Téma: Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí
edit 7.12.2009: cestopis již vyšel, zde: Nordkapp: sněžení, mráz a sobi
a diskuse k této cestě když tak tady

----------------------------------------------------------------------------------
původní příspěvek:

Ahoj všichni, tak jsem se ve zdraví vrátil z dalšího výletu!

S kamarádem (Járou na Varaderu) jsme vyrazili a projeli všechno co jsme původně chtěli, Pobaltí, Finsko, Laponsko a kousek Norska na Nordkapp. Nahoru jsme více hnali, jeli přímo a cestou nazpět si to zase více užívali, měli mnohem více zastávek. Myslím že jsme toho dost viděli a zažili, 2 dny v neustálém dešti, další dny v občasném, trajekt Finů, kteří se jezdí opít do Tallinnu a vracejí se vozíčky plnými alkoholu domů, venkovní muzeum zvonů, skanzen jak dříve žili lidi na severu Norska, severní polární kruh (bydliště Santy Clause ), "tisíce jezer", rozhledny, zvlášť ta ve městě Kuopio, hrad ve Finsku (Sovonline?), město Kunda a Kundodeník dva dny bylo i koupání v moři (Lotyšsko u Rigy a v Litvě na Kurské kose = taky hodně zajímavé místo), Hora křížů (Litevský odpor k Sovětské moci), hrad Trakai v Litvě, atd.atd. a hromadu různých míst a hlavně tedy viděli tu přírodu, fakt nádhera

Horší to bylo s počasím, musím se přiznat, že jsem byl dost skeptický kam vůbec dojedem, prostě viděl jsem dost černě, když tam dle předpovědi měly být teploty blízko k nule... Ale to nebylo nejhorší, horší bylo když nám asi 2 dny pršelo (tj. jet v tom, stavět v dešti stan, vlézt do něj mokrý, ráno se do toho obléct, sbalit v dešti stan a jet dál...). Na polární kruh jsme dojeli večer, byly asi 4°C, ale bylo nám fajn chvíli potom začalo sněžit a teploměr na nějaké budově ukazoval 1°C, naštěstí plus. Ráno nás probudilo zase sněžení, vystrčil jsem hlavu ze stanu a všude bílo... za nějakou chvíli to ale roztálo. No jeli jsme dál a přišlo hustější sněžení za jízdy, naštěstí se to na cestě moc nedrželo, stovkou se pořád dálo dál, na plexi na motorce to už nějak ten sníh namrzal a z přlby jsem si jej stíral... a pak to bylo už tak husté, to sněžení, že se mi kamarád přede mnou ztrácel, dokonce jsem už ani jeho světlo neviděl! no fakt psycho... tak jsem si říkal, že za chvíli ani nebudu vidět, kam jedem....
ale zas to sněžení přešlo. Mimochodem ten úsek v Laponsku, než jsme přijeli do Norska jsme si pojmenovali Route66, protože to bylo pořád nahoru dolů, takové vlny, ale někdy fakt s brutálním padáním, jako nějaká horská dráha na kolotočích až se budou dívat na mojí fotku (foto zepředu)

No nakonec to dobře dopadlo, vše jsme zvládli a na Nordkapp dojeli.
Fakt hodně zajímavý pocit, jako by člověk stál na konci světa.
A je tam taky toho dost k vidění, vstupného nelituji.
V tu chvíli jsme tam byli jediní motorkáři, ale kousek před Nordkappem (asi 100km) jsme potkali skupinku, která už odjížděla (odpoledne), jak jsme jeli tam.

Mimochodem cesta na Nordkapp, posledních asi 100-150 km bylo dohromady takových, že i GG může jen tiše závidět.... a přitom to byla většinou "jen" cesta po pobřeží, tunely (mimochodem, jeden tunel v hloubce přes 200 metrů POD mořem) a až ke konci kopečky. No "kopečky"...

I na ty teploty se dá zvyknout, po chvíli jsme se adaptovali a když jsem se v tričkách u stanu bavili, že je celkem fajn a pak jsem se mrkl na teploměr a bylo 5°C
Hodně asi udělá vlchkost vzduchu, protože mi to přišlo, jako by u nás bylo 10-15°C. A taky ti lidi tam nebylo moc navlečeni (vždyť mají léto! ), takže jsme pochopili, že ty vtipy o Laponcích co šly kdysi mailem, tak vlastně že to ve skutečnosti vtipy nebyly

Jinak ta příroda tam - fakt úchvatná!
hlavně v Laponsku a v tom Norsku
Třeba jedete a najednou oblast, kde je všude červená tráva, člověk si říká jestli nemá už halucinace... (byl to ale červený mech, ale vypadalo to hodně efektně)

cesty - většinou prázdné
jo a kolem cesty chodili, pásli se a běhali sobi, většinou inteligentní, že čekali až projedou auta a my, ale někdy už z dálky bylo vidět, že na cestě stojí jeden, nebo celá smečka. Stačilo zpomalit nebo zastavit a odešli, nebo většinou odběhli.
Mám video tedy natočil jsem pár záběrů, takže zpracuji fotky, něco napíšu a zveřejním to až najednou (slíbil jsem, že to udělám "rychle" )
Taky napíšu kolik co stálo (trajekty, tunel pod mořem, vstup na Nordkapp, trajekt na Kurskou kosu a vstup do toho jejich parku, vstupy na hrady, rozhlednu, atd.), měl bych to sepsat úplně přesně.

Jo - jediný problém, ve Finsku na většině benzínek NEBRALI kartu Visa (mám od mbank, ale ani kamarádovi od jiné banky), takže jsem platili já hotově eury a on druhou kartou Maestro.

Najeli jsme tedy za ty dva necelé týdny něco přes 7100 km a ani jedna motorka (Deauville a Varadero) neměla opět ani jednu poruchu. Údržba po cestě taky nula, jen na Varaderu mazání řetězu.
Pokud nebylo co k vidění a nebo to bylo "stále stejné", tak jsme rovinky jeli ve všech státech tak 110-120, křižovatky a odbočky zpomalovali, ve městech ještě víc, prostě jeli opatrně, jak auta a ještě jsme zpomalovali jak všichni před stacionárními radary, kterých byly desítky (hlavně v jižní polovině Finska a v Polsku). Tímto ale chci pozdravit policisty v jednom nejmenovaném městě nejmenovaného jižního pobaltského státu
Vyloženě nějaká krizovka, jako že by nás nějaké auto ohrozilo, tak nikde nebyla. A Finští řidiči jsou úplně v klidu. To spíš v Pobaltí nebo v Polsku si musel někdo dokázat, že nás předjede. A pak zvolnil, těch 110 neudržel :-)

Spali jsme opět všechny noci ve stanu, ve volné přírodě. Problém nebyl, jen jednu noc v Estonsku jsme si chtěli postavit stan u opuštěné stodoly a přijel tam mladík autem, že to hlídá, jestli tam někdo něco nekrade. Jo a ve Finsku se jednou v noci asi o půl třetí někdo rozhodl, že si půjde pokácet strom :-)
Jinak teplotně dobré, ve stanu ve spacáku bylo vždy tepleji než venku, ten spacák za těch 9 stovek co jsem tu nedávno řešil, tak mi vyhovoval, spal jsem v něm jen v 1 vrstvě a dobré.

Jídlo - vařili jsme si polévky a ohřívali konzervy, prostě něco jsme si vezli a taky každý den zašli do supermarketu na pití, pečivo a pak další konzervy, popř. sýry, apod. Jedna malá bomba nám odešla až 11.den.

Naposledy editováno 07.12.2009 10:04:35

15.6.2009 v 21:52 | Nahoru | #31
Jo,jo takovej je opravdovej motocestovatel ,ne ti co se váli se zlatou kreditkou po hotelech a pak vykládajou jak objeli půl světa.Roman je důkazem toho,že to jde a ještě k tomu tak krásně.Máš můj obdiv CHLAPE .

15.6.2009 v 22:17 | Nahoru | #32

refi>Roman2bk> přemýšlela jsem dnes nad tím, že pokud bych někoho nazvala opravdovým motorkářem, tak jsi to ty. obětuješ pohodlí i dobré jídlo v restauracích pro ujeté kilometry, nemusíš mít poslední model na trhu, stačí ti obyčejný foťák i spacák, jen aby bylo více na benzín a prostě se sebereš a trávíš den za dnem na motorce při poznávání nových míst. myslím, že jsi opravdu pro hodně lidí vzorem, jak nesedět doma a nesnít o dálkách, ale sednout na to a sny měnit v realitu

není co dodat .. podepisuju se

15.6.2009 v 22:55 | Nahoru | #33
Bezvadné,pěkně napsané.Těším se až zveřejníš fotky.

16.6.2009 v 00:30 | Nahoru | #34
Značkuju a těším se na cestopis

16.6.2009 v 06:38 | Nahoru | #35
SValovec1000 - neřeš co bude jednou, prostě se s někým seber letos, tento nebo příští měsíc někam pod stan, klidně zezačátku "jen" víkend někam v naší republice, nebo třeba "jen" na jednu noc v Rakousku (třeba tak jak jsme "začínali" my ( že Refi )).
A pak si postupně přidávej vzdálenosti a počty dnů. Jedině tak nabereš zkušenosti (třeba s věcmi v dešti...) a odvahu jet něco delšího. Jet tohle jako první výlet bych zase moc neradil... (i když jsou asi i takoví)
Jo a taky si říkám, že "jednou...", jenže jednou rovná se často nikdy.

refi - nepřeháněj, nebo se budu stydět to bych si zas nedovolil tvrdit, pro mě je spíš opravdovým motorkářem někdo, kdo se více stará o svoji motorku a v ideálním případě na ní umí všechno spravit a má ji "v pucu", umytou a naleštěnou. No a víš jak na tom já jsem.... pro mě je moje milá Důvillka částečně "užitkový" stroj, po které chci, aby mě nikdy nezklamala a dovezla všude kam chci a zase nazpět (byť po pádu...). Ne že bych si nevychutnal zatáčky, nebo ne že bych se občas rád někde rychleji neprojel (ale u mě je rychle třeba 120-140 rovinky , nebo 90 v zatáčkách tedy jak v kterých, tolik určitě na Makově a v Harmanci ne
Ale jinak máš pravdu, peněz moc není, obracím každou korunu a nechci rozhodně obětovat údržbu motorky (prostě dám za servis těch cca 4500 každých 12 tisíc km plus další peníze, 5 za gumy po 18-20 tisících km a ještě občas destičky), takže šetřit musím jinde. Takže ne ideální stan za 4-5 ale jen za 1,5 tisíce, ne ideální zimní spacák za 3-5 tisíc ale jen za 9 stovek, nebo třeba zezačátku všechny moto věci z Lídlu, např. první 3 sezony "moto" boty za 2 stovky, atd... Jo, je to tak, nestydím se za to. Prostě chci cestovat za levno (nebo prostě vůbec cestovat), jak to kdysi yeuop trefně nazval "socka style travelling", takže jo, stanuji zadarmo, jím konzervy a polévky ze sáčku, ale peníze za lístek na park/hrad/rozhlednu atd. dám, ať ty zážitky mám.
Jinak co se týče obdivu, tak já zase obdivuji jiné lidi...
např. když se někdo vydá na pincku do Maďarska... že jo

Fanoš Rušicka - no jo, ale je pravda že když člověku prší 2-3 dny, je mokrý a staví i balí stan v dešti, tak každý má někde tu hranici "zlomu" a vyhledá ubytování. I my jsme s tím počítali, že kdyby bylo nejhůř, tak by jsme se třeba na jednu noc ubytovali.
No ale na druhou stranu "půl světa" to ještě nebylo a takových jako já je hodně, jak jsme procházel různé weby, tak hodně lidí bylo na motorce na Nordkappu, jen to třeba napíšou jen na svůj web a nebo často nikam a dozví se to jen lidi z okolí z doslechu. Takže to neberu, že jsem/jsme dokázali něco mimořádného. Maximálně to, že jsme tam jeliv dešti a pak při střídavém sněžení.... to jo

ad zlatá kreditka - lhal bych, kdybych netrvdil, že bych ji někdy nechtěl mít.... ale určitě by to znamenalo nějaké zpohodlnění... doufám že ne moc.
Třeba možná to jde až do takovéch extrémů, že člověk je pak v úplné pohodě, když ví že všude jsou hotely, kde se nají, kde mu vyperou a usučí věci, je tam teplá postel... no zní to lákavě ale zase by asi byl ochuzen o ty zážitky, co máme my

Naposledy editováno 16.06.2009 07:32:21

16.6.2009 v 07:04 | Nahoru | #36
Romane bez jakychkoliv prehnanych reci si fakt borec, dobre si to napsal

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí

16.6.2009 v 07:36 | Nahoru | #37

Co Dave, pojedeš taky? :)

Myslíš?? No tak domluvit se dá na čemkoliv, ale tohle chce poměrně přípravu....

16.6.2009 v 10:50 | Nahoru | #38
Moc pěkně napsané , určitě zážitek na celý život, těším se na galerku.

Naposledy editováno 16.06.2009 11:36:28

16.6.2009 v 14:31 | Nahoru | #39
Cau Roman, dalsia super cesta, klobuk dole

P.S. ked budes aktualizovat tvoj web, nezabudni na iste resty z minuleho roka

1 reakcí na tento příspěvek Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí

16.6.2009 v 14:45 | Nahoru | #40
Gratuluju k úspěšnému návratu. Já se chystám na Nordkapp příští týden, akorát plánuju cestu tam před Švédsko a nazpět přes Norsko. Uvidím, kolik toho stihnu, mám na to tři týdny (což vzhledem ke vzdálenostem popravdě není zas tak moc..)

16.6.2009 v 15:53 | Nahoru | #41
Dobré. Napiš cestopis, rád se nechám přesvědčit že má smysl jet přes pobaltí. Zatím jsem moc lákadel z té strany neviděl, máš to v rukou
Těším se na fotky.

16.6.2009 v 17:48 | Nahoru | #42
Ondrowicz> tak se potom pochlub jak vse probehlo a nejaky tipy co cestou nevynechat.jedu tu samou trasu ale o mesic pozdeji.
jinak Roman2bk

16.6.2009 v 21:17 | Nahoru | #43
Romane jenom samé ,jen tak dál.Těším se na foto

16.6.2009 v 21:29 | Nahoru | #44
irishfazer> jj, to je samo sebou. Budu si psát deník a pak to přepíšu do kompu a hodím to na net. Vzhledem k tomu, že jedu sám, na ten deník budu mít po cestě po večerech hafo času. Takže pokud vše dobře dopadne, tak to sem hodím. Ještě furt nemám stoprocentně rozhodnutou trasu, ale asi se soustředím hlavně na oblast za polárním kruhem, jih Norska pravděpodobně vynechám.

16.6.2009 v 21:38 | Nahoru | #45
pěkný

16.6.2009 v 22:18 | Nahoru | #46

Dave81>dva_hrnce>moc hezký, o nordkapu sním už dlouho, snad se tam někdy podívám taky :)

Co Dave, pojedeš taky? :)

Myslíš?? No tak domluvit se dá na čemkoliv, ale tohle chce poměrně přípravu....

na to jsem taky myslel, předběžně bych to viděl na červenec 2012

jako fakt nad tím přemýšlím už min. 4 roky..
přípravu to chce, hlavně nic nezanedbat.. Ale zas to není cesta kolem světa :)

17.6.2009 v 00:01 | Nahoru | #47
dva_hrnce> tak to ještě žes dal vědět včas

17.6.2009 v 06:46 | Nahoru | #48
dobrý .. a umíš to podat, to se Ti musí nechat..

17.6.2009 v 11:53 | Nahoru | #49
Dobře Romane značku si at si můžu přečíst finální verzi s fotkama

17.6.2009 v 17:47 | Nahoru | #50
MinervaXT - ahoj, jo jo, vím, to Turecko..... (ach jo... času je málo)

Pitrz - jo jo, pořádný zážitek, ale chtěl bych tam jet ještě jednou a mít na to měsíc

Ondrowicz (a ostatní co tam pojedete) - vemte si nějakou nálepku, která bude obsahovat českou vlajku, jak je ten stožár toho glóbusu, tak jsou tam 3 nálepky (asi všechny od motorkářů) a ani jedna není od nás. Mrzelo mě že jsme si nějakou nenechali udělat a nezanechali tam "stopu"...

Waltr - přesvědčovat není třeba prostě jsme zvolili východní trasu proto, že jsme se tam chtěli podívat a oběma směry že je to kratší. Kdyby nám v některých chvílích nepršelo, tak by jsme se v Pobaltských určitě podívali na více míst. V dešti jsme to holt stáhli po hlavní cestě a pryč z deště...

venca1 - ahoj, vidím že jsi poblíž, tak taky zdravím

dva_hrnce - k tomu "nic nezanedbat", bych doplnil jednu věc = vzít si zimní čepici
(měli jsme je)

tobig - ahoj, píšu to tak jak mě "zobák narostl"

18.6.2009 v 16:35 | Nahoru | #51
značkuju a jinak Takže šup šup s těma fotkama, videama a tak...

18.6.2009 v 21:21 | Nahoru | #52

yeuop>gratuluji ;)
hod fotky.. a muzes napsat, na kolik te cela ta sranda vysla..

tak jsme to přesně spočítal a během celého výletu jsem utratil přesně 15.798,-Kč
Započetl jsem do toho:
1. platby kartou, takže benzín a supermarkety, převážně Pobaltí a Polsko, ale i něco ve Finsku a v Norsku jsem platil benzín kartou 2x a podmořský tunel, trajekt do i z Finska,...
2. platby hotově, utratil jsem 225 euro, převážně benzín a supermarkety ve Finsku, kde mi nebrali Visa kartu, ale taky třeba vstup na hrad, na rozhlednu,...
3. platby co platil kámoš za oba (např. platil Maestro kartou za oba, abychom šetřili hotovost, a nebo omyl, a až po zaplacení zjistil, že to už bylo za oba - prostě to mu teď po návratu vrátím)

Rozhodně jsme netrpěli hladem nebo žízní, jídlo v obchodech (konzervy, salám, sýry, pití, mulťáky, fantu, čistou vodu,.... ale i piva na každý večer) a ještě nějaké drobné dárečky pro blízké na památku.

Jinak naopak v té částce není započteno: třeba konzervy a 1/2 chleba koupený tady před odjezdem, pár piv, slivka, plynové bomby na hořák, ale i třeba (dle kilometrů) půlka za servis a asi třetinu za gumy a něco za destičky... ale to jsou položky, které nikdo do cestopisu neuvádí, nepočítá, že jo

a za kolik jsi to dal yeuope tehdy na Jawce?

Naposledy editováno 18.06.2009 21:27:49

1 reakcí na tento příspěvek Jak jsem projel Nordkapp, Finsko a Pobaltí

19.6.2009 v 07:24 | Nahoru | #53

19.6.2009 v 08:50 | Nahoru | #54

Daliss>Roman> pěkně si to sesumarizoval. No nevychází to nijak strašně. Čekal jsem horší cenu. A tos spal po kempech a nebo klasicky na divoko?

jako vždycky
všechny noci ve všech zemích nadivoko, volně v přírodě. I na v lesíku hned u pláže, asi 40km nad Rigou, což je vlastně docela dost obydlená rekreační oblast. A taky nebyl problém. Nebo v Tallinnu přímo v městkém parku, protože jsme se o půlnoci vylodili a byla mlha s viditelností tak 100-150 metrů, takže jsme te mlhy využili

Nevím kolik je po trase kempů (neviděl jsem ani jeden...), ale jejich rozmístění by mohlo být dost omezující.... takhle to bylo svobodnější, když se ti už nechce jet, tak zastavíš a postavíš si stan
A hlavně by to bylo dražší.
A kdyby jsme třeba spali po privatech, tak to by bylo třeba 10 tisíc Kč navíc.
Kdyby jídlo v restauracích, tak další suma navíc, pak by celý výlet vyšel hned přes 30 tisíc a beztak i víc....

Naposledy editováno 19.06.2009 08:56:43

19.6.2009 v 09:04 | Nahoru | #55
Jasný, čím větší luxus, tím větší navýšení ceny. tomu rozumím Mne jen zajímalo, jestli si zase jezdil od nevidim do nevidim

19.6.2009 v 09:18 | Nahoru | #56
Roman2bk> tak to jsem čekal, Romane, vyšší útratu. Podělíme-li sumu kilometry, vyšel vás 1km na 2,335. To je dost dobré skóre. Jak třeba řešíte hygienu? To se celou dobu nikde nesprchnete?

19.6.2009 v 09:24 | Nahoru | #57
tobig> roman se umí osprchovat z 1,5 litrové flašky od minerálky Teda tvrdil mi to.
Jinak sprcha jde vyřešit na větších benzinkách. Ty jsou ale spíš u dálnic, páč tam je to dělané pro kamioňáky

19.6.2009 v 09:48 | Nahoru | #58
"nevidim do nevidim" - protože je tam pořád den (a to byly většinou nějaké mraky, nebo polojasno), tak tě nic nenutí zastavit a usnout tedy je tam normální, že se ti chce spát později, takže jsme zastavili nejpozději ve 23, jednou ve 22 a většinou kolem osmé-deváté (našeho času, místního tedy +1, ve 24, ve 23...). Ale pospali jsme si, většinou do sedmi-osmi.
Jinak furt jsme nejeli, vem si, že většinou se fakt dá jet mimo města pořád 110-120, takže ta vzdálenost utíká rychle. Prostě třeba dopoledne 2-3 hoďky zabrat, pak se někde poflakovat, pak ještě jednou přesun a je to

tobig - mě zas překvapilo jak jste dali Skotsko s kempy na 3 týdny za cca 23-25 , nebo kolik někdo z vás říkal.... (nebo to bylo jinak?)
Hygiena - myslím že jednou za rok chlapa nezabije ji trochu omezit
Měl jsme funkční prádlo, měnil jej, nejčastěji ponožky (ale to z důvodů promoknutí goretexových bot v brutálním a trvajícím dešti... a to jsem měl na nich i návleky a z důvodu zimy pak, no nejhorší kombinace byla jednou, mokro a zima...).
No v zimě se člověk zas tak nepotí, tak to nebylo třeba. Nebo na jednom odpočívadle daleko od měst byly záchodky s umývarkou a tam normálně tekla teplá voda(!) tak na umytí hlavy dobré a pak jsem 2 dny vlezl do moře, jak bylo pěkne. A taky vždy se člověk může umýt tou voudou z petky, když už je nějaká část těla hodně spocená.

Tak jako tehdy, jak jsem jel do Turecka, to bylo pořád přes den 35°C, potil jsem se, tak jsem si vždy na večer nabral vodu. Spal jsem třeba v místech, kde ani netekl potok, taková pustina. Tak jsem nabral dopředu někde z kohoutku (kolem cest bylo hodně takových míst) a nebo z řeky 2 pet láhve vody (3-4 litry) na každý večer a postupně jsem se zlepšoval tak, že jsem se dokázal umýt i jednou pet flaškou (1,5 nebo 2 litry) prostě celý namydlit a opláchnout to. Fakt to jde. Tedy kromě vlasů, na ty je potřeba více vody.
Myslím si že toto je ještě hodně v pohodě, že ti co cestují dál, např. do pouště, tak měli třea nouzi o vodu...

Naposledy editováno 19.06.2009 09:52:22

19.6.2009 v 09:52 | Nahoru | #59
roman> tak jasně, mimo města jezdíš i tady 110-120, ale potom v průměru i s městama máš rychlost cca 80 km/h. Bo když do toho započítáš ty přejezdy dědin, tak to udělá dost... Tohle se mi třeba líbilo v maďarsku, tam se hodně vesniček objíždělo a tudíž nás nic nebrzdilo
Ale stejně, sem to počítal a měli ste denní průměr kolem 500 km, ne?

EDIT: funkní prádlo pomáhá pokud máš se stříbrným vláknem.. to nepohlcuje tolik pachy.

Naposledy editováno 19.06.2009 09:53:06

19.6.2009 v 09:54 | Nahoru | #60
tam moc ty vesničky nejsou. Stejně tak v Polsku většinou "dálnice" bez vesnic, Pobaltí už úplné dálnice, takže nahoru jsme dojeli vlastně za 4 dny (no jo, vyšší průměr...) a zpátky se už v klidu poflakovali
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Hřejí kontakty fází z alternátoru Honda NTV 650 Deauville OldCrow 3 9.4.2024 v 09:21 Dr.fík
Je 50000 tkm pro varadero moc? [1, 2] Honda XL 1000V Varadero, Honda FJS 600 Silver Wing Rocco10000 38 24.3.2024 v 18:29 karlos-transalp