paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Neřešitelný problém hoši
Zas ta zasr* magnetozáhada.

ČZ 150, buď svítí nebo jede, nikoli obojí současně. S rozsvícenými světly vynechává jiskra. Připomínám, že motocykl má dva od sebe úplně oddělené okruhy, jeden zapalování druhej osvětlení.

"Vyměň tohle a tamto"
Vyměnil jsem zapalovací cívku (4 ks, dvě dobové, dvě replikové).
Vyměnil jsem světelné cívky (celkem asi 6 ks)
Vyměnil jsem kondenzátor (nespočet ks, jak dobové tak replikové)
Vyměnil jsem přerušovač.
Nechal jsem si oživit magnet (tím jsem docílil problému č. 2)
Obešel jsem i veškerý elektrický bordel z dobíjecího okruhu, žárovku jsem připojil přímo na výstup z magneta.

Nakrátko se mi podařilo problém obejít stažením odtrhu z defaultních 0.4 na 0.2, ale posléze se vrátil (odtrh zůstal nezměněn).
Snažil jsem se dostat cívku do magnetického odtrhu, ale je to absolutně nereálné - ty magnety jsou úplně jinde než mají být. Zkoušel jsem i jiný magnet, jestli nemá ojetou/ jinak nanýtovanou vačku (oba dva originálně zanýtované).
Nope.
Bez světel jede jak brus, zapnu světla, střílí vynechává zdechá. Přijde mi, že trochu pomůže dát slabší žárovku, ale tím opět nastane problém č. 2,
a ten zní
- strašně žere žárovky, při vytočení motoru. To dělá až od doby oživení magnetu. Defaultní 6V25W hned, zkoušel jsem i 12V25W, 12V35W (ale ta asi?? přetěžuje světelný okruh, takže by to mohlo způsobovat problém č. 1? - ale taky při vytočení motoru shoří jak papírovej čert).


Jak z toho ven? Pomohlo by dobastlit nějaký usměrňovač, dát tam baterku a krmit světla přes baterku?

Vape nechci.


1 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

Skvělá odpověď, děkuji! 30.4.2018 v 20:04 | Nahoru | #31
Opíšu to sem odtud
Magnetický odtrh nastává při otáčení rotoru v okamžiku, kdy póly permanentního magnetu opouští pólové nástavce zapalovací cívky. Při kontrole a seřizování této synchronizace máme vyjmutou zapalovací svíčku. Magnetický odtrh poznáme podle náhlého zvýšení odporu proti otáčení. V tom okamžiku, se mají současně začít rozevírat kontakty přerušovače jako při seřizování předstihu. Vyrovnání rozdílů mezi magnetickým a elektrickým odtrhem se seřizuje pootáčením držáku kontaktů přerušovače.
A vložím obrázek odtud .

Jestli je to tak, jak si myslím, tak v okamžiku otevření kontaktů EDIT: nesmí být pólové nástavce rotoru a statoru proti sobě, můžou se překrývat pár milimetrů. Nejspíš to máš pootočené a tak se ti podařilo udělat samoindukční posilovač světel se samozhášivým účinkem v zapalování.
A ještě schema cívek.


Naposledy editováno 30.04.2018 20:19:41

Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:14 | Nahoru | #32
Zde nabízím jednoduché řešení

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:18 | Nahoru | #33
Kohlstein17> To je hezky znázorněný, tyhle informace jsem hledal asi půl roku. Nakonec jsem našel na veteranforum www.veteranforum.cz/index.php a ww.w.veteranforum.cz/index.php ale asi jsem to blbě pochopil, já měl za to, že největší magnetický tok je v momentě kdy magnety nabíhají na cívky místo kdy je opouštějí.

... což teda vysvětluje, proč se mi to tam nedalo nahnat - protože správně je to takhle. Těch 10 mm doporučovaných pro šestipól tam bude.

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:21 | Nahoru | #34

FiZzeR píše: Kohlstein17> To je hezky znázorněný, tyhle informace jsem hledal asi půl roku. Nakonec jsem našel na veteranforum www.veteranforum.cz/index.php a ww.w.veteranforum.cz/index.php ale asi jsem to blbě pochopil, já měl za to, že největší magnetický tok je v momentě kdy magnety nabíhají na cívky místo kdy je opouštějí.

... což teda vysvětluje, proč se mi to tam nedalo nahnat - protože správně je to takhle. Těch 10 mm doporučovaných pro šestipól tam bude.



Máš pravdu a já to po sobě v předchozím příspěvku opravuji, musí se opouštět.
Simple evidence je na videu


Naposledy editováno 30.04.2018 20:22:07

2 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:26 | Nahoru | #35
bud je dvojita chyba v tech zdrojich samotnych viz Kohlsdtein, nebo mas ty obvody nejak spojeny.. popisovany chovani zarovky naprosto dpovida vyrazne vyssimu nez nominalnimu napeti, a chovani zapalovani se svetly soucasne taky nebude samo sebou - pokud bez svetel funguje (civce by vyssi napeti zasadne vadit nemelo, ale predrazena zatez docela jo..) .. kdybych mel hadat z tech popsanejch pricin videl bych to na nejakou variaci na "dva zdroje spojeny za sebou ovsem bez ukostreni mezi nima.." tj. nekde tam bude upadla nejaka zem a proud pak tece jinudy nez bys chtel, a dela to co to dela.. holt hledej no..

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:32 | Nahoru | #36

kerut píše: bud je dvojita chyba v tech zdrojich samotnych viz Kohlsdtein, nebo mas ty obvody nejak spojeny.. popisovany chovani zarovky naprosto dpovida vyrazne vyssimu nez nominalnimu napeti, a chovani zapalovani se svetly soucasne taky nebude samo sebou - pokud bez svetel funguje (civce by vyssi napeti zasadne vadit nemelo, ale predrazena zatez docela jo..) .. kdybych mel hadat z tech popsanejch pricin videl bych to na nejakou variaci na "dva zdroje spojeny za sebou ovsem bez ukostreni mezi nima.." tj. nekde tam bude upadla nejaka zem a proud pak tece jinudy nez bys chtel, a dela to co to dela.. holt hledej no..



Nemůže být upadlá zem, neb tam žádná není. Kostra je kotva magneta, která je pro všechny tři cívky společná. Jediné co mě napadá je, jestli není zoxidovaná dosedací plocha na karter (protože žárovku jsem kostřil na karter, ne na kotvu), multimetr teda ukazuje odpor "skoro nic", ale nevim jestli to něco znamená.
Stejně tak "plus" co má být odizolované, tj přerušovač a o kus vedle společný výstup světelných cívek, odizolované je - všechny pertinaxy jsou v pořádku...

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 20:40 | Nahoru | #37
kerut> Nehledej závadu v elektrice světel, ale v magnetismu. U tohoto šestipólového magneta jsou v učitém okamžiku všechny magnetické póly propojené do serie přes tři statory. Přerušením proudu v nízkonapěťové části zapalovací cívky se naindukuje vysoké napětí v příslušných závitech cívky VN, ale taky, v případě že jsou póly statoru a rotoru proti sobě, v ostatních cívkách, tedy i světelných. Pokud je na světelných připojená zátěž, tak se výkon potřebný pro zapalování spotřebuje v žárovkách.

Naposledy editováno 30.04.2018 20:41:14

Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 21:04 | Nahoru | #38
Čau, ja keď som dával do hromady ČZ 150 tak som sa dočítal, že tie motory nemali pôvodne fajky ani odrušené sviečky. Skús to napojiť napriamo cez očko na sviečku. Ja som to tak poskladal a fungovalo to bez problému. Dokonca som tam použil aj pôvodné vodiče aj vysokonapäťový kábel. Svetlo svietilo stále a motor sa vypínal nejakým gombíkom na motore. Aj som tam dal pôvodný prerušovač. Poskladal som to asi z troch motorov. Novo montované fajky s odrušovacím odporom spôsobovali poruchy zapaľovania. Síce, keď som s tým jazdil, tak som spôsoboval poruchy všetkým prijímačom v okolí, ale dúfam, že mi odpustili. Držím palce.

1 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 21:05 | Nahoru | #39
A ještě z pdf knížky Mopedy . Podle popisu se má rotor otáčet po směru hodinových ručiček, i když šipka u vačky je obráceně.



Naposledy editováno 30.04.2018 21:10:53

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 21:12 | Nahoru | #40

FiZzeR píše: nemako>
1) nekradu
2) nemám chuť si rozmrdat půl motorky taháním kabelů
3) nemám chuť poslouchat pindy snobů na retestacích
4) nemám chuť řešit problémy s pověstnou (ne)kvalitou vape, od magneta očekávám že když si vezmu ssebou náhradní cívku, kondík a přerušovač, dojedu až na konec světa (tolik teorie)



1) nevím
2) souhlas
3) vím o čem
4) vape nevím, ignitech ok
5) fandím Ti

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

30.4.2018 v 21:18 | Nahoru | #41

Kohlstein17 píše: A ještě z pdf knížky Mopedy . Podle popisu se má rotor otáčet po směru hodinových ručiček, i když šipka u vačky je obráceně.



No a pak si v tý změti protichůdných hoven vyber. Prej když opouští pólové nástavce cívky, a přitom tady je zas prozměnu nad jádrem

Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 01:54 | Nahoru | #42
Fizzer> hmm, to pak jo, no.. zlaty jednicky a nuly.. kazdopadne drzim palce

Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:03 | Nahoru | #43
FiZzer-snad to pomůže,posílám na stopadesátku schema zapojení(označení pólu u kostry není,ale věřím že je to plus)

2 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:16 | Nahoru | #44
Fizzer: pokud jses si stoprocentne jistej, ze tam neni zadnej error ala prosoupanej, zlomenej kabel - tak bych to videl jako pise Kohlstein. Je fakt, ze nejvetdi indukovane napeti/proud je v okamziku kdy magnet nabiha do civky nebo ji opousti - pro ucel zapalovani se pouziva ten druhej pripad. Kazdopadne magneticke pole je spolecne - jeho otaceni dava nejakou energii ktera ma konecnou velikost - v civkach se ta energie premenuje na elektrickou a je jasny ze kdyz v jednom okamziku tu energii vezme jeden spotrebic, neni ji dost pro jinej spotrebic - tzn potrebujes tu "synchronizaci" rozbit. Hejbat s civkou zapalovani nemuzes, vypadl bys z okamziku kdy se indukuje nejvetsi napeti - tzn zkusit pohnout s ostatnima civkama, mechanicky - mozna, ze by slo (minimalne pro pokus) s tim odberem zarovky hnout i elektricky - kondikem treba ?? To uz ale ciste fantaziruju

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:28 | Nahoru | #45
assassin> cívky jsou tam všechny napevno... A fungovalo to tak
A s tím kondíkem jsem to myslel právě s tou baterkou, že bych výstup z magneta prohnal nějakým usměrňovačem a baterkou a světla bych krmil z baterky

Naposledy editováno 01.05.2018 16:30:14

1 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:39 | Nahoru | #46
tady je tech schemat vic, vcetne popisku.. podoba se neco z tech zapojeni na to co tam mas ty ? z toho by se mozna dalo se odpochnout

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:45 | Nahoru | #47
kerut> mám to novější, co tu je o pár příspěvků zpět. Ale nezáleží na tom, dělá to i když žárovku připojím na výstup z motoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 16:45 | Nahoru | #48
assassin> jakoze to fungovalo a pak najednou prestalo? nebo myslis fungovalo pred lety kdyz to bylo novy?

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

1.5.2018 v 17:11 | Nahoru | #49
assassin> obojí

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

Skvělá odpověď, děkuji! 1.5.2018 v 20:31 | Nahoru | #50

FiZzeR píše: No a pak si v tý změti protichůdných hoven vyber. Prej když opouští pólové nástavce cívky, a přitom tady je zas prozměnu nad jádrem


Se nediv když sem píše každej "expert" který ani neví, že z magneta leze střídavý proud. Ty odkazy na knížku Mopedy a elektrika pro zemědělce tomu taky moc nepomohly. Jsou tam dohromady splácané informace z různých zdrojů a pro různé typy magnetek bez hlubších znalostí problému, to věci moc neosvětlí.
Seřízení magnetického odtrhu jsem popsal na veteranforu, na fotce níže je v jaké poloze by měl být rotor vůči jádru zapalovací cívky v okamžiku přerušení proudu.
Problém č.2
Napětí u alternátoru s permanentním buzením je silně závislé na otáčkách na rozdíl od proudu, který od určitých otáček celkem stálý. Proto jsou světelné cívky dimenzované na určitý proudový odběr. Pokud žárovky 6V/25W přední a 6V/5W zadní po zesílení magnetu hoří, je třeba zvýšit odběr proudu např. silnější zadní žárovkou, např. 6V/10W, nebo v krajním případě zapojit do světelného okruhu paralelně vhodný odpor který část proudu spotřebuje. Dávat žárovky na vyšší napětí je tedy nesmysl. Naopak musíte výsledný odpor spotřebičů snížit.
Co se týká ovlivnění zapalování zapnutím světel tak u mých verglů jsem se s tím nesetkal. Asi proto že všechny magnetky jsou původní a nejsou skládané z různých typů a z různých motorek. V opačném případě je možné, že se nesejdou tolerance polohy cívek vůči magnetům a obvod zapalování a světel se ovlivňují.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 09:03 | Nahoru | #51
Tomáš_S> Jo, podle tvého návodu na veteránfóru jsem se to snažil nastavit. Ale tuším že tam jsi pro šestipól psal 10-12mm.

Objednal jsem nějaký "stabilizátor napětí" co dávali na babetty, tak uvidíme jestli to nějak pomůže.

Magneto je taky původní, po vyzkoušení alternativního dílu a zjištění, že to nikam nevede jsem tam vždy vrátil ten původní s kterým to jezdilo. Podotýkám, že než tenhle problém vypukl, jsem s motorkou normálně ujel 100 km a nebyl problém, až když jsem přijel domů, tak to po přejetí přejezdu (???) zdechlo a od té doby je problém.

E: na téhle fotce není moc poznat, co je tam zakótované, resp. kde je pólový nástavec rotoru. Ten se nachází nad nástavcem cívky a přesahuje o tu zakótovanou vzdálenost, nebo ta kóta udává vzdálenost od hrany nástavce cívky k dalšímu pólovému nástavci rotoru?


Naposledy editováno 02.05.2018 09:14:48

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 19:25 | Nahoru | #52
FiZzeR> b je správně. Od hrany pólového nástavce po hranu jádra cívky. Asi 6 mm je to vevnitř, na vnějším obvodu setrvačníku je to 7 až 10 mm od nulové polohy kdy je jádro přesně v mezeře.
Zbývá ještě proměřit kondenzátor.
Nakonec palivo. Uvolněný bordel z nádrže po skoku přes přejezd mohl ucpat volnoběžný kanálek.

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 20:06 | Nahoru | #53
Tomáš_S> palivem to není, jedu svítím cuká střílí zhasnu a jede jak pila, rozsvítím cuká střílí. Ověřeno nespočetkrát.

Magnetický odtrh mám nastavený tedy správně. Jiskru to dává řekl bych hezkou.

2 reakcí na tento příspěvek Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 20:11 | Nahoru | #54
Jenomže! Když udělám čárky dle tvého návodu, vypadá to úplně jinak!
Magnet vůči úvrati by měl mít vždy stejnou polohu, protože je tam pero (viz vzdálenost čárky HÚ a šroubu držícího pólový nástavec).
Pero tam je a je v pořádku, čili jediné co mě napadá je, že se střihlo pero v setrvačníku a protočil se čep kliky... Byť mi není jasné, jaký síly tam musely nastat aby k tomu došlo

Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 20:11 | Nahoru | #55
E. : ty rysky 0 7 10 si odmysli, to jsem nakreslil blbě (pólové nástavce se kryly s plochama na jádru cívky)

Naposledy editováno 02.05.2018 20:19:32

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 20:48 | Nahoru | #56
FiZzeR> Pro úplnost mi v tvém náčrtu chybí směr otáčení rotoru a poloha všech tří pólových nástavců rotoru, které jsou v blízkosti statorové cívky.
Předstih zapalování by měl být 22° až 24°, to jde na rotoru dobře zjistit.

Naposledy editováno 02.05.2018 20:50:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 21:00 | Nahoru | #57
FiZzeR> Pero se střihnout může, to není nic neobvyklého. Pokud se mi to stalo, motor se hned zastavil.
Čárky na setrváku můžou vypadat jinak a být v jiné vzdálenosti od HÚ. Záleží jak je nastavený předstih. Co je ale nutné, tak aby v okamžiku odtrhu kontaktů (přerušení proudu) tam byla ta mezera, tak jak je na té mojí rozmazané fotce.
Posuzovat jiskru podle vzhledu dost dobře nelze, jedině podle délky. 4 až 5 mm pravidelná jiskra při startovacích otáčkách je OK.
S těmi rozsvícenými světly a zdechajícím motorem nevím. Pokud to dřív jelo a náhle to začalo blbnout tak to musí jít opravit, ale takhle na dálku to asi nevyřeším.

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 22:16 | Nahoru | #58
Tomáš_S> Podle prstosciloskopu v okamžiku přeskoku jiskry je ta mezera menší než těch 6 mm (spíš tak 2), 6 mm je tam až když přerušovač "pustí" 0.05 mm léru. Zítra to zkusím ještě pošroubit.

Že se střihne pero pod magnetem vím (a proto jsem magnet na kužel zalapoval), ale v klice samotné?? Vždyť je to tam nalisovaný s hovadským přesahem, to pero tam je jen kvůli správné poloze.
A nezastavil se, dokonce se ani nezměnil předstih - to by se asi rozhodilo, kdyby se to protočilo... Takže zase tápu

A tu jiskru jsem myslel právě podle délky, těch 5 mm tam bylo. A svíčka hází i když jen kolíbu magnetem sem tam.

Naposledy editováno 02.05.2018 22:18:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Neřešitelný problém hoši

2.5.2018 v 22:22 | Nahoru | #59

Kohlstein17 píše: FiZzeR> Pro úplnost mi v tvém náčrtu chybí směr otáčení rotoru a poloha všech tří pólových nástavců rotoru, které jsou v blízkosti statorové cívky.
Předstih zapalování by měl být 22° až 24°, to jde na rotoru dobře zjistit.


Proti směru hodinových ručiček.
Jeden pólový nástavec opouští to placatý na jádru cívky, a druhej už nabíhá, totéž na druhém konci jádra cívky

E. : jako na tom obrázku co jsi sem dával


Naposledy editováno 02.05.2018 22:25:59

(reakce na) Neřešitelný problém hoši

3.5.2018 v 00:07 | Nahoru | #60
FiZzeR> OK, takže obrázek z knížky je správně, všechno se točí doleva. Ty potřebuješ otočit statorem doprava, nebo rotor na klice doleva, ať je tam mezi mag. nástavci těch 6mm, na které to má fungovat nejlíp. A pak zkontroluj směr vinutí (doleva/doprava vinuté) všech cívek a porovnej to s obrázkem




Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Veteránské papíry - STK vs testace ČZ 150 FiffiQ 2 Včera v 20:04 cmiral
ČZ 150 C zapalování ČZ 150 spacil-petr 9 17.10.2024 v 15:19 FiffiQ
jaký palivový filtr Babetta 210, Jawa 350/354 Kývačka, ČZ 150, Čína Pitb... pitbikeros 11 23.7.2024 v 09:00 Dr.fík
Číslo na rámu ČZ 150 Gran 2 6.6.2024 v 07:00 Gran
ČZ 150C - ojnice ČZ 150 ajfi 19 4.10.2023 v 14:00 Drakl

TOPlist