Motoráj 5/2009

Tak nejdřív asi k tomu, že jsme opět navýšili počet stran – takže jich máme už celých 112! Holt je těch informací tolik, že nám nezbylo nic jinýho, než přibrat na objemu. A co je na tom nejlepší? Že vás tohle naše „tloustnutí“ nebude stát ani o kačku víc než doposud, cena zůstává stejná, čili ty stránky navíc berte od nás jako takový dárek do této sezony. Ale teď už k tomu, co vás na stránkách aktuálního Motoráje čeká. Pamatujete se ještě na loňský květnový číslo, plný testů novinek? My jo a po jeho vydání jsme se zařekli, že už nikdy nic takovýho neuděláme… ty nervy při řešení koordinace, logistiky a vůbec všeho, co souviselo s testováním devíti motorek (navíc zbrusu nových - a tedy ještě vzácných) během poměrně krátký doby, jsme si prostě nechtěli zopakovat. Takže když jsme dělali plán na číslo 5/2009, mělo být všechno jinak. Jenže pak jsme si vzpomněli na úspěch, který loňský číslo mělo… a protože úspěch zavazuje, šli do toho znova. Takže před vámi je číslo časopisu Motoráj, ve kterým najdete testy novinek roku 2009. Testy, kdy dostali mašiny pořádně zabrat a při kterých jsme došli někdy k překvapivým, až kontroverzním závěrům – ostatně, uvidíte sami. No a k tomu samozřejmě hromada aktuálních informací ze sportu, techniky atd. atd. Takže přejeme příjemný počtení a ať se vám májový Motoráj líbí – protože číslo 5 fakt žije!

Motoráj 5/2009

Motocykly


12 Let sokola
BMW K 1300 R
„Chytil jsem housera,“ skuhrá Dan do telefonu… Hmm, tak on má Dan hospodářství, to je dobré vědět, zvlášť kolem Vánoc se taková informace hodí. „Takže nemůžu jezdit,“ pokračuje a mně se zklamáním dochází, že se nebavíme o opeřenci, kterýmu to velice sluší na pekáči, ale o nemocných zádech neboli hexnšusu, jak se říká v Sudetech. Nojo, ale kdo to teda otestuje? Že by… ale ne, nic, budu hamoun – na BMW K 1300 R se povozím sám!

16 Španělská muška
Derbi Mulhacén 659 Café
Přesun přes Prahu v MHD v plné polní, čili kůže, páteřák, helmut v podpaží, je exkluzivní záležitost, hlavně když je venku přes 20 stupňů a slunko smaží jako friťák. Partička na pětce v buse cedí hlášky typu „Miss Canaveral je jiným směrem, Armstrongu“, nebo „V kolik ti to letí, frajere“, jenže mně je to absolutně volný, páč na mě čeká bajk se španělskými muškami v nádrži a moc se na to těším.

20 Lampone da Torino
Ducati 1198
26 Kostěj Nesmrtelný
Harley-Davidson Softail Cross Bones
Když retro, tak pořádný, řekli si nejspíš jednoho dne v Millwaukee, a jak řekli, tak udělali. Značně oholený softail nafasoval stoletím prověřenou vidlici typu springer, stylové, taktéž pružinami odpružené sedlo typu „traktorista“. Malé plechové blatníky, matné lakování – nový starý Harley ve stylu Bobber je tu.

32 Blade 9: Fire
Honda CBR1000RR Fireblade ABS
Honda proklamuje svoji vlajkovou loď mezi supersporty jako „neuvěřitelně lehký, výkonný a přitom přátelsky ovladatelný“ motocykl. Jsou to jenom další prázdné reklamní fráze, nebo je na nich alespoň nějaké zrníčko pravdy? Jak v praxi funguje C-ABS, horká a všude diskutovaná novinka na poli sportovních motorek?


38 Skokan zelený
Kawasaki KLX 250
První jízdní seznámení s letošní novinkou KLX 250 proběhlo ve slavném motokrosovém areálu ve Vranově u Brna. Nový přírůstek jsme již plni zvědavosti obhlíželi na výstavě v Mnichově, a tak jsme odložili naše povinnosti z dneška na zítra, čímž jsme logicky získali den volna a bez váhání vyrazili na Moravu pořádně nové čtvrtlitrové endurko prohnat po místní trati. A jak to dopadlo? Čekáte krev a šroubky?

42 Ošklivka Kawa-tka
Kawasaki ZX-6R Ninja
Původně jsme si říkali, jakej že je bezvadnej nápad, když pro nás Michal „Indi“ Dokoupil vyzkouší jednu z mašin a kompletně napíše celej test. Kdo jinej by měl taky testovat supersport než někdo, kdo má závodění v krvi… Jenže jako vždycky, když se testuje víc mašin pohromadě a zvlášť na okruhu, to dopadlo trochu jinak. Za chvíli je to totiž „hele, puč mi to, já se taky sklouznu“ a „jasně, já si zatím vemu tu tvoji“, a než se nadějete, testrideři skáčou z jedný motorky na druhou jak smyslů zbavení. Ale vlastně proč ne – víc hlav víc ví, takže do sedel!
Indi
Hned po vizuální stránce je jasné, že se jedná o úplně jinou motorku, než byl model 07-08, který velmi dobře znám. Jen velmi nerad bych ji hned zahodil na mosteckém okruhu do kačera, je to totiž moc pěkná motorka a zaujme každého na první pohled svým ostrým, sportovním designem, který bude mít kolem sebe tábory příznivců, ale samozřejmě i odpůrců.

48 Luxusní fantazie
Victory Vision Tour
Slušná vize – většina podobných kousků končí svou kariéru přinejlepším jako prototypy v muzeu designu – maníkům z Victory se povedlo dotáhnout tuhle stylovou pecku do sériové výroby. A my se jí koukneme na zoubek a zjistíme jak si tahle kosmická loď vede tady, na tvrdém asfaltu matičky Země.
54 Zpátky v ringu
Yamaha XJ 6 a XJ 6 Diversion ABS
„Deli… Deli se vrátila…“ Jo, tak přesně na tuhle reklamu, s dojatým Srstkou v hlavní roli, jsem si vzpomněl v okamžiku, kdy na veřejnost prosákla informace o znovuzrození legendárního iXJéčka.
Oprášit úspěšný starý jméno pro nový model je vždycky ošemetná záležitost. Jo, z marketingovýho hlediska se tahle skutečnost může zdát geniální (podvědomě máme všichni zafixovaný, že stroj stejnýho názvu funguje, a proč by teda neměl fungovat ten novej), ovšem na druhou stranu se značka, která tohle udělá, vystavuje riziku srovnání a následný kritice.

64 Stále na vrcholu
Yamaha YFZ 450R
Čtyřistapadesátka s ladícím znakem představuje od svého vzniku záruku kvalitního závodního nářadí. Na vrcholné preteky budete samozřejmě muset trochu přizbrojit, ale třeba na hobíkách bude se sériovou Yamahou pod zadkem výsledek závislý jen na pilotovi a v technice chyba nebude.


66 Klonovaný vetřelec
Suzuki M1800R – ojetina
Jsem už zkušený vyklidněný motorkář, který si prošel od Pionýrů, Jawek přes nahaté půllitry, malá i velká endura, cesťáky až ke své současné GSXR 1000. Jenže situace na silnicích mne už dost stresuje, rostoucí břišní sval už nemá na nádrži dost místa a občas bych svezl i svoji polovičku tak, abychom neměli o sebe otlučené helmy a nebolel nás po pár kilometrech celý člověk. Uvažuji o koupi něčeho pohodovějšího, ale aby se s tím občas dal vyplavit adrenalin, protože přece jen na třásničky a brouzdání krajinou čtyřicítkou mám ještě času dost. Velký Intruder od Suzuki by mohl být tím pravým ořechovým.

68 Litětinský přízrak
Dragster, kterému bije srdce ze Subaru Impreza
Těžko říct, jestli je tento stroj zrovna vzorovým exemplářem pro téma „Stroj snů“, ale pro příznivce nadupaných motorů a brutálních úprav určitě ano. Ve speciálu pro závody dragsterů totiž bije srdce Subaru Impreza s parametry, o kterých se normálnímu smrtelníkovi na dvou kolech ani nezdá.

Techmánie
8 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Teda, tolik věcí a tak málo času a místa… chtělo by se povzdechnout. Denně nám do redakce přicházejí informace o nových a nových produktech, nějak souvisejících s motorkama. Vybrat z toho všeho to, co by vás mohlo zajímat, je doslova sisyfovská práce a je jasný, že se nikdy nezavděčíme všem. Nicméně podle vašich reakcí a podle reakcí jednotlivých firem, které tyhle věci a věcičky nabízejí, se celkem trefujeme, takže tady máte další várku.

10 Malej šikula – Kamera Hero Wide
Redakce testuje
Kolikrát už jsem slyšel nadšený ódy na to či ono a po osobní zkušenosti následovalo trpký zklamání provázený vztekem kvůli vyhozeným penězům. Takže Hero Wide, ač v pěkným obalu, u mě neměl na začátku rozhodně vyhráno.

70 Blokování zakázáno
ABS
Kolem svého systému C-ABS rozpoutala Honda nejednu debatu a na papíře to vypadá, že jde o chytré řešení. Otázkou je, jestli jde oproti stávajícím brzdám o krok vpřed a na jakém principu hondí novinka pracuje.


74 Pozice na siln
ici
Kde vzít prostor a čas, jak na vzniklou situaci reagovat
Důležité je vidět co nejvíc dopředu a mít čas si připravit únikový plán, kdyby šlo do tuhého. Nehledě na to, že v klidu budete brzdit nebo manévrovat o dost líp než ve stresu, a navíc se na delší vzdálenosti dá zpomalit vždycky líp než na kratší. Úplně ideální je jet tak, aby na zpomalování stačilo zavřít plyn, protože jednak je potom jízda klidnější a k tomu se dá taky dřív přidat.

76 Dvouválce
Koncepce motorů
Véčkové dvouválce jsou jasnými vládci mezi choppery a motorové koncepci se díky Ducati daří i v superbicích. Otázka je, proč jsou tyto agregáty tak úspěšné a jaké vlastnosti s sebou tato konfigurace přináší.

Sport

80 Tři dny v Brně
První závod CEC 2009
Letošní ročník Czech Endurance Cup je ve znamení změn. Nejede se jen jeden seriál, ale hned tři a k českým okruhům přibyly i německý Lausitz Ring a slovenský Slovakiaring (teda jestli se stihne dostavět). No a my byli samozřejmě zvědaví, jak se tyhle změny projeví v praxi – a bodejť by ne, když se seriálu, stejně jako vloni, účastní i náš tým, Motoráj časopis Crew.

82 Casey, Jorge, Vale… a kdo další?
MotoGP je jen jistý druh fikce
Po třech letošních odjetých Grand Prix by fanoušek MotoGP při pouhém nahlédnutí do výsledkových listin mohl být přeci jenom spokojený. Otázkou však je, zda je opravdu důvod se domnívat, že MotoGP je v popředí, nebo je to jen jistý druh fikce.
Třeba přinesly v konečném úhrnu dva zámořské a jeden závod evropský zajímavější souboje než v nedávné minulosti, avšak jen o tu pověstnou „dešťovou kapku“ v pořádně velkém hrnci plném vody. Nebýt totiž právě deště, tak by se možná nedělo absolutně nic a byla by to tak trošku stále pokračující nuda ve vyprodaném divadle. Paradoxem je, že se o této skutečnosti přesvědčilo skoro 124 tisíc španělských horkých hlav právě při posledním podniku v andaluském jižním cípu Španělska. Až Jerez totiž ukázal tvrdou realitu.

88 Kubův životní úspěch, Vostyho první body
WSBK Round 4 (Assen)
Jezdil jsem za Fabriziem a věděl jsem přesně, jak na tom jsem. Za mnou byla díra a vtíralo se pokušení povolit a dojezdit v klidu čtvrtý. Ale pak jsem si řekl, když mám na to jet s nima, tak pojedu. Tolikrát mi Štěstěna ukázala záda, že by mi už mohla taky jednou ukázat tvář. Na to, abych Fabrizia předjel, to nebylo, ale to on samozřejmě nevěděl, tak jsem dělal, že ho tlačím. A vyšlo to. Fabrizio nepřišel o to své třetí místo vlastní chybou, ale měl nějaký technický problém, myslím že v řazení. Ale to je jedno, třetí místo platí a zadarmo jsem ho nedostal.

92 Potemnělý Hungaroring
Premiérový závod Alpe Adria Cup a MMČR
… přesně takový byl premiérový závod Alpe Adria šampionátu a především MMČR na maďarské trati, a to nejen když se večer setmělo. Jezdců ze zahraničních států dorazilo poskrovnu, jedním z důvodů byla jistě termínová kolize s IDM na Lausitzringu, ale své jistě sehrála i ta již tolikráte zmiňovaná globální krize.
Ve stopětadvacítkách chyběla celá česká špička, když byli jak Karel Pešek s Kubou Jantulíkem, tak Andrea Toušková s Nicol Marconem z týmu Eurovag Junior na německém mistráku. Připočteme-li k tomu, že chyběli Láďa Chmelík s Kubou Kornfeilem se stroji FGR, kteří byli tamtéž, zbylo nám ve startovním poli celkem pět jezdců s českou licencí.

94 Bomba vybuchla na Markétě! Vyhrál outsider!
Speedway info
První start proměnil v senzační vítězství! O kom je řeč? O ruské raketě Emilu Sajfutdinovi. Na pražské Markétě nenašel v úvodním závodě Grand Prix přemožitele!
To je ale vykřičníků hned na úvod, co? Není se co divit. O tom, že Emilek (jak mu kvůli jeho krkolomnému jménu přezdívají) je talent nevídaný, se ví minimálně dva roky – taky má dva tituly juniorských mistrů světa. Že má velké ambice, je rychlý a šíleně odvážný, to je taky jasné. Ale kde je pečlivé sbírání zkušeností? Kde je nováčkovská daň způsobená nervozitou či nezkušeností? Když dostal loni na podzim stálou divokou kartu, bralo se to s rozpaky: Dobrá, ale není to brzy? V devatenácti?

98 V Pacově se roztočil kolotoč
MX
V Pacovském propadu se roztočil kolotoč závodů seriálu mezinárodního mistrovství České republiky v motokrosu PROFI AUTO IVECO CUP 2009. 26. dubna tak začal nejdůležitější motokrosový seriál v České republice ve třídách MX2, MX3-OPEN a Veterán. Ostatní oblastní seriály již mají jeden či dva závody odjeté a právě těchto „menších“ závodů využilo k tréninku mnoho jezdců k přípravě na již zmiňovaný republikový seriál.

100 Prach, písek a bahno
3. závod ITP Essox Cup, Božetice
Tak se nám to hezky rozjíždí – než se člověk rozkouká, je za námi další závod seriálu ITP Essox Cup, letos již třetí. Potřetí se tedy po trati rozlétlo hejno závodníků snažících se ať už v sedle quadu či motorky dokázat soupeřům, že jsou lepší než oni.


101 Asi zvoní hrana!
Supermoto & superquad
První květnový víkend se na trati zalité sluncem v jihočeském Písku odjel první závod českého mistrovství supermota a quadu. Jestli někdo očekával nabité startovní pole, zmýlil se.
Vyplnila se vize, které se všichni příznivci téhle akcí nabité disciplíny celou zimu báli? České supermoto zřejmě prochází krizí. Možná to není krize, ale jenom drobné zaváhání na startu.

102 První jarní
Dragracing
Konečně je to tady, ta zima se zdála nekonečná. Nová sezona klepe na dveře, a jak jednou trefně poznamenal ve svém textu Michal Ponca, draci vylézají z děr. Poprvé byla tato monstra k vidění na výstavě Motocykl v Holešovicích a podruhé na testovacím dni v Hoškovicích na letišti.
Začalo to stejně jako vloni, ale přesto je to jiné.



Retro

104 Alcyon
Historie továrny
Rekonstruovat historii francouzské firmy Alcyon je velmi obtížné. Sídlila ve dvou zemích, Francii a Švýcarsku, vyráběla od roku 1904 až do roku 1957 celkem pod sedmi značkami. Slovo Alcyon v překladu znamená ledňáček, což dobře vystihuje jeho maloobjemové stroje, ale firma se nevyhýbala ani výrobě motocyklů s velkým objemem.
Historie Alcyonu v podstatě začíná po vytvoření továrny ZL ve švýcarském St. Aubin.


108 Dorino Serafini
Další z pánů jezdců
Italský předválečný jezdec patří mezi „obojživelníky“. V předválečných letech úspěšně jezdil na motocyklech, v poválečné době, už poněkud postarší, přesedlal na pohodlnější automobily a sbíral znovu úspěchy na čtyřech kolech.
Teodoro „Dorino“ Serafini se narodil v Itálii v malém městě Pesaru 22. června 1909. Už jeho otec v něm vyvolal lásku k motocyklům. Ve svém mládí začal závodit na motocyklu a byl úspěšný především na Benelli 175 ccm, motocyklu, který vznikl v jeho rodném Pesaru.

110 Avus, část 2.
Historie okruhu
V posledním povídání jsme si řekli o potížích, které předcházely výstavbě automobilové zkušební dráhy AVUS, a dostali jsme se až k prvním závodům. Ani potom se ale nedá říci, že se na AVUS už nic nedělo, pokud jde o jeho stavbu.
Při mimořádném postavení, které měl AVUS nejen jako silnice, ale také jako závodní trať, byl nucen postupně získané zkušenosti využít k rozvoji automobilové dopravy.

Redakce
6 Actionbike
Okruhové ježdění je u nás čím dál víc populární a je to logické – na silnicích příliš bezpečno není a jen šílenec by se v současném hektickém provozu a při žalostném stavu veřejných komunikací pouštěl do nějakých závodů. Zbývají tedy okruhy a je potěšující, že přibývá akcí, díky kterým se na tyto speciální tratě dostane i obyčejný smrtelník. Jenže takovou akci musí někdo zorganizovat. Někdo, jako je třeba společnost Actionbike, jejímuž zástupci, panu Jochenovi, jsme položili pár otázek.


7 Aktuality

7 Soutěž

47 Shop

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 5.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist