mohl být průser.

Parkoviště


Většina z nás jezdí na velká parkoviště na nákupy a tak víme, jakej guláš dokáže udělat vystresovanej řidič na těsnym prostoru. Ne na každé, ale na většině motorek je fajn, že máte o něco lepší přehled o okolí, a tak už je dobrý z dálky sondovat kde se točí nějakej malej Hyundai, Daewoo a podobně. Potom je další extrém a to křehká slečna v SUV.. bez komentáře. A když už jsme u toho parkování, tak nesmíme zapomenout na zaparkovaná auta podél silnice. Parkuje-li někdo podél silnice, svítí mu světla nebo právě zhasla je možný, že ten koumák o vás neví a otevře vám do cesty naplno dveře. A nakonec parkování vozidel kolmo. Svítí u některého z aut zpátečka? Nejhorší je si říct, že vás určitě musí vidět a když ne, tak určitě slyšet. Ne nevěřte mu, zpomalte a dívejte se dovnitř auta, kam tomu trumberovi kmitá hlavička.

Nemocnice, hasiči, policie

Základny těchto státních pracovišť jsou místa, z kterých občas vyletí houkavý auto. Nebudu tady rozebírat kdo, kam spěchá a k jak velkýmu neštěstí. Zkrátka je dobrý zpomalit. Při plnym provozu v křižovatce je to ještě větší paráda, když vám řve laďák a záchranka si to kulí na červenou a vy ji samozřejmě neslyšíte, takže taky bacha…

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (161x):



TOPlist