Téma: Jaké máte zkušenosti s CNG ?
 
12.2.2012 v 13:51
Pomalu začínám vybírat novější auto do firmy a začínám uvažovat o nákupu auta s CNG(už s namontovaným). Osobně moc zastánce třeba LPG nejsem, protože znám jen lidi co s předělaným autem na LPG měli problémy. Ne že bych se tomu úplně bránil, ale nějak jsem si zvykl na auta, které nemusím vůbec řešit krom klasického servisu - spotřebáku.

Na internetu jsem zjistil tohle::

Jeden uživatel fabie 1,4 MPI CNG uvádí spotřebu 5 kg plynu/100km a 0,5 l/100km naturalu. Při ceně 24,2 za kg plynu to vychází cca na 1,40 kč/km.

Nevýhody co jsem vyčetl za chvíli na netu:

- malý dojezd (fabia 270 km)
- méně čerpaček (to mi až tak nevadí)
- přepínání z benzínu na plyn až při úplném zahřátí motoru na provozní teplotu (u LPG se přepíná třeba již při 30°C, takže při kratších trasách by byla velká spotřeba benzínu)
- bomby zabírají prostor
- nemožnost vjíždět do některých garáží
- složitost systému

Jaké máte zkušenosti a o jakých nevýhodách CNG ještě víte? Musí se častěji štelovat ventily jako u aut s LPG? Případně jak vám vychází provoz na km.

1 reakcí na tento příspěvek Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 13:59 | Nahoru | #1
chtěl jsem to do Fazera,ale nikdo to neuměl!!

1 reakcí na tento příspěvek Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 14:21 | Nahoru | #2
Kup si TED svet motoru zrovna ti to tam presne rozepisuji.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 15:26 | Nahoru | #3

z-x-r píše: Kup si TED svet motoru zrovna ti to tam presne rozepisuji.



OK, koupím. Mě zajímají taky hlavně i zkušenosti majitelů a ne jen těch zažraných co jsem našel na cng fórech.. proto jsem to založil zde.

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 15:26 | Nahoru | #4

D.I.N.A. píše: chtěl jsem to do Fazera,ale nikdo to neuměl!!



Bo ty jsi měl naftového fazera..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 15:35 | Nahoru | #5

Danielos píše: OK, koupím. Mě zajímají taky hlavně i zkušenosti majitelů a ne jen těch zažraných co jsem našel na cng fórech.. proto jsem to založil zde.

pospes si ale, zitra vychazi novej

1 reakcí na tento příspěvek Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 16:28 | Nahoru | #6
cng je technoligicky ještě složitější,než lpg,problém i se servisem....,když už plyn,tak lpg,ale musíš najet alespoň 30tis km ročně,aby to mělo smysl.to by u firemního neměl být problém..

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 20:15 | Nahoru | #7

bikes píše: pospes si ale, zitra vychazi novej



Zítra zkusím, jestli nebude pozdě.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 20:22 | Nahoru | #8

Dolph-cz píše: cng je technoligicky ještě složitější,než lpg,problém i se servisem....,když už plyn,tak lpg,ale musíš najet alespoň 30tis km ročně,aby to mělo smysl.to by u firemního neměl být problém..



Je to auto pro technika, nájezd asi cca 40 tkm za rok. Jen cesta do práce a zpět je 80 km.

Mi se do LPG nechtělo, protože kamarádi a známí to měli a prakticky furt něco řešili. Nejhorší bylo, že servis plynu řekli kamarádovi, že to není problém v plynu a automechanici zase tvrdili, že to v plynu je.. takže když furt musel něco řešit, náklady šly nahoru, dlouho jezdil jen na benzín.. Auto je od toho aby sloužilo a ne abychom my sloužili mu, proto se mi do toho zatím nechtělo, ale ceny PHM a nájezd technika mě přivedlo k úvaze o CNG.

Taky se divím, že ceny aut s LPG jsou menší než ty samé auta v TDI.. což by vedlo zase k zamyšlení, jestli je to LPG tak výhodné..

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

12.2.2012 v 20:36 | Nahoru | #9
Danielos> Jen upřesňuji, že s CNG právě do podzemních garáží (a tedy i do obchodních center) můžeš. Nemůže tam právě ten starší LPG.
Čerpacích míst je v ČR 30.
Závady jsem na to ještě neslyšel od nikoho.
Jsou některé značky, které to prodávají v nových autech.
Spotřeba je velmi rozdílná v mrazu a v létě, protože v zimě dáš do nádrže toho plynu víc...

2 reakcí na tento příspěvek Jaké máte zkušenosti s CNG ?

13.2.2012 v 07:49 | Nahoru | #10
Nevím jestli Ti to v něčem pomůže, ale pár postřehů mám taky.

LPG:
Měli jsme ve starém Formanu. Nebyl jidiný problém, jen ve větších mrazech pod -10°jsme museli startovat na benzín. Jina běžně start na plyn. Za celou dobu (7 let) nebyl opravdu jediný problém s LPG. Naproti tomu strejda s favoritem měl problémy pořád (jiná firma na přestavbu). Na plyn nenastartoval vůbec, pořád to seřizoval, pořád mu to pořádně nefungovalo. Na LPG jezdil tak ze 40%. My z 90%.

CNG:
Teď má otec Passata na CNG - 1.4 TSI. Nádrž na CNG je místo rezervy, dojezd 350-400 km, podle těžké nohy. Všechno si řídí automatika, nemusí se nic ručně přepínat (nevím jak to funguje teď u LPG, ale jak jsme měli Formana, tak jsme přepínali ručně.) Na CNG jezdí z 85% a většinou proto, že mu dojde CNG, přece jenom je těch čerpačet trošku málo. Na CNG to jede o poznáni lépe než na benzín. Má ho 3 roky za tu dobu už musel 2× měnit nějaké ventily a čidla na nádrži. Hlásilo to prázdnou nádrž, tak byla ve skutečnosti plná. Jedna výměna 24 tis.. Náklady na 1km má asi 1,5 - 1,8 Kč ... Na dálnicích nejde pod 180km/h

Pokud máš doma nebo na firmě plynovou přípojku, můžeš si dokonce zřídit vlastní plnící stanici. Nevýhoda je v tom, že natankování auta trvá skoro celou noc. Zase na druhou stranu je plyn asi o 30% levnější.

Do podzemních garáží nesmí LPG, CNG může (jak už říkal honda), ale je taky pravdou, že jsem se už setkal s podzemními garážemi, kam byl zákaz vjezdu i s vozy na CNG.

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

13.2.2012 v 09:32 | Nahoru | #11
Vasek_13> Díky za příspěvek

Já vím, že do některých garáží CNG může, ale viděl jsem taky zákaz pro LPG i CNG, pokud se něco nezměnilo.

Zemní plyn totiž jde odvětrávat, ale propan se drží u země.

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

25.4.2012 v 16:43 | Nahoru | #12
Tak co, má někdo nějaký nový postřehy?
Kolik se tak pohybuje přestavba na CNG? Na netu sem našel spoustu různejch informací a údajně je to tak 40-80 tis dle vozidla. Je tomu tak?
Kolik se tak pohybuje spotřeba a 1 kg CNG?

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

26.4.2012 v 10:42 | Nahoru | #13
Mám Felicii 1,3, předělanou na CNG, s tou mám najeto zhruba 25 tisíc, auto má 140. V zásadě bez problémů, jednou jsem měnil lambdu a přehrával SW pro klapku, ale to bych asi musel udělat při tom nájezdu i s čistě benzínovým provozem. Přepínání benzín/plyn je manuální, nebo automatické, ale nemá to vazbu na teplotu, takže v létě to +- jde nechat na automat, než vyjedeš ze vrat atd. tak už si to nechá líbit plyn. Jinak je třeba přepnout ručně a po zahřátí tam pustit plyn. Dojezd na bombu 250-280 s lehkou nohou, běžně 220. Spotřeba od 3,5 kila do 6 kg plynu na 100 km. Dlouhodobě mi vychází 1,70 Kč na km, včetně spotřeby benzínu na starty a ohřátí. Kufr je v podstatě nepoužitelnej.

Potom mám celkem čerstvě Opel Combo 1,6, to už ej tovární stavba, takže flašky pod podlahou, kufr nedotčenej, ale nemá to rezervní kolo - žádné. Je tam lepení a kompresorek. Provoz +- bez problémů, jednou nešlo plně natankovat resp. vyjet. Závada je to častá a bývá na elmag. ventilu, kterej přepouští mezi flaškama, nebo na kabeláži k němu. Startuje to na béňo, ale prakticky okamžitě samo přepíná na plyn, i v zimě. Spotřeba benzínu je tedy zandbatelná, plynu žere kolem 5,5-7 kg na 100 km. V Plzni máme drahej plyn, takže to vychází zase reálně kolem 1,70 na km (opět včetně benzínu).
Máš-li čerpačku po ruce a akční rádius je v rámci dojezdu, není problém. Jo - ale je to líný, takže pro závodníky neee.

EDIT:
Ještě dodatek.
1 kilo CNG odpovídá zhruba 1,4 m3 a pro výpočet spotřeby kubík odpovídá litru benzínu.
Cena přestavby - nevím aktuálně, ale byly kolem 50 tis. zhruba rok 2003. Dneska to bude ale podobné. Obecně se dá říci, že přestavba na LPG je za polovic, pokud chceš klasický starý směšovací systém. Pokud půjde o srovnání vstřikování plynu, bude to podobná cena u obojího, CNG bude asi výš díky vysokotlakým komponentům.
Osobně bych auto nepřestavoval, koupit starší s přestvabou - ano, pokud se spokojíš s menším, nebo žádným kufrem (CNG nádrže se nedělají místo rezervy jako na LPG), ale jinak bych preferoval tovární stavby.

Naposledy editováno 26.04.2012 11:32:40

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

26.4.2012 v 11:09 | Nahoru | #14
Já mam lpg od toho týpka (máš to celkem kousek). Dělá lpg i cng. Dělal změnu mně i třem mým známým a vše bez potíží. Jen je trochu morous a dost vytížený, takže se na přestavbu čeká. Myslím, že by ti i mohl dobře poradit. Já teda (jak jsem už tady párkrát psal) jezdím na lpg. Furt slyším jak mi to sežere motor a jak to užuž zdaní, ale furt jezdím za levno.

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

26.4.2012 v 11:10 | Nahoru | #15
akorát rok mám v autě LPG, zatím jsem neřešil nic krom nějakýho doštelovávání a kontrolní prohlídky, je to línější, to jo ale zase jedu za polovic než v benzínu, je pravda že se auto na LPG víc ohřívá, startuju na benzín a za jízdy se to samo přepíná po dosažení asi 30°C a překročení cca 1600ot/min když vezmu v úvahu že v okoloí nikde CNG nenačepuješ, tak LPG je nesporná výhoda, ale potřeba si dát pozor kdo a co za zařízení montuje...

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

26.4.2012 v 14:31 | Nahoru | #16
Octávia 1,6 75 Kw kombík. V četně benzínu na rozjezd jsi někde na 1,20 Kč/km. Nevýhoda, válcové nádrže, jsou dost těžké (mám dvě 85l a 20l dohromady mají okolo 100kg). Je to další věc na servis, každej plynař to taky neumí, skoro žádné díly nejsou skladem v ČR. Ohledně tý teploty. Záleží co máte za systém. Plyn by měl jít do motoru ohřátý na určitou teplotu ( snad něco přes 30 stupňů). Tudíš hodně záleží kde je čidlo na teplotu plynu když je na vstřikovačích tak je to v zimě docela špatný protože se to může ohřát jen od motoru. To se taky při mínus 10 nemusí stát vůbec. Záleží tedy co máte za model vstřikování. Když má někdo hodně starej systém a má přepínání ručně nemusí to řešit ale to už se tak 10 let určitě nemontuje. Dojezd mám při normální jízdě 350 km. Pokud si uděláš tankovací kartu tak pražská plynárenská ti dá každej měsíc poukázku 300 Kš na benzinu, musíš ale vlastnit plynoměr na baráku. Když vše dobře funguje víc jak 300 kč měsíčně v benzínu určitě neprojedeš. Jinak auta na plyn mívaj dost najeto z důvodu toho že si to pořizují lidi co nalítaj desetitisíce ročně. Diagnostikou se dá zjistit kolik hodin auto ujelo od doby co má namontovanej plyn. Což se dá orientačně přepočítat na kilometry a může si cca porovnat s tachometrem. Jinak vstřikování a elektronika se od LPG moc neliší ( prý ani cenově) nejdražší na CNG jsou nádrže které se pohybují mezi 10000 - 15000 Kč dle kapacity. když si dáš kombinaci velká malá jsi na krásnejch 25000 Kč. Většinou tě nepustí do podzemních garáží ale máš větší šanci než s LPG

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

26.4.2012 v 22:12 | Nahoru | #17
A ceny za CNG počítáte při ceně na pumpě? Kolik by to vycházelo, kdybych měl doma čerpací stanici ( když opomenu její cenu)? Jde to připojit přímo na rozvod plynu?

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

27.4.2012 v 10:10 | Nahoru | #18
No, koukal jsem kdysi na pár domácích stanic. Připojit na běžný řad to jde, středotlaká přípojka je výhodou. Ceny začínají na +- 65 tisících bez daně, plnění trvá dlouho, plnou nádrž (15 kg) to fouká 10 hodin. Tovární stavby (multiply, comba, caddy ... už poberou na jedno nadechnutí i 25 kg) Přes noc to sice nevadí (až na hlučnost), ale když vezmu, že ten kompresor bude brát cca min. 800-1200W, elektrika není zadarmo, takže v součtu se ty ceny na normální pumpě a doma, docela přiblíží. Životnost kompresoru je taky omzená, podle mě to bude šulnul, nebo ztrátové. Jedině investovat do větší stanice a plnit i pro ostatní. Tam to může po čase (říká se 2-3 roky) něco vydělat. Počáteční investice kolem půl mega a více, podle výbavy a kapacity.

Cena CNG se nyní poghybuje zhruba od 22 do 27 korun za kilo, přičemž Praha je v té levnější části, Plzeň a Vary jsou v té dražší. V německu je to kolem 1Eura, častěji do 1 Eura. Dost pravděpodobně by se v říši dala i ta domácí stanice pořídit levněji.

A k už výše uvedené tankovací kartě, to je pro ČR nutnost. Bez ní si neškrtneš. Většina stanic je nonstop samoobslužná, ale jen s CNG kartou, jinak hotovostní platby jsou časově omezené, často je plnička i za plotem, který se otevírá právě kartou. 300 na béňo od pražské, je příjemný bonus, ale jen plynoměr na baráku nestačí, musí skrz něj také téct plyn od PPAS .
Výhledově by se měly stanice osazovat buď v rámci běžných benzinek, jako je třeba v Praze na Shellce, nově teď v Brně na Benzině, a nebo sólo, ale s terminálem na klasické platební karty, ale zatím jen hudba budoucnosti.
Přehled stanic je třeba na CNG WEBU

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

23.5.2015 v 08:14 | Nahoru | #19
Mám Renault Clio 1.2 TCe benzín / 4válec a turbo....Přemýšlel jsem o změně na LPG i CNG....Jelikoš přestavba stojí přes 20tis tak na to prdím....Jezdím dlouhodobě za 5.8l/100km již 30tis km....Což je 30kč benzím * 5,8l a výsledek 1km/1,74kč

1 reakcí na tento příspěvek Jaké máte zkušenosti s CNG ?

23.5.2015 v 08:31 | Nahoru | #20
Já se svojí 15ti letou herkou 1.9T,kde je psaná spotřeba město 12.6L/100km sem za LPG rád,Dneska stojí benzín kolem 31-32,- a za plyn chtějí u nás 14,50-15,50,-
Před 5ti rokama sem přestavěl na LPG,za rok a fous sem měl zaplacenou přestavbu.Je to o nájezdu.Tankovací uzávěr mám pod víčkem vedle benzínovýho hrdla,nálepku žádnou,tudíž parkuju kdekoliv-páč to nikdo nepozná,že je to plyňák.

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

23.5.2015 v 20:43 | Nahoru | #21
COMATIK> parkuju všude i s plyňákem s nálepkama... je to každýmu jedno.

Jaké máte zkušenosti s CNG ?

25.5.2015 v 09:02 | Nahoru | #22
od meho posledniho prispevku utekly vic jak tri roky, za ty tri roky jsem ve felde co jsem mel najel dalsi cca 60t.km pak jsem ji prodal,celkem jsem s feldou na plyn ujel cca 80-90t.km krom spotrebaku jezdila jak fik, nemenil jsem nic! prodal jsem ji s 200t.km na tachu,ale poctivejma,meli jsme ji doma od novoty. a to jezdi furt. ted uz pres rok jezdim s Kia ceed sw,1.4cvvt opet jsem si ji nechal predelat na LPG, najeto uz mam zase pres 30t.km a chodi suprove, tohle uz ma ale sekvencni vstrikovani,flashlube, nadrz misto rezervy, mam nejakou 48litrovou, bezne tankuju cca 39l a dojezd okolo 500km, zalezi jak a kde jedu a kde natankuju! zrovna dnes jsem koukal ze uz mam na nadrz najeto 520km a jeste v ni je plyn, ale to jsem jel dalkovou jizdu 250km s rychlosti cca 80-110kmh.

(reakce na) Jaké máte zkušenosti s CNG ?

25.5.2015 v 09:51 | Nahoru | #23

Vasek_13 píše: Nevím jestli Ti to v něčem pomůže, ale pár postřehů mám taky.

LPG:
Měli jsme ve starém Formanu. Nebyl jidiný problém, jen ve větších mrazech pod -10°jsme museli startovat na benzín. Jina běžně start na plyn. Za celou dobu (7 let) nebyl opravdu jediný problém s LPG. Naproti tomu strejda s favoritem měl problémy pořád (jiná firma na přestavbu). Na plyn nenastartoval vůbec, pořád to seřizoval, pořád mu to pořádně nefungovalo. Na LPG jezdil tak ze 40%. My z 90%.

CNG:
Teď má otec Passata na CNG - 1.4 TSI. Nádrž na CNG je místo rezervy, dojezd 350-400 km, podle těžké nohy. Všechno si řídí automatika, nemusí se nic ručně přepínat (nevím jak to funguje teď u LPG, ale jak jsme měli Formana, tak jsme přepínali ručně.) Na CNG jezdí z 85% a většinou proto, že mu dojde CNG, přece jenom je těch čerpačet trošku málo. Na CNG to jede o poznáni lépe než na benzín. Má ho 3 roky za tu dobu už musel 2× měnit nějaké ventily a čidla na nádrži. Hlásilo to prázdnou nádrž, tak byla ve skutečnosti plná. Jedna výměna 24 tis.. Náklady na 1km má asi 1,5 - 1,8 Kč ... Na dálnicích nejde pod 180km/h

Pokud máš doma nebo na firmě plynovou přípojku, můžeš si dokonce zřídit vlastní plnící stanici. Nevýhoda je v tom, že natankování auta trvá skoro celou noc. Zase na druhou stranu je plyn asi o 30% levnější.

Do podzemních garáží nesmí LPG, CNG může (jak už říkal honda), ale je taky pravdou, že jsem se už setkal s podzemními garážemi, kam byl zákaz vjezdu i s vozy na CNG.


To čumím, protože tchán má stejného passata a úplně stejné zkušenosti, po najetých 50 tis a třech letech.
Tedy, měsíc po záruce v prdeli lambda, půl roku po záruce to stejné čidlo nádrže. Ještě lepší sranda byla, že ho dva autorizované servisy VW poslaly do háje, že mu to neopraví. Jinak zkušenosti pozitivní, jede to pěkně, jen v některých zemích je trochu opruz najít stanici na CNG, u nás celkem lepší...
CNG sice do podzemních garáží teoreticky může, prakticky je skoro na všech zákaz vjezdu GNG i LPG....
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist