globalmoto_kveten





Téma: Nastavení tlumičů
 
13.11.2006 v 13:08
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...


Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.1.2007 v 09:41 | Nahoru | #61
Ykslib> Ahoj Tomáši, nastavení, která posílám jsou pouze informativní a již několikrát jsem to v průběhu této diskuze zdůrazňoval...
Na nastavení podvozku nemá vliv jen samotná hmotnost jezdce, ale ještě spousta dalších faktorů: teplota, značka a dokonce směs gum, tlak na jaký jsou nahuštěny, povrch závodní trati, jezdcův styl a ještě asi milon věcí. Jak to tak bývá všechno souvisí se vším...
<strong>Postup seřízení podvozku včetně nastavení předpětí tak, aby statické zatížení odpovídalo doporučeným hodnotám, jsem doufám dostatečně popsal v úvodním příspěvku, takže si každý může zkusit po přečtení nastavit podvozek sám a nehledět na nějaká nastavení od testovacích jezdců</strong>
Nicméně většina lidí zaregistruje spíš jen rozdíl mezi nastavením "všechno na půl" a extrémem a jemné nuance ideálního nastavení už nerozpozná (mezi ně patřím i já). A tak se jim může hodit nastavení, s nímž je někdo schopen jezdit velmi rychle, protože potom v tohle nastavení mají i důvěru a jak jistě uznáš, pocit důvěry ve stroj a jeho vynikající vlastnosti dává jezdci doslova křídla... :thmubup:

(reakce na) Nastavení tlumičů

22.1.2007 v 20:00 | Nahoru | #62
Jakub od X-bikers> ahoj, nevíš nastavení na blada 02-03? předem dik

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

22.1.2007 v 22:45 | Nahoru | #63
Jakub od X-bikers>
Tak pocit sucha a bezpečí znám. V Brně mi tenhle stav ubral 4s.

Já samozřejmě nenapadám tvůj úvodní příspěvěk, ten je správný. Jenom může někomu připadat zmatečně, když se bude pokoušet, na základě uvedeného předpětí, překontrolovat statiku. A ono mu to náhodou nevyjde, protože je buď jako sud piva, nebo naopak záchodový pavouk. A na vině pak budeš ty, protože jsi mu takhle "špatně" poradil (bet urážky).
Jen jsem chtěl upozornit na to, že váha jezdce je to nejdůležitější. Od ní se odvíjí to nejzákladnější nastavení - statické propružení. Od toho totiž začíná všechno nastavování. Další věcičky jako kompres, odskok, úhel přední vidle - to jsou už jenom fičury na jemné doladění.

Prostě jsem dal výhradu jenom k tomu zdvojení předpetí + statika. Nic jiného v tom nebylo. Doufám, že se na mě nezlobíš?

(reakce na) Nastavení tlumičů

23.1.2007 v 08:33 | Nahoru | #64
Ykslib> Ne, zlobit se rozhodně nemůžu a ty výhrady vůči mým radám musím očekávat... :cool:

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

24.1.2007 v 02:03 | Nahoru | #65
Jakub od X-bikers>

ahoj....toto nastavenie je pre SP1, da sa podla teba takto nastavit aj SP2, alebo mas pre nu ine nastavenie?

Dakujem

Brano

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

24.1.2007 v 09:40 | Nahoru | #66
braper>
Ahoj Brano, každá motorka se nastavuje jinak, každé gumy, každý jezdec, každý okruh ovlivňuje nastavení, takže neexistuje jedno nastavení, které bude vyhovovat vždy, všude a všem... Je potřeba si s tím trochu pohrát. Já můžu jen ukázat směr, kterým se při nastavování vydat...
Jaký má ta SP-2 rok výroby?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

26.1.2007 v 00:00 | Nahoru | #67
Jakub od X-bikers>

Ahoj,

to vsetko samozrejme respektujem.)....snazim sa najst aspon to zakladne okruhove, z ktoreho sa da preklikat ku konkretnemu najlepsiemu, aj ked vzdy subjektivnemu nastaveniu.

Rok v. je 2004, ale SP2 sa vyrabala bez zmeny.

Brano

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

26.1.2007 v 09:54 | Nahoru | #68
braper> Já tu mám označení RC51 a vím, že tak byla označená i SP1, proto ten rok... A navíc stačí aby změnili dodavatele gum a všechno je jinak...
Zkus třeba tohle:
předpětí vpředu 6 otáček z maxima
odskok vpředu 2 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vpředu povolit o 10 kliknutí z maxima
předpětí vzadu pátá poloha od nejměkčího nastavení
odskok vzadu 1 otáčka z maxima
komprese vzadu 6 kliknutí z maxima
vidlice popustit v brýlích dolů tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm trubky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

29.1.2007 v 22:17 | Nahoru | #69
Jakub od X-bikers>

Uz chapem. Je to americke oznacenie RC51.
Dakujem za typ nastavenia, len sa chcem este opytat, ci sa da dat aj 1/4 otacky. Myslel som si, ze pri otacani musi byt pocut cvaknutie po kazdom otoceni a nemoze to ostat medzi dvama polohami.
Tie predne trubky uz od vyroby mam o 8 mm soustene.)

Pekny den.

Brano

Nastavení tlumičů

30.1.2007 v 10:32 | Nahoru | #70
Zdar Jakube.
Diky moc *yes* . Vyskusam a uvidim. Ale pravdu povediac, cakal som vacsie zmeny. Seriovo su vsetky utlmy 2 otacky z max. akurat predpatia pruzin su o 1-2 stupne resp. otacky maksie. Ale nastavenie podvozku je urcite hodne citliva zalezitost, takze to zrejme bude poznat.

(reakce na) Nastavení tlumičů

30.1.2007 v 15:14 | Nahoru | #71
braper> Ano, můj zdroj je z ameriky... Záleží na konstrukci těch tlumičů, Braňo. Osobně mám jen velmi starou a chabou zkušenost s SP-1 a nepamatuju si jestli se klikalo nebo prostě jen otáčelo... Někde se tlumiče nastavují po kliknutích a někde prostě po otáčkách. Mám pocit, že i ty kliky jsou po 1/4 otáčkách, ale to už střílím hodně od boku...

Nastavení tlumičů

5.2.2007 v 15:00 | Nahoru | #72
To braper:
Jj, to co napsal Jakub je na 02-05 SP-2
nasel jsem jeste alternativu:
předpětí vpředu 8 otáček z maxima
odskok vpředu 1 otáčka z maxima
komprese vpředu povolit o 21 kliknutí z maxima
předpětí vzadu pátá poloha od nejměkčího nastavení
odskok vzadu 1,5 otáčky z maxima
komprese vzadu 6 kliknutí z maxima
vidlice popustit v brýlích dolů tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm trubky
Našel jsem to vedle toho samého nastavení od Jakuba.
Ale jak už bylo psáno, jenom z toho vycházej a dolaď podle sebe. *yes*

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

6.2.2007 v 22:57 | Nahoru | #73
Jakub od X-bikers> Zdarec, nemáš nastavení na GSXR 1000 K1/K2 ? Kdyby náhodou, tak dík předem.

(reakce na) Nastavení tlumičů

8.2.2007 v 14:49 | Nahoru | #74
DRZAK>
<strong>Standard</strong> <strong>Donington Park</strong>
Předpětí předních pružin 4 čárky viditelné 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit o 1 a 1/4 otáčky z utaženého jen o 1/4 otáčky
Přední stlačení 2 a 1/2 otáčky jen o 1/2 otáčky

Předpětí zadní pružiny 21mm závitu viditelného zůstává stejné
Zadní odskok 1 a 1/2 otáčky jen 1/2 otáčky
Zadní stlačení 1 a 1/4 otáčky úplně utažené

Přední vidle popusť dolů tak aby mezi brýlemi a koncem trubek bylo 18mm. Zátka vidlice se do toho nepočítá!
Nastavení je na anglický okruh Donington Park pro jezdce o váze 66,7kg

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

6.3.2007 v 09:41 | Nahoru | #75
ahoj chtěl bych se zeptat na nastavení tlumičů pro okruh na gsxr 600 K3
děkuju

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

9.3.2007 v 10:03 | Nahoru | #76
Zdarec, prosim vas nemate nekdo nastaveni tlumicu na okruh na gsxr 1000k6? Zatim dikys

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

9.3.2007 v 10:19 | Nahoru | #77
Cau jakube, chtel jsem se zeptat, vim, ze tady poradis snad kazdemu. ( mam pocit ze i me ), ale asi na to mas nejaky zdroj. Chtel jsem se vsak zeptat zda mas zkusenosti s vlastnim ladenim a nastavenim NESERIOVEHO podvozku ???

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

9.3.2007 v 15:52 | Nahoru | #78
Krajinkář> Nastavoval jsem podvozek na svém GSX-R 750, když jsem ho osadil předními vidlicemi White Power, ale neměl jsem to s kým porovnávat, protože tuhle motorku jsem jel v MR nad 600ccm jen já :/ Potom jsem jezdil CBR 600 kde byly WP vepředu i vzadu, ale tam jsem si vystačil celou sezonu s jedním nastavením, které jsme provedli na začátku sezony... Pocitově to bylo jednoznačně lepší i časy se zlepšily, ale odborník rozhodně nejsem. Natavení jsem dedukoval z opotřebení gum a pocitů z jízdy. Časy jsme měřili jen v ruce, takže to nebylo moc průkazné...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

13.3.2007 v 12:27 | Nahoru | #79
patttas>
<strong>Standard</strong> <strong>Mallory Park</strong>
Předpětí předních pružin 3 čárky viditelné 1 čárka viditelná
Přední odskok povolit o 1 a 1/4 otáčky z utaženého jen o 1/2 otáčky
Přední stlačení povolit o 1 otáčku jen o 1/2 otáčky

Předpětí zadní pružiny 10mm závitu viditelného zůstává stejné
Zadní odskok 1 a 1/2 otáčky jen 1/4 otáčky
za studena a úplně
utáhnout za tepla
Zadní stlačení 1 a 1/4 otáčky zůstává stejné

Nastavení je na anglický okruh Mallory Park pro jezdce o váze 66,7kg

(reakce na) Nastavení tlumičů

13.3.2007 v 13:40 | Nahoru | #80
Jakub od X-bikers>>
No ja prave nevim. Mam wilbers predek i zadek. Vaha cca 88-90kg v trenkach :lol: , ve vsech vecech to muze byt kolem 95kg. Motorku mam rad tvrdou, aby se nepotapel predek atd. ale nekdy ( vsechno dat na max ) je vice mene...takze budu muset laborovat, nebo se jeste nekoho poptat.

(reakce na) Nastavení tlumičů

13.3.2007 v 13:46 | Nahoru | #81
Ykslib> Cau, nevedel jsem ze mas z podvozky neco spolecneho

Nastavení tlumičů

14.3.2007 v 07:53 | Nahoru | #82
*yes*

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů

14.3.2007 v 14:45 | Nahoru | #83
nebyl by FZS1000 standard/okruh ? diky ;)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

14.3.2007 v 17:25 | Nahoru | #84
Jakub od X-bikers>jestli mužu poprosit o gsxr 750 98/99 upside down origo i okruh a cbr 600rr 06 stači okruh předem dik

Nastavení tlumičů

14.3.2007 v 17:43 | Nahoru | #85
Zajímavé čtení... *yes*

(reakce na) Nastavení tlumičů

15.3.2007 v 09:01 | Nahoru | #86
wenar>
<strong>GSX-R 1000 K6 r.v.:6/06 doporučené nastavení:</strong>
Předpětí předních pružin 4 čárky viditelné
Přední odskok povolit o 2 otáčky z utaženého
Přední stlačení 13 kliknutí z utaženého

Předpětí zadní pružiny 16mm závitu viditelného
Zadní odskok 9 kliknutí z utaženého
Zadní stlačení 13 kliknutí z utaženého

Přední vidlice nastavit tak, aby nad horními brýlemi koukalo 8mm

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

15.3.2007 v 09:02 | Nahoru | #87
Martin H6>
Musím Tě zklamat, mám nastavení jenom pro sportovní motorky... :(

Nastavení tlumičů

16.3.2007 v 09:41 | Nahoru | #88
Diky moc ;)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

16.3.2007 v 12:06 | Nahoru | #89
Jakub od X-bikers>Ahoj Jakube,poradil jsi tady tolika lidem,že to zkusím taky.Nemáš nastavení předku na Hondu RS125R r.v.01°? Předem díky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů

19.3.2007 v 10:36 | Nahoru | #90
Jirka 125> Ahoj Jirko, "ereso" je plnokrevný závoďák, takže žádné universální nastavení nemám, ale třeba tohle: http://www.sp125rac...0settings%20vol1.htm , by Ti mohlo dost pomoct... Je to tedy v angličtině :shy:
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist