Kdy nastane jedno a kdy nastane druhé? Co děláte se závity při montáži? Promazáváte šroubky vazelínou - třeba měděnou? Nebo naopak zajišťujete lepidlem? Utahovací momenty jsou stanovené pro suché závity, takže pro omatlané závity už neplatí?
Mimochodem, velmi zatuhlé šroubky jsem měl na víčku brzdové kapaliny a musel jsem odvrtávat. Určitě by mi někdo poradil, ať je poliju brzdovkou Jinak nikdy se mi nic samo nepovolilo a přitom spíš mažu než lepím. Ale obava přesto zůstává.
asi takto:
Tie závity, ktoré sú podľa manuálu k moto označené, že treba na lepidlo, dávam na lepidlo (napr. brzdové strmene). Skrutky, kde si nie som istý výsledkom (napr. do hliníka) uťahujem momenťákom. Medenú vazelínu nepoužívam a ani ju v garáži nemám. Na mojej moto akosi skrutky nekorodujú.
Ty chceš akože plošne na všetky skrutky na moto aplikovať lepidlo alebo vazelínu? To určite nie je dobrý nápad. Drž sa servisného manuálu a nevymýšľaj teplú vodu.
To, že sa na starej moto raz za čas vyskytne zatuhnutá alebo zošlahaná skrutka, ktorá sa nedá povoliť, ale len odvŕtať, je myslím normálne a netreba z toho robiť vedu. Ale niekedy stačí WDčkom postriekať, nechať stáť, alebo teplovzduškou nahriať + poklepať a povolí.
Takisto, keď sa držíš servisného manuálu, nestane sa ti žeby ti odpadávali skrutky, lebo všetko máš dotiahnuté momenťákom a tie ktoré treba, sú ešte na lepidle. Pokiaľ to neni MT-01, alebo kroska, tam sa tomu asi nedá vyhnúť a treba tomu prispôsobiť údržbu. Alebo tiež ak sa jedná o čínsku paródiu na motorku, tak tam tiež treba rátať že odpadávanie skrutiek nie je porucha, ale vlastnosť stroja.
jinak na to jestli lepit,mazat a jak dotahovat musíš časem přít sám,je to prostě podle toho o co konkrétně se jedná,nelze to říct nějak plošně.
obecně lepí se ty spoje,kde by povolení znamenalo fakt průser,takže třeba brzdy,nebo rotující části......,lepidel je více druhů-některé drží méně,jiné více...
kde je horko,nebo stříká voda je dobré šroubek naopak máznout třeba měděnkou...
To jsme takle u jedne 929 na tyci, ktera spojuje motor a kyvku viseli ve dvou a s razovym povolakem a plamenem, az se zlomil klic. Pritom u me motorky to povolis normalne sam. Nekdo to musel utahnout na prase a jeste to asi trochu zarostlo.
Takze v prvni rade pouzivat momentak. Na lepidle mam akorat brzdove trmeny, zrcatka a zavazicka v riditkach. A SPZ se vyplati jeste pojistit...
Naposledy editováno 06.10.2016 08:25:08
1 reakcí na tento příspěvek závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?
Co se týká spojů typu matice kol u aut, dřív jsem byl zastáncem suchého závitu + utáhnout na moment. Ale jednou jsem při povolování ukroutil šroub. Takže je teď preventivně mažu keramickou pastou.
K běžným pérovkám nemám moc velkou důvěru. Odtud kde byly, je většinou vyhodím. Dobré jsou podložky Nord-lock.
Takže postupovat dle manuálu, tam, kde je to důležitej spoj je uvedený, jestli lepit či ne, jinak vždy co nejčistší závity, radši i lehce namazaný a pozor - existují i šroubový spoje, kde se vždy musí použít nový šrouby - pokud je to v manuálu, tak to brát vážně! Namazanej spoj taky nemá tendenci třeba v hliníku "zarůst". A při záměně šroubů za neoriginální dodržet potřebnou pevnostní třídu.
Case píše: ...mě zas nějakej dobrák na krev utáhl matku na řetězovym kolečku... Bych vraždil...
hele ono na TL je to nutnost, jinak se povoluje:( ja jsem jednou taky bojoval a priste jsem to dal jak to ma byt a ted kdyz jsem prohazoval motory, byla retezovka zase volna - je jasny ze tomu drazkovani na hrideli to zrovna dobre nedela...