globalmoto_duben_nolan




Prohlédli jsme si „tajnou“ tovární sbírku Jawy

I když je na štítku vedle dveří v pátém patře, přímo pod střechou týnecké továrny, nápis „Muzeum“, ve skutečnosti se o klasické muzeum nejedná. Jde o interní „tovární sbírku pro marketingové účely“, která se otevírá jednou za čas. My jsme do ní přijali pozvání a pečlivě zdokumentovali, co se tady nachází.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Předchozí výkonný ředitel Jawy František Hruška vytvořil v posledním patře továrny trvalou expozici, která provází návštěvníka od prvopočátků značky v meziválečném období, přes éru normalizace, až po současnost. A vidět tu nejsou jen motorky, ale i změny v továrně a jejím okolí.

Hned z úvodu tu jako dávný němý svědek slouží psací stůl Františka Janečka, obklopený fotkami z éry před vznikem továrny v Týnci, i těsně po něm. Nechybí tu samozřejmě ani motocykl, který to všechno započal – Jawa 500 OHV „Rumpál“ z roku 1929, pochopitelně ještě s původním logem Jawy. Jen o pár metrů dál je pak i první komerčně úspěšný model 175 Villiers, a vedle dalších meziválečných typů nechybí ani automobilová produkce Jawy, zastoupená licenčními Jawami 700 podle vzoru DKW v nálezových stavech, i novějším Minorem.

Průchodem se pak dostáváme do poválečného období, kterému vévodí péráky, kývačky, panelky, ale i krásná Jawa 500 OHC nebo řada padesátek z Považských strojíren na Slovensku. Svoje místo tady má dokonce i klasická Babetta, která bývala na některých trzích nabízená pod značkou Jawa. Právě tady se také poprvé objevuje řada 350, samozřejmě včetně Bizonu a dalších typů unifikované řady, ale třeba i Jawa 250, dodávaná pro švédskou armádu.

Následuje výrobní linka. Originál z roku 1973, jež se dostal do muzejní sbírky po zkrácení stávající linky v roce 2006. Je tu ukázka toho, jak se v dané době vyráběly Jawy 350/634, dílenský stůl s rozloženým motorem, stolice na vyplétání ráfků, a také celá řada rámů s přiloženými motory a řezy.

Krásným artefaktem je úplně nová „třinda“ zabalená v transportní krabici. Právě v téhle části se také ve velkém začínají objevovat prototypové stroje. Je tu jedna z možných podob nástupce 350/634 – typ 637, který měl být výhledově vybaven i půllitrovým motorem. Celkem známou kapitolou je pak zamýšlený boxer – zde zastoupený typem 420/821.

Jen o kousek dál je pak přelom 80. a 90. let, což znamená rychlý rozvoj exportních typů – specialitou je třeba tříkolka, která měla cílit na blízkovýchodní trhy – ale i počátky záměru zastavět do jawáckých rámů motory cizích výrobců.

O další kus dál, v místech věnovaných přelomu milénia, je potom vidět výsledek – motocykly menších kubatur, vybavené čínskými čtyřtaktními motory 125 cm3, Dandy s dvoutaktní padesátkou Minarelli, a samozřejmě počátky kubatur 650 s motorem Rotax, i 660 s motorem Minarelli.

Zajímavostí je třeba motocykl Horex MJX 125 Regent, vybavený rámem i dalšími díly od Jawy, endura, na kterých Jarda Šíma dojel do Dakaru, ale i poněkud bizarní designová studie Jawy 650 z pera Davida Schaumanna.

A samozřejmě je tu jeden „slon v místnosti“ – konkrétně tři sloni. Jde o prototypy Jawy 1000 v radikálních designech, postavené v rámci vývoje odstartovaného na přelomu let 2007 a 2008, které za sebou mají jízdní zkoušky. Na motorkách je do značné míry vidět jejich „prototypovost“, ale jedná se o celkem impozantní strojovny – byť jejich design je poplatný éře nového milénia.

Expozice směřuje do současnosti, lemované Jawami 350 OHC, jejichž produkci částečně zastřešuje Shineray, i novými „indickými Jawami“ – tedy třístovkami z produkce Mahindra. Byť se vlastně nejedná přímo o Jawu, má tady svoje místo i RVM 500, nebo indické Yezdi.

Předposlední část je věnována současnosti výroby, kde Jawa vystavuje díly, které vyrábí pro další společnosti. Patří sem třeba výfuky pro motory Rotax, nádrže pro stabilní motory, ale i motocyklové rámy pro BMW Motorrad.

Samotný závěr pak patří závodům. K vidění jsou plochodrážní speciály, endura nejen na šestidenní, a samozřejmě silniční motocykly. Mezi nimi je hlavní hvězdou „Tichého čtyřválec“ – Jawa 350/673 s vidlicovým čtyřválcem a také dragster, postavený z Jawy 650. Celá stěna věnovaná medailím a trofejím pak svědčí o tom, jak úspěšná byla Jawa na poli závodů.

Tovární expozice je obsáhlá, vyčerpávající, a sleduje kompletně celou historii značky. Bohužel je však běžně nepřístupná – otevírá se pouze po předchozí dohodě, či při významných příležitostech.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist