globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 250 - 592 ... dokupy...
Zdravím všechny Jawisty,

jako hodně mladý jsem rozebral Jawu 250 typ 592 s tím, že ji napůl zrenovuji a napůl z ní udělám závodní motorku.
Nakonec k tomu z různých důvodů naštěstí nedošlo a rozebraná jawa přečkávala po dlouhých dvacet let v krabicích a různě
možně poschovávaná po garáži. Letos jsem se rozhodl ji tak trochu oprášit a taky ji dát trochu do pořádku.

Mám pár dotazů které bych potřeboval pro začátek zodpovědět.... budu rád za každou radu.


Sháním barvu (jak jsem se různě dočetl tak by byla vhodná akrylátová 8850) ..... poradil by někdo, kde za solidní peníz koupit?

Kde nechat pochromovat díly?

Děkuji všem za případné rady.

Jirka

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

9.3.2015 v 13:38 | Nahoru | #31
trubka=čep kyvky? Ten je tam nalisovaný - do rámu. Často k tomu rámu přirezne a často vlivem přebývající rzi zatuhne i v bronzových pouzdrách kyvky. Je proto lepší to vyměnit hned při renovaci, protože na zrenovované motorce měnit čep kyvky je neštěstí. Ty do toho nevidíš, podobně jako do toho krku řízení a až se to pár krát propruží a promaže čerstvou vazelínou, tak ta vůle bude najednou větší. Škoda, že už je to v laku. Kdybych si už dal tu práci jako ty, tak bych udělal všechno pořádně, potom to člověka akorát mrzí. 2 mm není žádná tragédie, ale je to jako s tím krkem...
Kdyby jsi se rozhodl to vyměnit, tak samozřejmě musíš všechno sundat (matky, misky atd.), potom za spodu, ve prostřed trubky v rámu je červík - šroub bez hlavy s kontra matkou - ten vyndáš. Ten čep se vyndavá a poté lisuje stahovákem. Lze poměrně snadno vyrobit. Já bych ale nejdřív zkusil pořádnou palici (ne kladivo) a přes něco vybombit. Kouzlo není ani tak v síle úderu ale v tíze té palice. Když to nepůjde, tak zkusit stahovák, ale když to nešlo palicí...potom to chce už jen lis. A u 477 se mi to utrhlo až pod 20 tunovým lisem. Ale tam je to trochu jinak než u kejvaček. Pro co se rozhodneš?
Poté si koupíš kvalitní!!=dražší kalený tvrdý čep a bronzová nebo lépe litinová pouzdra. Nalisuješ, možná přestružíš (někdy není potřeba) a tím stahovákem to natáhneš dovnitř. Vůli to nesmí mít žádnou, ale musí se to zase hýbat, takže po zalisování pouzder do kyvky do nich čep musí jít suvně, možno i silou ruky strčit. Abych tak řekl technicky, přesné uložení bez vůle.Nejsou tam žádné teplotní nároky, oproti futrům převodovky, takže tam nehrozí zadření ani při minimální vůli atd.

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

9.3.2015 v 17:37 | Nahoru | #32
seš dobrej, já bych to láknout neuměl. Každej umí něco.

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

9.3.2015 v 20:49 | Nahoru | #33
Kynklačka no teď tedy mám zase brouka v hlavě..... na tento úkon si tedy nepřipadám dosti zdatný. Na jednu stranu bych věřil, že současný čep i pouzdra by moli ještě něco vydržet, ale jak píšeš, na druhé straně, na složené motorce si tu výměnu nedokážu představit už vůbec.

že bych si vyrobil sám čep, nebo ty pouzdra nepřipadá v úvahu.. našel jsem toto:

http://www.jawasouca...50/CEP-KYVNE-VIDLICE

ještě jsem našel toto, vypadá to líp...a vyrobeno v ČR
http://www.jawadily....a,-panelka,5087.html

to by snad šlo použít?

mira592: no.. moc dobrej si nepřipadám, ale snažím se

Naposledy editováno 09.03.2015 22:55:17

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

10.3.2015 v 14:42 | Nahoru | #34
Jawasoučástky jsou poměrně dobrý obchod. Věřím, že mají věci kvalitní. Zkusil bych tam pro jistotu zavolat a zeptat se. Je důležité, aby ten čep měl nějakou povrchovou úpravu (kalení), aby to prostě nebyla jen vysoustružená trubka z nějaké bláto oceli. Řekl bych, že snad ne (v obou krámech). Vyber si co se ti bude líbit více.

Já mám špatnou zkušenost s http://www.moto-ustinl.cz a http://www.motokramek.cz/. Moto ústí, ač tam uvádí: "vyrobeno v ČR", tak mi prodali naprosto špatně naohýbaná řídítka na kývačku (i Turci to naohýbali lépe), reklamace nic, po poslání fotky jak to vypadá přestali reagovat. Dále od nich sekundární kolečko, co mělo střed o milimetr větší než originál - sežeňte si gufero 31x52x8. Takže těm budu dělat špatnou reklamu jak jen budu moct.
A Motokrámek má ty věci moc levné a to proto, že to jsou často méně kvalitní repliky. Jak co. Ale vyhazovat peníze také jen tak nehodlám.

Dobrý e-shop je fichtlkrámek. Sice také kvalita některých dílů není úplně 100%, ale má tam hromadu věcí (i mimo e-shop, stačí napsat) je tam naprosto vstřícné a ochotné jednání ze strany prodejce. Potom montyjawa, taktéž ví co prodává, protože to sám používá a stejně tak má hodně věcí, jen je nemá všechny v e-shopu.
A určitě se na ničem nevyplatí šetřit, raději dokončení posunout o jednu výplatu dál, než tam nacpat cca o 20% levnější šmejdy, které se za chvilku poserou, nebudou pasovat a tak podobně a jak jsem psal prve - dělej potom něco na složené motorce. Kupříkladu vyndavat motor, to je radost, kyvka to samé, něco se šavlema to je také chuťovka. To je hned škrábanec tady, tady uštípnutý lak...
Budeš dělat i motor? To bych mohl také trošku poradit.

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 08:36 | Nahoru | #35
Díky za recenzi eshopů.

Zkusil jsem napsat dotaz do montyjawa.cz na kvalitu tohoto čepu:

http://www.montyjawa...uemart&Itemid=26

uvidím co mi odpoví a kdyžtak ho objednám.

Co se týká motoru, tak bych ho určitě rád trochu vyleštil. Zatím jsem zkoušel jenom technický benzín a pastu na leštění
hliníkového nádobí TORO. Nevypadá to úplně jako ze žurnálu, ale je to lepší, než před tím.
Ve víkách karterů je bohužel několik hodně hlubokých vrypů, tak si myslím, že to ani nemá smysl nějak extra leštit...

Někde jsem četl, že správný původní povrch se docílí pouze chemickou cestou v nějaké kyselinové lázni, narazil jsem
i na chemické složení té lázně, ale nemám tušení, kde bych ty ingredience sehnal.

Údržbu motoru z technického hlediska bych, asi zatím omezil na nový olej..... zbytek se ukáže, až se bude jezdit...

Určitě uvítám každou radu.

(reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 12:29 | Nahoru | #36
SCARABEO> já nejsem příznivcem leštění. Myslím si, že to orig. leštěné nebylo. Monty je myslím si solidní obchod. Motokrámek je celkem levnej, ale jde taky o kvalitu a za pár stovek se dnes těžko cokoli vyrábí.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 13:32 | Nahoru | #37
SCARABEO> víš, že vyndavat motor na složené motorce je hrozná orgie? Kam se sere kyvka
Minimálně bych ho přetěsnil a dal nová ložiska a to už se vzhledem k ceně ostatních součástí vyplatí zgenerálkovat komplet. U 250 to je pět až šest tisíc, podle toho jak je na tom převodovka. Co koupíš za 5000,- do nějaké dnešní moto? Spojku...

Leštění aby to bylo jako zrcadlo uděláš leštícím kotoučem a pastou. Kdyžtak ti to můžu popsat detailněji.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 16:00 | Nahoru | #38
Kynklačka> sundání motoru ve dvou je celkem v pohodě, je to práce na pár hodin. Jawa není bmw, aby tam bylo moc dílů. . Moto se dá celé rozdělat v poho za den.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 20:26 | Nahoru | #39
mira592> já vím, několikrát jsem ho právě vyndaval. Což na otlučené používané strojovně je to jedno, ale na zrenovované mašině je to docela ježek v kleci. Musíš sundat nádrž nebo hlavu s válcem+svorníky a podsedlové plechy, lanko spojky, řetěz, náhon tacho, mezikus krytu řetězu, potom povolit motor a vyndat a to je asi to nejmenší. Hlavně dnešní akrylát sice hezky vypadá a drží odstín, ale tím jeho lepší vlastnosti končí. Na to se člověk podívá a už z pod toho leze základ. Proto mu to píšu, protože vím co to potom obnáší a jak člověka nasere když si tady ťukne klíčem do laku a hned bílá ťupka, tady si to odře a hned bílé čáry atd.
Nejlepší je, když už to teda lakuje, chromuje atd., udělat všechno pořádně a potom okolo toho jen chodit. Každá pozdější demontáž a montáž akorát zkazí vzhled stroje a nasere duši

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

14.3.2015 v 21:48 | Nahoru | #40
Ještě jsem se nějak nerozhodl, jestli to vyleštit do vysokého lesku nebo to nechat jak to je, ale přiznám se že ten lesk se mi docela líbí,
i když to tak originál nebylo... ty vrypy by tam snad tolik nesvítili...

Tento týden jsem si nechával vytáhnout promáčkliny v nádrži a plánuji ji, až bude čas přebrousit a vyleštit před chromováním.

Zakoupil jsem kotouče a pastu: Leštící kotouč pro leštění oceli 100mm KALIKO
Leštící pasta černá

Vzal jsem s tím ještě nějaký kotouč na hliník: Leštící kotouč pro leštění hliníku 100mm

tím bych možná mohl vzít ten motor, jen tedy nevím jak na ty méně dostupné části a válec s hlavou.... určitě se rád dovím, jak by to šlo co nejlépe.

Sotva jsem se vyrovnal s tím, že budu měnit ten čep a už bych se měl vrhnout na GO motoru.

Dělám si legraci.

Kynklačka: Jsem moc rád, že mi radíš i tobě díky miro592.

Tou výměnou myslíš asi ta ložiska na čepu klikovky a pak u spojky a převodovky?

Trochu jsem náhledl do knížky...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.3.2015 v 08:31 | Nahoru | #41

Kynklačka píše: mira592> já vím, několikrát jsem ho právě vyndaval. Což na otlučené používané strojovně je to jedno, ale na zrenovované mašině je to docela ježek v kleci. Musíš sundat nádrž nebo hlavu s válcem+svorníky a podsedlové plechy, lanko spojky, řetěz, náhon tacho, mezikus krytu řetězu, potom povolit motor a vyndat a to je asi to nejmenší. Hlavně dnešní akrylát sice hezky vypadá a drží odstín, ale tím jeho lepší vlastnosti končí. Na to se člověk podívá a už z pod toho leze základ. Proto mu to píšu, protože vím co to potom obnáší a jak člověka nasere když si tady ťukne klíčem do laku a hned bílá ťupka, tady si to odře a hned bílé čáry atd.
Nejlepší je, když už to teda lakuje, chromuje atd., udělat všechno pořádně a potom okolo toho jen chodit. Každá pozdější demontáž a montáž akorát zkazí vzhled stroje a nasere duši



Kdo nedokáže vyndat motor z motorky bez poškození něčeho ostatního, by měl pouze chodit do hospody a tam o tom chytře rozmlouvat.

(reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.3.2015 v 13:39 | Nahoru | #42
PEPAFJR> a ty se ser do někoho jiného!

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

23.6.2015 v 22:34 | Nahoru | #43
No... trvá mi to, ale pomalu se přibližuji.



Jawa 250 - 592 ... dokupy...

24.6.2015 v 20:02 | Nahoru | #44
držák klaksonu máš mít středním plechem (šroub a matka) pro klakson nahoru, dost lidí to má blbě dolů.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 250 - 592 ... dokupy...

25.6.2015 v 07:32 | Nahoru | #45
Jo jo samodomo lakování je super. Taky lakujeme doma,...ušetří se tak cca 20000 na motorce
Nezapoměň nalakovat zadní chromované madlo. 99% renovátorů to nedělá a vypadá to hnusně pak,...nemusíš lakovat pistolí,..ono se to v reálu jen namočilo ty konce do plechovky a nechalo okapat

Vypadá ten celek hezky,..teda až na ten dosti hnusný stojan. Ten si mohl nějak umýt nebo láknout,...

(reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

25.6.2015 v 17:59 | Nahoru | #46
Dolin> správná jawa musí být trošku špinavá a ne až tak naleštěná a stojan se nelakuje a historick byl zas.....j jak prase vždycky.

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

3.7.2015 v 21:46 | Nahoru | #47
krásne zrenovovaná dal by si foto ako to vyzerá teraz ?

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

19.7.2015 v 18:25 | Nahoru | #48
Krásná práce

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.1.2016 v 08:04 | Nahoru | #49
Tak uběhl nějaký čas a je tu opět zima (i když je to spíš taková nezima
Nicméně mám po dlouhé době trochu času po večerech a Jawa stále čeká....
Když se to nestihlo v roce 2015, tak se budu muset více snažit v tom Novém... ono už toho snad nebude až tolik.

Dlouho jsem ani nenahlédl na portál motorkáři.cz a koukám, že se tu i něco psalo. Děkuji za cenné postřehy,
přikládám foto současného stavu a zároveň mám pár dotazů.

Zjistil jsem, že zadní tlumiče pěkně skřípou. Měl jsem je rozhozené jen kvůli nalakování a chromu, ale úplně rozebrané ještě ne.

Poradil by někdo s repasem? Jaký olej a kolik? Případně kde sehnat těsnění?

Jinak zdravím všechny motorkáře a přeji v tomto roce mnoho šťastných kilometrů bez nehody.

Jirka.





Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.1.2016 v 15:46 | Nahoru | #50
Návodů na repas tlumiče je na netu plno, nezapomeň na chromovaný kryt nasadit teflonový kroužek aby ti horní kryt neodřel chrom. Za pár dnů budu taky kompletovat 559 po laku a doufám že bude stejně pěkná jako tvoje.

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.1.2016 v 18:21 | Nahoru | #51
pěkné, jen krytky blikačů myslím nejsou ta nákladné, aby to nestálo za nové.

(reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

15.1.2016 v 18:22 | Nahoru | #52
mira592> do zadních 50 cm3, samozřejmě něco jako tlumičový

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 250 - 592 ... dokupy...

18.1.2016 v 19:59 | Nahoru | #53

Návodů na repas tlumiče je na netu plno, nezapomeň na chromovaný kryt nasadit teflonový kroužek aby ti horní kryt neodřel chrom. Za pár dnů budu taky kompletovat 559 po laku a doufám že bude stejně pěkná jako tvoje.



moc návodů jsem nenašel, nebylo by něco konkrétního? třeba odkaz? Teflonové kroužky jsem objednal, díky Jinak přeji dobrý průběh kompletace 559, na mne vždy vyleze nějaký "kostlivec ze skříně"

pěkné, jen krytky blikačů myslím nejsou ta nákladné, aby to nestálo za nové.



časem na to asi dojde....

mira592> do zadních 50 cm3, samozřejmě něco jako tlumičový



nebyl by nějaký tip?... jaký olej s jakým olejem?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

18.1.2016 v 20:12 | Nahoru | #54
SCARABEO> nesr..l bych se s tím, a zašel do prodejny olejů a nějakej tlumičovej vzal. Třeba toto.
http://www.motocheb....-HtMoCFasEwwodv2gEGQ
Jawa je stará konstrukce a nelze očekávat zázraky ve smyslu lepšího tlumení. Kdysi se tam myslím lil i olej z transformátorů, kterýho se dalo nakrást.
Prodejce by měl umět říst resp. poradit. KOnstrukci tlumičů musíme přiznat věk 50 let a olej byť kvalitní to moc nezmění.
Jestli máš čas tak vyhledej nějaké diskuze o jawa tlumičový olej.

Naposledy editováno 18.01.2016 20:13:42

(reakce na) Jawa 250 - 592 ... dokupy...

18.1.2016 v 20:42 | Nahoru | #55

mira592 píše: SCARABEO> nesr..l bych se s tím, a zašel do prodejny olejů a nějakej tlumičovej vzal. Třeba toto.
http://www.motocheb....-HtMoCFasEwwodv2gEGQ
Jawa je stará konstrukce a nelze očekávat zázraky ve smyslu lepšího tlumení. Kdysi se tam myslím lil i olej z transformátorů, kterýho se dalo nakrást.
Prodejce by měl umět říst resp. poradit. KOnstrukci tlumičů musíme přiznat věk 50 let a olej byť kvalitní to moc nezmění.
Jestli máš čas tak vyhledej nějaké diskuze o jawa tlumičový olej.



No paráda... špatný "klíčový slova" jsem měl Teď jsem toho našel mraky.... furt jsem hledal "repase tlumičů" To je tak, když IT technik renovuje starou motorku..... i když se snaží, tak většinou naráží na samé "paradoxy" (hold mimo oblast vědění

Díky..

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

28.1.2016 v 07:54 | Nahoru | #56
Nevíte, kudy má správně vést plynové lanko? Pod krytem tachometru (ušima) , nebo mimo?

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

1.2.2016 v 16:42 | Nahoru | #57
ahoj a super krásná práce gratuluji Honza

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

1.2.2016 v 18:03 | Nahoru | #58
já má rychlopal pionýr a vedu ho prostě navolno ke karbecu přímo. vše ostatní pak jde ztuha. Krutiruk samozrějmě řídítkama a maskou ven, taky dost tuhý způsob.

Jawa 250 - 592 ... dokupy...

2.2.2016 v 09:40 | Nahoru | #59
Nemá panelka na řídítkách bakelitové přepínače a obyč lakovaná stříbrem řídítka???

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 250 - 592 ... dokupy...

9.2.2016 v 10:35 | Nahoru | #60
Tak lanko od rychlopalu jsem vedl mimo řidítka( plyn tak funguje přecijen lépe... Díky...

Trochu teď dumám nad elektrikou, kterou jsem měl v masce částečně poškozenou a dodělával jsem ji podle těchto schémat.
Jedno je pro zapojení s mínusem na kostře a druhé s kostřeným plusem.

Mám na štítku dynama značeno (-) tudíš by mělo být kostřené mínus ( dočetl jsem se, že panelky 592 měli už kostřené mínus), což by bylo v pořádku, ale překvapuje mne, že od dynama nemám propojený kontakt 61 s + na baterii, jako je to ve schématu pro (kostra-) a drát od baterie(přes pojistku) mi vede na kontakt 51 na spínačce, přesně tak jako je to ve schématu pro kostřené +.

Mám předělávat elektriku tak aby byla podle schéma kostřeného -. Nebo to mám nechat plavat a prostě zapojit na kostru + z baterie ?

A ty drobné změny v zapojení jsou jedno a postará se o ně spínací skříňka po zapnutí klíčku??

kostra -







kostra +





Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Typ Jawa 250 panelky Jawa 250/559, Jawa 250/590, Jawa 250/592, Jawa 250/5... Mario853 5 7.10.2023 v 21:25 cmiral
Ultrazvuk - čištění karburátorů Pra... Jawa 250/559, Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 250/590, Jawa ... vrbkys 11 7.9.2023 v 15:10 Jenik789
Typ motorky podle čísla rámu Jawa 250/559, Jawa 250/592, Jawa 350/360 Panelka Jirk_K 11 23.1.2023 v 06:37 cmiral
Měli všechny jawy 592 blinkry Jawa 250/592 Jirk_K 12 25.9.2022 v 07:45 udinar
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22


TOPlist