Téma: Bridgestone: 15.000 MotoGP pneumatik za rok
 
20.1.2013 v 22:14
Firma Bridgestone je od sezóny 2009 jednotným dodavatelem pneumatik v královské třídě. Šéf koordinátor Thoma Scholz se vyjadřuje k připravovaným novinkám.

Němec Thomas Scholz (51) je šéf koordinátorem firmy Bridgestone pro oddělení motosportu. Má na starosti kompletní logistiku v Mistrovství světa MotoGP.

Bridgestone vyprodukuje cirka 15.000 MotoGP pneumatik za rok. «Do teď jsme na každý závod měli k dispozici 900 pneumatik. Na sezónu 2013 se toto číslo pravděpodobně vyšplhá na 1100 pneumatik.» Firma Bridgestone přijíždí na každou Velkou cenu konanou v Evropě, se čtyřmi kamióny.

Co se týče nákladů na jednu sezónu, tak firma Bridgestone tuto částku úzkostlivě tají. Experti to odhadují na částku někde kolem 25 miliónů Euro.

Týmy MotoGP dostanou pneumatiky na všechny závody, GP tréninky a oficiální testy (13 za rok) zdarma. Pro neoficiální testy dostane každý tovární tým maximálně 240 pneumatik – pro všechny jezdce a testovací pilot dohromady. Ducati spotřebovala za sezónu 2012 přesně 235 pneumatik na své testy. Tým jako je například LCR-Honda s jedním pilotem, má k dispozici maximálně 120 pneumatik pro své neoficiální testy.

Bridgestone si pronajal v termínu 12. února novou závodní trať v Austinu, která byla nově zařazena do seriálu Mistrovství světa. «Chceme zde nasbírat základní data pro tuto trať, k tomu budeme vyžívat motocykly třídy CRT», doplňuje Scholz. «V půli března zde bude testovat tovární tým Hondy a to už bychom měli mít dostatek dat, k výrobě vhodných pneumatik pro tuto trať. 21.dubna se zde uskuteční první Velká cena MotoGP.

Položili jsme Thomasu Scholzovi, dva týdny před prvními oficiálními testy v Sepangu (5.-7. Února) pár otázek.

Jak to vypadá s kvóty pneumatik pro Grand Prix (přední i zadní)

Co se týče předních pneumatik, tak od roku 2012 nenabízíme extra měkkou směs. Neboť z důvodu nové standardní směsi a změněného výběru při závodech, tak nebude pro sezónu 2013 již nutná. Tím také každý jezdec dostane automaticky navíc dvě pneumatiky standardní verze.
Co se týče zadních pneumatik, tak téměř pro všechny závody, budou k dispozici tři specifikace pneumatik. Například A/B/C, CRT týmy budou mít možnost volit směsi A/B, týmy s prototypovými motocykly směsi B/C.
Pro první závod v Kataru budou k dispozici jen dva druhy směsí, jelikož v loňském roce to bylo dostačující. Celkově budou mít jezdci k dispozici o jednu zadní pneumatiku navíc, a to z důvodu změny systému kvalifikace – tedy místo deseti pneumatik, jich bude k dispozici 11.

Co se změní ještě oproti sezóně 2012?

Konstrukce pneumatik (předních i zadních) zůstane stejná. Nahradíme «tvrdou» a «extratvrdou» směs, abychom vytvořili větší rozsah jejich použití. A tím zároveň týmům nabídnout lepší možnost volby.

Jakým směrem jde vývoj?

Nejdříve musíme podrobit nové směsi dalším testům.

Na jakých tratích budou k dispozici pneumatiky Dual Compound? Tedy pneumatiky, které mají rozdílnou tvrdost směsi na levé a pravé straně.

Až na Jerez, tak na všech tratích. V Austinu budeme testovat v únoru a v březnu a podle výsledků testů se rozhodneme.

Jaké tratě Vám dělají potíže?

Samotné tratě nám vlastně nedělají žádné problémy. Možná jedině trať v Indianapolis je výjimkou, povrch tratě je rok od roku horší. Jde vždy především o to, udělat správný výběr pneumatik. Situace se stává kritickou, když při závodu začnou panovat podstatně rozdílné teploty, než se očekávalo.
To platí třeba pro Velkou cenu v Assenu, kde v roce 2011 bylo velice chladno a v roce 2012 naopak panovaly velice vysoké teploty.

Co se týče „Chattering symptómu“(vybrace) bude pro sezónu 2013 v menší míře?

Jelikož jsme na konstrukci pneumatik nic nezměnili, mohou týmy počítat se stejnými hodnotami. Já vycházím z toho, že problém se podaří oproti loňské sezóně eliminovat a to z důvodu vývoje podvozků a odpružení.
Přitom zde zůstává faktor samotné tratě, neboť povrch tratě se přirozeně rok od roku také mění a výkon motocyklů také. Větší výkon motocyklů znamená, že na pneumatiky jsou vyvíjeny větší nároky, což by mohlo mít za následek, že přední část motocyklu by mohla mít zvýšenou náchylnost k „chatteringu“.

Rok 2009 byl prvním rokem, kdy byly zavedeny jednotné pneumatiky. A v podstatě od té doby, nikdo nijak zásadně se proti tomuto systému nevyslovil.

Ano, co mám k tomu říct? První roky manželství jsou vždy velmi pěkné, ale postupem času, kdy přicházejí různé návyky, se mohou z malých problémů, stát velké!
V rámci možností předepsaných pravidel jsme se vždy snažili o to, se maximálně zlepšit a zároveň se poučit z chyb. Na prvním místě našeho seznamu je především bezpečnost jezdce.
Logicky rychlost vývoje není tak vysoká jak dříve. Stále si zachováváme náš standard, co se týče kvality a za celou dobu jsme ho neposunuli směrem dolů, třeba z důvodu, abychom vyráběli levněji. Toho se budeme držet i nadále. V zásadě používáme stejné materiály k výrobě jako v roce 2008 a v tomto roce se odehrával největší konkurenční souboj v oblasti vývoje pneumatik.

Naposledy editováno 21.01.2013 00:39:02

1 reakcí na tento příspěvek Bridgestone: 15.000 MotoGP pneumatik za rok

20.1.2013 v 23:48 | Nahoru | #1
Standardně kvalitní překlad. Až na ty standarty
Vím, že tvůj vzor, Bosso, standardně používá standarty... Buď svůj a neboj se na ty vlajky v textu rezignovat

Jinak díky že vybíráš jiné články, než Štola a pak Bosso. Tam jsem zatím nepochopil, co to maj za hru...

(reakce na) Bridgestone: 15.000 MotoGP pneumatik za rok

21.1.2013 v 00:40 | Nahoru | #2
DavidH> díky za upozornění
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist