Motohouse 4/2010

Každý časák jednou dospěje k bodu, kdy nastane čas k viditelným změnám. A jak říká náš nový hlavní editor – nebuďme přece „přizdispáči.“, pojďme si to dát! Takže, hurá s chutí do toho. Deváté narozeniny Motohouse jsou tady (když nepočítáme katalogy, to už byly dvanáctiny) a my jsme se je rozhodli oslavit tím, že jsme další číslo opět napěchovali tím nejzábavnějším, co přinesla motocyklová zima. Tady je ochutnávka...

Motohouse 4/2010

Litrové sporty – kompletní test

HONDA CBR1000RR
vs. YAMAHA YZF-R1
vs. KAWASAKI ZX-10R
vs. SUZUKI GSX-R1000
vs. APRILIA RSV4 FACTORY
vs. BMW S 1000 RR


Síla, ze které se vám srazí mozek, extrémní technologie a teď ještě větší výběr těch nejneuvěřitelnějších modelů. Připravili jsme pro vás první srovnání litrových sportbiků roku 2010…
Když člověk poprvé přimontoval benzinový motor na rám kola, sotva mohl tušit, že to dospěje až někam sem. Máme tu šest motorek o objemu 1000 cm3, s rychlostí cca 290 km/h, výkonem 160 bhp+ (v jednom případě dokonce 190 bhp), které mají reflektory, poznávací značky a pořídíte je i se zárukou!

BMW Concept 6

Zdá se, že nové řadové motory BMW jsou uskutečněním velkého motocyklového snu. A šestiválec? Tak to bude jen ona pomyslná rozbuška, která rozmetá klidný spánek vší japonské konkurence.
Kdo si přečetl úvodní test litrových superbiků (zdobící začátek tohoto MH), musel pochopit, že motocyklová produkce BMW právě překročila svůj stín. Zavedení rýsovači nabubřelých boxujících super-cesťáků vtrhli vloni do zavedeného světa litrových sportovních motorek s modelem S 1000 RR... no a nadělali tam pořádnou rotyku! A to bez náznaku jakýchkoli rozpaků, navíc s takovou pompou, že ostatní výrobci byli jako by rázem odsouzeni ke vhození pomyslného ručníku do ringu!

Classic Games

Jsou báječné a neuvěřitelné. Jsou tu mnoho let a pořád mají co říct.
Když se motorka doopravdy povede, není problém, aby se v produkci své značky udržela i víc než dvě desetiletí. A v období, kdy se jednotlivé modely střídají na trůnech co dva roky, je to až k neuvěření, že se něco podobného ještě vůbec může dít. Legendární, povedené a milované kousky má skoro každá fabrika a jejich fanoušci se počítají na zástupy. A co víc, mnoho z těchhle „trvalek“ se budou prodávat nejen letos, ale bezesporu i dál.
Provedeme vás nyní tímto světem, přičemž si na konci dopřejeme opravdový jízdní test motorky, o které jsme přesvědčeni, že je pravou královnou klasiky. A o co tady dnes půjde? O krásné nekomplikované motory, o střídmé a vkusné lakování a o styl, který se neokouká. Vítejte ve světě toho opravdu nejklasičtějšího, co byste si mohli na současném motocyklovém trhu přát.

Jak na to

... v pubertě

Není to tak dávno, co jste dostali občanku, vlastníte čerstvé noty na motorku a chcete nasbírat první zkušenosti? My vám teď doporučíme, jak na to...
RRX 50
Éra ostrých dvoutaktních malorážek je už nenávratně pryč. Pověstný diktát převzaly čtyřtakty nejrůznějších vlastností a výkonů, některé poměrně zdařilé, jiné dost bídné úrovně. A tak jsou poslední menší baštou voňavého modrého dýmu úplně nejmenší padesátky, které představují naprosto první krůčky mlaďase v motocyklové společnosti.
Tango 250
Nápad zkřížit trialovou motorku s endurem, a vytvořit tak ideální posunovadlo do města, mimo silnice a na blbnutí, vzniknul původně u Yamahy. Zhmotněním tohoto konceptu je Tricker, který se nám nesmazatelně vryl do paměti díky neskutečnému fun-faktoru, kterým oplýval. A Rieju Tango je motorka postavená na stejném principu.
Když jsem si na Tango poprvé sednul, chvíli jsem si říkal, jestli na něj nejsem trošku přerostlej. Je to nízký, drobný a v pase neuvěřitelně štíhlý stroj.

Půvab motocyklové reklamy

Reklama se na moderního člověka valí odevšad. Agresivní, vlezlá, často hloupá, kdy je člověku trapně za její tvůrce. Čas od času se však něco povede. To, co za něco stojí, většinou vynese na povrch čas. No někdy také ne, ale nevadí. Podívejme se, jak naložil čas s reklamou na motocykly.
Letmá exkurze po inzerátech na motocykly minulosti nejspíše vzbudí pobavený úsměv nad milou atmosférou starých dobrých časů, někdy i nad jakousi roztomilou naivitou. A stejně jako sbírání a renovace veteránů, tak i tyto související, dnes již můžeme směle říci artefakty, mají své příznivce a sběratele.
Někteří podnikavci s nimi také čile obchodují – nejvíce jich lze nalézt na eBay, případně na stránkách shopů, specializujících se na on-line prodej plakátů a tisků, jako je třeba art.com nebo allposters.com. Ceny se pohybují v závislosti na atraktivitě tématu, rozměru a zarámování od pěti do několika desítek dolarů.

Srovnávací test

Vzali jsme typické představitele kategorie střední třídy naháčů, které jsou každý za sebe přesným příkladem sice trochu rozpočtové, ale zábavné motorky pro každý den. Pečlivě jsme je očuchali, prozkoumali a ochutnali. Každý koktejl je rozdílného složení, množství i výsledné chuti. Každý zprostředkuje vašemu tělu jiný prožitek a vaši mysl hodí do jiného rozpoložení. A přitom jsou si docela podobné. Posuďte sami…
HONDA CB600F Hornet
Výkon 102 koní, maximální rychlost 228 km/h, naše spotřeba 6,5 l/100 km, váha 198 kg (provozní)
SUZUKI GSF650 Bandit
Výkon 85 koní, mMaximální rychlost 203 km/h, naše spotřeba 5,3 l/100 km, váha 215 kg (provozní)
TRIUMPH Street Triple
Výkon 108 koní, maximální rychlost 211 km/h, naše spotřeba 6,8 l/100 km, váha 165 kg (bez náplní)

Chcete jezdit jako Vorlas? Pak potřebujete TUHLE MOTORKU!

Jestli kupujete Motohouse pravidelně (a my doufáme, že jo), tak budete vědět, že tenhle dráček patří mezi naše nejoblíbenější motorky. A teď ho máme na společný trati i s mistrovskou Suzuki RMZ 450 našeho nejlepšího motardisty a kamaráda Petra Vorlíčka. Může malá Yamaha nabídnout alespoň trochu srovnatelný zážitky jako špičková závodní motorka? Jedině u nás se to dozvíte.
Piloti velkoobjemových sportovních mašin teď asi budou nad dvěstěpadesátkovým motardem ohrnovat nos, ale vydržte, protože tohle bude fakticky dobrý. Tenhle prcek by totiž dal vaší erjedničce na motokárový trati kolo ve třetím průjezdu! Každej, a tím myslíme úplně každýho, kdo měl šanci tuhle malou Yamahu řídit, se vrátil s totálně vysmátým ksichtem.

V-Twin Racing Street Custom

Víte, měl jsem strach. Dokonce bych se to nebál nazvat jako obrovský strach. Bál jsem se, že potom, co jsem se svezl na novém V-Maxu, už nikdy nic nepojede s takovou živočišností a silou. Ale víte co? Bál jsem se zbytečně. Tahle věc jede jako píchlá svině. Je to, jako by se ten motor zbláznil a rozhodl se vás zabít. Myslíte, že přeháním? Ani trošku. Říkám si, jestli to není jenom můj pocit danej tím nesmyslným posezem, ale kouknu na tachometr a ten mě ujistí, že ne. Letím ke dvěma stovkám. Po okresce. Na čopru. Smí se to?
K tomu musím říct, že ještě před dvěma hodinama jsem nebyl schopnej s tou motorkou ani zatočit, netušil jsem, jak se to dělá. Jen si to představte, délka týhle motorky je děsivých 2410 mm, což je pocitově srovnatelné s těmi nekonečnými australskými silničními vlaky, nebo jak se tomu říká.

Jak s tím šetřením?

Všechny závodní série od formule 1 až po MotoGP bijí na poplach. Jak udržet závody atraktivní, ale zároveň je nepřivést k bankrotu? Musí se šetřit – i když vlastně nikdo neví, jak to správně udělat.
Jde o takový věčný koloběh. Vyhlásí se všeobecné heslo: „Musíme začít šetřit, aby byl náš sport schopný přežít...“ A každý si myslí, že spasí svět – jenomže motorsport funguje podle vlastních specifických pravidel a už od pradávna je jasné, že zvítězí ten, kdo bude mít v autě (motorce) něco víc než jeho protivník!
A podle toho se také jednotliví hráči (týmy, jezdci, fabriky) chovají. Takže je moc hezké, že na začátku jsou mnohá líbivá slova o šetření, ale nakonec se to stejně nějak „zvrtne“ a celé tohle škrtání výdajů mívá pravidelně spíš opačný efekt – týmy a vývojáři vlastně neušetří nic, naopak utratí daleko víc, protože jsou nuceni pilovat k dokonalosti i ty nejprťavější maličkosti.

Colin Edwards

Je nejrychlejším netovárním pilotem MotoGP sezony 2009. Dávno by měl být v závodnickým důchodu a má pověst týpka, který nechodí příliš daleko pro ostřejší slova. Vybrali jsme pro vás několik jeho nejzajímavějších reakcí, které byly zveřejněny v rozhovorech v týdnech posledních příprav na jeho šestou (!!!) sezonu v barvách značky Yamaha.
Po testech v Sepangu, kde cvaknul pátý čas
„Ráno jsem měl pocit, že snad ze sebe budu muset zamést pavučiny. Ale pak se to docela rozhejbalo, takže spokojenost, jen tři desetiny ztráty na Lorenza. Letošní motory mají vydržet mnohem víc než ty loňský, a to je docela zajímavý, protože mi připadá, že ten letošní má ohromnou sílu hlavně dole. A letošní gumy – to je vážně hodně velká pohoda, jenom jsem se smál pod přilbu, co všechno si ještě můžu dovolit...“

WSBK – Phillip Island

Superbiková série rozeběhla jeden z nejdůležitějších ročníků ve své historii. Teď jde o všechno – teď jde o to, přežít!
V roce 88, když série WSBK odstartovala svou pouť po světových okruzích, to byla taková víceméně provinční záležitost. Místo, kde se proti sobě postavilo pár zajímavých jezdců na zajímavých strojích – ale rozhodně to nebylo nic světoborného, o co by se měli zajímat pohlaváři elitního světa Grand Prix.
Byl to vlastně takový pokus přivést na okruhy smysluplně produkční motorky, a jak tak šla léta, pomalu se to začalo i dařit – a to hlavně díky velkým jménům. Přišel Carl Fogarty, začala velká epocha italských motocyklů, přišel fenomén Ducati.

Vím, nesmím se zastavit!

Pokaždé, když procházíte depem MS Superbike nebo MS Endurance a zahlédnete na některém z kamionů logo české firmy, zahřeje to... PP Tuning je dalším z našich zástupců.
„Pavel Kuzma je jedním z prvních lidí v tomhle oboru, se kterým jsem se osobně seznámil, a upřímně vám řeknu, že kdyby byla většina lidí mezi motorkama tak pohodová jako on, bylo by nám všem na tom světě hned víc do zpěvu. Proto se prosím nedivte otevřenému (někdy až k popichování vedoucímu) stylu tohoto materiálu – to proto, že šlo prostě o povídání dvou motorkářů a kamarádů.“

Prubli jsme to...

Motocyklové přilby chrání naše hlavy v těch opravdu nejkritičtějších chvílích. Dokážeme si ale představit, co v reálu skutečně vydrží?
Testování výdrže a odolnosti přileb. Jistě jsme o tomto tématu všichni už ledascos četli a celkem logicky předpokládáme, že všichni máme výsledky takových testů v úctě – anebo ještě jinak řečeno, že by si nikdo z nás přilbu bez homologace nekoupil.
To je v pořádku. Ale umíme si sami představit, co taková přilba doopravdy vydrží a kam až lze při jejím „používání“ zajít? Asi těžko... Proto jsme za vás provedli tři malé testy, ve kterých si nechceme hrát na profesionály ze státního zkušebního ústavu, ale půjde nám jen a jen o ukojení vrozené zvědavosti.
Tři naše otázky?
* „Opravdu mi přilba zachrání lebku, až se někde začnu kutálet?“
* „Jak moc to bude bolet, až do něčeho narazím?“
* „A co když mi ve finále palici přejede dvoutunový terénní auto – mám šanci to přežít?“


God save the Coffee???

Tak jasně, ten nadpis je pí…na, ale vždycky, když někde vidím anglickou (britskou) motorku přestavěnou do stylu café racer, rozezní se mi v hlavě Sex Pistols... Prostě mi jedno k druhýmu sedí a dohromady to jako celek vyzařuje určitou hrubost snoubící se s rychlostí, jednoduchostí a obrovským charizmatem, což podle mě k obojímu prostě patří.
Jmenuje se celým jménem Triumph Speed Triple 955i a svou budoucnost měl předurčenou už při koupi. Bude z něj kafáč! Jenom s tou výjimkou, že místo závodů od kavárny ke kavárně po anglickejch okreskách se z něj měl stát závoďák brázdící český a Česku přiléhající okruhy v Czech Endurance Cupu.

Véčkový diktát

Můžete se donekonečna hádat o správném počtu válců, který má motorka mít. Můžete obdivovat schopnost řadového čtyřválce vytáčet se, okamžitý zátah tříválce nebo hrubou sílu dvouhrnku, jenže…
I když je počet válců, co se týče výsledného charakteru, velmi podstatný, daleko důležitější je celková konfigurace motoru. A žádný typ motoru nemá tak očividnou účinnost, vyhraněnost a entuziasmus jako véčko.
A proč vlastně? Pokud se podíváte zpět do starší motocyklové historie, úplně jasné indicie nenajdete, nebo alespoň ne z pohledu masového rozšíření. Ano, Harley-Davidson používal véčkovou konstrukci od počátku a dá se říct, že i rodící se slavné evropské značky šly chvíli touto cestou.

Jenže právě Evropané se od tohoto směru brzy odchýlili a zaměřili se na řadové dvou-, tří- a čtyřválce. Stačí se podívat na britskou sériovou produkci od padesátých do počátku sedmdesátých let nebo na motory používané v této době v Grand Prix (Norton, MV Agusta, Honda...).

Udělá lepší benzin moji motorku silnější?

Minulý měsíc jsme byli svědky dynotestu nového BMW S 1000 RR. Poté, co jsme si zpátky nasadili čelisti, které nám spadly až někam k nohám, nás napadlo, jestli náhodou britský dovozce nenahnal nějaké koně použitím lepšího paliva. A kdyby ne, mohli bychom z motoru dostat více koní jednoduše tím, že u pumpy zaplatíme víc? Při listování technickými daty u nového BMW jsme narazili na něco, co dodává našim myšlenkám váhu: „Používejte palivo alespoň 95 oktanů. Díky válcům s čidlem klepání se může výkon a síla motoru ještě zvýšit při provozu na vysokooktanový benzin.“ Takže vyzbrojeni třemi různými druhy paliva a Suzukou GSX-R1000 pro porovnání vzhůru na dynojet.

Adventura 2/2 – Keňa a Tanzanie

Cesta z Čech až na jižní cíp Afriky pokračuje. Minule jsme s Radkem a Davidem projeli Etiopií a dnes nás čekají zprávy ze zemí jižnějších – Keni a Tanzanie.
Nervozita mě budí za svítání a ani nemám moc chuť na snídani. Večer jsme akorát přešli přes hranice Keni a čeká nás slavná „Moyale highway“ – vyhlášené pohřebiště podvozků a pneumatik. Vyrážíme už po sedmé hodině, abychom do večera zvládli dojet do 250 km vzdáleného Marsabitu. Po hodině jízdy si říkám, že to není zase taková hrůza, když mi GPS ukazuje ujetých padesát kilometrů. Štěrk je docela uježděný a koleje jsou nevýrazné. I další hodinu pokračujeme ve stejném tempu, než přijde na řadu první defekt. Přece jen nás není dvacet jako ve formuli 1, a tak když se k tomu přičte svačina, hodina je slušný čas :-) Při tempu dopolední etapy jsme se už odpoledne viděli na farmě, když cítím, jak mi motorka víc a víc plave. Proti ostrému slunci hůř rozeznávám volně sypané šutry velikosti baseballového míčku, které bubnují o hliníkový kryt motoru.

2010 Yamaha YZ450 – revoluce, pouhé vylepšení nebo slepá ulička?

Tentokrát se nebudeme zabývat motorkou jako celkem, ale vezmeme si na paškál hlavně motor. O něm se totiž v poslední době poměrně často mluví a nás zajímá, jestli jde u této krosky opravdu o něco převratného, nebo naopak. Na praktické hodnocení si budeme muset ještě chvilku počkat, protože rozhodnou zkušenosti uživatelů, výsledky v závodech a v neposlední řadě spolehlivost.O kapalinou chlazený 4taktní motor se čtyřmi ventily a rozvodem DOHC a vstřikováním paliva. Kromě toho všeho je motor v rámu jakoby obráceně, než jsme zvyklí, a to je ta největší pecka! Válec je tedy skloněn dozadu, což napomáhá k centralizaci hmoty – tedy lepšímu ovládání a pocitu z motorky
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: aktuality, listárna, fotoseriál, tlapy, 4kolky, Girlhouse, technika a jedna rada, jak lépe jezdit
Motohouse (CZ i SK) 4/2010 v prodeji od úterý 9/3/2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK verze roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 10x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist