Téma: závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?
 
6.10.2016 v 07:55
Ahoj, určitě jste někdy ztratili šroubek či matku, protože se spoj těmi otřesy povolil. A na druhou stranu jste určitě natrefili na spoj, který prostě zaboha nejde povolit z různých důvodů - třeba zarezl nebo ho nějaký předchozí expert zalepil a pak pro jistotu přetáhl jako prase.
Kdy nastane jedno a kdy nastane druhé? Co děláte se závity při montáži? Promazáváte šroubky vazelínou - třeba měděnou? Nebo naopak zajišťujete lepidlem? Utahovací momenty jsou stanovené pro suché závity, takže pro omatlané závity už neplatí?
Mimochodem, velmi zatuhlé šroubky jsem měl na víčku brzdové kapaliny a musel jsem odvrtávat. Určitě by mi někdo poradil, ať je poliju brzdovkou Jinak nikdy se mi nic samo nepovolilo a přitom spíš mažu než lepím. Ale obava přesto zůstává.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 08:04 | Nahoru | #1
zaujímavé, čo sa dá na fóre preberať.
asi takto:
Tie závity, ktoré sú podľa manuálu k moto označené, že treba na lepidlo, dávam na lepidlo (napr. brzdové strmene). Skrutky, kde si nie som istý výsledkom (napr. do hliníka) uťahujem momenťákom. Medenú vazelínu nepoužívam a ani ju v garáži nemám. Na mojej moto akosi skrutky nekorodujú.

Ty chceš akože plošne na všetky skrutky na moto aplikovať lepidlo alebo vazelínu? To určite nie je dobrý nápad. Drž sa servisného manuálu a nevymýšľaj teplú vodu.

To, že sa na starej moto raz za čas vyskytne zatuhnutá alebo zošlahaná skrutka, ktorá sa nedá povoliť, ale len odvŕtať, je myslím normálne a netreba z toho robiť vedu. Ale niekedy stačí WDčkom postriekať, nechať stáť, alebo teplovzduškou nahriať + poklepať a povolí.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 08:09 | Nahoru | #2
Proste neviem čo sa dá na tomto riešiť, treba sa držať servisného manuálu a určite sa ti nestane, žeby sa ti zahryzla skrutka, že sa nedá povoliť. Netreba to ťahať od oka na krv, ale používať momenťák.
Takisto, keď sa držíš servisného manuálu, nestane sa ti žeby ti odpadávali skrutky, lebo všetko máš dotiahnuté momenťákom a tie ktoré treba, sú ešte na lepidle. Pokiaľ to neni MT-01, alebo kroska, tam sa tomu asi nedá vyhnúť a treba tomu prispôsobiť údržbu. Alebo tiež ak sa jedná o čínsku paródiu na motorku, tak tam tiež treba rátať že odpadávanie skrutiek nie je porucha, ale vlastnosť stroja.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 08:12 | Nahoru | #3
víčko brzdovky je stará bolest-prostě to často nejde povolit.

jinak na to jestli lepit,mazat a jak dotahovat musíš časem přít sám,je to prostě podle toho o co konkrétně se jedná,nelze to říct nějak plošně.

obecně lepí se ty spoje,kde by povolení znamenalo fakt průser,takže třeba brzdy,nebo rotující části......,lepidel je více druhů-některé drží méně,jiné více...
kde je horko,nebo stříká voda je dobré šroubek naopak máznout třeba měděnkou...

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 08:22 | Nahoru | #4
Tak na motorce ktera nejezdi v soli, nejdou srouby vetsinou povolit proto, ze je nekdo dorval "od oka", nebo vzduchovym utahovakem.

To jsme takle u jedne 929 na tyci, ktera spojuje motor a kyvku viseli ve dvou a s razovym povolakem a plamenem, az se zlomil klic. Pritom u me motorky to povolis normalne sam. Nekdo to musel utahnout na prase a jeste to asi trochu zarostlo.

Takze v prvni rade pouzivat momentak. Na lepidle mam akorat brzdove trmeny, zrcatka a zavazicka v riditkach. A SPZ se vyplati jeste pojistit...

Naposledy editováno 06.10.2016 08:25:08

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 09:01 | Nahoru | #5
Lepidlem jsem nezajistil v životě ještě ani jeden závit a zatím mi nic neupadlo....neříkám, že to tak mají dělat všichni, ale mě se do lepení nechce, utahuju na moment a sem tam ty šrouby s momenťákem oběhnu a podotahuju.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 12:46 | Nahoru | #6
jde jenom o technologii. nic nemusíš lepit,pokud máš pérovku,vějířovku nebo šroub či matku s osazením. nicméně lepení je prostě jednodušší. dáš kapičku na závit a je klid, když dělám rozvody na autech,tak bez lepidla ani ránu. co se týká mazání,tak měděný spray úplně v poho třeba na ramena či jistící šrouby tlumičů aut,prostě tam,kde je velká pravděpodobnost,že se to zasere či zrezaví. kdysi byl na lepení hermosal a to bylo všechno a dnes máš takovou paletu silikonů a polyuretanů,že ani nevíš kterou vybrat. takže když je něco dobré a je to jednodušší,tak proč toho nevyužívat. j.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 13:37 | Nahoru | #7
...tam kde se má lepit, tak lepit a tam kde je zvýšený namáhání vodou blátem, bordelem, tak mazat, měděnka je dobrá na tepelně namáhaný spoje...jinak předevčírem jsem rozebíral motor z Ténere a tam nějakej dobrák zalepil všechny, fakt všechny šrouby, včetně víček ventilů

1 reakcí na tento příspěvek závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 13:56 | Nahoru | #8
...mě zas nějakej dobrák na krev utáhl matku na řetězovym kolečku... Bych vraždil...

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 16:30 | Nahoru | #9
Je to individuální, záleží na důležitosti spoje, tepelném namáhání, nebezpečí koroze. Důležité spoje (osy kol, brzdový třmeny, spoje v motoru, …) jsou většinou už navržený tak, aby se nepovolovaly – závit s jemným stoupáním, pojistná matice, závlačka atd., tam by mělo stačit utáhnout na předepsaný moment. Na míň důležitý spoje, kde jsou třeba navíc i vibrace (třeba uchycení padacích rámů), používám lepidlo (Loctite, Cyberbond). Má to i tu výhodu, že i kdyby se lepidlo „utrhlo“, tak se matice jen tak volně nevytočí a zůstane na šroubu. Ještě se dá lepidlo použít tam, kde šroub prochází třeba tenkostěnným profilem a nemůže se moc dotahovat.
Co se týká spojů typu matice kol u aut, dřív jsem byl zastáncem suchého závitu + utáhnout na moment. Ale jednou jsem při povolování ukroutil šroub. Takže je teď preventivně mažu keramickou pastou.
K běžným pérovkám nemám moc velkou důvěru. Odtud kde byly, je většinou vyhodím. Dobré jsou podložky Nord-lock.

závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 16:37 | Nahoru | #10
Utahovací momenty jsou stanovené pro závity namazaný (třeba grafitovou vazelínou), protože tam se dá poměrně přesně stanovit koeficient tření. Pokud potřebuješ využít pevnost šroubového spoje ve smyslu svorný síly (sevření v ose šroubu), tak potřebuješ aby maximum utahovacího momentu ze stoupání spirály závitu přešlo do tahovýho napětí ve šroubu - takže potřebuješ co nejmenší tření v závitu. Nějakej znečištěnej orezlej závit s neznámým třením sice utáhneš na určitej moment, ale ne všechna síla z toho momentu se přenese do napětí ve šroubu, takže svorná síla takovýho spoje je pak nižší, než by měla být! Proti tomuto pravidlu jde jenom nebezpečí uvolnění spoje vlivem vibrací, kdy, hlavně pokud dojde k nějaký rezonanci, má ten namazanej spoj větší šanci povolit. Pak je ho třeba nějak zajistit - třeba zalepením na anaerobní akrylátový lepidlo (Loctite, Loxeal atd.), případně mechanicky třeba závlačkou u korunový matky. Nějaký pérový podložky, samojistný matky atd. při výraznějších vibracích moc nefungují. Ještě existují podložky Nord-Lock, který taky velmi dobře fungují u spojů namáhaných vibracemi (třeba i uchycení vibrátorů ((ne těch pro ženský, ale v průmyslu!!!))). U těch šroubových spojů, které fungují opravdu jako konstrukční spoje s požadavkem na nějakou definovanou svěrnou sílu, bývá využíváno akumulace napětí v délce šroubu, proto jsou řešeny tyto spoje tak, aby mezi hlavou šroubu a matkou byla vzdálenost několika průměrů šroubu, aby se v té délce mohlo naakumulovat potřebné předpětí - i podle toho lze odhadnout význam daného spoje.
Takže postupovat dle manuálu, tam, kde je to důležitej spoj je uvedený, jestli lepit či ne, jinak vždy co nejčistší závity, radši i lehce namazaný a pozor - existují i šroubový spoje, kde se vždy musí použít nový šrouby - pokud je to v manuálu, tak to brát vážně! Namazanej spoj taky nemá tendenci třeba v hliníku "zarůst". A při záměně šroubů za neoriginální dodržet potřebnou pevnostní třídu.

(reakce na) závity: lepit či mazat? Utřepou se nebo zatuhnou?

6.10.2016 v 17:24 | Nahoru | #11

Case píše: ...mě zas nějakej dobrák na krev utáhl matku na řetězovym kolečku... Bych vraždil...



hele ono na TL je to nutnost, jinak se povoluje:( ja jsem jednou taky bojoval a priste jsem to dal jak to ma byt a ted kdyz jsem prohazoval motory, byla retezovka zase volna - je jasny ze tomu drazkovani na hrideli to zrovna dobre nedela...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist