Letošní albánie a černá hora celkem na 40 dní tak nějak brodům nepřála, voda pořádně nebyla, potůčky skoro vyschlý a do koryta velkejch řek plnejch kamení jsem, se neodvážil. Ani by to nemělo nakonec smysl.
Takže by mě zajímalo od zkušených jezdců, kteří brodí a neustále nepadají v brodech jak přezrálý švestky po sklizni(na toto téma jsem našel plno videí na netu, ale to co tam hoši předvádí je až k pláči). Jestli máte nějaký poučný videa, nějakou správnou a ověřenou techniku tak sem s nima a můžeme to rozebrat. Jedná se teda o cestovní stroj, s dvouma brašnama a celkovou hmotností při naložení atakující 200 kilo. Ne o ostrou 100 kilovou prázdnou krosku. 300 kilový motorky bych taky moc neřešil, protože s nima se brodit pořádně nedá, kvůli hmotnosti.
Za brod se nepovažuje dobrá cesta přes kterou teče 20-30 centimetrů vody (abychom si rozumněli, třeba silnici z thetu do prekalu v albánii. Tam defakto žádnej brod není, když zrovna není po silnějším dešti. Ale něco kamenitýho, nebo hlubšího třeba s bahnem apod.
(kraviny sem nepište, nemá to cenu, jinak se to zase zvrhne ale couvání do prudkýho kopce s otočenou vačkou, nebo jízda ve stupačkách do kamenitýho výjezdu na plnej kotel a podobný nesmysly)
U takovéhoto survival brodění je nejlepší sundat a přenést bágly v ruce, aby neprotekly. No a potom buďto na jistotu motorku převést s běžícím motorem nebo holt zkusit projet.
1 reakcí na tento příspěvek Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
Právě že z brodění mám moc velkej strach a nemusíto bejt ani moc hluboký a dlouhý. Třeba se dozvím nějakej lepší způsob, než co provozuju.
Třeba takový kaluže na cestě, když je zakalená voda a není vidět dno, což je asi tak většina případů. Co se dívám na videa, tak to nikdo neřeší, fakt si stoupnou a pod plynem za efektního gejzíru projedou středem kaluže, většinou. Občas se teda chytnou o něco, spadnou a v tý kaluži se vyválejí. To samý brod. případně položí motorku tak mazaně, že si cucnou a je o zábavu postaráno.
¨
Tady ho zachránil kufr ze skutra Piago. Bez něj by se tam utopil až po uši.
Já teda osobně zásadně jezdím u kraje, abych se mohl opřít nohou o "břeh", jedu fakt pomalu, většinou přes spojku a kdyby se stroj začal nořit, tak rychle seskočím a táhnu ho bokem na "břeh". Ale ještě před tím to obhlídnu za pomocí nějakýho klacku nebo tyčky před motorkou, když kaluž nebudí důvěru. Většinou se to dá i projet, ale jsou případy, kdy to klesá a klesá,nebo je tam echtovní vrstva bahna. Taky mi příde, že při jízdě u břehu je mnohem menší šance, že si naberu pořádně do bot.
Ale neříkám, že to je nejlepší způsob přepravy. Určitě to jde i jinak.
Naposledy editováno 08.10.2021 14:55:06
Neznámej brod, kde není vidět pod vodu, neprojíždí na první dobrou ani velká terenní auta. Vždy je třeba průzkum předem.
Když to holt musí být, tak pomalu rychlostí svižnější chůze, v sedě s vahou přenesenou do nohou stupačkách, se spojkou skoro na hranici prokluzu připravený za to ihned vzít (např. při napadení krokodýlem) nebo naopak na fleku zastavit (při nárazu do podvodního objektu či při náznaku, že oři pokračování v jízdě se bude jízda na motorce měnit na plavbu s ponorkou).
1 reakcí na tento příspěvek Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
Ale je fakt, že to nejni vůbec na videích efektní. Voda necáká, nejsem vod bláta kromě bot a motorka se tak různě naklání a já na ní.
Listí je taky dobrý, taková kaluž plná bahna a vody přikrytá pěkným litím vypadá jako tvrdá cesta. Než se tam zapíchneš.
hele a co sfoukávání, používáte během cest, nebo pořád stejnej tlak ?
Naposledy editováno 08.10.2021 15:22:21
1 reakcí na tento příspěvek Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
(samozřejmě mluvím o hlubokých kde vůbec nevíš co je na dně, to na fotkách vypadá v pohodě)
Naposledy editováno 08.10.2021 15:25:09
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
Pedl píše: Řekl bych, že je dobré si to nejdřív projít, zjistit jestli tam není velká díra nebo velký šutr o který by ses zadrhl, to je podle mě největší problém, dokud jedeš balanc nějak udržíš.
(samozřejmě mluvím o hlubokých kde vůbec nevíš co je na dně, to na fotkách vypadá v pohodě)
to nafotkách je jen pro ilustraci - rychle/pomalu, to nebyl brod, jen potůček s drobným stěrkem na dně
vilemx píše: ZdendaZB> Holt reklamní obrázky i fotky z testů každé motorky (snad jen kromě čoprů, skútrů a čistokrevných silnic) tlačí do hlavy jízdu ve stoje, což je sice efektní, ale v některých případech úplně zbytečné a vyloženě blbě Ve stupačkách se totiž dá jezdit i v sedě. jen to není cool.
no jasně, plnej kotel ve stupačkách, gejzír a bláto až na helmu, tuareg na plexiskle pak není už ani vidět, tak to je in a kůůůůl
ve stupačkách v sedě, tomu říkám nadzvedávání, je to rychlý a většinou to stačí a nemusíš při tom ze sebe dělat cirkusovou opici a hlavně ty nohy, pořád připravený spadnout na zem
Zatím asi největší tupec je kerut z prahy , ten jenom kopíruje pořád dokola nějaký sprostý nadávky, protože se asi na víc ani nezmůže. Proti němu jsou ostatní naprostý břídilové, protože svoje výkřiky do tmy aspoň trochu obměňujou
Naposledy editováno 08.10.2021 17:06:25
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
vilemx píše: ... Ve stupačkách se totiž dá jezdit i v sedě. jen to není cool.
Nějak si nedovedu představit co má znamenat "jezdit v sedě ve stupačkách". Jak to autor myslel?
1 reakcí na tento příspěvek Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
Blbý je když se podaří nasát vodu a ohnout ojnici, třeba. A 160 kilová motorka se sólo otáčí dost blbě, navíc když je na řidítkách ještě něco namontovanýho. nedej bože relý maska
Osobně teda nerozlišuju jestli jezdím za barákem na balkáně, nebo jsem někde dál. Brodit vždycky tak, aby člověk nespadnul. Klidně jít vedle motorky a lehce spojkovat na jedničku, přes kameny klidně i trochu popotáhnout, když to nejde přejet, než zavřít oči zakotlovat a pak se divit, že je motorka spadla, nasála vodu a bůchví co se s ní stalo. Nebo člověk spadl, motorka na něj a hned tady máme vyvrknutej kotník, nebo něco zlomenýho, minimálně odřenýho a jako bonus je všechno mokrý. O ledový vodě s bahnem raději ani nepřemejšlet.
Když jsou ale fakt velký kameny, tak bych do nich v sedle nevjel ani omylem, to je jistá sebevražda, navíc, když už je znatelnej proud.
A s tím tlačením nechápu, proč se toho všichni tak bojí. Chce se to naučit apak je to nejbezpečnější způsob jak zdolat nebezpečný místa, včetně nějaký klády, velkejch šutrů, superprudkýho výjezdu, kde motorka prostě nejede ale hrabe. Chce to trochu trénovat a mít cit pro spojku a plyn. Jo a nemít kufry, to je vo zlomení nohy,
Ale plno lidí tvrdí že padají normálně, že to umí a proto to nevadí. Ale to není můj případ, já raději tlačím, bojím se, padat neumím a proto taky raději nepadám
Naposledy editováno 08.10.2021 21:25:18
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
stráťa píše: Nějak si nedovedu představit co má znamenat "jezdit v sedě ve stupačkách". Jak to autor myslel?
Plácnu nějaká čísla, tak třeba 1/4 váhy těla je přenášena prdelí do sedačky a zbylé 3/4 váhy těla zatnutýma nohama do stupaček. Prostě podle potřeby přenášet váhu těla do stupaček a ne do sedla.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
vilemx píše: Plácnu nějaká čísla, tak třeba 1/4 váhy těla je přenášena prdelí do sedačky a zbylé 3/4 váhy těla zatnutýma nohama do stupaček. Prostě podle potřeby přenášet váhu těla do stupaček a ne do sedla.
normálně sedíš a přitom se kousek nadzvedneš tak, abys byl jen pár cenťáků nad sedadlem a tím pádem už máš všechnu váhu na stupačkách jako kdybys stál, těžiště se tím podstatně sníží
mě překvapuje, že to je celkem neznámá technika
tak jako tlačení a rozjezdy přes spojku v prudkým kopci
ZdendaZB píše: normálně sedíš a přitom se kousek nadzvedneš tak, abys byl jen pár cenťáků nad sedadlem a tím pádem už máš všechnu váhu na stupačkách jako kdybys stál, těžiště se tím podstatně sníží
mě překvapuje, že to je celkem neznámá technika
tak jako tlačení a rozjezdy přes spojku v prudkým kopci
Tak technika to známá je, každý to občas někdy automaticky udělá. Jen si to neuvědomuje. Třeba když má vlítnout do díry, tak se instinktivně také zapře a nadlehčí zadek.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak správně brodit na lehkém cestovním enduru
stráťa píše: A k čemu to je dobrý? Podle toho co si myslím že vím je celkem jedno kam zrovna tlačíš, dokud se z toho sedla nezvedneš a neuvolníš tak aby motorka mohla pod tebou pracovat to ničemu nepomůže.
Ale pomůže. A docela dost Právě tím odlehčením sedla a zapřením do nohou podstatně změníš rozložení sil.
Zkus si na jízdním kole prudce zabrzit ze svahu jen když sedíš v sedle, a pak když jsi zapřený nohama a přenášíš na pedály váhu těla. V prvním případě letíš přes řídítka, ve druhém poletíš, až když se lekneš a nohu z pedálu sundáš. To kolo dávám pro příklad, protože díky poměru malé hmotnosti kola vůči tělu je to krásně názorné, než když uděláš to samé na motorce.
Naposledy editováno 08.10.2021 23:19:54
tlačení to samý, nikdo neprovozuje až na světlý výjímky, viz drsný trialista, ten taky tlačil místo toho aby se trápil a padal, akorát by měl natrénovat víc spojkování do kopců
když nejseš postavenej ve stupačkách, tak jako bys nejezdil, to je jak s tím beduínem na štítku a nápisem dakar , nemáš, nejseš
Pokud to je regulérní brod, tak ve stoje, na dva, furt dost plynu a hrát si spojkou a doufat že netorpéduješ kámen co tě shodí :)
Určitě tam nevlitnout plným plynem, ale zas necourat, potřebuješ setrvačnost. Ta voda dost brzdí
Čiže opatrnosť a dobrý prieskum sú nutné a najlepšie nebyť sám. A obetovať radšej 15min prieskumu ako potom riešiť utopenú mašinu.
Krásny príklad toho ako to vyzerá v pohode a nakoniec ...
Pri prúde rátať s tým, že prúd vie pekne brať celú moto a treba dosť kontrovať ak chceš udržať smer.
Ak to človek nezažil tak to vie nemilo prekvapiť.
Pár poučných záberov ako to má alebo nemá robiť zhruba od 15 minúty videa. A áno, je to na zaplakanie
stejně se znovu narodil, tam bejt vo pár centimetrů hlouběji tak tam zůstal s mrtvým motorem.
No a druhý, to co tam některý předvádějí, tak to člověk nechápe. Jak můžou proboha sjet z toho luxusního a širokýho betonku. Se nedívají před sebe nebo co. Vostatní účastnící zájezdu jsou taky celkem blbí. Místo aby se postupně rozestavěli k okraji toho podovodního mostku a ostatním (který evidentně neumí jezdit, přestože jsou oblečení jak čurč birč na exhibici), jasně ukázali kde je kraj a kam nejezdit, tak to akorát tupě točí ze břehu. S takovejma vidlákama bych fakt chtěl někam jet.
Naposledy editováno 09.10.2021 12:28:06
protože když už je tam proud a trochu víc vody, tak jak tě to shodí, tak můžeš cucnout vodu a je po jízdě, protože motorku-možná krosku s takovýho brodu sám ven
těžko dostaneš, navíc naloženej stopadesátikilovej cesťák je už mimo fyzický možnosti jedince