Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)
Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).
A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :
1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?
2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?
-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.
3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..
Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.
A teď k motorce - zkontroluj jestli souhlasí číslo rámu a číslo motoru s tím co je uvedeno v techničáku.Pokud tedy není udělán úřední výmaz čísla motoru. Při jízdě sleduj jak jdou řadit jednotlivý kvalty nahoru i dolů, zdali některá rychlost nevypadává. Poslechni si při neutrálu na volnoběh běžící motor - nemělo by tam nic rachtat ani klepat, zvonit či mlátit. Spojka musí zabírat plynule bez cukání nebo pazvuků. Studená jawka trochu hulí, po zahřátí to dá pokoj. I na volnoběh musí jít bez problikávání kontrolky dobíjení (červená) pustit hlavní světlo i na dálkový a zapnout blinkry.Sleduj jak jde motorka do zatáček na obě strany a jak drží stopu na rovině. Tyhle "nový" třindy se pokládají do zatáček téměř samy.Pokud by ses s ní musel přetahovat - problémek v řízení nebo v rámu. Dál koukni na místa kde je uchycen v rámu motor, zdali nejsou někde praskliny v rámu nebo skříni. Protoč si na hlavním stojanu přední i zadní kolo jestli nějak nehází,zakvedlej s nimi jestli nemají vůle. Řídítkama by mělo jít točit lehce, když je přední kolo v luftě. Víc mě k tomu co máš výš už nenapadá v tuto pozdní hodinu. přeju hodně zdaru, jawky jsou hodný a vděčný motorky.
STK, aby uznali evidenci nechat udělat s protokolem na tvoje jméno.
Občasné probliknutí dobijení na volnoběh je normální záležitost.
Na evidenci kontrolují nejenom čísla, ale vše, co je zapsané v TP porovnávají se současným stavem, takže musí sedět např. i rozměry pneumatik apod.
Pokud by mtc neměl platnou technickou prohlídku, je nutno udělat novou, protože bez ní ti ji nepřihlásí na úřadě (to jenom pro doplnění).
S 640tkou se jezdí mnohem lépe, než se staršími typy. Mnohem lépe jde do zatáček, nemusí se vůbec přemlouvat.
Motoricky - na chrastění a cinkání až tak moc nedej, ten osmičkový motor je o dost hlučnější, než ty starší. Samozřejmě ale nesmí vydávat pazvuky. Proto bude lepší, nemáš li zkušenosti, poslechnout si více motorů - třeba od kámošů, nebo ještě lépe, vzít si někoho, kdo ti poradí na místě. Na úniky oleje taky nekoukej - je to normální. Řetěz se vytahá za pár tisíc km, rozeta je v celokrytu a její cena není tak zásadní, aby stála za kontrolu.
Co se týče úprav, dvoukomoráče, vape a olejpán zvyšují samozřejmě hodnotu. Vape je nespornou výhodou, olejpán a dvoukomoráče jsou už spíš věcí osobních preferencí. Dále bych se vyhl mtc. s litými koly (zadní praská a je lepší je vyměnit za drátěné, jak jsem provedl nedávno já, má litá kola jsou ale ještě v pořádku).
Jak už tady padlo, koukni se na blok motoru, zvlášť horní držáky a zadní stranu motoru (jak je vedení řetězu), zda li nejsou nikde praskliny. Dále doporučuji kontrolu rámu viz výše. Sundat nádrž u 640 je více než jednoduché a prozradí více, než zkušební jízda.
Tak hodně štěstí!
Přihlášení není až tak komplikované - evidenčka, pojišťovna, dopravka. To běhání sem a tam je nesmysl, na dopravku dvakrát nemusíš. Pojistka Ti platí i s nepřepsanou RZ (je tam VIN), ale určitě je dobré změnu neodkládat. Výhodou je, že se povinné ručení dá vyřešit přes internet, já už to jinak nedělám několik let.
2 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Takže pak je lepší ji vzít na inspektorát a nebudeš muset hlásit její ztrátu na jakési formulář do celýho šengenu :)
Edit: při dnešních cenách benzínu je třipade špatná volba
Naposledy editováno 03.05.2011 09:08:27
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
JirakFM> je naprostá blbost, že á bejt přední kolo ve vzduchu. Stačí kyvka z trampa, nebo zvedlej originál zadek a je to rovně. Na rámovou trubku se ůžeš podívat zespod neni třeba sundavat nádrž.
xBaryk> jestli chceš koupit 640 s dvoukomorama, čerpadlem a s vapem, tak už se vytrácí jedna ze dvou výhod jawy - levná pořizovací cena.
Jinak malej tp si vem s sebou, jestli chceš jet po ose a nechej si ho, dáš jim ho na svojí dopravce ty. A závěr tam máš dvakrát na DI jdeš jen jednou
Pokud nemáš papíry, tak bys neměl jet po ose, dej to na vozejk a rovnou s tim zajeď na stk na vozejku a přihlaš to až půjdeš okolo do školy/práce a nemusíš běhat jak fretka. Vzhledem k tomu, že papíry budeš mít tak za měsíc, tak neni fakt kam spěchat
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
1 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
viz tady:
Schůze BSM30+
a tady je JAWařů hafo a určitě ti poradí, nebo doporučí motku k prodeji.
Více tady:
JAWAMANIA
je tam burza a šikovnými 350 se to jen hemží
jinak stránky BSM+30 tady
BSM30+
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
JyrkaFM píše: mi-psi> No když myslíš, já radší dvakrát měřím, než jednou řežu a motorka, která nestojí na stojanu a je ve standardním sestavení, je podle mě na 80% bouchlá. Že někdo, kdo mění kyvku, není schopen rovnou dát i odpovídající stojan, za to já nemůžu.
Ale vždyť je to úplná kravina se nad tim zamysli. Koukneš na trubku a hotovo, jakýpak copak. Když to někam netáhne, tak je fakt hrozná závada, že to stojí na obou kolech ... Pravda, že takovejhle hnidopichů, co kouká na motorku na barvu podle roku atd je tu na motorkářích hodně.
Ast> je podle toho, jak jezdíš, od 3,5 do 6,5, víc už je fakt extrém.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
mi-psi píše: Ale vždyť je to úplná kravina se nad tim zamysli. Koukneš na trubku a hotovo, jakýpak copak. Když to někam netáhne, tak je fakt hrozná závada, že to stojí na obou kolech ... Pravda, že takovejhle hnidopichů, co kouká na motorku na barvu podle roku atd je tu na motorkářích hodně.
Tak to bych ti přál vidět moji bývalou devítku, kamaráde, když jsem ji koupil. Ta stála na obou kolech a nikam, ještě jednou nikam za jízdy netáhla. A trubka byla jak luk. Navíc zespodu ta trubka není moc dobře vidět, aspoň pro mě. Ale je to jedno, dohadujeme se o ptákovině, já jen napsal svůj názor a doporučení, aby kluk nekoupil takovou, jako já před X lety a tím to hasne. Ty máš jiný a já ti ho neberu
Za pozvání na schůzi BSM+30 děkuji, ale mám toho teď moc a krom toho každou kačku
šetřím na moto, a jak se znám když du na pivo.. tak samozřejmě nekončím u jednoho..:D
Ovšem kdybych mohl tak se časem ozvu i se známým, který se o Jawy též zajímá a bude kupovat.
Takže k tématu:
1) Dobrá, děkuji za rady jak a co prohlédnout.
Myslím, že zde bylo shrnuto takřka vše, na co si dát pozor.
2) To přehlášení tedy bude v méně krocích - Ptám se správně, když se ptám, že:
2)Prohlédnu a projedu stroj - podepíšeme kupní smlouvu.(Co od majitele budu vyžadovat
je kopie zeleného průkazu a na odjetí domů malý tp, který mu následně musím
odeslat, aby motku odhlásil, nebo stačí když ho na DI donesu sám?)
2)Následně zajedu na evidenční kontrolu, kde udělám evidenční kontrolu, případně novou
STK. (STK, tedy jak radíte nechám udělat s protokolem na moje jméno.)
3)Poté zajedu na pojišťovnu kde zaplatím a obdržím pojištění nové?
4)A nakonec odjedu na DI o motorku přihlásím s novou evidenčkou a pojištěním.
Možná, mám dřevěné vedení, ale musím si být jist, děkuji :)
3) Ano pro VAPE zapalování jsem rozhodnut byl, však o dvoukomorových výfucích jsem byl
ochoten diskutovat, s těmi starými mám menší spotřebu, zase míň jedu a mám propad výkonu
cca ve 4tis.ot./min. ale staré naopak rozeberu a jsem schopen vyčistit. Plovoucí kotouč
by jsem byl býval oželil, ale jak to vidím tak dnes bych asi sháněl s ním, a oilmaster
by byl samozřejmě výhodou.
Dnešní den byl pro mě ale zajímavým a vyčerpávajícím dnem změn - jakých?
Vzhledem k neočekáváné větší finanční dotaci, kterou mám k dispozici tj.35-40.000 tisíc
jen na moto,jsem se rozhodl, že mohu sehnat něco (technicky)
lepšího a novějšího, po dlouhém přemýšlení jsem dospěl k závěru,
že mohu koupit hondu CB 500, která v této cenové relaci
je dostupná. O alternativy jako kawa er 5 a Suzuki GS 500 E příliš zájem nemám. A nebo
přemýšlím o Dominátorovi (ten se mi ale příliš nepáčí, radši bych později vysněnou Africa
Twinku, nebo Transalpa , jenže ty jsou dražší a snad se ani nezavírají, nebo ano ale za
nemalou částku.) Je to japonec, ale na jawku nezanevírám, hned co budou penízky koupím
jawičku nejlépe 638, ta se mi líbí víc než 640,
na rozborku a sborku - prostě naučení následně blbnutí, třeba i bez papírů.
Tak nevím, mám z dnešního dne rozporuplné pocity. O výběru a koupi japonce nejspíše
založím nové vlákno, všem však děkuji za dotazy dosud i dotazy následně - jak jsem již
říkal - nechť jsou užitečné i dalším. Vaše názory využiji při koupi výše zmiňované
jawky. Chci se ještě zeptat, když koupím motorku v tp. s 25 kw na moje ŘO A1 s
omezením a motka bude otevřena na 50kw, tak nebudu s tím mít problémy na STK nebo při
přehlašování?? Ještě jednou díky!
Naposledy editováno 03.05.2011 23:12:07
HONDA CB 500 s 25kW v TP
Rozebral jsem všechno do šroubku a začal obědnávat nové díly,sehnal celý nový motor,vape,profi lak,a dalších milion věcí.Když byla hotova byla jako nová spíš ještě lepší.Jezdil jsem na ni rok a za tu dobu jsem na ni nešáhl.A ty starty chytala i rukou,studená nestudená.
Takže moje rada zní jestli se chceš něco naučit kup ten nejlevnější vrak co uvidíš vraž do toho něaké kačky aby to jezdilo jako normální motorka.
http://jawamania.inf...60&nodeid=231440
1 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
(Jenom přemejšlím, jestli mám jít do devítky nebo čtyřicítky.. ještě uvidím, nevím) Z toho plyne dotaz, jaký sou rozdíly mezi 639/40 ? tuším, že tam byli rozdíly jen minimální ne?,
a na příští rok ušetřím peníze a koupím buď TA nebo Africu twin.
Takže comeback , za týden mám závěrečky, takže už předem sháním, ale koupím ji až ho budu mít abych na ni odjel sám, byla by blbost koupit ji když nemám řidičák, takže si ještě dva tejdny počkám...
Carlos20VT> Dík za radu, asi nejlepší cesta na naučení, já přesto ale půjdu teď cestou koupě nějaké pojízdné , a na ten příští rok koupím buď TA nebo AT. Časem potom jak říkáš koupím nějakej ten vrak nejlíp 638 nebo 4, nevím, protože teď bych ještě musel shánět vercajk na to, a ten by mě přišel taky na pár klacků...
Naposledy editováno 08.05.2011 20:04:01
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
xBaryk píše: ..jaký sou rozdíly mezi 639/40 ? tuším, že tam byli rozdíly jen minimální ne?..
Tak základní rozdíl je v desginu
639 má méně účinou přední brzdu s pevným kotoučem, brztda 640ky s plovoucím brzdí fakt lépe.
Obě mají zcela jiný posaz, 639 je ještě kalsika s lavicí a vzpřímeným posazem. 640ka má užší sedlo a člověk sedí tak nějak více v motorce než na motorce. Mě to vyhovuje lépe, lépe se řídí. (Ale někdo může namítat, že to je o zvyku.)
Volil bych 640-1 s bezkontaktním zapalováním VAPE, ideálně s dvoukomoráky.
A jinak dobrá volba, Jawa je sázka na jistotu, levné díly, levný provoz a ohlídne se za ní více lidí než za japoncem Jak píšu v profilu, jestli bude muset zůstat v garáži jen jedna motorka, tak určitě jawka a ostatní poletí jak špinavé prádlo
Plovoučku chci taky.. jenom sem ochotnej diskutovat ohledně dvoukomoráků - starý se daj rozdělat, vyčistit a vypadaj dle mě líp - klasicky, dotaz: je tam velkej rozdíl ve výkonu, nebo se to dá překousnout?
jo už sem to našel.. s něma víc výkonu nahoře..dole míň, no já nevím, mám to spíš na cestování, tož co je lepší, zas v poměru ke klasice a designu, mě na 638/9 ty dvoukomoráče neseděj.. to je jako na bavoráku kolo z traktora..
A motorově mezi 638/9 a 640 změna není, nebo se mýlím?
Prostě ten starší vzhled je pro mě klasika, je víc robustnější a líbí se mi víc..
Něco jako tohle.. o tomhle vážně přemýšlím: http://www.motorkar...-350-638-260776.html
Jasně, je to pro mě čest mít jawku, a snad nutnost motoráře..
Jawapower
Naposledy editováno 08.05.2011 21:13:33
rovné - modrý graf
dvoukomoráky - červený graf
výkon
krouťák
a ještě po úpravě koncovek dvoukomoráku, dvoukomoráky jedině s úpravou od TK Moto, ej to povinnost
Motorku jsem koupil s rovnými, přece se mi líbily mnohem více krásně klasické chromované než černé dvoukomoráky. Navíc jsme měl starch z propaduz výkonu kolem 4tis rpm a vyšší spotřeby. S rovnými výfuky jsem jezdil 7-8 let. Za tu dobu a 80tis km dostaly zabrat, tak potřebovaly vyměnit, cena nových mě ale rozesmála a koupil jsme za poloviční cenu dvoukomoráky. No a rozdíl obrovský, motor jde mnohem lépe vytočit, trojka se da v příapdě poteřby přetočit až na 120km/h a lze tedy mnohem bezpečněji předjíždět. No a shodou okolností jsem po "odzimování" musel dvoukomoráky sundat a přelakovat (přes zimu totálěn zrezly) a na tu dobu jsem namontoval zpět rovné výfuky. Bylo to jako facka, zvuk je úplně jiný, mnohem více tlumený, motor jede úplně sametově a má dole krásný odpich, cestu domů z garáže jsem si fakt užíval, v noci, max 70km/h. Říkal jsem si, jak jsme mohl jezdit s těmi dvoukomoráky?! A rán odruhá facka, když jsem na tom jel do práce, jedu 80km/h, chci předjet auto, přidám plyn aaaaaa nic Motorka jede do 4tis rpm a mrtvo.. Motor je s rovnými fakt hodně udušený a spousta jeho potenciálu je nevyužitá.. Takže za týden už byly zpátky dvoukomoráky. Teď už an ně nedám dopustit..
Je pravda, že spotřeba je s nimi ale o 0,5l vyšší. Ale taky mnohem zábavnější
1 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Propad je to pěknej.
Ta úprava koncovek je určitě, teda jak píšeš povinností.. Zase pěknej nárust.
Tak mě nezbyde asi nic jinýho, než vyzkoušet oba dva, a potom si vybrat co mi vyhovuje víc...
Na 3 do 120km/h? Dá se na tom potom udžet ?
No, jak je to s cenou, kdybych koupil starý rovný, a chtěl je vyměnit za dvoukomráče?
Asi se nechám ukecat na dvoukomoráče, ale stejně mi to na 638/9 nesedí a asi si to fakt vyzkouším.. Ta spotřeba 0,5l navíc zase není tak drastická..
Naposledy editováno 08.05.2011 22:07:25
(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Akorát jedno malé konstrukční upozornění:
Pokud dumáš nad koupí 638 v kombinaci s dvoukomorákama tak pozor na tuto věc...dvoukomoráky jsou určeny k rámům, kde ta "trubka" na které visí stupačky spolujezdce a zároveň střední (dvoukomorákové) nebo zadní (chromáky) zavěšení výfuků, směřuje od vodorovné roviny mírně vzhůru...
...starší rámy pro výfuky rovně (tušim vše do roku cca 88) mají tuto trubku od vodorovné roviny mírně dolu...
...ono když chceš dát na rám pro výfuky rovně jakoukoli verzi směrem nahoru, tak držáky nějak ubastlíš, jenže problém nastane tehdy, když chceš přidělat zadní stupačky, u kterých ti ta původné déra vyjde za výfuk nebo rovnou pod...toto už mnoho "kutilů" provádělo a nepřeju nikomu vidět, co všechno jsou schopni vymyslet
...já řešil obdobný problém na jedné přestavbičce jawky kterou právě dokončuju...měl bych někde mít aj nějakou fotečku ...
...tedy resume: jestli zvažuješ na budoucí moto montáž dvoukomor nebo chromů vzhůru, pak si kup moto se zadníma držákama směrem vzhůru
Já koupil dvoukomorové bez kolen za 1500Kč, ve výprodeji. Normálně vyjdou dost draho, koleno 400Kč, střední díl 1400Kč, koncovka 1400Kč. 6tis jen to hvízdne
Rovný výfuk 1300Kč + 600Kč koleno.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Dvoukomorové výfuky Jawa 350/640 [1, 2] Jawa 350/640 | Marec222 | 39 | 8.8.2024 v 09:29 Krautkopf |
Jawa 350/640 - nefunkční blinkry Jawa 350/640 | Pitr73 | 1 | 4.8.2024 v 14:53 Frantas |
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 7 | 22.6.2024 v 11:00 Deyva |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |