Motoráj 8/2009

Tak tohle číslo se nám dělalo zvlášť těžce. Přes léto je totiž tolik akcí, že pokud se chceme zúčastnit alespoň některých z nich, psaní pak doháníme po nocích a ze stejného důvodu pak máme dilema, o čem psát, resp. co vynechat... Všechno se prostě do časáku vejít nemůže, i když jsme opět přidali stránky (ale toho jste si jistě všimli sami).

Motoráj 8/2009

Kapitoly článku

Nicméně jsme se snažili se s tím nějak popasovat a výsledek máte před sebou. A co v osmém čísle Motoráje najdete? Mimo jiné exkluzivní test totální novinky Moto Morini 1200 Sport, kterou jsme prohnali jako první a jediní čeští novináři italskými průsmyky. Srovnávací test monster s véčkovými motory a i něco pro vyznavače kategorie Naked. No a samozřejmě sport – závody WSBK v Brně byly luxusní a my si je nemohli nechat ujít, ale nezapomínáme ani na další, ať už jde o MotoGP, draky, plochou dráhu, enduro atd. Nechybí ani technické zajímavosti, cestopis, historie a všechno ostatní tradiční... Ale co bych vám vykládal, vždyť to vidíte sami.

Motocykly

12 Italská orlice
Moto Morini Sport 1200
„Hele, tu novou Morinku už jsi viděl?“ ptá se naše šéfová. Jo, jasně že viděl, Scrambler se vloni v Miláně nedal přehlídnout a mlsně jsem kolem něj kroužil snad půl hodiny. „Ale ne, Scramblera nemyslím, mají něco fungl novýho, Sport 1200…“ doplňuje a já musím s hanbou přiznat, že nevím, neznám, nikdy jsem neviděl. Nicméně moc rád tenhle nedostatek napravím. „Fajn, tak já domluvím exkluzivní testování. Pojedete do Itálie.“

18 Se srdcem do V
Harley Davidson FLSTF Fat Boy vs. Kawasaki VN 1700 Classic vs. Suzuki Intruder M 1500
Není chopper jako chopper, není cruiser jako cruiser a není custom jako custom. Ti, kteří se o tuhle kategorii, sice motorkářskou veřejností mnohdy okázale opovrhovanou („chopper je na mě moc pomalej, voe“), zajímají, to samozřejmě vědí… protože pokud poprvé proniknete víc do světa těchto povětšinou dvouválcových monster, s překvapením zjistíte, jak je pestrý. Jistě, navenek jsou si kolikrát tyhle stroje podobné jako vejce vejci, ale zkuste se svézt a budete se divit.
28 Býčí zápasy
Suzuki B-King vs. Yamaha MT 01 SP
Tento test jsem si skoro vybrečel. Před časem jsem se sám rozhodoval, který z těchhle musclebiků bude stát v mé garáži, a nebyla žádná možnost je přímo srovnat. Hromada kýčovitých plastů vůči hromadě precizně zpracované železné rudy. Vysoce výkonný točivý něžný čtyřválec vůči hrubému dlouhozdvihovému dvouhrnci s obsahem a krouticím momentem lokomotivy, ale výkonem šestikila. Oba titánové s nezaměnitelnou image a pověstí brutálních strojů jen pro opravdové chlapy. Tuny papíru byly popsány, aby vyjádřily jejich charizma. Svézt se na každém stroji jednotlivě je věc jedna, ale přímá konfrontace s možností opakovaně přesedat a porovnávat je věc druhá, která stojí za vyzkoušení.
34 Odpověď na nejčastější otázky? 132 km/h , 125 ccm, čtyřtakt
Yamaha YZF-125 R
Těšil jsem se jak malej – a konečně tu byla: čtyřtaktní stopětadváca od Yamahy s designem řady R. Patnáct koní a maximálka 130 km/h… no tak to se ukaž!
Vzhled je nepřekonatelnej, většina lidí ji šacuje na normální velkou motorku a vlastně ona JE velká.



36 Čtyřkilo pro zábavu
Arctic Cat DVX 400
Hlavní sídlo arktických koček je v River Falls ve státě Minnesota a s technikou do terénu tady sbírají zkušenosti už čtyři desetiletí. V současnosti chrlí fabrika hlavně sněžné skútry a čtyřkolky, u kterých se soustředí hlavně na užitkáče. Do ostřejší akce má kočičí značka připravené dva quady, dvěstěpadesátku a čtyřstovku DVX, se kterou můžete létat po lese ostošest.

38 Indián ve městě
Kentoya Apachee 50 4T – Citysurfers
Sedíme s Pajinexem v hospodě nedaleko italskýho Trenta, a přestože je pomalu deset večer, kolem nás lítají kluci a holky na skútrech. Sem a tam, nahoru a dolů. Celkem mi to leze na nervy, protože pokaždý, když kolem proletí uječená padesátka, rozvibrujou se mi ušní bubínky, kladívka, třmínky i kovadlinky a mám pocit, že mi za chvíli ty uši musí upadnout.


40 Jednoválcové pokušení
Yamaha SZR 660 – ojetina
Není ohně bez kouře, stejně jako motocyklového sportu bez koní. Opravdu? Kdo se spálil o lihovou pastu, která nevarovala sloupcem dýmu, pochopí, že i lidová moudra mají trhliny. A pokud osedláte ojedinělou SZR 660, pochopíte, že ani koňské síly přetékající z moderního nabroušeného motoru nejsou jedinou nutností sportovního svezení. Krásná Yamaha s rodným listem podepsaným v italské Belgardě kolem sebe dodnes poutá úzký okruh vyznavačů jejích kvalit a nutno podotknout, že oprávněně.

42 Domácí Dakar
Yamaha XTZ 750 Orioli replika
V době, kdy dakarským motorkám vévodil tovární tým Yamahy s dvouválcovými XTZ, si Bernd Schumann akorát dělal řidičák a Peterhansel s Oriolim pro něj byli těmi správnými hrdiny. Že se k dakarskému vítězství asi nedopracuje, věděl Bernd od začátku, ale chtěl mít alespoň stejnou motorku.

Techmánie

8 Riders 2 Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
„Rrračte přistoupit blíže, uvidíte věci nevídané, uslyšíte neslýchané. Máme tu pro vás vše potřebné, užitečné a pro motorkáře nezbytné. Za ceny mírné, ba až zanedbatelné.“ No dobře, jako pouťový vyvolávač bych se asi neuživil a potupně chcípnul hlady, zvlášť když si k předešlý větě přimyslíte můj nemelodický, lehce skřípavý hlásek. Takže bude lepší, když přestanu dělat koniny a přistoupíme rovnou k věci – nebo spíš k věcem.

10 Trial pro mrňavce
Redakce testuje – Xispa 25
Znáte značku Xispa? Ne? No tak to je ostuda a je vidět, že nejezdíte trial, protože jinak byste ji určitě znali. Ale dobře, chápu, trial u nás není tak rozšířený jako jinde ve světě, a proč byste tedy měli vědět, že jde o španělskou značku vyrábějící motorky už pomalu 40 let. I když… máte děti? Děti, které se motorek nebojí, a naopak nevynechají jedinou příležitost se vyhrabat do sedla vašeho stroje?

44 Zaostřeno na boty
Oxtar se změnil na TCX a představil řadu novinek
Obchodní ani výrobní firmy to dnes nemají jednoduché, ty ze světa motocyklového průmyslu nevyjímaje. Trh je přesycený zbožím. Lidé se do budoucnosti dívají se směsí obav a nejistoty, vyčkávají a neutrácejí tolik jako dřív. O to víc je dnes důležité dát o sobě vědět. Šéfové TCX (dříve Oxtar) to nedávno udělali v Itálii.

48 Rozhýbejte se
Jak svým vlastním tělem donutit motorku projet zatáčkou rychleji
V dnešní lekci nepůjde o to, jak se stát hvězdou parketu, ale o to, jak svým vlastním tělem donutit motorku projet zatáčkou rychleji.
Vysedávání z motorky se začalo rozmáhat v sedmdesátých letech, když Kenny Roberts a Barry Sheene přišli na to, že je to v zatáčkách zrychluje. Umožnil jim to vývoj motorek i pneumatik, závoďáky začaly snášet větší a větší náklony a jezdecká gymnastika se začala vyplácet. Ale ani do té doby piloti neseděli na mašinách jako kus dřeva, ale rozložení hmotnosti ovlivňovali pouze pohyby hlavou nebo ramen.

60 Postrach, nebo užitek?
Koncepce motorů – Netradiční konfigurace
V přehledu motorových koncepcí jsme se po minulých čtyřválcích dostali k agregátům, které se nedají zařadit nikam. Prvním je rotační wankel vyrobený Nortonem a druhý je známější hondí čtyřválec s oválnými písty.
Čas od času se objeví myšlenka zcela jiná než ostatní a oba motory jsou toho příkladem. Wankel je mezi motorkami z úplně jiného světa a Honda NR 750 je o něco konvenčnější.

65 Deset největších vynálezů
Z tisícovek nápadů jsme vybrali deset, které motorky o nějaký kus posunuly, nejen pokud jde o techniku, ale i o život kolem nich
Ze všeho, co motocyklový svět nabízí, je těžké si vybrat, co je jeho nejlepší součást, a co tím pádem přispělo největší měrou k jeho dnešnímu rozmachu. Nejvýš v celé pyramidě sedí Sylvester H. Roper, který v roce 1867 zkonstruoval první motocykl, přesněji spíš parní kolo.
Samozřejmě nápadu se hned chytlo několik dalších, a protože soutěživost je součástí programu každého mozku, začal se vývoj rychle posouvat. První úspěšnou továrnou byla dílna Hildebrand & Wolfmüller, která si dala poháněné kolo v roce 1894 patentovat. Koumání nad každou součástkou okamžitě nabralo na obrátkách, začaly se dělat víceválcové motory, zlepšovat podvozky, používat startéry, kotoučové brzdy, vstřikování… Z tisícovek nápadů jsme vybrali deset těch, které ve své době motorky o nějaký kus posunuly, nejen pokud jde o techniku, ale i o život kolem nich.

Sport

70 Lukáš a Jakub – nová generace
Lukáš Šembera a Jakub Kornfeil aneb výchova motocyklových jezdců v Čechách
Sportovní kariéry obou nejznámějších českých motocyklových jezdců současnosti, Jakuba Smrže a Lukáše Peška, nejsou ještě ani zdaleka u svého konce – a na světlo světa se už tlačí „new generation“. Tedy nový Kuba a další Lukáš!


74 Střídavé oblačno
Reportáž ze závodů MotoGP
Více než u počasí, které si stále nedá pokoj a občasnými dešťovými kapkami se velmi výrazně podepsalo na vývoji a průběhu závodních víkendů v Německu a Anglii, se mračna honí zákulisím světového šampionátu.
Co se z toho vyklube, nikdo neví. Jenže s každým obyčejným deštěm či bouří dochází i ke změně tlaku, a to pak i kanály uvolní do ovzduší ledajaké, ne přímo voňavé tajemství.
80 Nestálé počasí před solidně zaplněnými tribunami
WSBK Round 10, Brno
Seriál WSBK pokračoval desátým závodem, kterým bylo naše Brno. Nestálé počasí si přece jenom, dalo říci a nedělní závody se odehrály na suché trati před velmi solidně zaplněnými tribunami Masarykova okruhu. Obrovským tahákem byl Jakub Smrž, jemuž se letos neobyčejně daří a řada fanoušku už už ho viděla na stupních vítězů, pokud možno na tom nejvyšším. Přestože Jakub podal vynikající výkon a dosáhl v Brně svého dosud nejlepšího výsledku, na stupně vítězů to zatím nestačilo.

86 Češi v Brně aneb jejich vlastními slovy
Ve WSBK jich startovalo osm plus dva Slováci a jak se jim během víkendu dařilo
Kdo rád fandí českým jezdcům a sleduje český mistrák i Alpe Adria Cup, rozhodně by neměl váhat, jestli příště na superbiky jít, nebo ne. Zatímco v MotoGP jsou Češi pouze tři, ve světě WSBK jich startovalo hned osm. Plus dva Slováci startující za české týmy. Jak se jim během víkendu dařilo, na to jsme se ptali během pátečních tréninků, sobotních kvalifikací a po závodě. Tedy „před a po...“.

90 Pátá lahev za námi…
MČR v Mostě
… a karton už je skoro prázdný. Přirovnáme-li totiž náš silniční mistrák ke kartonu vína, zbyla nám už jen jedna lahev, kterou si můžeme dopřát. Zaměřím se na tu pátou lahvinku, závod MČR v Mostě, který se uskutečnil první červencový víkend. Ta šestá, co nás ještě čeká, rozhodně neskrývá pohádkového džina, spíš pořádně ostrý koktejl, do kterého se nám zatím mistrák míchá, a to i bez barmanů.

92 Naši ani nepotřebovali kombinézy, z ostudy měli kabát!

Speedway info
Grand Prix měla přestávku, ale pozornost byla upřena na SWC neboli šampionát družstev. Triumfovali Poláci, obhájci Dánové se do finále nedostali, navíc se těžce zranil obhájce titulu Nicki Pedersen. A naši? Ani nepotřebovali kombinézy, z ostudy totiž měli všichni kabát!

96 Vydařená náhrada
EMX
Mistrovství republiky v Cross country pokračovalo tentokrát na jihu Čech – závod v Jinínském areálu byl vlastně náhradou za tři neuskutečněné závody. Stavbu trati si vzal na starost zraněný Karel Scheder, který se v minulých měsících podrobil operaci nohy po zranění v Radvanicích. Dalším stavitelem byl David Čadek, náš vynikající závodník v enduru. Vše se pečlivě připravovalo, až málem veškerou snahu zhatilo počasí.

97 Policejní motodrill
EMX
Každá větší metropole trpí v současné době několika neduhy a dopravní kolaps je jedním z nich… je to takový evergreen. Naše hlavní město Praha není výjimkou, ba naopak ukázkovým příkladem, jak lze strávit i několik hodin v kolonách. V takovýchto případech se těžko dostávají vpřed i vozy integrovaného záchranného systému a pořádkových sil. Proto se velice dobře osvědčily takzvané motohlídky. My jsme měli možnost poodkrýt přípravu právě těchto specializovaných čet.

98 Probuzení?
MČR Supermoto – závodit před prázdnými tribunami je až děsivé
Supermotový šampionát se přiblížil závodem v Sosnové ke své polovině sezony. Po problémech se závody v Písku a hlavně pak na nové trati v Chebu byly obavy, zda se Sosnová vůbec pojede. Závody se ale celé povedly, jezdců bylo konečně i víc a aktéři i diváci mohou být konečně spokojeni.
100 XXI. Grand National Luckau
V SSB vládli papíroví favorité, Top Gasy byly plné překvapení
Rok utekl jako voda a dlouho očekávaný prodloužený červencový víkend byl tu. Letos na mě nečekala tak těžká volba jako vloni mezi tradičním a oblíbeným Maďarskem a závodem v Luckau, který byl blízko a lákal pestrým startovním polem. Jo jo, letos bylo dávno dopředu rozhodnuto a v pátek odpoledne jsem vyrážel po D8 směrem na Drážďany a Berlín.
Až na posledních 7 km se jede výhradně po dálnicích, takže 270 km, které dělí Prahu a Luckau, se dá v pohodě zvládnout za tři hodinky. Přímo na místě je areál bývalého vojenského letiště, kde je hlavní dráha vyhrazena pro dragstrip a ostatní prostory jsou využívány jako depo. Místa je tu habaděj a stovka startujících se bez problémů ubytovala k dvoudennímu klání.

Retro

104 KTM
Historie továrny
Motocykly označené těmito písmeny jsou výrobkem jediného současného rakouského motocyklového výrobce. S výrobou motocyklů začal až po skončení druhé světové války a postupně se vypracoval až k současným vynikajícím strojům ať už enduro, závodní silniční nebo pro běžné používání.

108 Steve Hislop
Další z pánů jezdců
Jméno jezdce, o kterém si budeme dnes povídat, bude možná pro toho, kdo se podrobně nezajímá o silniční sport, neznámé. Přesto se jedná o vynikajícího jezdce a možná není náhodou, že o něm píšeme krátce po úspěšném vystoupení „Indyho“ Dokoupila na letošní TT.
Steve „Hizzy“ Hislop se narodil 11. ledna 1962 v Borders nedaleko Hawicku ve Skotsku a dospíval ve vesnici Chesters se svým otcem Sandym, matkou Margaret a nejlepším přítelem, mladším bratrem Garrym. Jejich otec inspiroval své chlapce k motocyklovým závodům, ale když se Garry zabil při motocyklové nehodě v Silloth v roce 1982 jako devatenáctiletý a jejich otec zemřel již o tři roky dříve na srdeční slabost, Steve Hislop propadl depresím a léčil je alkoholem.

110 Scarborough
Historie okruhu
Říká se jim anglické krátké okruhy, ten ve Scarborough patří mezi ty nejkratší. To ovšem neznamená, že by byl nějak snadný. Spíš je možné ho považovat za jeden z nejobtížnějších na britských ostrovech. Přesto si nemůže stěžovat na to, že by se mu jezdci vyhýbali.
Pod zelení a tichými zalesněným svahy Oliver’s Mount leží jeden z nejhezčích a nejnáročnějších silničních okruhů v Evropě. Po léta představuje výzvu nejen pro jezdce, ale i pro jejich stroje a lidi v depech.

Cestománie

50 Aral Tour Kazakhstan 2008, část II.
Na motorce z Opavy do Asie - cestopis
Míříme k Aralskému moři. Zatím jsme se museli na Ukrajině poprat s celníky a policisty neustále vyžadujícími úplatky a přejeli jsme jižní cíp Ruska. Po zastávce ve Volgogradu a překonání utopeného mostu v Astrachani jsme dojeli na kazašské hranice.

Redakce

6 Aktuality
64 Endurance pro Matěje a Lenku
Slunce praží, vzduch se nad zemí tetelí horkem a napětí by se dalo krájet. S každým dalším okamžikem nervozita stoupá, ruce se potí a mozek se soustřeďuje na jednu jedinou věc – neudělat chybu hned při startu… jo, tak tohle zažil Matěj už mockrát. Jenže tentokrát je to trochu jiné. Tenhle závod totiž nepojede sám.
95 Shop

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist