Téma: Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

9.6.2015 v 13:40
Ahoj

V minulém týdnu jsem s kamarády Vlastou a Martinem absolvoval cestu na Balkán - cílem byla Černá Hora, kam jsme ale nedojeli. Tento příspěvek jistě patří do sekce "oblíbená místa" protože nakonec jsme jezdili po perfektních silnicích v nádherné krajině Bosny a Hercegoviny. Je jasné, že ještě letos se tam vrátím, zbývá toho hodně, co by bylo dobré vidět.
Cestou tam jsme projeli Rakouskem, Itálií, Slovinskem (z Itálie kolem Lago del Predil přes Triglawský národní park) a Chorvatskem.
V Chorvatsku jsme zažili vyšší stupeň padajícího větru Bura - tzv.Sagu (silný vítr vane z pobřeží na moře), kdy policie na den zavřela pobřežní cesty pro kamiony, autobusy, přívěsy a bohužel i pro motorky. Chudáci ti, co byli na moři. Na rozdíl od mých přátel, je pro mě pobřeží v Chorvatsku dost nuda. Na samotný příspěvek by ale vydalo naše chorvatské bloudění v místních hlubokých lesích ve vnitrozemí, kde jsme zažili pokles teplot z 24°C (pobřeží) na 4°C !(v horách ve vnitrozemí). Zadar, Split a Šbenik na mě také moc dojem neudělaly, ale vše se změnilo, když jsme se dostali do Bosny. Zvláště cesta přes Mostar, Bugojno, Jajce a Bihač je opravdu motorkářským zážitkem. Myslím tím kvalitu silnic z velkým počtem zatáček a nádhernou přírodu a velkými a velmi čistými pstruhovými řekami. V Mostaru jsme viděli ty blázny, co z toho mostu skáčou dolů. Mostar nebrat, kdo někdy byl ve Francii v Mont-Saint-Michel, tak ví, jak vypadá tzv. "hlava na hlavě" a to je v bledě modrém Mostar = turistická pavučina, kde chtějí jenom Eura. Mimochodem - zřejmě poprvé v životě jsem viděl pstruha mramorového (je to "potvora", která má 15 a více kilo (!) a žije ve Slovinsku a v Bosně. Do Bosny jsme jeli trochu s obavami, ale nakonec, i přes několik provokací ze strany chorvatkých mladíků v autech, to dobře dopadlo. Lidi, které jsme v Bosně potkali, byli přátelští, ale na každém kroku bylo vidět, že tudy prošla Srbská armáda. To na člověka vážně působí depresivně (vyhořelé, střelbou poničené domy ve městech i na venkově). Už vjezd do Bosny a výjezd z Bosny, přísnost = lustrace všech dokladů napovídá, že mají hodně za sebou. Ale také jsme v Bosně viděli mnoho nových a moderních domů (zřejmě výsledek zahraničních výdělků místních uprchlíků před válkou). Všude - v každé zemi jsme hledali a také našli ubytování. Nejlevnější (mimosezónní) bylo v Chorvatku, dražší bylo ve Slovinsku. V Bosně jsou cenové hranice, - zdá se že ve všem zhruba na 50% rakouských cen. Špatně se hledá ubytování ve Slovinsku, pokud tedy nejste v nějakých rekreačních oblastech a nepatří k těm nejlevnějším (více jak 30 EUR za noc vč. snídaně).

Bosna mě překvapila vysokými horami (přes 2000 metrů) a tím, že je tam velmi nízká osídlenost krajiny. Člověk tam jede kilometry a kilometry, aniž by míjel nějaká obydlí. Asi záleží, v kterých částech Bosny se člověk pohybuje. Nicméně musím říci, že se tam chci vrátit a více to tam poznat a třeba napodruhé se do té Černé Hory dostanu. O té jsem hodně četl a slyšel a určitě stojí také za poznání.

Na závěr:
Bosnu mohu doporučit, je zajímavé, jak v evropské krajině se vyjímají mešity, které v Bosně převládají nad křesťanskými a pravoslavnými kostely. Z minaretů táhlé volání "Allahu Akbar ...." v nás spíše vyvolává představu pouště, ale je to uprostřed - pro nás obvyklých jehličnatých lesů. Znovu opakuji, nesetkali jsme se s nepřátelským chováním a udivilo nás, jak kvalitní tam mají silnice (jezdili jsme po červených na mapě). Navigace (GPS) mají v sobě pouze hlavní silniční tahy a nemají mapový podklad. Proto je dobré si s sebou vzít podrobnější mapu s dobrým pěřítkem 1:150 (1:200), které jsou u nás k dostání. Policie je na cestách dost vidět a často tam měří rychlost, pokuty jsou dost "mastné".

Tak hodně štasných návratů z moto-cest přeje

Naposledy editováno 09.06.2015 13:43:05
1 2

9.6.2015 v 14:21 | Nahoru | #1
My tam byli částečně loni a letos se tam mihneme taky. Letos je náš hlavní cíl MNE, kde jsem loni taky nestrávili tolik času, kolik bychom chtěli.

Edit: Jo a jinak hlavní silnice v Bosně jsou většinou pěkný, ale v příhraničí s MNE jsme zažili i poměrně hnusný cesty, ale vono je všude něco. Zkus někdy Albánii

Naposledy editováno 09.06.2015 14:23:43

9.6.2015 v 14:28 | Nahoru | #2
Čtu, že sis to fakt užil. Gratulace. Nějaké fotky by nebyly?

9.6.2015 v 16:56 | Nahoru | #3
Ďakujem, pekný príspevok, o to viac sa teším, až sa tam pôjdem pozrieť.

9.6.2015 v 17:57 | Nahoru | #4
Letos tam taky jedu a teď se tam těšim zase o něco víc v Bosně jsem byl zatím jen jednou autem a to v tom Mostaru(před třemi lety) a na hranicich se jím moc nelíbila prošla zelená karta, naštěstí jsem za chvíli našel tu správnou

Naposledy editováno 09.06.2015 18:40:59

9.6.2015 v 18:37 | Nahoru | #5
já si pamatuju jak jsem ti kolikrát psal at si zkusíš zajet na Balkán... místo Alp :)

9.6.2015 v 19:55 | Nahoru | #6
Zřejmě se líbilo Co nějaký fotky, trasa? To Chorvatský vnitrozemí by mohlo bejt taky zajímavý

9.6.2015 v 20:12 | Nahoru | #7
Zajímavý příspěvek.
Jelikož "stará plitvická" je už profláknutá tak jsem to loni zkusil už z Kninu vjet do BiH a vrátit se do HR v Bihači.
Bez problému zajímavá klidná cesta pro motorkáře nehledě na levnější PHM.
Letos jak se budu vracet zase z toho "Balkánu" tak do BiH vjedu už od Imotsky a vyjedu opět v Bihači.

1 reakcí na tento příspěvek Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

10.6.2015 v 07:30 | Nahoru | #8
Ukázka z cesty:

... OM

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

10.6.2015 v 11:28 | Nahoru | #9
OldMan> Ta druhá fotka - to je Kravica Slap, viď? Který den jsi tam byl? Jak hodně velkej "václavák" to byl? Někde jsem četl, že je to tam sice pěkný, nicméně údajně hlava na hlavě ...

10.6.2015 v 11:35 | Nahoru | #10
Piwell> Jo jsou to Kravice, sice lidí docela dost, ale dá se to. A výborně tam vaří

10.6.2015 v 13:33 | Nahoru | #11
My s bandou máme BiH v plánu poslední cervnovy tyden, takze timto aktualnim infem si nás parádnicky potěšil!

Červený cesty na mape = pohoda, je velice uzitecny vedet. Loni ve Slovinsku jsme se dost vyskolili

Naposledy editováno 10.06.2015 13:33:54

10.6.2015 v 13:41 | Nahoru | #12
Tam je všude fajn. Čau Pepa

10.6.2015 v 15:14 | Nahoru | #13
Piwell>

Ano jsou to Kravica Slap, nejsou tak známé, jako Plitvice nebo Krka v Chorvatsku, kde je skutečně hodně lidí. Kravice nebyly tak hrozné a za 2 EUR nás s motorkami pustili dolů až téměř k vodopádům. To v Chorvatsku není možné, ale v BiH to šlo.

10.6.2015 v 15:16 | Nahoru | #14
PEPAFJR>

Ahoj Pepo ... zdravím všechny v Habří, už jsem vás dlouho neviděl ...

10.6.2015 v 16:18 | Nahoru | #15

10.6.2015 v 22:48 | Nahoru | #16
Balkán je super

11.6.2015 v 07:54 | Nahoru | #17
Hančaa>

Se Slovinskem mám také podobné zkušenosti, - ve vnitrozemí = mimo hlavní trasy silnice opravdu překvapí. Podobné - lépe řečeno ještě horší je vnitrozemí v Maďarsku, o kterém jsem si nejprve myslel, že mají většinu silnic v dobrém stavu. Zatím mi vychází, že nejlepší silnice mají v Rakousku a Německu. Dá se ale říci, že v Alpách Rakousko, Švýcarsko, Francie) obecně jsou velmi dobré silnice, "čestnou vyjímku" představují italské Dolomiti, kde lze narazit na enduro vložky.

PeZa

2 reakcí na tento příspěvek Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

11.6.2015 v 08:06 | Nahoru | #18
Ahoj

Ještě jedna poznámka k návštěvě BiH. Vjezd a výjezd z BiH je na hranicích detailně kontrolován. Pokud byste tam u někoho spali, tak si nechejte napsat doklad = potvrzení o tom, kde a u koho jste přespali. Na hranicích to chtějí, ale zřejmě to není pravidlem - někde ano a jide ne. Co se stane, když to mít nebudete, to fakt nevím, ale bosenská policie se na hranicích tváří dost odhodlaně. Nám to v penzionu automaticky dali při placení. Rozhodně - a to v každém případě si zkontrolujte "zelenou kartu", bez ní vás do BiH prostě nepustí (!).Řešitelné to ale je, na hranicích se u nich dá koupit = zaplati pojištění, které zelenou kartu v BiH nahradí, ale je to tam pěkný "oprus" si to vyřídit - dost to trvá. Viděli jsme to u skupiny italských motorkářů, kteří to v pořádku neměli.To samé absolvujete při přejezdu do schengenského prostoru (při překračování hranic EU).
Z toho požadavku na potvrzení o ubytování mi logicky vychází, že v BiH je asi problém přespat tzv. "na divoko".

Naposledy editováno 11.06.2015 08:07:25

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

11.6.2015 v 20:04 | Nahoru | #19

OldMan píše: Ahoj

Ještě jedna poznámka k návštěvě BiH. .............. Pokud byste tam u někoho spali, tak si nechejte napsat doklad = potvrzení o tom, kde a u koho jste přespali. Na hranicích to chtějí, ale zřejmě to není pravidlem -.

11.6.2015 v 21:16 | Nahoru | #20

Malp píše: Opět jedna ze " zaručených zpráv " - OM , neblbni jim mozky (nic ve zlým )- za " tisíce " překročení BiH hranic na různých hr. přechodech jsem nikdy u nikoho nezaznamenal takový požadavek .

Má pravdu předseda

12.6.2015 v 09:22 | Nahoru | #21

Což ovšem neznamená,že pokud ho po Tobě budou chtít, tak jsi v prdeli a tímto přechodem neprojedeš. A nárok na to mají.

Naposledy editováno 12.06.2015 09:23:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bosna - velmi hezké zážitky z cesty po Balkánu (2 690 km)

12.6.2015 v 12:31 | Nahoru | #22
Malp>
Ahoj

Pokud si přečteš pozorně, co jsem napsal, tak je to o tom, že někde potvrzení chtějí a jinde ne. Pokud to policie má vyžadovat a nevyžaduje, to je samozřejmě jiná věc. Příklad:
My máme mimo obec jezdit 90 a někdy jedeme a jindy ne. Nicméně to neznamená, že bychom to neměli dodržovat a víme, že policie to řeší pokutou a jindy domluvou. Já nevím, zda v Bosně je to povinností, která má být vyžadována. Vím ale jistě, že bych se tam s policií do konfliktu dostat nechtěl. Také vím, že jsme toto potvrzení na penzionu automaticky dostali a byli jsme upozorněni, že se to od nás bude na hranici chtít ... pro zábavu nám to asi nedali ... . Protože jsme všichni dospělí, tak se můžeme zařídit tzv. po svém. Nemyslím si, že podobné informace sem nepatří.
Recipročně bych si nedovolil tvrdit "neblbni tady lidem hlavu, že to povrzení není třeba". Je to o tom, kdo a co zažije a s čím se setkal. Nechť se každý rozhodne a posoudí tady prezentované informace sám.

12.6.2015 v 19:47 | Nahoru | #23
Jen skromná prosba za sebe ( a snad i za ostatní ,kdo do těchto balkánských destinací rádi jezdí a takovéhle věci neřeší ) .Když už si budete iniciativně zajišťovat takovéto "důležité" potvrzení (pro mě za mě si je nechte vystavit ,když vám je někdo vystaví- je to váš boj ) , tak je alespoň iniciativně automaticky nikomu na hranicích nevnucujte - pokud o to SKUTEČNĚ nebudete požádáni . Důvody není třeba rozebírat - kdo chce pochopí . Dík M HOWG

12.6.2015 v 20:01 | Nahoru | #24

12.6.2015 v 20:14 | Nahoru | #25

titus píše: Malp> Ty už tam radši nejezdi, páč jim za 3neděle na čáře vyslepičím ať si na tebe dají pozor, že prý to máš v piči a že mezinárodní vodičák taky nemáš!

Jen blbni , já vždycky na čáře pohoda klídek tabáček .Když spěchám,tak místo pasu předložím občanku,kterou sjedou pohledem sem tam a vrací a s trochou humoru prohlídka papírů od mašiny je taky otázkou chvilky .
Předpokládám,že už pod svůj pidistan taky nejedeš ,kdo by ti dal v těch houštinách potvrdu o chrupce .

12.6.2015 v 20:20 | Nahoru | #26
Svůj pidistan beru sebou a vůbec, jak víš že mám malý stan....

12.6.2015 v 20:49 | Nahoru | #27

titus píše: Svůj pidistan beru sebou a vůbec, jak víš že mám malý stan....

Jednou jsi mě na cosi odpovídal - psal " všechno vím ,všude jsem byl dvakrát a od všeho mám klíče " no já jdu ve tvých stopách

12.6.2015 v 21:01 | Nahoru | #28

Jinak se měj a užij si další cestu po BiH.

13.6.2015 v 04:59 | Nahoru | #29
Už se těšim, už pojedeme. Za hodinu

13.6.2015 v 10:52 | Nahoru | #30

Virgl píše: OldMan> Nezlob se,ale v Bosně jsem byl několikrát popravdě co dva roky tam jedu a takový potvrzení ani nic podobnýho po mě nikdy nikdo nechtěl a to jsem jel pokaždé jiným přechodem. Spávám nadivoko, v kempu i na hotelu a ani v hotelu za 30E jsem nikdy žádný potvrzení nedostal (taky jsem ho nechtěl) a na čáře nikdy problém.

Předpokládám,že je to ze stejnýho místa.Ta druhá pohled kousek vpravo.