Na fichtlovi do Španěl
Text: Martaffon | Zveřejněno: 15.5.2014 | Zobrazeno: 60 292x
Psal se rok 2009 a já nastupoval do druhého ročníku střední školy, kdy nám v rozvrhu přibyl Španělský jazyk. Ten jsem si velmi rychle oblíbil. Druhým článkem stavebnice bylo nadšení ze zprovoznění mé Jawy 50, již jsem vysvobodil z hromady bordelu povalujícího se na zahradě mého strejdy. Netrvalo dlouho, kdy toto spojení vykrystalizovalo v jednoduchou myšlenku "Jawa 50 ve Španělsku
Kapitoly článku
Prázdniny bohužel začaly v deštivém duchu, takže plánovaná testovací jízda na krušnohorský Fichtelberg se

Po maturitě jsem dva měsíce vydělával peníze, srpnu a září měla připadnout cesta na západ. Na začátku srpna jsem si vyjel do hospody na kole… sádru z levé nohy mi sundali na konci září takže další rok čekání. Po úspěšné fichtljízdě do Itálie v červnu 2013 jsem věděl, že teď už mě nemůže nic zastavit. Na začátku srpna vyrážím!!!
S blížícím se koncem brigády stoupá intenzita příprav. Datum odjezdu stanovuji na neděli 4. srpna a nemohu se dočkat.

Jelikož touto dobou bez dvoudenního zpoždění už jsem mohl být v Itálii, snažím se ztracený čas dohnat. Ne že bych musel někam chvátat, ale Rakousko už jsem si na pinckovi užil, zato k Itálii jsme si v červnu jenom

Následující den chci dosáhnout Itálie, vyjíždím tedy již v 7:00. Jsem velmi mile překvapen, neboť místo očekávaných stoupáků jedu téměř 100 km údolím, víceméně po rovině nebo z kopce…až mě to znepokojuje. Za Radstadtem se karta obrací. Po lehčím kopečku dávám pauzu na chlazení, v řece doplňuji zásobu vody a čas si krátím klábosením s německým turistou znalým problematiky vzduchem chlazených mopedů. Trošku nevěřícně se mě ptá, jestli s tím mířím dál "do hor" čímž potvrdil mé obavy. Následujících mnoho a mnoho kilometrů si pincek procházel peklem. Jedna cedule s hodnotou 15% střídala druhou, takže každý kilometr hadříček politý vodou a.… to to hezky syčelo :-). Cestou dolu to nebylo o moc lepší, rychlejší bezesporu ale zase trpěly brzdy. Do hor zkrátka pekáč stavěný není… avšak nutno podotknout že výlet na Grossglockner o měsíc později zvládl na jedničku (doslova). Byl to náročný úsek ale bavil mě, snad proto že ty dlouhé výjezdy byly jen asi dva. Kdyby to tak mělo být celý den… no, řekněme že bych nebyl rád.
Ve Spittalu jsem si řekl, že jako správný turista musím něco navštívit. Neboť obdivovat staré "baráky" mě nebere, jsem spíše na přírodní krásy, rozhoduji se pro miniaturní jezero, jež mi ukázala GPS. Říkám si že to bude krásné křišťálové jezírko, už podle názvu Egelsee (orlí jezero jak jsem si původně myslel, až později jsem si uvědomil záměnu s Adler, Egel je piavice) a taky že jo. 4 km jsem pincka hnal do zlého kopce po rozbité asfaltce, jen abych se podíval na úplně obyčejný rybník obrostlý rákosím se zrzavě odpudivou vodou... no byl hic, tak jsem tam vlezl ale jen symbolicky, když už jsem tam byl… takže Egelsee, pokud hledáte přírodní krásy, nedoporučuji :-). Po této zkušenosti jsem si řekl, že co mi nenabídne silnice po které jedu a její bezprostřední okolí, to mě nezajímá.
Čím víc se přibližuji k Itálii, tím víc se tam těším. Už mě celkem rozčiluje ta rakouská ohleduplnost, kdy za mnou poklidně jede padesátkou kolona aut, ač by mohla stokrát předjet. Konečně kousek před hranicemi mě předjede Ital tam, kde by i Čech váhal. Tak mi to vyhovuje. Mou dobrou náladu však po pár km za hranicemi zkazila stinná stránka italské dopravy. Za Travisiem zataras, uprostřed silnice policejní vůz, dva policajti a cedule zákaz vjezdu. Bezkompromisně uzavřou silnici a cizinče dělej si co chceš… Nijak se se mnou nebavili, jen neochotně podotkli že na dálnici s mopedem nemůžu, ať jedu zpět. Proč je uzavírka ? Kdy bude silnice průjezdná ? to jsem se nedozvěděl. V GPS nacházím objížďku, která mě vyplivne pár km za zátarasem. Jako vítěz pokračuji dál v cestě. Radost mě po pár kilometrech opouští. Stojím před dalším zátarasem. Jeho strážce je však o něco přívětivější, snad protože nemá uniformu. Posílá mě na objížďku kolem Laga de Predil, když zjišťuji, že bych si cestu do 13 km vzdálené vesnice prodloužil o 50 km, s díky odjíždím.

Po osmé vyrážím směr jih najít nocleh, což je v těchto končinách dost obtížné. Než jsem se vymotal z města, přišla tma a po pár kilometrech musím opět přepínat na rezervu. Jsem nepoučitelný. Zastavuji na nejbližší benzínce, kde trávím celou noc, neboť nemám pětieurovku a ani jeden z mnoha oslovených Italů mi nechtěl rozměnit. Kolem jedné v noci tedy zalehávám na nejtemnějším místě parkoviště, balím se jen do plachty, abych byl v případě nutnosti rychle sbalen a po dnešních 310 km krátce usínám.
Po páté hodině mě budí plnící se parkoviště. Jdu na italské minikafíčko a poklidně jej hodinu popíjím. Sice na mě zle pošilhávají, že tam zaclánim tak dlouho, ale potřebuju nabít telefon a naplánovat dnešní trasu k západnímu pobřeží. Následujících 200 km nebylo moc zábavných, jedna dlouhá nudná rovina kde si o krásné krajině mohu nechat jen zdát. Skoro jsem byl vděčný za blížící se severní Apeniny, ač jsem se musel vrátit k tradici chlazení každý km. Zde se vyskytl první malý problém s technikou. Když jsem nechal pincka přehřát, musela se vyměnit svíčka, nic zásadního. Na těchto horách je zajímavé to, že ač mám kolikrát dojem, že jsem už na vrcholu, stoupám dalších x kilometrů. Kopce prudké, fichtl se přehřívá, ale konečně je po celém, nudném dni na co koukat. Nicméně už se těším do Le Specie, až se někde na pobřeží vyspím.
Velké je mé překvapení po zjištění, že tam klidné místo na spaní nenajdu. Jel jsem asi 20 km podél pobřeží, všude město. Musím do vnitrozemí, ale abych to neměl tak jednoduché, opět přepínám na rezervu a nemám pětieurovku. Od teď si dávám předsevzetí, že za tyto bankovky budu kupovat výhradně benzín. Tankování je v Itálii celkem problém, i přes den kolikrát není sranda najít benzínu s normální obsluhou, nemluvě o tom, že např. i na Shellce v Caorle měli, lenoši, dvouhodinovou pauzu. Na rozdíl od včerejška je benzínka kde zastavuji hned vedle hospody, v níž mi ochotně rozmění. Téměř v polospánku jedu hledat místo k nocování. Na 396. kilometru dnešní trasy kempuji na široko daleko jediném odpočívadle.


Kolem poledne po dlouhém proplétání přes město Chiavari si dávám kochací pauzu. Mým stanovištěm byla úzká odbočka, co vedla kamsi do stráně. Zasněně si užívám výhled na moře a v tom právě na tuto úzkou silnici chtěl najet autem postarší Ital, ale před fichtlem zastavil jako bych tam snad překážel !! ač měl místa dost. Nějakej zlostnej stařík říkám si, tak jsem mu pokynul, ať jede, že má místa dost. Projel a za chvíli už pěšky mířil ke mně… čekal jsem sprchu italských nadávek, přišel přesný opak. Když u mě předtím zastavil, ve skutečnosti si prohlížel mou Jawu 50. Komunikace byla náročná, já španělsky, on španělsko-italsky ale poté co jsme si odbyli rutinní otázky a odpovědi týkající se mé cesty začal naznačovat cosi, čemu jsem zprvu nerozuměl. Několikrát zopakoval jakési "mangiare", poté přidal posunek naznačující jídlo. To už jsem tušil, že dnes nebudu jen o chlebu a fazolích.

Po obědě jsem využil jejich soukromou pěšinu vedoucí k moři, co bych to byl za turistu, jsem u moře a naposledy jsem se koupal před dvěma dny v Caorle. Sestoupil jsem tedy po poněkud nebezpečné… no pěšina se tomu ani říct nedá, spíše spletité králičí stezky. Představa cesty zpět mě trochu děsila, ale za ten pohled to stálo. Slanou vodu nijak zvlášť nemusím, neb pálí do očí a člověk je z ní celej ulepenej ale jen tak sedět na kameni a koukat na vlny bych vydržel hodiny. Dobrou hodinku jsem se nechal omílat vlnami, idylku však přerušil jeden z Lucových synků, jenž mě přišel hledat. Pán domu už je prý jak na trní, kde jsem tak dlouho. No nic, pouštím se do zpáteční cesty. Dle očekávání už v půlce kopce ze mě leje, nahoře sotva lezu a topím se v potu. Moc dlouho mi mořské osvěžení nevydrželo. Při pohledu na mě mi Luca nabízí sprchu, tu jsem rád přijal. Poté mě ještě provádí po zahradě, ukazuje mi své bylinky, jež si pěstuje a křovinořezy s nimiž sám seká celou tu obří stráň, následně už se však loučím a pokračuji v cestě. Ne však na dlouho.
Po krátkém průzkumu přístavu v nedaleké Genovii hledám cestu ven z města, v tom si všímám kousek za mnou jedoucího skútru a jeho posádky, jak si mě prohlíží. Když vidí, že ji vidím, následují zdvižené palce. Zastavujeme na semaforech, odpovídám na běžné otázky odkud kam, jestli prý jsem z Čech, pak jsem však přestal rozumět. K mému překvapení spolujezdkyně začala mluvit česky. O jídle. Padla zelená, mávli ať jedu za nimi a po několika km stojíme před restaurací. Fazole si holt nechám k snídani. Mými hostiteli jsou Armando, Ital tělem i duší a Olga původem z Ukrajiny žijící zde, několik let však pracovala v Čechách, takže komunikace probíhala z velké části česky a v rámci možností anglicky. Dobré čtyři hodinky jsme seděli na velké, klidné, kamenné terase, rozprávěli a užívali si italské dobroty… špagety, ravioly, místní pití, zákusky, no luxus. Na závěr jsme si vyměnili kontakty a kolem jedenácté se rozešli. Ještě předtím mi u pana hostinského domluvili povolení k noclehu na terase. Není se čemu divit, že jsem toho dne ujel jen 190 kilometrů, za což se mi fichtl náležitě pomstil.
Ráno v klidu balím a kolem deváté vyrážím na cestu. První několika kilometrový usek k pobřeží na hlavní silnici si libuji, jak pincek pěkně jede. Zlom nastal na křižovatce. Chci zařadit dvojku a ono nic, chod řadičky se omezil na polovinu a neřadí. Paráda, převodovka v pytli. Zastavuji u silnice a svou mysl připravuji na půlení motoru, protože se pravděpodobně zasekl řadič. No co, s výhledem na moře jsem fichtla ještě nerozebíral. Čeká mě však malé zklamání, šlo jen o nevinný jawí žertík. Nějak se uklepala matka šroubu co drží motor, ten vylezl z rámu a překážel řadičce v její činnosti, takže sahám pro rezervní matku, dotahuji šrouby a tradá. Motor musel být povolený dost dlouho, protože z pravého úchytu na rámu nic moc nezbylo a původně kruhový otvor úchytu v karteru čochtáním zoválněnl a zvětšil se o polovinu. Řádným dotažením jsem se zbavil i nadbytečných vibrací a zvuků, jejichž původ mi dobrých pár stokilometrů nebyl znám. A to ke mně ještě během akce přišel nějaký přátelsky vyhlížející Ital, právě když jsem z pytlíku lovil matku. Nerozuměl jsem mu ani slovo, ale dedukce mi napověděla, že si asi chce povídat. S úsměvem jsem mu naznačil, že se moped rozbil, ukazuji mu urvaný úchyt, ale nedokázal jsem vyjádřit, že už je to vlastně v pořádku, že stačí našroubovat matku, on si to vyložil tak, že si nevím rady. Uchopil tedy mou matku, natočil ji na šroub a z jeho vítězoslavného pohledu jsem vyčetl, že očekává jásavý vděk za to, že mě zachránil… no ze slušnosti mu děkuju, ale myslím si své. Pak však začal opět cosi naznačovat. Pomalu mi dochází, že si vůbec nechtěl povídat, šlo mu jen o to, abych vypadnul a uvolnil místo pro jeho auto. Představoval bych si trochu víc projevené úcty ke staré Jawě… alespoň že mi s ním pomohl na chodník.Po jedenácté konečně vyrážím a doufám, že už mě nebude nic zdržovat, abych nahnal včerejší gurmánské radovánky. Asi po padesáti kilometrech, v městečku Noli, však nastává obdoba toho, co se stalo za Travisiem. Zátaras přes celou silnici na němž seděl špinavý dělník odhánějící každého, kdo chtěl projet. Po vzoru všech ostatních jdu k němu a ptám se ho, o co zase jde. Prý je silnice zavřená. Fascinující. Turisticky nejrušnější oblast, kterou jsem zatím jel a oni zavřou silnici bez jakékoliv předzvěsti, o značené objížďce si můžeme nechat jen zdát. Když se ptám kam až je to zavřený, chladnokrevně mele cosi o "finale"… na chvíli ve mně zatrnulo. Koukám do mapy, kde že to vlastně jsem a padá mi kamen ze srdce po zjištění, že 10km vzdálené město se jmenuje Finale Ligure, to měl asi na mysli. Nejedná se tedy o finále mé cesty. Opět se musím odebrat na prudké, kopcovité a pěkně rozbité silničky, kde se fichtlu vůbec nelíbí, a trasu si o 15 km prodloužit. Ale pravda, že je to rozhodně lepší, než se proplétat mezi auty. Hlavně ten výhled !!!

Chytám se směrovek na Monako, někde jsem však neodbočil nebo odbočil, kde neměl a ocitám se na hlavním tahu s dost hustým provozem vysoko nad Monte Carlem. Představa, že se proplétám státem smrsklým do jednoho bˇodu mě moc neláká, ale když už jsem tu, musím se alespoň vyfotit u hraniční značky. Odbočuji tedy směrem dolu, nechávám se nést proudem aut do útrob bludiště ale značka nikde, paráda, jediné čeho jsem dosáhnul byla ztráta výšky. Tak když už jsem tu, kouknu se na pobřeží. Ale co čert nechtěl, najednou se ocitám v dlouhém tunelu, stoupám, stoupám a najednou jsem tam, kde jsem byl, jen o nějaký ten kilometr dál. Monacké dobrodružství skončilo dřív, než začalo.
Kilometry ubíhají rychlostí fichtla, koukám na hodiny, už je po sedmé, dochází benzín a v kapse samozřejmě nemám pětieurovku, to zavání potížema. Naštěstí, což musím dát Francouzům k dobru, mají jak se zdá lepší pracovní morálku než Italové. Tankuji v Nice na benzíně s provozem dlouho do noci, znuděnému Afričanovi platím podstatně méně než bych platil v Itálii a za 4 eura kupuji mapu, zatím jsem nad očekávání spokojen. Horší je, že opět musím řešit poněkud složitý problém, kde složit hlavu, neboť noc se blíží a z mé představy noclehu někde na opuštěné pláži nic moc nebude. Celé pobřeží je beznadějně zcivilizované. V Cannes odstavuji fichtla, chvíli pohovořím s českými turisty a jdu na obhlídku. Všechny pláže jsou soukromé, rozdělené mezi jednotlivými podniky a když narazím na veřejnou pláž, je obšacovaná výstražnými cedulemi právě proti takovým jako jsem já. Dopřávám si tedy další slanou koupel a popojížd&´m o kus dál. Ještě asi třikrát s nadějí zastavuji, ale vždy marně, všude je plno lidí.
Noc na krku, zprava i zleva se bez výjimky po celém pobřeží táhne zářivý pruh lamp a živého provozu. Dlouze stoupám do mírného kopce, nahoře mi intuice dává příkaz "zastav". Stavím fichtla do příhodného výklenku ve skále a s nadějí mířím po prudké silnici do stráně, odkud se však za chvíli zklamaně vracím. A v tom vidím svou spásu. Na protější straně silnice stála zastávka a za ní jakási skalka porostlá křovím a nízkými stromy. Dokonalé místo pro vandráka. Je to jakási přírodní vyhlídka na skále mimo dohled chodců a s krásným výhledem na noční přístav. Jen ty občasně projíždějící vlaky pod skálou trochu kazí idylku.
Ráno v klidu posnídám italský sýr a mířím do města četníků. Není divu, že čím jsem blíž Saint Tropez, provoz stále houstne. Kličkování mezi auty a proudy skútrů je ještě ztíženo neskutečným vedrem. Takhle by to nešlo, kouknu na četnickou stanici a pokračovat se bude vnitrozemím. Jenom najít správný směr na St. Tropez je fuška. Už je po poledni, zastavuji u přelidněného obchoďáku pro vodu a něco k jídlu. Po návratu k fichtlu s náručí jídla se pokouším dostat do čokolády Milky, když vedle sebe zaslechnu "Čau, ty jsi Čech ? ". Vedle mě stojí holka mého věku a je unešená z Jawy 50. "Šli jsme s přítelem, ten najednou zařval "Hele fichtl", koukli jsme na značku a tam CZ, no mazec, tak na toho si musíme počkat" vypráví a usm&´vá se. Za chvíli přichází i její přítel, jenž si potřeboval něco zařídit. On už tu pracuje dýl, ona prý dorazila stopem před dvěma týdny, společně pracují v nedalekém kempu. Klábosíme a vyměňujeme si zkušenosti z cest, po půlhodině však musejí do práce. Škoda, ani jsem si na ně nevzal kontakt…Po jedné hodině protínám hranici slavného Cruchotova města. Fotím se u cedule a pokračuji po stopě Gendarmerie nationale neboli četnické stanice. Tu není problém najít, stačí jet pořád rovně a pozorovat turistické rojení. Každý jí chce vidět. Hrdě fichtla stavím na parkoviště před stanicí a říkám si, jestli už tu přede mnou někdy někdo na pinckovi byl. Měl jsem v úmyslu postavit ho přímo před vchod a udělat parádní fotku, ale zájem byl tak veliký, že bych tam nejspíš čekal ještě večer. Turisti se v rozličných pózách ve snaze z&´skat co nejoriginálnější snímek střídali před stanicí jako na běžícím páse. Dávám se na průzkum přístavu plného luxusních jachet a jeho okolí. Naznávám, že přirovnání ve smyslu "Draho jako v Saint Tropez" se zakládá na tvrdé pravdě. Kdo hledá rozumné ceny, je zde na špatné adrese.
Jak už jsem naznačoval, po návštěvě Saint Tropez mířím do vnitrozemí. Zbavím se provozu a alespoň uvidím Francii jinak, než z pohledu plážového povaleče na pobřeží. Rozhodně jsem nelitoval. Perfektní silnice, pěkná krajina a hlavně vinařská oblast. Kdyby si vinaři stěžovali na slabou úrodu, pravděpodobně za to můžu já, páč jsem jim jí sežral. Hrozny se na pár dní staly hlavní složkou mého jídelníčku. Toho dne jsem dorazil až k Salonu de Provence, kde sjíždím na polní cestu, a nacházím příhodný lesík, v němž nocuji.
Následující den se na fichtlovi konečně začaly projevovat najeté kilometry. Ztrácel výkon, špatně chytal a v Arles už nechytl vůbec. Dlouze jsem se ho snažil roztlačit i přes nechápavý pohled opodál stojícího stopaře, avšak marně. Je čas na menší generálku. Sjíždím mez u silnice, usazuji se na příjemném místě vedle chodníku kousek od podchodu a pouštím se do díla. Nejdřív sundávám a čistím hlavu, píst a výfuk, následuje karburátor, nakonec pro jistotu měním svíčku a za hodinu je hotovo. Tento menší piknik mě utvrdil v názoru, že francouzi jsou nabubřelí ignoranti, bez sebemenšího zájmu si kráčí kolem polorozebraného fichtla a ani se na něj nepodívají… Zkušební jízda mě žádným extra výkonem neuchvátila, ale hlavně že jede. Nabaluji tedy věci, vracím se na silnici, ale po 200 metrech už zase klečím se šroubovákem v ruce. Fichtl sebou škube jako postřelený králík a střílí do vejfuku. Stačí však poštelovat kladívka a můžu pokračovat v cestě. V Arles se motám pěkně dlouho, než nacházím správný směr. Když po třetí míjím již známého stopaře, pokaždé na jiném místě, neubráním se smíchu, kynu mu levicí, pozdrav opětuje a je na něm vidět že si náramně užívá pohled na podivně čmoudící stroj vydávající pekelný zvuk třech hřebců, zmateně kroužící městem sem a tam.
Devátého dne konečně mířím k cíli své cesty. Ještě před dosažením cílové rovinky se však nejednou vztekám a metám kolem sebe sprostoty na účet fichtla. Celý den se sr(*a)l. Když jsem asi po čtvrté šteluje klečel ve škarpě vedle značně rušného hlavní tahu, měl jsem nemalou chuť pořádně si kopnout. Nakonec utržil jen ránu pěstí do masky… ku podivu to pomohlo, protože od té doby (až na drobnosti) šlapal jako hodinky. Jak říkáme, fichtla je nutno řádně hanit, jinak zpychne a podělá se… :-)
Posledních 60 kilometrů bylo pastvou pro všechny smysly. Prozářená, členitá, hornatá, červeno-žlutá krajina v kontrastu s tmavě modrým mořem, vůně jihu, chuť zralých hroznů… pěkná silnice bez kruhových objezdů a zácp, přesně to, co jsem od této cesty očekával.
Kolem čtvrté odpolední slavnostně překračuji pomyslnou hranici Pyrenejského poloostrova. Dělám pár fotek u cedule Espaňa a jedu hledat kemp. Zastavuji v první vesnici a nasávám španělskou atmosféru. Došel jsem si vybrat peníze a jedu do kempu v další vesnici, na nějž mě odkázala paní v trafice. Kemp v Coleře mě však neuchvátil, jedu dál. V další vesnici, Llancá, nacházím jeden ale dost daleko od moře, sedám na fichtla a slézám až ve dvacet kilometrů vzdáleném přístavním městě Roses. Tam jsou kempy hned dva a přímo u moře, naprosto ideální, bohužel mě z obou vypoklonkují s tím, že mají plno. Trochu rozladěn se vracím do Llancá kde poprvé za celou cestu stavím stan. Následují nudné činnosti jako sprchování a praní hadrů. K večeru jdu na průzkum města.
Původně jsem měl myšlenku, že tu zůstanu alespoň dva dny, ale ráno už jsem byl jako na trn&´, na jednom místě


Ráno zastavuji u prvního Lidlu, abych doplnil zásobu vody a hlavně si koupil od včerejška již třetí "Briotku", neboli znamenitou skoro kilovou buchtu od Jean Pierrea za euro dvacet, na nichž jsem se stal skoro závislý, za zpáteční cestu Francií jich padlo mnoho. Kolem poledne podjíždím povědomý most ve městě Séte, pod nímž jsem nocoval a mířím na pláž, dopřát si poslední slanou koupel. Ne příliš záživnou jízdu mi fichtl odpoledne vylepšuje prasklým spojkovým lankem a nefunkčním zadním světlem. Lanko je vyměněné hned, se světlem jsem si hrál asi hodinu. Upadl vodič od cívky, náhradní cívka samozřejmě nepasovala a snaha o přilepení byla také marná, spojuji tedy přední i zadní světlo na jednu cívku, sice to svítí hůř ale hlavně že. Večer se ohlašuji tetě, že nejdéle v neděli dorazím. Za Montélimar odbočuji na vedlejší a nocuji na odlehlé louce u lesa.
Následující den je čistě ve znamení jízdy. Vstávám dříve než obvykle, protože je sobota a nejpozději v neděli večer chci být v přes 600 km vzdáleném Flawilu. Jediným zpestřením, které si dopřávám kromě pojídání Briotek je asi hodinová pauza za Chambérami u největšího francouzského jezera ledovcového původu Lac du Bourget. Utvrzuji se v názoru, že co se koupání týče, moře nemá před studeným jezerem žádnou šanci. Před Ženevou kupuji nějaký zázračný olej a od té chvíle jako by pro fichtla přestalo platit jakékoliv tření, prakticky vůbec se nepřehříval. Pravdou je, že se poměrně ochladilo ale ani tak by nikdy nevydržel jet v kuse na "plný kotel" téměř 70 kilometrů. A mohl by jet dál, ale už se stmívalo, vzal jsem tedy za vděk listnatým lesíkem u silnice. Po 290 kilometrech snadno usínám.
Na sprint přes celé Švýcarsko vyjíždím až v 10 hodin, jsem lehce znepokojen, ale mám svůj superolej lámající rekordy. Škoda že jsem ho z neprakticky placaté pixly přelil do té od Mogulu Alfa 2T, takže netuším co je to za značku. První část trasy nevypadá nijak povzbudivě, vozovka je sice špičková ale poněkud hustá silniční síť komplikuje plynulost jízdy. Každých pár kilometrů je křižovatka. V Iverdomu u Neuchatelsk&´ho jezera jsem se chtěl konečně napojit na "rovnou" silnici podél severního břehu, objížďka mě však hnala jihem, kde se opět motám. V Estavayeru hledám benzínu a zamotávám se úplně. Dostávám se na parkoviště přímo u jezeru, zapínám tedy navigaci a nastavuji trasu k benzíně. Po chvíli u mě zastavuje bílá dodávka, z níž se ozve "Je krásné vidět českého pionýra". Seděl v ní starší pán s manželkou, oba Češi žijící v Bonnu. Vyjeli si na nedělní výlet k jezeru a z nějakého důvodu nechtěli věřit, kde jsem byl, ale nakonec uvěřili :-). Když konečně se skoro prázdnou nádrží nacházím čerpací stanici, vzpomínám si na varovné rady z mnohých cestopisů, že Švýcaři se stejně jako Italové vyžívají v samoobslužných automatech. Hlavní problém tkví v tom, že minimální možné množství benzínu je za 10 Franků z čehož mám 5,5 litrů a ty se jaksi do čtyřlitrové nádrže nevejdou… O pár kilometrů dál je značená další čerpačka, jedu tam ale je to stejné. Nezbývalo než obětovat petflašku. Vylévám vodu, plním nádrž, plním flašku, plním odměrku na olej a vychází to naprosto přesně.
Už bylo zase slunečno, ale pořádná zima, musel jsem na sebe navléct vše, co jsem měl. Neuvěřitelným tempem jsem se hrnul Německem, průměrná rychlost přes 50 Km/h. A ještě že tak, protože tamější hlavní tahy se rády z

Jde se do finále. Ráno se ocitám v mlze, alespoň nikdo nevidí stan. Před odjezdem ještě zjišťuji, že nesvítí zadní světlo, ale tentokrát je to jen špatná sufitka. Nikde zbytečně nezastavuji, do večera chci dorazit do Mladé Vožice, nějakých 380 Km. Vše jde dobře, slunko svítí, jen před Passau doplácím na svou ohleduplnost. Na vyfrézované silnici hnali provoz jedním pruhem a ten byl ohraničen betonovým mantinelem. Já jsem jel samozřejmě první, a hned


Návrat do Čech oslavuji s Rudolfem a Bednym několika džbánky píva, u Bednyho přespávám a ve čtvrtek 22.srpna v 11:20 přijíždím domů.
Na cestě jsem byl 17 dní, během nichž jsem ujel 4231km a protnul hranice 7 států. Spálil jsem 2,8 litru oleje a asi 102 litrů benzínu s průměrnou spotřebou 2,4 litru na 100km. Celkově jsem utratil 7500 Kč, z toho cca 3900 Kč za benzín, 700 Kč za olej, 280 Kč za kemp a zbytek za jídlo a vodu. Spal jsem jednou v kempu, v tunelu, pod mostem, u benzíny, na odpočívadle, na hospodské terase, na skalní vyhlídce, za zastávkou autobusu a několikrát na lukách a v lesích. Cestou jsem několikrát měnil svíčku, dotahoval uchycení motoru v r&´mu, prováděl preventivní dekarbonizaci a čištění karburátoru, asi 4 krát jsem šteloval odtrh, měnil spojkové lanko a zadní žárovku. Sebou jsem měl 27 položek technického vybavení (nářadí, maziva, tmel, lepidlo…) a 31 položek náhradních dílů.
Fichtl mě opět nezklamal, mohu tedy s potěšením prohlásit:
SLÁVA ZNAČCE
SLÁVA JAWĚ 50 !!!