Mám dotaz ohledně nouzového brzdění na motorce bez ABS.
V autoškole jsem jezdil na motorce s ABS. Koupil jsem si freewinda bez abs a rád bych si procvičil nouzový brzdění.
Jenže na motorce bez ABS jsem nikdy neseděl.
Mohli by jste mi trochu poradit jak na to, jak se bude ten stroj chovat. Co očekávat, prostě vaše rady a tipy.
Děkuji všem za rady.
Koukni na Youtube a zadej si "Progressive/emergency/panic breaking". Mas tam mraky prikladu i z realneho zivota. Za me jedno s nejlepsich skolicich videi, treba tohle:
Naposledy editováno 15.06.2021 14:35:59
1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění
Brždění je stejné jako u auta - když brzdu zmáčkneš plynule, zatížení se stihne s roztoucím brzdným účinkem přesunout na přední nápravu a přední brzdy neblokují ani při maximálním brždění - běžné brzdy obyčejného auta na to nemají sílu, u motorky se zase spíš zvedne zadek než povolí guma. U starších endur jsou obvykle brzdy dost slabé, tak se zadek ani nezvedne, pokud jsi zapřený do řidítek a nenakláníš se přes ně.
Zadní kolo není při silném brždění schopné přenést skoro žádný brzdný účinek, protože všechna váha je na předním kole. U motorky tedy je potřeba na zadní brzdu v té situaci nešlapat, jinak jen blokuješ kolo čímž ztrácíš schopnost měnit směr, u auta se o povolení zadních brzd postará ABS.
Ani ABS nechrání zcela před blbostí. Pokud v autě v zatáčce prudce zadupneš brzdu, tak letíš ven i s ABS, zatímco při plynulém brždění tu zatáčku vybereš a nejspíš stihneš i zastavit před překážkou za zatáčkou.
Ale kriticky som brzdil asi len 2x ak preženiem. Základ mám držať si aj 5 sek. odstup pred autami predomnou /nelepiť sa na nikoho/. Ak vybehol z boku, jedine výhybný manéver.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění
Kohlstein píše: Deadman> Viz. Dva Hrnce - Na začátku je pro největší zpomalení a nejrychlejší přenesení váhy na přední kolo potřeba zabrzdit i zadní a tu povolovat a v součtu je jedno, jestli brzdíš předním a zadním 50/50 nebo 99/1. Ten poměr záleží v mezním případě na poloze těžiště k přednímu kolu a adhezi. Schválně nepíšu poměr účinku brzd 100/0, protože brzdit se zadním kolem cenťák nad zemí neumí jen tak někdo, ani když by to adheze dovolovala.
To přenesení váhy na přední kolo trvá zhruba vteřinu, nebo jen o málo víc. Šlápnout na zadní brzdu a okamžitě ji povolovat s přidáváním síly na přední je zvlášť v situaci nouzového a tedy nečekaného brždění reakce hodná profíka. Začátečník tu zadní brzdu nepovolí a tak jen hobluje gumu a ztrácí možnost měnit směr a vyhnout se překážce.
Jasně, pokud možnost vyhnout se není, pak ten minimální brzdný účinek odlehčeného zablokovaného kola může být zanedbatelný bonus navíc.
Naposledy editováno 15.06.2021 23:57:56
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění
Což třeba já na ucukanym dvouválu si zadkem občas pomůžu v utazenem vracaku, bo se mi to jede líp pod lehkým plynem a rychlost reguluju zadní brzdou. Je to citlivější než regulace pouze plynem..
Způsobů a možností je spousta
Vyzkousis si tam jak krizove brzdění, tak uhejbani a podobný věci. Výhoda je v tom, že to budeš dělat pod dohledem a dozvíš se co děláš blbe. Jo a je to zadarmo.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
zkušenosti s moto Suzuki XF 650 Freewind | Míra-Prcek | 9 | 20.5.2024 v 18:18 Míra-Prcek |
Zapojení Gipra Suzuki XF 650 Freewind | Kane1905 | 4 | 27.4.2024 v 22:43 Kane1905 |
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... | Slezy28 | 37 | 20.3.2024 v 17:19 Demonient |
motor Suzuki XF 650 Freewind | jawaboy1 | 17 | 6.11.2023 v 08:55 primera |
Moderní moto místo veterána [1, 2] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, Suzuki XF 650 ... | Theor | 53 | 14.8.2023 v 12:48 Koudy01 |