Balkán 2023

Cesta na jih Albánie a zpět.

Cestopisů z Balkánu je tu spousta, proto omezím text na minimum a spíš nabídnu pár fotek (vč. několika srovnávacích z předchozích cest) .

Z ČR jsem vyrazil  přes Rakousko, Maďarsko a Chorvatsko do Bosny a Hercegoviny, z ní dále přes Černou Horu, Kosovo a Makedonii do Albánie. Cestu na jih jsem zvolil přes vnitrozemí západního Balkánu mimo hlavní motorkářské trasy, protože po těch jsem Balkán projížděl v minulosti několikrát a chtěl zkusit změnu.

červená - cesta na jih; modrá -cesta zpět na sever

Albánii  jsem projel od jezera Ohrid do města Gjirokastër a pak k moři. Podél moře i vnitrozemím  Albánie jsem mířil na sever a znovu vjel do Černé Hory, kde jsem navštívil přátele v Krstiči. Přes Boku Kotorskou  pokračoval do Bosny a Hercegoviny a dál do Chorvatska - do míst, kde žije početná česká komunita. Pak přes Maďarsko a Slovensko domů.

Jel jsem na motorce ROYAL ENFIELD 411 HIMALAYAN, vyrazil jsem 8 .8., vrátil se 19. 8. 2023.   Spal jsem ve vlastním stanu i v pronajatých pokojích. Najel jsem 4300 km, celá cesta mě stála 570 EUR (+ náklady v ČR) .

První noc ještě v ČR a rakouské větrníky

Maďarsko

Chorvatsko

Chorvatská Slavonie -připomínky válečného běsnění v 90. letech 20. století.

Bosna a Hercegovina

BaH, v srbské části - tady bydlí motorkář :-)
Město Kladanj v bosňácké části BaH

Cesta přes bosenské hory - srbský válečný hřbitov, vedle něj muslimský.

Cesta přes bosenské hory k černohorské hranici

Černá Hora

Spaní (a večeře) u místních na dvorku
Most přes TARU

Setkání dvou Himalayanů u řeky TARY - já a Christo z Bulharska

U řeky TARY

Videa z cesty okolo TARY

V horách poblíž východní hranice

Srbsko

Vjel jsem do něj náhodou, hranice je hned vedle kosovské, tak jsem projel asi 25 km Srbskem kolem řeky IBAR

Kosovo

Technická vsuvka : při vjezdu do Kosova musíte na celnici zakoupit za 15 EUR pojištění motorky, naše "zelená karta" tu neplatí. Přestože jedu na Royal Enfield, na motorce mám nápis Royal Enfield, v dokladech mám Royal Enfield, tak na tankvaku ( z předchozí motorky) mám logo KTM, takže - dle celníků a zřízence pojišťovny - jedu na KTM!!!    SIMPLY CLEVER .

Kosovská Mitrovica - albánská část

Prizren 2009 a 2023 - opět pohled na stejnou ulici
Prizren 2009 a 2023 -opět pohled na stejné místo
Prizren 2009 a 2023
 a ještě jednou Prizren 2009 a 2023 - místo výhledu na smradlavou skládku je zde nyní letní kino.

Cesta z Prizrenu k makedonské hranici

Makedonie

Makedonie : jezero OHRID - riviéra

Město Ohrid

Privát v Ohridu a cesta k albánské hranici

Albánie

Do Albánie jsem vjel u města Pogradec a mířil na jih přes Korcë a Ersekë k řecké hranici. Silnice byla buď dobrá, nebo rozbitá, místy chyběl asfalt, jinde byla úplně nová vozovka. I nekvalitní úseky jsou však sjízdné i na silničních motorkách ( - potkal jsem pár na starém, plně naloženém TransAlpu, později pár na velmi starém silničním boxeru od BMW. Obě motorky jely krokem, ale jistě projely.).

U řecké hranice jsem se stočil severozápadním směrem a jel podél řeky VJOSË.
Stále severozápadním směrem jsem projel Përmet a v Këlcyrë  jsem se stočil na jihozápad a mířil do Tepelenë. Odtud jsem po kvalitní silnici jel na jihovýchod až do Gjirokastër.

město Gjirokastër

Z Gjirokastër jsem vyjel na jihozápad k Sarandë a k moři. Přespal jsem v kempu....

.... a dál pokračoval  na sever a přes Vlorë , Fier a Durrës přijel pod Skadar  (Skhodër), odkud jsem mířil  na černohorskou hranici .

Černá Hora

U přátel v Krstiči - kamarád Jáchym testuje Himalayana  - a  prý - dobrý...

Boka Kotor

Bosna a Hercegovina

Chorvatsko

Schovka před deštěm

Stopy války - srbský kostel v chorvatské Slavonii....

...kousek od něj stojí opravený katolický kostel místních Chorvatů

ČEŠI V CHORVATSKU -V Chorvatsku žije početná česká komunita, především v Daruvaru, Pakracu , Končanici, ve Veliki Zdenci a  Mali Zdenci a v okolí.

Maďarsko

A nakonec srovnávačka - Maďarsko, hrad Csesznek - rok 2009, rok 2019 a rok 2023 .